Nordre Aker Budstikke

Nordre Aker Budstikke

Beboere klager på kommunens massetransport

I opprinnelig planforslag for det store prosjektet ved Oset Vannbehandlingsanlegg sto det utkjøring av 10.000 lastebiler med stein. Så ble dette endret i rammetillatelsen til 32.000 lastebiler med stein. Nå har naboene fått nok.

Nordre Aker Budstikke
Nordre Aker Budstikke

Publisert:

Sist oppdatert: 21.11.2018 kl 09:54

BREKKE: Beboere langs Maridalsveien og ved innkjøringen til Frysjaveien, har klaget til bydelen og bydelsoverlegen på anleggstransporten i regi av Vann- og avløpsetaten (VAV).

Transporten medfører naturlig nok økt trafikk og støy langs veien.

Bakgrunnen for transportkjøringen, er arbeidene som Vann- og avløpsetaten holder på med i og ved Oset Vannbehandlingsanlegg ved Maridalsvannet. Det skal lages nye rentvannsbassenger. (Les mer om prosjektet, som skal holde på til 2022, på Oslo kommunes nettsider.

Klagen ble sendt inn på vårparten i år. Det ble gjort noen støymålinger, men de fastslo at VAV var innenfor hva gjaldt støy fra transporten. Beboerne klaget på vedtaket, og har også sendt tilsvar i saken, som det refereres til nedenfor. Særlig trekker beboerne også frem at massetransporten har økt betydelig.

Ovenstående illustrasjon viser kjøreruten for massetransporten. Utkjøring av masser skjer langs anleggsveien frem til Maridalsveien, og Maridalsveien videre til Ring 3. Tomme biler kjører inn langs Maridalsveien fra ring 3, Frysjaveien til anleggsveien, og anleggsveien inn i fjellet. Foto: VANN- OG AVLØPSETATEN

Utkjøringen

Utkjøring av masse fra anlegget går via anleggsveien fra Oset, ut og ned Maridalsveien. De tomme bilene kjøres tilbake opp Maridalsveien, og så via Frysjaveien, og derfra inn på anleggsveien igjen, mot Oset.

«Klagen fra beboerne gjelder både innkjøring og utkjøringen. Det er derfor viktig å notere seg at alle tall som VAV viser til, dermed kun er halvparten av det faktiske antall turer, og dermed passeringer i krysset Maridalsveien og Frysjaveien,» skriver beboerne i tilsvar i saken.

Videre beskriver beboerne hvordan Vann- og avløpsetaten i planforslaget oppga at det ville bli 10.000 masseutkjøringer fra Oset. Men med lastebilene som kjører inn mot Oset, blir det 20.000 turer totalt.
 
Det var da lagt opp til kjøring 12 timer på hverdager, og 8 timer på lørdag, i en fjortenmåneders periode, og med et snitt på 10-14 lastebiler samlet per time.

Men så økte antall turer:

«Tallene som nå brukes, 64.000 turer, er en økning på 44.000 turer. Altså rundt 3,2 ganger så høyt som det opprinnelige forslaget,» skriver beboerne videre i klagen.

«Et lite overslag tilsier nemlig at det opprinnelige anslaget utgjør 1428 lastebiler i måneden. Ved å øke utkjøringsperioden med fire måneder til atten måneder som det nå er gjort, får man bare ut 6000 lass til. Da står det en rest på 38.000 turer ved utløp av massetransportperioden sommeren 2019. Vi kan ikke forstå annet enn at måten dette vil bli løst på, er å øke antall lastebiler per time vesentlig for hele perioden som gjenstår, ikke bare enkeltdager?»

Det trekkes også frem i klagen at VAV beskriver en økningen av tungtransporten i området med 50 prosent, som "beskjeden".

«Vi vil avslutningsvis opplyse at vi både rundt midnatt, for eksempel natt til 25. mai, og rundt klokken 07.00 på lørdager, ser lastebiler på vei til og fra Oset. I tillegg transporteres det jevnt fra før klokken 07.00 om morgenen på hverdager, til rundt klokken 22.00 på kvelden. VAV har kun lagt opp til 12 timer utkjøring på hverdager, men dette blir altså brutt daglig,» skriver beboerne og krever en grundig gjennomgang av hva VAV har søkt om og hva de har fått tillatelse til.

Massetransport fra Oset og videre ut på Maridalsveien. Foto: KRISTIN TUFTE HAGA

Bydelsoverlegen

Bydelsoverlegen i Bydel Nordre Aker har engasjert seg i saken, og sendt brev til VAV:

«Bydelsoverlegen ønsker at VAV ser på mulighetene for å endre logistikken slik at tomme lastebiler på vei til Oset ikke passerer Maridalsveien og Frysjaveien før klokken 07.00. Vi ønsker en tilbakemelding på hvilke konsekvenser en endring i kjøretider vil ha for ekstrakostnader og forlengelse av anleggsperioden. Vi ønsker også at dere utreder andre tiltak, som for eksempel å kjøre inn tomme lastebiler på kvelden i stedet for morgenen. Tiltak som bes igangsatt umiddelbart er å oppfordre sjåførene til å ha en kjøreatferd som reduserer støybelastningen for naboer, og å sikre at betongbiler som kjører om natten ikke skal kjøre mellom klokken 23.00 og 01.00,» skriver bydelsoverlege Bjørn Sletvold.

300.000 kubikkmeter fjellmasse

Prosjektsjef Rentvannsbassenger Oset, Vann- og avløpsetaten, Jan Kopperstad, svarer følgende til Nordre Aker Budstikke om saken:

– Gjennomføring av prosjektet medfører at det skal sprenges og transporteres ut rundt 300.000 kubikkmeter fast fjell, tilsvarende rundt 32.000 lastebillass. Ifølge gjeldende fremdriftsplan skal sprengningsarbeidene fullføres i april/mai 2019, forutsatt at de geologiske forholdene ikke viser seg å være vesentlig annerledes enn vi kjenner til i dag, eller at andre rammer for gjennomføringen endres.

Prosjektleder i Vann- og avløpsetaten, Jan Kopperstad. Foto: VANN- OG AVLØPSETATEN

Kopperstad fortsetter:

– I planforslaget som ble utarbeidet i 2016 ble det opplyst at det skal kjøres 10.000 lastebillas med stein. Planforslaget beskriver et noe mindre prosjektomfang enn det omfanget som ligger til grunn for gjennomføringen av prosjektet. Det er beklageligvis ikke samsvar mellom sprengningsvolum og antall lastebillass i dette planforslaget. I grunnlaget for søknad om rammetillatelse fra 2017 opplyses det at det skal kjøres ut rundt 32.000 lastebillass med stein, og at kjøretiden er rundt 12 timer på hverdager og rundt 8 timer på lørdager.

Kopperstad forklarer videre:

– Sprengningsarbeidene startet i november 2017. Kjøretiden på hverdager et rundt 16 timer, fordi det i perioder er nødvendig å kjøre ut mer fjell per dag enn gjennomsnittsberegningen tilsier. Ved utgangen av oktober var det kjørt ut rundt 14.000 lass med stein. I gjennomsnitt er det hittil kjørt ut rundt 57 lastebillass per dag. Oktober er den måneden med mest intensiv steintransport, med totalt rundt 3.850 lastebillass. Dagsgjennomsnittet i oktober var rundt 170 lastebillass. I fortsettelsen av prosjektet vil det bli kjørt ut i gjennomsnitt rundt 150 steinlass per dag.

VAV vil besvare bydelsoverlegens brev denne uken, opplyser han.

– Vi beklager at gjennomføringen av prosjektet påfører omgivelsene ulemper, legger han også til.

Mindre omfang?

– Du omtaler en økning fra 10.000 lastebillass med stein til 32.000 lastebillass med stein som "et noe mindre prosjektomfang"?

– I planforslaget er det beskrevet at det skal tas ut rundt 250.000 kubikkmeter fast fjell. Prosjektet er videreutviklet siden planforslaget, og det legges nå til grunn at det skal tas ut rundt 300.000 kubikkmeter fast fjell. Antall lass samsvarer ikke med angitt volum i planforslaget på 250.000 kubikkmeter fast fjell, så informasjonen i planforslaget er ikke riktig. I søknad om rammetillatelse er opplysningene korrigert, og det er samsvar mellom antall lastebillass med stein og volum fast fjell som skal tas ut. En økning fra 10.000 lass til 32.000 lass er ikke en mindre eller liten endring, svarer Kopperstad på oppfølgingsspørsmålet fra lokalavisa.

Han viser til at økningen er godkjent av Plan- og bygningsetaten i rammetillatelsen.

Støytiltak?

– Vil det bli gjort trafikktiltak, eventuelt med tanke på støy og fart, i forbindelse med økningen av transporten som angitt i rammetillatelsen?

– Det er ikke planlagt støytiltak knyttet til anleggstrafikken. VAV vil ta kontakt med politiet og Bymiljøetaten vedrørende mulighet for å kontrollere og overvåke hastigheten på lastebilene, svarer Kopperstad.

– VAV svarer at transporten foregår eksempelvis 16 timer hverdager, men det er jo bare tillatt 12 timer på hverdagene, i henhold til rammetillatelsen?

– Angivelse av kjøretider i grunnlag for søknad om rammetillatelse anses som et anslag, og vurderes ikke som forpliktende i henhold til byggesaken. I forbindelse med gjennomføring av prosjektet er vi derimot forpliktet til å etterleve forskrift om begrensning av støy og dispensasjoner fra den. VAV er i dialog med bydelsoverlegen om dette, svarer Kopperstad på spørsmålet.

Lokalavisa kjenner også til at flere beboere langs massetransportruta til VAV har klaget til VAV.

Nyhetsbrev fra Nordre Aker Budstikke

Få ukens nyheter oppsummert i et nyhetsbrev fra Nordre Aker Budstikke. Det er gratis, og du melder deg på her!

Personvern og datalagring

Lagring og logging av data

Ved å besøke dette nettstedet lagres noen tekniske data om din internettforbindelse og nettleser. Disse data kan kategoriseres som følger:

Informasjonskapsler

Dette nettstedet bruker cookies/"informasjonskapsler" for å forbedre funksjonalitet og brukeropplevelse.

Vis mer

Teknisk info

Når du besøker et nettsted vil webserveren logge noe teknisk info som din IP-adresse, hvilken nettleser du bruker og tidspunktet for hver gang du forespør data fra serveren, altså når du klikker på en intern lenke og laster en ny nettside eller tilhørende data som skrifttyper, bilder, ulike script som kreves for at nettsiden skal fungere.

Disse dataene spares bare en viss tidsperiode for å kunne utføre feilsøking og feilretting i systemene, og deles aldri med avisens ansatte eller tredjepart.

Brukerinformasjon

Vi lagrer noe informasjon om deg som bruker. På dette nettstedet lagres ingen sensitiv informasjon, men enkel kontaktinformasjon som du gir fra deg når du oppretter en brukeronto eller kjøper tjenester i nettavisen vil lagres i våre databaser. Dette er nødvendig for å kunne levere tjenestene til deg. Disse dataene slettes når du sletter din brukerkonto.

Hvem lagrer vi data om?

Vanlige besøkende/lesere:

Hvis du besøker dette nettstedet uten å ha registrert en brukerkonto eller abonnement, lagres følgende data om deg:

Vis mer

Innloggede brukere og abonnenter:

Hvis du velger å opprette en brukerkonto og/eller abonnement på nettavisen, vil også følgende informasjon lagres om deg:

Vis mer

NB: Etter at data er slettet vil de likevel kunne spares i inntil 180 dager i backuper. Backuper lagres med høy sikkerhet og begrenset tilgang, og er nødvendig for å kunne drive feilsøking og ivareta brukerenes og datasystemenet sikkerhet.

Dine rettigheter:

Som bruker av dette nettstedet kan du kontakte avisen for å få dine data utlevert og/eller slettet.

Har du en brukerkonto/abonnement, kan du logge inn i din brukerprofil og laste ned dine lagrede data, samt slette din brukerkonto og tilhørende data når som helst.

Vis mer


Hvis du trykker AVVIS vil ingen informasjonskapsler lagres i din nettleser og ingen data om deg logges i våre databaser. Det betyr også at vi ikke kan vite om du har godkjent eller ikke, slik at du vil se denne advarselen på hver side du besøker. Teknisk informasjon (webserverlogger) vil likevel lagre din IP-adresse og nettleserinformasjon, men dise slettes fortløpende som beskrevet ovenfor.

Vi tar ditt personvern på alvor

Ved å besøke dette nettstedet vil noen data bli lagret. Dette er informasjon som er nødvendig for å kunne tilby tjenesten til deg.

Vi lagrer så lite data vi kan, så kort tid som mulig.

Noe gikk galt! Vennligst forsøk på nytt.

Mer informasjon

Siden lastes nå på nytt...