Nordre Aker Budstikke

Nordre Aker Budstikke

Anne viser deg hvordan du lager din egen kreative «bootcamp»

Alternativ balansetrening - stå på ett ben på en av steinene. Foto: KRISTIN TUFTE HAGA

Du trenger bare noen steiner, og kanskje en trillebår.

Nordre Aker Budstikke
Nordre Aker Budstikke

Publisert:

Sist oppdatert: 09.04.2020 kl 09:27

KJELSÅS: Anne Kristoffersen startet opp idrettslaget Bevisst Aktiv IL i 2012. Laget skal motivere til fysisk aktivitet og samhold etter en kreftdiagnose.

– Det å være kreftberørt gjør noe med oss både mentalt og fysisk. Da kan det være godt å trene sammen i en gruppe hvor alle forstår hverandre, heier og motiverer, sier Anne, som ellers jobber ved Sats Storo..

Anne har steiner og trillebår, eventuelt går å samle steiner der du skal trene, eller kanskje ha de liggende i hagen, eller ved plattingen. Foto: KRISTIN TUFTE HAGA

Anne, som du kanskje husker fra aerobicens høytid på Bårdar i Oslo på 80-tallet, viser nå hvordan du enkelt kan lage deg din egen bootcamp, helt gratis. Uansett hvilken form du er i, med eller uten en diagnose:

– Jeg har samlet litt steiner, og malt de, men det trenger man jo ikke. En slik bootcamp kan man ha på plattingen, i hagen, eller ta de med i en trillebår til et friområde.

Her viser Anne fire øvelser, kondisjon, styrke store muskelgrupper i bena, trening av mage, og balanse. Dette kan gjennomføres som sirkeltrening, 45 sekunder på hver øvelse og gjentas i minimum tre - fire runder.

Anne ordner til sirkeltrening ved Akerselva. Foto: KRISTIN TUFTE HAGA

Kondisjon

Legg steinene i en haug. Ta en og en stein, og løp til der du har markert for hvor langt du skal løpe med steinene, og legg steinen ned der. I neste serie så flytter du steinene tilbake igjen. Husk alltid å holde fokus på å koble på kjernemuskulatur som mage og rygg.

Mage

Finn et sted hvor et er flatt og sett deg ned, kan være greit med sitteunderlag enn så lenge. Hold en stein med begge hender, og beveg overkropp fra side til side. Løft opp bena om du klarer.

Balanse og kondisjon

Legg steinene utover med jevne mellomrom. Hink på høyre benet ene veien, og venstre benet andre veien.

Rumpe og lår

Knebøy, ta så stein som du vil, og hold den foran deg med lave skuldre, mens du bøyer opp og ned. Knip også rumpa på veien opp.

Kanskje finner du selv på flere fine øvelser du kan gjøre ute, og legge inn i sirkeltreningen?

Skigrupper, yoga og kjernetrening

Anne holder også skigrupper som starter i september til mars, skigruppa trener styrke og intervaller frem til snøen kommer. Idrettslaget er årlig på Kikutstua i Nordmarka.

– I tillegg holder Cecilie Aubert kjernetreningsgrupper i Frognerparken i regi av Bevisst Aktiv. Vi har også fokus på flow-timer med egen yogalærer, Camilla Nicoline Vik. Trening og fysisk aktivitet gir blant annet mer energi, overskudd og styrker selvbildet. I tillegg begrenses tap av muskelstyrke og man får bedre kondisjon. For kreftberørte kan trening også redusere bivirkninger som kvalme, og redusere angst, depresjon og stress, ifølge Anne, som også viser til kreftforeningen.no

Nyhetsbrev fra Nordre Aker Budstikke

Få ukens nyheter oppsummert i et nyhetsbrev fra Nordre Aker Budstikke. Det er gratis, og du melder deg på her!

Personvern og datalagring

Lagring og logging av data

Ved å besøke dette nettstedet lagres noen tekniske data om din internettforbindelse og nettleser. Disse data kan kategoriseres som følger:

Informasjonskapsler

Dette nettstedet bruker cookies/"informasjonskapsler" for å forbedre funksjonalitet og brukeropplevelse.

Vis mer

Teknisk info

Når du besøker et nettsted vil webserveren logge noe teknisk info som din IP-adresse, hvilken nettleser du bruker og tidspunktet for hver gang du forespør data fra serveren, altså når du klikker på en intern lenke og laster en ny nettside eller tilhørende data som skrifttyper, bilder, ulike script som kreves for at nettsiden skal fungere.

Disse dataene spares bare en viss tidsperiode for å kunne utføre feilsøking og feilretting i systemene, og deles aldri med avisens ansatte eller tredjepart.

Brukerinformasjon

Vi lagrer noe informasjon om deg som bruker. På dette nettstedet lagres ingen sensitiv informasjon, men enkel kontaktinformasjon som du gir fra deg når du oppretter en brukerkonto eller kjøper tjenester i nettavisen vil lagres i våre databaser. Dette er nødvendig for å kunne levere tjenestene til deg. Disse dataene slettes når du sletter din brukerkonto.

Hvem lagrer vi data om?

Vanlige besøkende/lesere:

Hvis du besøker dette nettstedet uten å ha registrert en brukerkonto eller abonnement, lagres følgende data om deg:

Vis mer

Innloggede brukere og abonnenter:

Hvis du velger å opprette en brukerkonto og/eller abonnement på nettavisen, vil også følgende informasjon lagres om deg:

Vis mer

NB: Etter at data er slettet vil de likevel kunne spares i inntil 180 dager i backuper. Backuper lagres med høy sikkerhet og begrenset tilgang, og er nødvendig for å kunne drive feilsøking og ivareta brukerenes og datasystemenet sikkerhet.

Dine rettigheter:

Som bruker av dette nettstedet kan du kontakte avisen for å få dine data utlevert og/eller slettet.

Har du en brukerkonto/abonnement, kan du logge inn i din brukerprofil og laste ned dine lagrede data, samt slette din brukerkonto og tilhørende data når som helst.

Vis mer


Hvis du trykker AVVIS vil ingen informasjonskapsler lagres i din nettleser og ingen data om deg logges i våre databaser. Det betyr også at vi ikke kan vite om du har godkjent eller ikke, slik at du vil se denne advarselen på hver side du besøker. Teknisk informasjon (webserverlogger) vil likevel lagre din IP-adresse og nettleserinformasjon, men dise slettes fortløpende som beskrevet ovenfor.

Vi tar ditt personvern på alvor

Ved å besøke dette nettstedet vil noen data bli lagret. Dette er informasjon som er nødvendig for å kunne tilby tjenesten til deg.

Vi lagrer så lite data vi kan, så kort tid som mulig.

Noe gikk galt! Vennligst forsøk på nytt.

Mer informasjon

Siden lastes nå på nytt...