Nordre Aker Budstikke

– Barns sikkerhet er like mye verdt, uansett hvor du bor!

Bussholdeplassen ved Maridalen velhus og barnehagen, langs Maridalsveien.

Det er hverken fartshumper, fortau eller sykkelfelt langs skoleveien. Nå mener Sørbråten-beboerne at det er på tide at også deres barn prioriteres.

Nordre Aker Budstikke
Nordre Aker Budstikke

Publisert:

Sist oppdatert: 29.09.2021 kl 12:26

MARIDALEN/SØRBRÅTEN: Bydel Nordre Aker har i september gjennom Nordre Aker Budstikke henvendt seg til beboere for å få innspill til sikring av skoleveiene. Det er Bymiljøetaten som ønsker lokale forslag til enkle trafikksikringstiltak som kan gjennomføres i 2022.

Sørbråten Vel er blant dem som har respondert på oppfordringen.

Ifølge rektor Henriette Randsborg ved Kjelsås og Maridalen skoler, bor 53 av 85 Maridalen-elever på Sørbråten, 16 bor i Maridalen og resten bor syd for Brekkekrysset.

Sørbråten ligger nordøst for Maridalsvannet, ved Gjøvikbanen.

– Sørbråten er et lite lokalsamfunn i Maridalen, med 250 husstander. Skoleveien til Maridalen skole er på ingen måte en sikker skolevei. Barna bruker også deler av samme vei til å gå til og fra hverandre, og blant annet også opp til idrettsplassen ved velhuset på Sørbråten. Det er kommunal vei igjennom boligfeltet som strekker seg fra Maridalsveien, inn på Sandermosveien og videre inn på Sørbråtveien. Den kommunale veien slutter ved Snippen stasjon. Veien er smal og uoversiktlig og fartsgrensen er 60 km/t, oppsummerer vel-leder Sigurd Grytten til Nordre Aker Budstikke.


Avisa møter ham ved Maridalen skole. Det er flere steder på skoleveien hvor det fryktes for barnas trafikksikkerhet (se vellets oversikt lenger ned i saken).

– Barns sikkerhet er like mye verdt, uansett hvor du bor! Det bygges sykkelveier overalt i Oslo – ikke minst oppfordres jo skolebarna også til å sykle til og fra skolen. Både på Sørbråten og i Maridalen sykles og rulles det veldig mye generelt. Trafikksikkerheten er i det hele tatt meget dårlig for syklister og gående i området. Her finnes ikke en sykkelvei så langt, fra Hammeren og innover Maridalen og Sørbråten. Og det er jo kun til Hammeren den nye planlagte sykkelveien, eller veiskulderen, skal legges, sier Grytten.

Sigurd Grytten, datteren Elvira og Veronica Klever ved Maridalen skole.

Ruta til bussholdeplassen

Sørbråten har skolebussordning, det går ikke rutebuss på Sørbråten. Skolebussen for andre elever i Maridalen er varslet nedlagt fra neste høst. Begrunnelsen er at barna kan ta 51-bussen som kjører inn til Skar via Maridalsveien, og tilbake til Hammeren via Gamle Maridals vei – altså i en runde.


– Det betyr blant annet at hvis en som bor nærmere Skar skal ta rutebussen hjem, må eleven enten bli med fra Maridalen skole og mot Nydalen, for å få bussen tilbake mot Skar! Alternativet blir å gå ned til Maridalen velhus, krysse Maridalsveien – som er uten gangfelt og hvor det stadig erfares at bilister kjører veldig fort – og vente på bussen der. Denne farlige overgangen gjelder også for Sørbråten-barna som velger å for eksempel sykle til og fra skolen. De må også krysse Maridalsveien her, for så å komme inn på Kasaveien videre til skolen.

Veronica Klever fra Sander gård forteller at hennes sønn Sander (12) sykler til skolen, men ikke vinterstid. Det er ordinært ikke busstilbud forbi Sander gård. Skolebussen fra Sørbråten er ikke aktuelt, forteller moren, for da må Sander være med hele veien opp til Sørbråten og ned igjen, og så via Skar, for å komme til skolen.

– Han sykler nå, men det føles på ingen måte trygt! Greveveien er også smal, og som Sigurd nevner, er det ingen trygg overgang over Maridalsveien for å komme seg videre opp til skolen.

51-bussen går runden fra Hammeren og Maridalsveien til Skar, så Gamle Maridals vei tilbake til Hammeren.

Dette er innspillene fra Sørbråten Vel

  • Fartsgrensen senkes til 30 km/t helt frem til Movatn stasjon, og det må etableres fartsdempere i Sørbråtveien (fra krysset med Sandermosveien) og frem til Snippen stasjon. Sørbråten Vel vil be veilaget på Sørbråten om å etablere fartshumper/fartsdempere fra Snippen stasjon og frem til Movatn stasjon.
  • For barn på Sørbråten er det mest aktuelt å sykle, ettersom avstanden er for lang for å gå. De må da sykle på en smal vei uten verken veiskulder, fortau, eller sykkelvei - det bes om bedre tilrettelegging for gående og syklende langs skoleveien.
  • Om skoleveien fra Sørbråtveien, inn på Sandermosveien, videre inn på Maridalsveien og deretter inn på Kasaveien opp til Maridalen skole: Veien er flere steder uoversiktlig, og regulert fartsgrense er 60 km/t i Sørbråtveien, og 60 km/t på Maridalsveien. Fra krysset Maridalsveien og Sandermosveien og frem til Kasaveien oppleves veien som direkte farlig, erfaringen er at flere biler kjører over 60 km/t.
  • 51-bussen som går fra Skar til Nydalen blir løsningen for elevene som mister skolebussen - elevene det gjelder må da gå fra skolen ned Kasaveien og krysse Maridalsveien, ved Maridalen velhus og barnehagen. Der elevene skal krysse veien er det en lang strak strekning hvor erfaringen er at mange kjører fortere enn 60 km/t. Vi ber om at det som et minimum lages et gangfelt her, med redusert hastighet til 40 km/t og opphøyd gangfelt.
  • Etablere sykkelfelt fra krysset i Sandermosveien, inn på Sandermosveien og videre inn på Sørbråtveien
  • Etablere sykkelfelt fra krysset i Sandermosveien, inn på Maridalsveien, og frem til Kasaveien ved Maridalen Barnehage.

Nyhetsbrev:

Få ukens nyheter oppsummert i et nyhetsbrev fra Nordre Aker Budstikke. Det er gratis, og du melder deg på her!

Personvern og datalagring

Lagring og logging av data

Ved å besøke dette nettstedet lagres noen tekniske data om din internettforbindelse og nettleser. Disse data kan kategoriseres som følger:

Informasjonskapsler

Dette nettstedet bruker cookies/"informasjonskapsler" for å forbedre funksjonalitet og brukeropplevelse.

Vis mer

Teknisk info

Når du besøker et nettsted vil webserveren logge noe teknisk info som din IP-adresse, hvilken nettleser du bruker og tidspunktet for hver gang du forespør data fra serveren, altså når du klikker på en intern lenke og laster en ny nettside eller tilhørende data som skrifttyper, bilder, ulike script som kreves for at nettsiden skal fungere.

Disse dataene spares bare en viss tidsperiode for å kunne utføre feilsøking og feilretting i systemene, og deles aldri med avisens ansatte eller tredjepart.

Brukerinformasjon

Vi lagrer noe informasjon om deg som bruker. På dette nettstedet lagres ingen sensitiv informasjon, men enkel kontaktinformasjon som du gir fra deg når du oppretter en brukerkonto eller kjøper tjenester i nettavisen vil lagres i våre databaser. Dette er nødvendig for å kunne levere tjenestene til deg. Disse dataene slettes når du sletter din brukerkonto.

Hvem lagrer vi data om?

Vanlige besøkende/lesere:

Hvis du besøker dette nettstedet uten å ha registrert en brukerkonto eller abonnement, lagres følgende data om deg:

Vis mer

Innloggede brukere og abonnenter:

Hvis du velger å opprette en brukerkonto og/eller abonnement på nettavisen, vil også følgende informasjon lagres om deg:

Vis mer

NB: Etter at data er slettet vil de likevel kunne spares i inntil 180 dager i backuper. Backuper lagres med høy sikkerhet og begrenset tilgang, og er nødvendig for å kunne drive feilsøking og ivareta brukerenes og datasystemenet sikkerhet.

Dine rettigheter:

Som bruker av dette nettstedet kan du kontakte avisen for å få dine data utlevert og/eller slettet.

Har du en brukerkonto/abonnement, kan du logge inn i din brukerprofil og laste ned dine lagrede data, samt slette din brukerkonto og tilhørende data når som helst.

Vis mer


Hvis du trykker AVVIS vil ingen informasjonskapsler lagres i din nettleser og ingen data om deg logges i våre databaser. Det betyr også at vi ikke kan vite om du har godkjent eller ikke, slik at du vil se denne advarselen på hver side du besøker. Teknisk informasjon (webserverlogger) vil likevel lagre din IP-adresse og nettleserinformasjon, men dise slettes fortløpende som beskrevet ovenfor.

Vi tar ditt personvern på alvor

Nordre Aker Budstikke bruker cookies (informasjonskapsler) til å personalisere annonser og forbedre nettstedet. Ved å benytte nettstedet aksepterer du at vi kan sette cookies i din nettleser.

Vi lagrer så lite data vi kan, så kort tid som mulig.

Noe gikk galt! Vennligst forsøk på nytt.

Mer informasjon

Siden lastes nå på nytt...