ANNONSE
ANNONSE
Nordre Aker Budstikke
Seksjonsheader

«Åpning for raskere T-banereiser»

– Må gjøres permanent.

Åpningen har gjort set enklere for alle som skal mot Vestgrensa, kolonihagen eller Gaustadbekkdalen. Foto: Kristen Knudsen

MENINGER: Dersom Ruter og Bymiljøetaten legger vekt på at rask atkomst til og fra stasjonene er en viktig egenskap ved transporttilbudet, bør man se på forbedringer.

Nordre Aker Budstikke
Nordre Aker Budstikke

Publisert:

Sist oppdatert: 27.02.2019 kl 15:57

ANNONSE
ANNONSE
ANNONSE

På T-banestasjon Ullevål stadion har noe positivt skjedd: Et hull har redusert reisetiden med ett minutt for noen av oss. (Ett minutt er den tiden T-banen trenger mellom to stasjoner).

Åpningen sett fra plattformen i retning sentrum. Foto: Kristen Knudsen

Det graves til ny Narvesenkiosk og annet ved stasjonen. Mens dette pågår er den utgangen sperret som er i enden lengst fra sentrum på nedadgående plattform, og som er universelt utformet. Da ble alle henvist til den andre utgangen, som er en trapp. Derfor har det blitt skåret åpning i muren i den enden av plattformen som er nærmest sentrum, som rullestolbrukere, barnevogner – og andre fotgjengere – kan bruke, uten trinn.

I Ruters varsling i oktober blir hullet betegnet som «midlertidig atkomst». Av to grunner må denne åpningen gjøres permanent!

  • For alle som skal til Kolonihagestien i retning Athletica, kolonihagene og en rekke boliger, gir åpningen en tidsbesparelse på ett minutt sammenlignet med å gå trappen. Et hovedhensyn med kollektivtransport er at folk skal komme seg raskt fra A til B. Da er lett tilgang til og fra plattform like viktig som å kjøre togene fortere.
  • I tillegg vil åpningen være et varig bedre tilbud til folk som trenger universelt utformet stasjon og som skal til eller fra sted på vestsiden av Sognsveien, f.eks. Kiwi, Elkjøp eller i retning Blindern Vgs eller Sogn studentby. Uten åpningen må de krysse Sognsveien på en fotgjengerovergang, med den trafikkrisikoen det gir.

Den provisoriske åpningen sett fra kolonihagestien. Foto: Kristen Knudsen

ANNONSE

Dersom Ruter og Bymiljøetaten legger vekt på at rask atkomst til og fra stasjonene er en viktig egenskap ved transporttilbudet, bør man se på forbedringer også andre steder. Et eksempel i Nordre Aker bydel: Ved oppadgående plattform Tåsen på Sognsvannslinjen kunne det lages en enkel forbindelse fra nedre ende av platttformen. De aller fleste som går av skal ned mot Tåsen senter eller Blåsbortveien. Disse kunne spare 20 sekunder på en slik åpning. Ikke mye per gang kanskje, men igjen: et mål for kollektivbudet er at folk skal komme raskt frem.

DELTA I DEBATTEN! Send ditt innlegg til meninger@nab.no!

Nyhetsbrev fra Nordre Aker Budstikke

Få ukens nyheter oppsummert i et nyhetsbrev fra Nordre Aker Budstikke. Det er gratis, og du melder deg på her!

Nøkkelord

ANNONSE
ANNONSE
ANNONSE