Nordre Aker Budstikke
Seksjonsheader

Sommerpraten:

Atle Gulbrandsen om Formel 1 og ferie

Atle på pallen på Nürburgring. Foto: Simen Næss Hagen

SOMMERPRATEN: Atle Gulbrandsen er racerbilsjåfør, journalist, og kanskje mest aktuelt, Viaplay sin Formel 1-ekspertkommentator. Dette blir hans 25. sesong, og muligens også den mest spennende, fylt av rivaliseringer og rekordhøye seertall.

Nordre Aker Budstikke
Nordre Aker Budstikke

Publisert:

Sist oppdatert: 03.08.2021 kl 14:51

I sommer slår Nordre Aker Budstikke av en prat med ulike lokale profiler. I «Sommerpraten» blir du bedre kjent med de lokale profilene og hva de skal i sommer. De kommer også med sine anbefalinger for en litt bedre sommer.

NORDBERG: Atle har drevet med motorsport siden han var 12, kommentert siden 90-tallet, og er stamgjest på Nürburgring; han har skikkelig peiling. Akkurat nå er det ferie som gjelder, men han er ikke vond å be når det kommer til spørsmål om favorittsporten.

Formelfeber

Dette er bilen Atle kjører for Møller bil Motorsport. Foto: Audi

Formel 1-feberen er den nyeste epidemien i det ganske land, og Atle Gulbrandsen er storfornøyd.

– Formel 1 har hatt en eksplosjonsartet interesseøkning i Norge. Vi har tidoblet seertallene våre, og det oppleves som at hele landet ser på. På søndag (i slutten av juli, journ.anm.) handlet den mest leste saken i VG om Formel 1, og i går var Formel 1 toppsaken på NRK. Det tror jeg aldri har skjedd før. Det er veldig gøy å se at en sport man har jobbet med i så mange år, plutselig bli litt mainstream.


– Hvorfor det, tror du?

– Hovedårsaken er nok Netflix-serien «Drive to Survive», som handler om Formel 1, og var den mest sette serien på Netflix i Norge i vinter.

Men selv om vi har åpnet øynene for verdens dyreste sport, har vi aldri sett en nordmann på banen, men det kommer kanskje til å endre seg snart – 18 år gamle Dennis Hauger er landets racerhåp, og Atle krysser fingrene.

– Dennis er best i verden i Formel 3, og han skal mest sannsynlig kjøre formel 2 neste år. Hvis han er like god i Formel 2, så tror jeg han kan bli Norges første formel 1-fører.

Men det er ikke bare bare. Det er skikkelig tøft, og man må være best. Det er kun plass til 20 førere i Formel 1; omtrent like mange som på A-laget til Manchester United, og ikke bare det, det er også skikkelig dyrt.


– I fjor hadde Mercedes-laget budsjett på fire milliarder. Til to førere. Det sies at en karriere fra gokart, til F1 sin startlinje, kan ha en prislapp på 100 millioner – og det er før ting virkelig tar av.

Og apropos Mercedes, er det skikkelig drama mellom topplaget og Red Bull-laget. Det er ingen nyhet at Mercedes og Red Bull er rivaler, men det har virkelig toppet seg etter kollisjonen mellom Red Bulls Max Verstappen og Mercedes’ Lewis Hamilton. Hamilton fikk seg en straff på 10 sekunders forsinkelse i søndagens løp, men Atle er uenig i avgjørelsen.

– Jeg synes det er helt strålende at de krangler, det er jo kjempebra for interessen, men jeg mener at han ikke burde fått den straffen. Jeg oppfattet hendelsen som en «racing incident», altså dette er sånt som skjer, og ingen skal bli straffet for det. Så jeg er faktisk litt uenig med dommerne der.

– Hvem heier du på, da?

– Ingen, faktisk. Jeg vil helst bare at løpene skal være spennende å se på.

Dette er Formel 1-bilene

- En F1-bil kan gå fra 0 til 300 til 0 på 10 sekunder.

- F1-biler veier omtrent 750 kg.

- F1-biler har omtrent 1000 hestekrefter.

- Toppfarten på F1-bilene er 360 km/t.

Tilfeldig tilflytting

Atle på jobb. Foto: Nent

Formel 1 er selvfølgelig uhyre spennende, men nå er Atle egentlig på ferie, selv om han selvsagt kommer tilbake til hovedstaden for å kommentere løpene.

– Hva er du opptatt av for tiden?

– Hehe. Jeg er jo opptatt av å feriere med familien, men så er jeg veldig opptatt av Formel 1.


Åpenbart.

– Men mellom løpene, så tar jeg gjerne noen avstikkere med familien, enten til hytta på Beitostølen, eller til Hamar, hvor både jeg og min bedre halvdel er fra. Vi har også tatt en liten vestlands-turné. Også skal vi være litt hjemme også. Det er jo alltid noe som burde fikses.

Og Atles beste sommerminner har nemlig foregått i hjembyen.

– Jeg tror faktisk mine beste sommerminner har vært i Hamar, etter at jeg flytta til Oslo. Det å bare sykle rundt, møte venner, bade i Mjøsa og virkelig slappe av. Det må være noe av det beste.

For han har jo flyttet til Oslo, og til vår bydel – helt tilfeldig.

– Vi var gravide, og trengte et større sted å bo. Vi vurderte egentlig leiligheter nede i byen, også så vi plutselig et rekkehus på et sted vi aldri hadde vært før. Vi dro på visningen, og hadde egentlig aldri tenkt på å flytte hit, eller kjøpe rekkehus, men på visningen så skjønte vi at her måtte vi bo. Nå har vi faktisk flytta to ganger til, innenfor denne bydelen.

– Er det noe som engasjerer deg i nærmiljøet?

– Jeg synes det er litt synd at det ikke finnes noen naturlige møteplasser i form av restauranter eller kafeer. Det er jo Damplassen, men ikke noe særlig mer. Det er noe av det jeg er så glad i med Hamar, at man bare kan tusle rundt til forskjellige steder, også er det alltid noen man kjenner. Det mangler vi her.

Men ellers er Atle glad i bydelen sin, altså, og neste race får du sett 29. august i Belgia, eller på TV.

Atle Gulbrandsens sommeranbefalinger

Bok:

- Showtime! - Henrik Langeland

Serie:

- Drive to Survive

Podcast:

- Viaplay Motor Pod

Sted i bydelen:

- Damplass

Favoritt-is:

- Softis med Oboy-strøssel

Les alle årets Sommerpraten her!

Nyhetsbrev:

Få ukens nyheter oppsummert i et nyhetsbrev fra Nordre Aker Budstikke. Det er gratis, og du melder deg på her!

Personvern og datalagring

Lagring og logging av data

Ved å besøke dette nettstedet lagres noen tekniske data om din internettforbindelse og nettleser. Disse data kan kategoriseres som følger:

Informasjonskapsler

Dette nettstedet bruker cookies/"informasjonskapsler" for å forbedre funksjonalitet og brukeropplevelse.

Vis mer

Teknisk info

Når du besøker et nettsted vil webserveren logge noe teknisk info som din IP-adresse, hvilken nettleser du bruker og tidspunktet for hver gang du forespør data fra serveren, altså når du klikker på en intern lenke og laster en ny nettside eller tilhørende data som skrifttyper, bilder, ulike script som kreves for at nettsiden skal fungere.

Disse dataene spares bare en viss tidsperiode for å kunne utføre feilsøking og feilretting i systemene, og deles aldri med avisens ansatte eller tredjepart.

Brukerinformasjon

Vi lagrer noe informasjon om deg som bruker. På dette nettstedet lagres ingen sensitiv informasjon, men enkel kontaktinformasjon som du gir fra deg når du oppretter en brukerkonto eller kjøper tjenester i nettavisen vil lagres i våre databaser. Dette er nødvendig for å kunne levere tjenestene til deg. Disse dataene slettes når du sletter din brukerkonto.

Hvem lagrer vi data om?

Vanlige besøkende/lesere:

Hvis du besøker dette nettstedet uten å ha registrert en brukerkonto eller abonnement, lagres følgende data om deg:

Vis mer

Innloggede brukere og abonnenter:

Hvis du velger å opprette en brukerkonto og/eller abonnement på nettavisen, vil også følgende informasjon lagres om deg:

Vis mer

NB: Etter at data er slettet vil de likevel kunne spares i inntil 180 dager i backuper. Backuper lagres med høy sikkerhet og begrenset tilgang, og er nødvendig for å kunne drive feilsøking og ivareta brukerenes og datasystemenet sikkerhet.

Dine rettigheter:

Som bruker av dette nettstedet kan du kontakte avisen for å få dine data utlevert og/eller slettet.

Har du en brukerkonto/abonnement, kan du logge inn i din brukerprofil og laste ned dine lagrede data, samt slette din brukerkonto og tilhørende data når som helst.

Vis mer


Hvis du trykker AVVIS vil ingen informasjonskapsler lagres i din nettleser og ingen data om deg logges i våre databaser. Det betyr også at vi ikke kan vite om du har godkjent eller ikke, slik at du vil se denne advarselen på hver side du besøker. Teknisk informasjon (webserverlogger) vil likevel lagre din IP-adresse og nettleserinformasjon, men dise slettes fortløpende som beskrevet ovenfor.

Vi tar ditt personvern på alvor

Ved å besøke dette nettstedet vil noen data bli lagret. Dette er informasjon som er nødvendig for å kunne tilby tjenesten til deg.

Vi lagrer så lite data vi kan, så kort tid som mulig.

Noe gikk galt! Vennligst forsøk på nytt.

Mer informasjon

Siden lastes nå på nytt...