Nordre Aker Budstikke

FAU fortviler:

Kjører på gangveien til skolebarna

Leder Jan Briseid og trafikkansvarlig Katinka Holtsmark i FAU på Kringsjå frykter for barnas sikkerhet på skoleveien. De etterlyser tiltak fra Bymiljøetaten. Foto: Christian Fredrik Borg

I nesten et halvt år har FAU forsøkt å få bedring gjennom kontakt med Bymiljøetaten. De svarer aldri.

Nordre Aker Budstikke
Nordre Aker Budstikke

Publisert:

Sist oppdatert: 26.12.2021 kl 21:00

GAUSTAD: – Det har ikke skjedd uhell ennå, men vi skal komme i forkjøpet. Plutselig en dag skjer det noe. Da er det for sent, sier Jan Briseid.

FAU-lederen på Kringsjå skole fortviler over sikkerheten på skoleveien til mange av skolens barn. Sammen med trafikkansvarlig Katinka Holtsmark mener han at det må gjøres noe med situasjonen øverst på Gaustad, like ved Sogn transformatorstasjon.

– Problemet er to ting. Det er at det kommer biler oppover Nordbergveien og kjører over gangveien der barn går til og fra skolen to ganger daglig. Det er mørkt om morgenen og litt skummelt. Små barn kommer løpende, og det er ikke alle som er like observante, forteller han.

Nylig har det kommet skilt ved gangfeltet. FAU etterlyser imidlertid oppmerking av overgangen og bedre lys.

FAU ved Kringsjå skole frykter for barnas sikkerhet på skoleveien. De etterlyser tiltak fra Bymiljøetaten. Foto: Christian Fredrik Borg

– Google Maps bestemmer ikke

FAUs andre bekymring er biler som kjører på gangveien.

– Jeg har snakket med andreklassinger som har fått en ubehagelig følelse. De kjører i tiden ungene går til skolen. Det er spesielt budbiler. De påstår at i appen står det at de kan kjøre her. Jeg har stoppet mange biler som kommer kjørende. De sitter gjerne med nesa i appen og peker på telefonen: «Men det står jeg kan kjøre her».

Briseid sikter til at flere biler kjører på gangveien mellom Gaustad- og Nordbergveien. Den naturlige bilveien fra Gaustad til Nordberg er sperret og ikke mulig å bruke som snarvei.

Her kjører en bil på gangveien fra toppen av Gaustadveien mot Nordbergveien. Foto: Elise Hilland


– Jeg sier «Det står skilt her, det er gangvei og ikke lov å kjøre her». De fleste respekterer det og snur og kjører tilbake.

– Men det er ikke Google Maps som bestemmer hva som er lov eller ikke lov, skyter Holtsmark inn.

– Hvilke konsekvenser frykter dere det kan få?

– På et sted ungene ikke tror at det skal være biler, er det enda verre at det kommer en bil. Det verste som kan skje, er at en unge skal bli skadet.

Øverst i Gaustad- og Nordbergveien bekymrer FAU ved Kringsjå skole seg over trafikksikkerheten.

Tyst fra etaten

Holtsmark har på vegne av FAU kontaktet Bymiljøetaten om saken. Hun anslår at hun har kontaktet dem minst fem ganger siden august med jevne mellomrom. Det eneste hun får tilbake, er et automatisk svar om at henvendelsen er mottatt.


– Første skritt kunne i hvert fall være at de legger frem et syn på hvorfor de ikke vil gjøre dette. Det virker som ganske enkle tiltak, som ikke er kostbare, men kan ha mye å si, forteller hun om hva FAU vil gjøre videre.

– Men Bymiljøetaten har vel mange tiltak de må følge opp?

– Det er klart, men å ikke få svar engang er likevel pussig. Hvis man er uenig med det vi kommer med, må vi få svar på det og ta det til etterretning, svarer Briseid.

– Da må Kringsjå skole vurdere å gjøre noe på egne vegne, for å sikre skoleveien her. Da må det komme klart frem. For slik jeg forstår det, er det ikke i tråd med ønskene byrådet har for at skoleveiene skal være sikre, supplerer Holtsmark.

Katinka Holtsmark og Jan Briseid i FAU på Kringsjå skole. Foto: Christian Fredrik Borg


Lederen i FAU sier at det kan bli aktuelt at foreldrene selv handler. Han mener at noen allerede har flyttet det ene fotgjengerskiltet slik at det skal sperre for biler på gangveien.

– Det er ikke slik vi ønsker at det skal fungere. Men det er kanskje det som blir følgene hvis etaten ikke følger opp, sukker han.

– Ikke kapasitet

Bymiljøetaten har blitt forelagt FAUs uttalelser. Pressevakt Line Thams Reiersen svarer i en e-post at de mottar mange tusen innspill hvert år.

– Vi har dessverre ikke kapasitet til å besvare alle, men alle blir mottatt og vurdert, skriver Thams Reiersen.

– Bør man ikke kunne forvente et svar likevel?

– Trafikksikkerhetsseksjonen får flere tusen henvendelser hvert år. Det er også derfor vi sender ut et svar, slik at avsender vet at henvendelsen er mottatt og at den vurderes sammen med de andre henvendelsene som kommer inn.

– Hva skal til for at man får et svar av Bymiljøetaten når man kommer med trafikkinnspill?

– Alle henvendelser blir mottatt og vurdert, og det skal sendes et svar om at henvendelse er mottatt. Oversikt over hvilke tiltak som er gjennomført, ligger på våre nettsider. Kartet oppdateres jevnlig, og hvilke tiltak som skal utføres i 2022 blir lagt ut i februar/mars.

FAU ved Kringsjå skole frykter for barnas sikkerhet på skoleveien. Foto: Christian Fredrik Borg

– Kan vanskelig ivareta alle

– Så det er ikke planer om konkrete tiltak her foreløpig?

– Nei, det er ikke konkrete planer foreløpig, men avbøtende tiltak knyttet til kjøring på gang- og sykkelveien vil vurderes. Henvendelsene fra FAU er ført opp på ønskeliste.

– Hvorfor er det ikke vurdert nødvendig med tiltak slik som FAU ønsker?

– Bymiljøetaten foretar i desember en prioritering av alle innspill og foreslåtte tiltak som kommer inn. Med mange ønsker og begrensede budsjetter kan vi vanskelig ivareta alle, og vi må også sikre en jevn fordeling av budsjettet mellom de ulike bydelene.

Hvert år inviterer de bydelen til å komme med prioriterte innspill om lokale trafikksikkerhetsutfordringer.

– Innspill fra bydelene er viktige og prioriteres høyt. Alle innspillene som har kommet inn i løpet av året føres opp på ønskeliste, og de blir vurdert i forbindelse med utarbeidelse av tiltaksliste for det kommende året. Dette gjelder også innsendte ønsker fra FAU på Kringsjå.

Står på venteliste

Det foreligger ikke et vedtak som tilsier at det skal være permanent gangfelt på stedet, ifølge Thams Reiersen.

– Bymiljøetaten kan vurdere om dette skal etableres. Dersom dette skjer, vil det merkes opp.

– Hvorfor er det satt opp skilt hvis det ikke er et formelt fotgjengerfelt?

– Dette undersøkes. Siden ingen av seksjonene med myndighet til å fatte vedtak om å etablere permanente eller midlertidige gangfelt kan finne forskrifter eller historikk på gangfeltet, tyder det på at dette ikke er et tiltak i regi av Bymiljøetaten.

Noen har flyttet skiltet som markerer fotgjengerovergangen lengre mot midten av gangveien, ifølge FAU-leder Briseid. Foto: Christian Fredrik Borg

– Er nåværende tiltak tilstrekkelig for å hindre at bilister bruker gangveien?

– Gang- og sykkelveier skal være utformet og skiltet slik at det ikke er tvil om at det er forbudt å kjøre der. Kjøring på disse er derfor et brudd på trafikkreglene. Bymiljøetaten vil vurdere behovet for avbøtende tiltak for å forhindre kjøring her. Det er politiet som kan håndheve brudd på trafikkregler, svarer Thams Reiersen.

Kringsjå skole har meldt interesse for å bli en «hjertesone», et område rundt skolen hvor det er fokus på trafikksikkerhet og ikke ønsket at foresatte kjører, ifølge Bymiljøetaten.

– Det har imidlertid vært stor interesse for å bli med. Kringsjå er dessverre ikke blant skolene som ble plukket ut for 2022, men skolen står fremdeles på listen over skoler som har meldt interesse.

Flere biler kjører på gangveien mellom Gaustad og Nordberg, hevder FAU, som frykter for sikkerheten. Bilder som Nordre Aker Budstikke har sett, bekrefter at flere har gjort det. Foto: Christian Fredrik Borg

Nyhetsbrev:

Få ukens nyheter oppsummert i et nyhetsbrev fra Nordre Aker Budstikke. Det er gratis, og du melder deg på her!

Personvern og datalagring

Lagring og logging av data

Ved å besøke dette nettstedet lagres noen tekniske data om din internettforbindelse og nettleser. Disse data kan kategoriseres som følger:

Informasjonskapsler

Dette nettstedet bruker cookies/"informasjonskapsler" for å forbedre funksjonalitet og brukeropplevelse.

Vis mer

Teknisk info

Når du besøker et nettsted vil webserveren logge noe teknisk info som din IP-adresse, hvilken nettleser du bruker og tidspunktet for hver gang du forespør data fra serveren, altså når du klikker på en intern lenke og laster en ny nettside eller tilhørende data som skrifttyper, bilder, ulike script som kreves for at nettsiden skal fungere.

Disse dataene spares bare en viss tidsperiode for å kunne utføre feilsøking og feilretting i systemene, og deles aldri med avisens ansatte eller tredjepart.

Brukerinformasjon

Vi lagrer noe informasjon om deg som bruker. På dette nettstedet lagres ingen sensitiv informasjon, men enkel kontaktinformasjon som du gir fra deg når du oppretter en brukerkonto eller kjøper tjenester i nettavisen vil lagres i våre databaser. Dette er nødvendig for å kunne levere tjenestene til deg. Disse dataene slettes når du sletter din brukerkonto.

Hvem lagrer vi data om?

Vanlige besøkende/lesere:

Hvis du besøker dette nettstedet uten å ha registrert en brukerkonto eller abonnement, lagres følgende data om deg:

Vis mer

Innloggede brukere og abonnenter:

Hvis du velger å opprette en brukerkonto og/eller abonnement på nettavisen, vil også følgende informasjon lagres om deg:

Vis mer

NB: Etter at data er slettet vil de likevel kunne spares i inntil 180 dager i backuper. Backuper lagres med høy sikkerhet og begrenset tilgang, og er nødvendig for å kunne drive feilsøking og ivareta brukerenes og datasystemenet sikkerhet.

Dine rettigheter:

Som bruker av dette nettstedet kan du kontakte avisen for å få dine data utlevert og/eller slettet.

Har du en brukerkonto/abonnement, kan du logge inn i din brukerprofil og laste ned dine lagrede data, samt slette din brukerkonto og tilhørende data når som helst.

Vis mer


Hvis du trykker AVVIS vil ingen informasjonskapsler lagres i din nettleser og ingen data om deg logges i våre databaser. Det betyr også at vi ikke kan vite om du har godkjent eller ikke, slik at du vil se denne advarselen på hver side du besøker. Teknisk informasjon (webserverlogger) vil likevel lagre din IP-adresse og nettleserinformasjon, men dise slettes fortløpende som beskrevet ovenfor.

Vi tar ditt personvern på alvor

Nordre Aker Budstikke bruker cookies (informasjonskapsler) til å personalisere annonser og forbedre nettstedet. Ved å benytte nettstedet aksepterer du at vi kan sette cookies i din nettleser.

Vi lagrer så lite data vi kan, så kort tid som mulig.

Noe gikk galt! Vennligst forsøk på nytt.

Mer informasjon

Siden lastes nå på nytt...