Nordre Aker Budstikke

Nordre Aker Budstikke

Ba om innspill til strakstiltak langs skoleveien. Men hva betyr egentlig «straks»?

Bymiljøetaten ønsket innspill til strakstiltak langs skoleveien, nå ventes det på etatens vurdering og tilbakemelding. Her fra Sognsveien og skolevei til blant annet Kringsjå og Nordberg. Foto: ARKIV NORDRE AKER BUDSTIKKE

Før jul ble det enighet i lokalpolitisk møte om innspill til Bymiljøetaten om strakstiltak for mer sikker skolevei. Vi spurte etaten om fremdriften på eventuelle tiltak.

Nordre Aker Budstikke
Nordre Aker Budstikke

Publisert:

Sist oppdatert: 14.02.2020 kl 14:56

NORDRE AKER: I fjor høst gikk spesialkonsulent i Bydel Nordre Aker, Bent Gether-Rønning, ut i lokalavisen og ba om innspill til tiltak på skoleveier i bydelen. Bakgrunnen var at Bymiljøetaten hadde bedt alle 15 bydeler om å sende innspill om «mindre strakstiltak» som kan «ivareta trafikksikkerhet, trygghetsfølelse og fremkommelighet på skoleveier».

Det ga godt med resultater, slik Nordre Aker Budstikke skrev om før saken skulle opp i bydelsutvalget i desember.

Det kom innspill og forslag fra FAU-er og beboere i bydelen. Bydelen plukket så ut de innspillene som best kunne karakteriseres som strakstiltak, uten at listen av den grunn gir et komplett bilde av utfordringene. Da bydelsutvalget vedtok tiltakslisten, understreket de at flere mer omfattende tiltak som ikke står på listen bør implementeres på et senere tidspunkt.

De tiltakene som direkte berører skoleveiene prioriteres gjennomført først - se lenger ned i saken foreslåtte tiltak som ble oversendt Bymiljøetaten.

Nordre Aker Budstikke spør nå om når det kan forventes en tilbakemelding på hvilke strakstiltak som skal bli gjennomført, og når eventuelle tiltak kan være på plass langs skoleveien. Er planen for eksempel at tiltakene skal være på plass til skolestart 2020, eller tidligere?

Dette svarer Bymiljøetaten:

– Tiltakene er nå til vurdering. Etter gjennomgang av innspillene vil Bymiljøetaten utarbeide en tiltaksliste med aktuelle tiltak i 2020 som sendes alle bydelene til orientering, i løpet av våren. Aktuelle tiltak vil bli prioritert ut ifra tekniske og økonomiske rammer. Vi vil jobbe for å få på plass så mange tiltak som mulig i løpet av 2020, men det kan også være forslag som er aktuelle som vi ikke får prioritert i 2020. De vil vi i så fall ta med oss i det videre arbeidet, og kan bli prioritert på et senere tidspunkt, svarer pressekontakt Monica Thorud Olsen.

Slik ble vedtaket i BU-møtet 19. desember, og dette er listen som sendes inn til Bymiljøetaten. Det er deretter Bymiljøetaten som prioriterer hvilke tiltak fra bydelene som skal gjennomføres i løpet av året.

Aktuelle tiltak:

1. Kringsjå/Nordberg

a. Høye hekker i Konvallveien, Borgestadveien bør trimmes

b. Innføre 30 km/t i Sognsveien (Karl Kjeldsens vei til Sognsvann) (alternativt variabel fartsgrense). (også tidligere spilt inn til BYM fra BU)

c. Bedre sikring av «rumlefelt» ved overgang mellom Kringsjå T og Kiwi

d. Smalt fortau/veiskulder på østsiden av Sognsveien fra Karl Kjeldsens vei og nordover brukes daglig. Benytte sperrer/virkemidler for å kanalisere gående til trygge kryssinger. Ferdsel langs veiskulder må hindres inntil veiskulderen kan oppgraderes til fortau

e. Anlegge fotgjengerovergang fra veiskulder (Sognsveien øst) til innkjørsel Nordberg/Kringsjå/Elverhøy skoler

f. Bedre belysning på fotgjengeroverganger over Sognsveien.

g. Finne bedre plassering for resirkuleringskontainere ved T-bane/Kiwi. Biler som stopper for å benytte kontainerne gjør området mindre oversiktlig.

2. Korsvoll

a. Stoppforbud i en sone ved skoleporten (f.eks. 50 meter i begge retninger) med unntak for skoletaxi

b. Maridalsveien Brekkekrysset. Forlenge 40-sone. Flytte busstopp noe bort fra krysset for å bedre sikt.

c. Fartshumper/opphøyde fotgjengerfelt rundt krysset Maridalsveien/Frysjaveien. Utfordrende kryss som trenger en opprustning for å sikre spesielt skolebarn i et område med sterk trafikkøkning og mye massetransport.

d. Korsvollbakken/Tåsenveien. Mulig innsnevring i form av tydeligere og bredere fortau rundt Tåsenveien 117 og tilsvarende på andre siden av gaten i Tåsenveien. Fartshumper på begge sider av svingen/krysset Tåsenveien/Korsvollbakken. Parkeringsrestriksjoner bør vurderes.

e. Fartshump i Åmotveien mellom Langåsveien og Skjoldveien

f. Fartshump i Nilserudkleiva ved Peder Ankers vei. Vurdere parkeringsrestriksjoner for å beder sikt rundt krysset

g. Frysjaveien fra Maridalsveien trenger sammenhengende fortau for skolevei Korsvoll til Engebråten. Også tiltak i VPOR Frysja.

3. Kjelsås

a. Alle mulige tiltak for bedring av krysset Grefsenveien/Kjelsåsveien v/Coop Prix

b. Fartsdempende tiltak i Kjelsåsveien (Grefsenveien til Kjelsås stasjon)

c. Avkjøringen til Teknisk museum oppleves som uoversiktlig og farlig

d. Myrerskogveien øverst ved Lachmanns vei mangler fortau og er uoversiktlig

4. Disen

a. Innføre 30 km/t i Kjelsåsveien (alternativt variabel fartsgrense). (også tidligere spilt inn til BYM fra BU)

b. Innføre 30 km/t i Grefsenkollveien mellom Kjelsåsveien og Frenningsvei

c. Sette opp fotobokser i Lettvintveien/Kjelsåsveien. (også tidligere spilt inn til BYM fra BU)

d. Jevnlige fartskontroller i området, spesielt Kjelsåsveien og Frennings vei

e. Henstilling til Ruter om at bussene må holde fartsgrensen i området

f. Reoppmerking fotgjengeroverganger

g. Fjerne hekker og annen vegetasjon som reduserer fortausbredde

h. Parkeringsforbud i Damveien

i. Fjerne brøytekanter i Kjelsåsveien og Frennings vei etter snøfall - når det kommer snø blir fortauene veldig smale, og barn må gå i kjørebanen. som må deles med buss 56 og buss 25

j. Flere fotgjengeroverganger, spesielt ved Dr Smiths vei x Kjelsåsveien

k. Innføre permanent 30 km/t i Lettvintveien

l. Innføre permanent fartshump i Lettvintveien

m. Sørge for merkede overganger i Lettvintveien

5. Grefsen

a. Parkeringsforbud i deler av Skolebakken for å bedre oversikten

b. Kirkegårdsbakken farlig på vinterstid. Bør ha parkeringsforbud i veien. Må prioriteres med vintervedlikehold (også tidligere spilt inn til BYM fra BU)

6. Maridalen/Sørbråten

a. Sørbråtveien tilfredsstiller ikke veidirektoratets krav til skolevei. Sikringstiltak, inkludert redusert hastighet må vurderes.

b. På sikt må det legges bedre til rette for sykling og gåing skjermet fra biltrafikken

7. Ullevål

a. Fartshump/fotgjengerovergang Damplassen

b. Sikre at 40 km/t-grense holdes i Sognsveien (Ring2 til Ring 3)

c. Fotgjengerfelt i John Collets allé v/Elgveien eller Hjorteveien

8. Generelt:

a. God vinterdrift av fortau. Prioritere rydding og strøing av fortau slik at de blir trygge å ferdes på.

b. Sørge for tilstrekkelig veibredde for biler slik at de ikke «tvinges» opp på fortau.

c. Oppsetting av «skole-skilt» på hovedveier forbi skoler. Dette gjelder spesielt Kjelsåsveien og Sognsveien som også er oppsamlingsveier med 40 km/t.

d. Skilting av fotgjengeroverganger. Viktigst for vintersesongen der det er vanskelig å se oppmerking på veien. Reoppmerking av fotgjengeroverganger der denne er mangelfull.

e. Innføre parkeringsforbud på strekninger der det er dårlig sikt

f. Bedre lyssetting i mørke veipartier

g. Bedre skilting, fartshumper og fartskontroller

h. Vurdere parkeringssituasjonen generelt i områder rundt skolene utenfor Ring 3 for å sikre sikker fremkommelighet for fotgjengere, spesielt der det ikke er fortau.

i. Påse at fartshumper vedlikeholdes slik at syklister kan passere sikkert.

j. Oppfordre til å begrense kjøring av barn til skolen.

Nyhetsbrev fra Nordre Aker Budstikke

Få ukens nyheter oppsummert i et nyhetsbrev fra Nordre Aker Budstikke. Det er gratis, og du melder deg på her!

Personvern og datalagring

Lagring og logging av data

Ved å besøke dette nettstedet lagres noen tekniske data om din internettforbindelse og nettleser. Disse data kan kategoriseres som følger:

Informasjonskapsler

Dette nettstedet bruker cookies/"informasjonskapsler" for å forbedre funksjonalitet og brukeropplevelse.

Vis mer

Teknisk info

Når du besøker et nettsted vil webserveren logge noe teknisk info som din IP-adresse, hvilken nettleser du bruker og tidspunktet for hver gang du forespør data fra serveren, altså når du klikker på en intern lenke og laster en ny nettside eller tilhørende data som skrifttyper, bilder, ulike script som kreves for at nettsiden skal fungere.

Disse dataene spares bare en viss tidsperiode for å kunne utføre feilsøking og feilretting i systemene, og deles aldri med avisens ansatte eller tredjepart.

Brukerinformasjon

Vi lagrer noe informasjon om deg som bruker. På dette nettstedet lagres ingen sensitiv informasjon, men enkel kontaktinformasjon som du gir fra deg når du oppretter en brukerkonto eller kjøper tjenester i nettavisen vil lagres i våre databaser. Dette er nødvendig for å kunne levere tjenestene til deg. Disse dataene slettes når du sletter din brukerkonto.

Hvem lagrer vi data om?

Vanlige besøkende/lesere:

Hvis du besøker dette nettstedet uten å ha registrert en brukerkonto eller abonnement, lagres følgende data om deg:

Vis mer

Innloggede brukere og abonnenter:

Hvis du velger å opprette en brukerkonto og/eller abonnement på nettavisen, vil også følgende informasjon lagres om deg:

Vis mer

NB: Etter at data er slettet vil de likevel kunne spares i inntil 180 dager i backuper. Backuper lagres med høy sikkerhet og begrenset tilgang, og er nødvendig for å kunne drive feilsøking og ivareta brukerenes og datasystemenet sikkerhet.

Dine rettigheter:

Som bruker av dette nettstedet kan du kontakte avisen for å få dine data utlevert og/eller slettet.

Har du en brukerkonto/abonnement, kan du logge inn i din brukerprofil og laste ned dine lagrede data, samt slette din brukerkonto og tilhørende data når som helst.

Vis mer


Hvis du trykker AVVIS vil ingen informasjonskapsler lagres i din nettleser og ingen data om deg logges i våre databaser. Det betyr også at vi ikke kan vite om du har godkjent eller ikke, slik at du vil se denne advarselen på hver side du besøker. Teknisk informasjon (webserverlogger) vil likevel lagre din IP-adresse og nettleserinformasjon, men dise slettes fortløpende som beskrevet ovenfor.

Vi tar ditt personvern på alvor

Ved å besøke dette nettstedet vil noen data bli lagret. Dette er informasjon som er nødvendig for å kunne tilby tjenesten til deg.

Vi lagrer så lite data vi kan, så kort tid som mulig.

Noe gikk galt! Vennligst forsøk på nytt.

Mer informasjon

Siden lastes nå på nytt...