Nordre Aker Budstikke

Nordre Aker Budstikke

Kan gå nærmere 20 år fra veiskulder-planen kom til den er en realitet

Fra det foreløpige planforslaget: Figur 4: Illustrasjon av fremtidig situasjon. Foto: ILLUSTRASJON/BYMILJØETATEN/PLAN- OG BYGNINGSETATEN

– Vi forstår at folk som bruker disse veiene ønsker en avklaring på hva som skjer. Bymiljøetaten vedgår at prosjektet i Maridalen er krevende.

Nordre Aker Budstikke
Nordre Aker Budstikke

Publisert:

Sist oppdatert: 22.12.2020 kl 11:16

MARIDALEN: I forrige uke kom nyheten om at den planlagte oppgraderingen i Maridalsveien, fra Carl Kjelsens vei til Brekke, med blant annet sykkelfelt på begge sider av veien, ikke blir en realitet på noen år.

Det opplyste Bymiljøetaten.

Planene om veiskulder for myke trafikanter, kanskje spesielt for sykkel og rulleskiaktivitet i Maridalen, startet helt tilbake i 2007.

Enighet

hjemmesiden til Maridalens Venner, som omtaler sikring langs Maridalsveien av myke trafikanter, står det blant annet følgende:

«I forbindelse med bystyrets behandling av flerbruksplanen for Oslo kommunes skoger 2007–2015, fattet bystyret følgende vedtak: "Det anlegges en asfaltert sykkelvei på veiskulderen langs Maridalsveien."


Dette vedtaket er i grove trekk i tråd med det en rekke organisasjoner ble enige om på et temamøte i Maridalen i juni 2005: "Maridalsveien fra Brekke til Skar må av trafikksikkerhetsmessige årsaker utvides med en skulderbredde på minimum en meter, beregnet på myke trafikanter".»

Når det gjelder status for veiskulder, fra Brekke til Hammeren, svarer Bymiljøetaten nå:

– Det er vanskelig å si noe om når vi kan sette i gang bygging av strekningen. Fremdriften er at reguleringsplanen skal behandles politisk når den er ferdig utarbeidet. Det skal også lages en plan for gjennomføring og finansiering. Deretter skal vi lage arbeidstegninger og anskaffe entreprenør, ifølge senior kommunikasjonsrådgiver Guro Birkeland Tangen.

Krevende

I våres regnet Bymiljøetaten med at vi kom til 2025, før veiskuldre kunne være på plass langs Maridalsveien fra Brekke til Hammeren.

Planområdet strekker seg frem til brua ved Hammeren. Her er bussholdeplassen i sørgående retning. Foto: Karl Andreas Kjelstrup


Bymiljøetaten sier nå:

– Vi forstår at folk som bruker disse veiene, ønsker en avklaring på hva som skjer. Prosjektene er krevende fordi de ligger innenfor Marka-sonen, utvidelse av vei har konsekvenser for arealbehov til landbruk, artsmangfold og verneverdier, i tillegg må vi i Maridalen også ta hensyn til Maridalen landskapsvernområde. Det har derfor vært krevende planprosesser, både med KVU - konseptvalgutredning etter investeringsregimet - og planprogram i forbindelse med konsekvensutredning etter Plan- og bygningsloven.

Det er mange som blant annet sykler i Maridalen, langs Maridalsveien. Foto: CHRISTIAN FREDRIK BORG

Opparbeider ikke flere p-plasser

Foreløpig planforslag ble lagt ut i april 2020. Planen er tosidig utvidet skulder – veiskulder på begge sider – langs Maridalsveien. I det foreløpige planutkastet står det også at det ikke legges opp til parkeringsplasser langs Maridalsveien Hammeren, som er regulert men ikke opparbeidet, etter at veiskuldrene er opparbeidet.

Parkeringsplassen fjernes fra plankartet og erstattes av LNF-formål (Landbruks-, natur- og friluftsområder). Maridalsveien er forkjørsvei med 60 km/t og det er derfor ikke lov å parkere langs veien.


På Låkeberget er det utfartsparkering. Den skal også brukes som riggplass under anleggsarbeidet.

– Hvorfor fjerne parkeringsreguleringen ved Hammeren?

Den nordligste delen av planområdet ved Hammeren.

– Ved Hammeren er det regulert inn en parkeringsplass, en grov regulering fra 50-tallet, men denne er ikke opparbeidet. Det vil i nytt planforslag ikke legges opp til at det skal være parkeringsplasser ved Hammeren, og den regulerte, men ikke opparbeidende parkeringsplassen, fjernes fra plankartet og erstattes av LNF-formål. Bakgrunnen for dette er at man ønsker å redusere arealinngrep og at etablering av en eventuell parkeringsplass her vil gå på bekostning av A-området for naturmangfold på østsiden av veien, og B-området på vestsiden av veien - klassifisering etter Miljødirektoratets verdisetting av biologisk mangfold, hvor A er svært viktig naturtype og B viktig naturtype, svarer Line Thams Reiersen
pressevakt, i Bymiljøetaten, fortsetter:


– Grunnet verneverdier og naturmangfold, samt at strekningen ligger i Marka, ønsker man minst mulig arealinngrep. Etablering av flere dedikerte parkeringsplasser vil medføre store arealinngrep, noe som igjen har konsekvenser for verneverdier og naturmangfold. Det er i dag noen parkeringsplasser nordøst for Hammeren (langs Gamle Maridalsvei, journ.anm.). Disse ligger utenfor planområdet og påvirkes ikke av dette prosjektet.

Hun bekrefter at Låkeberget blir eneste parkeringsplass i planområdet.

Låkeberget skal strammes opp med avkjørsel, Bymiljøetaten har ikke eksakt tall på hvor mange parkeringsplasser det er på Låkeberget.

– Antall parkeringsplasser vil forbli det samme som før bygging. Det vil derfor kun være redusert parkeringskapasitet under anleggsperioden. I en konsekvensvurdering utført i 2018, antar man at store deler av parkeringsplassen vil kunne benyttes som vanlig under anleggsperioden. Bakgrunnen for at Låkeberget benyttes til riggplass er for å minske arealinngrep, samt at parkeringsplassen ligger tilnærmet midt på strekningen, noe som vil sikre optimal framdrift av anleggsarbeidene og god tilgjengelighet fra offentlig vei.

Hammeren i Maridalen, her merket av ved bussholdeplassen.

Også det asfalterte området ved Hammeren bussholdeplass skal utbedres.

– Ved Hammeren er det et større asfaltert areal som er i bruk i forbindelse med skogsdriftsvirksomhet og bussholdeplass. Bussholdeplass opprettholdes, men det skal lages en ny løsning for å gjøre området mer trafikksikkert, samtidig som tømmerdrift, verneverdier og naturmangfold ivaretas og således blir førende for ny utforming, svarer pressevakt Reiersen videre.

Det asfalterte området med bussholdeplass øst for Maridalsveien ved Hammeren. Foto: Karl Andreas Kjelstrup

Utviklingen i saken kan følges i Plan- og bygningsetatens innsyn.

Nordre Aker-politikere har ønsket at det også kommer på plass veiskulder helt inn til Skar, her kan du lese tidligere sak.

Nyhetsbrev fra Nordre Aker Budstikke

Få ukens nyheter oppsummert i et nyhetsbrev fra Nordre Aker Budstikke. Det er gratis, og du melder deg på her!

Personvern og datalagring

Lagring og logging av data

Ved å besøke dette nettstedet lagres noen tekniske data om din internettforbindelse og nettleser. Disse data kan kategoriseres som følger:

Informasjonskapsler

Dette nettstedet bruker cookies/"informasjonskapsler" for å forbedre funksjonalitet og brukeropplevelse.

Vis mer

Teknisk info

Når du besøker et nettsted vil webserveren logge noe teknisk info som din IP-adresse, hvilken nettleser du bruker og tidspunktet for hver gang du forespør data fra serveren, altså når du klikker på en intern lenke og laster en ny nettside eller tilhørende data som skrifttyper, bilder, ulike script som kreves for at nettsiden skal fungere.

Disse dataene spares bare en viss tidsperiode for å kunne utføre feilsøking og feilretting i systemene, og deles aldri med avisens ansatte eller tredjepart.

Brukerinformasjon

Vi lagrer noe informasjon om deg som bruker. På dette nettstedet lagres ingen sensitiv informasjon, men enkel kontaktinformasjon som du gir fra deg når du oppretter en brukerkonto eller kjøper tjenester i nettavisen vil lagres i våre databaser. Dette er nødvendig for å kunne levere tjenestene til deg. Disse dataene slettes når du sletter din brukerkonto.

Hvem lagrer vi data om?

Vanlige besøkende/lesere:

Hvis du besøker dette nettstedet uten å ha registrert en brukerkonto eller abonnement, lagres følgende data om deg:

Vis mer

Innloggede brukere og abonnenter:

Hvis du velger å opprette en brukerkonto og/eller abonnement på nettavisen, vil også følgende informasjon lagres om deg:

Vis mer

NB: Etter at data er slettet vil de likevel kunne spares i inntil 180 dager i backuper. Backuper lagres med høy sikkerhet og begrenset tilgang, og er nødvendig for å kunne drive feilsøking og ivareta brukerenes og datasystemenet sikkerhet.

Dine rettigheter:

Som bruker av dette nettstedet kan du kontakte avisen for å få dine data utlevert og/eller slettet.

Har du en brukerkonto/abonnement, kan du logge inn i din brukerprofil og laste ned dine lagrede data, samt slette din brukerkonto og tilhørende data når som helst.

Vis mer


Hvis du trykker AVVIS vil ingen informasjonskapsler lagres i din nettleser og ingen data om deg logges i våre databaser. Det betyr også at vi ikke kan vite om du har godkjent eller ikke, slik at du vil se denne advarselen på hver side du besøker. Teknisk informasjon (webserverlogger) vil likevel lagre din IP-adresse og nettleserinformasjon, men dise slettes fortløpende som beskrevet ovenfor.

Vi tar ditt personvern på alvor

Ved å besøke dette nettstedet vil noen data bli lagret. Dette er informasjon som er nødvendig for å kunne tilby tjenesten til deg.

Vi lagrer så lite data vi kan, så kort tid som mulig.

Noe gikk galt! Vennligst forsøk på nytt.

Mer informasjon

Siden lastes nå på nytt...