Nordre Aker Budstikke

Nordre Aker Budstikke

Derfor har kommunen nå gravd opp en del av Maridalsveien

Et stykke før Skar er nå Maridalsveien gravd opp, grunnet dårlig veikant. Foto: KRISTIN TUFTE HAGA

Det skal også bli ny asfalt, men det er kun på et kort strekke langs veien.

Nordre Aker Budstikke
Nordre Aker Budstikke

Publisert:

Sist oppdatert: 24.08.2019 kl 08:10

MARIDALEN: Tidligere denne uka skrev Nordre Aker Budstikke om stort hull i Maridalsveien ved Brekke. I hullet var det satt en tujagren, samt et par kjegler rundt. Bare meter fra det halvannen meter dype hullet, var det flere sprekker i veien.

Denne uka er Bymiljøetaten igang med arbeidet med å grave opp Maridalsveien, lenger inn i dalen og før Skar. Sørgående felt er gravd opp, og tarfikken lysreguleres. Det er Vaktmesterkompaniet som utfører arbeidet for Bymiljøetaten.

- Forsterker veien

Daglig leder leder Tomas Bratterud i Vaktmesterkompaniet bekrefter at de utfører arbeidet. Han forteller at de tar av asfalten og forsterker kanten. Det skal forsterke veien, ifølge Bratterud.

Nordre Aker Budstikke har vært i kontakt med leser som så skadene på veien før de nye arbeidene var igang, og han forteller at det nesten så ut til at den ene siden av veien var i ferd med å skli ut på jordet.

NTNU-professor

Tidligere i sommer var Nordre Aker Budstikke i kontakt med Inge Hoff ved NTNU. Han er professor ved instituttet for bygg- og miljøteknikk på skolen. Lokalavisa viste han bilder av Maridalsveien, og spurte blant annet også om hva han mener om salting av veiene, og eventuelt om salt påvirker asfalten. Men Hoff mener at det heller er annen årsak til at asfalten blir så dårlig i Maridalen, nettopp dårlig - eller svak - veikant:

- For meg ser det ut som om skadene skyldes svak veikant, muligens kombinert med telehiv for Maridalsveien. Vi har gjort noen undersøkelser på asfalt utsatt for salt, men det er bare små forsøk vi har gjort på labben og ikke noen ordentlig studie. For oss ser det ikke ut til at salt skader asfalt noe særlig i seg selv, og faktisk ser ferskvann ut til å være verre.

Maridalsveien, og ett av bildene professoren fra NTNU så på. Foto: CHRISTIAN FREDRIK BORG

Ekstrapenger

Seksjonssjef Joakim Hjertum i Bymiljøetatens veiseksjon sier til Nordre Aker Budstikke at arbeidene skal pågå et par uker til, og forklarer nærmere:

- Det er forsterkning av veioppbygningen på en strekning. Arbeidet kommer nok til å pågå et par uker til, litt avhengig av hva slags grunnforhold vi støter på. Det blir lagt ut ny stein i veikroppen og asfalt på toppen. Vi får dessverre kun tatt et parti i år. Mulig vi klarer å få med noe i Gamle Maridalsvei også, det avhenger av grunnfunnene i Maridalsveien.

Han forteller at stedet de nå utbedrer ikke er det eneste de ønsker utbedret, men det er ikke mer ressurser igjen å ta av:

- Det er flere steder innover i Maridalen som har behov for utbedringer, men i denne omgang får vi ikke tatt alt. Veikvaliteten i Maridalen har lenge vært et tema i etaten og kommune. Innenfor årets budsjett åpnet det seg en mulighet til å foreta reinvestering i eksisterende veier. Vi er glade for muligheten vi har fått til å ta tak i noe av vedlikeholdseterslepet i Maridalen, fortsetter Hjertum til lokalavisa.

Utbedringene Oslo kommune ved Bymiljøetaten har bestilt fra Vaktmesterkompaniet har en kostnadsramme på 2,5 millioner. Det har vært skrevet og sagt om Maridalsveien, også i Nordre Aker Budstikke. Men arbeidet som skjer nå skal ikke være påskyndet av byrådet, ifølge Hjertum:

- Dette er en veifaglig avgjørelse, og en omprioritering innenfor Bymiljøetatens investeringsbudsjett.

- Bør hele Maridalsveien reasfalteres?

- Det er behov for vedlikeholdstiltak av ulik art flere steder innover i Maridalen. Noen steder holder det med ny asfalt, noen steder er det behov for forsterkning av veioppbyggingen, andre steder er det behov for forsterkning av veikanter og noen steder er forholdene bra. Maridalsveien har, som resten av veinettet i Oslo, et betydelig vedlikeholdsetterslep.

12 millioner i hulltetting

I 2018 brukte Bymiljøetaten 12.148.000 kroner på å tette hull i Oslos gater og veier. Det var da 39563 hull som ble tettet. På forespørsel fra lokalavisa i juli, anslo de det til å bli det samme i 2019 som 2018.

Pressevakt Liv Eggebø i Bymiljøetaten fortalte samtidig at Maridalsveien sist ble asfaltert 24. august 2009 på strekningen Kasasvingen til Skar.

Sprekker, hull i asfalten, og nå også dårlig veikant i Maridalen. Foto: CHRISTIAN FREDRIK BORG

Nyhetsbrev fra Nordre Aker Budstikke

Få ukens nyheter oppsummert i et nyhetsbrev fra Nordre Aker Budstikke. Det er gratis, og du melder deg på her!

Personvern og datalagring

Lagring og logging av data

Ved å besøke dette nettstedet lagres noen tekniske data om din internettforbindelse og nettleser. Disse data kan kategoriseres som følger:

Informasjonskapsler

Dette nettstedet bruker cookies/"informasjonskapsler" for å forbedre funksjonalitet og brukeropplevelse.

Vis mer

Teknisk info

Når du besøker et nettsted vil webserveren logge noe teknisk info som din IP-adresse, hvilken nettleser du bruker og tidspunktet for hver gang du forespør data fra serveren, altså når du klikker på en intern lenke og laster en ny nettside eller tilhørende data som skrifttyper, bilder, ulike script som kreves for at nettsiden skal fungere.

Disse dataene spares bare en viss tidsperiode for å kunne utføre feilsøking og feilretting i systemene, og deles aldri med avisens ansatte eller tredjepart.

Brukerinformasjon

Vi lagrer noe informasjon om deg som bruker. På dette nettstedet lagres ingen sensitiv informasjon, men enkel kontaktinformasjon som du gir fra deg når du oppretter en brukeronto eller kjøper tjenester i nettavisen vil lagres i våre databaser. Dette er nødvendig for å kunne levere tjenestene til deg. Disse dataene slettes når du sletter din brukerkonto.

Hvem lagrer vi data om?

Vanlige besøkende/lesere:

Hvis du besøker dette nettstedet uten å ha registrert en brukerkonto eller abonnement, lagres følgende data om deg:

Vis mer

Innloggede brukere og abonnenter:

Hvis du velger å opprette en brukerkonto og/eller abonnement på nettavisen, vil også følgende informasjon lagres om deg:

Vis mer

NB: Etter at data er slettet vil de likevel kunne spares i inntil 180 dager i backuper. Backuper lagres med høy sikkerhet og begrenset tilgang, og er nødvendig for å kunne drive feilsøking og ivareta brukerenes og datasystemenet sikkerhet.

Dine rettigheter:

Som bruker av dette nettstedet kan du kontakte avisen for å få dine data utlevert og/eller slettet.

Har du en brukerkonto/abonnement, kan du logge inn i din brukerprofil og laste ned dine lagrede data, samt slette din brukerkonto og tilhørende data når som helst.

Vis mer


Hvis du trykker AVVIS vil ingen informasjonskapsler lagres i din nettleser og ingen data om deg logges i våre databaser. Det betyr også at vi ikke kan vite om du har godkjent eller ikke, slik at du vil se denne advarselen på hver side du besøker. Teknisk informasjon (webserverlogger) vil likevel lagre din IP-adresse og nettleserinformasjon, men dise slettes fortløpende som beskrevet ovenfor.

Vi tar ditt personvern på alvor

Ved å besøke dette nettstedet vil noen data bli lagret. Dette er informasjon som er nødvendig for å kunne tilby tjenesten til deg.

Vi lagrer så lite data vi kan, så kort tid som mulig.

Noe gikk galt! Vennligst forsøk på nytt.

Mer informasjon

Siden lastes nå på nytt...