Nordre Aker Budstikke

Nordre Aker Budstikke

Slik påvirker koronasituasjonen Bydel Nordre Aker

Disse meldingene møter besøkende til Helsestasjonen i Nydalen. Foto: Karl Andreas Kjelstrup

Mange tjenester i Nordre Aker er sterkt påvirket av koronasituasjonen.

Nordre Aker Budstikke
Nordre Aker Budstikke

Publisert:

Sist oppdatert: 17.03.2020 kl 10:08

NORDRE AKER: Aktiviteten i Bydel Nordre Aker er naturlig nok kraftig nedskalert på grunn av smittefaren for covid-19.

Koronasituasjonen har ført til at alle ungdomstilbud er stengt inntil videre – dette gjelder ungdomshusene Glasshuset på Nordberg, Kroken på Engebråten og Trikkehallen på Kjelsås.

LES OGSÅ: Avyser alle politiske møter: Slik løses tildelingen av Frivillighetsmidler

Helsestasjonen

Det er også redusert aktivitet på Nydalen helsestasjon i Nydalsveien 21, for å unngå at smittede skal komme inn på helsestasjonen. Kun de med timeavtale skal komme til helsestasjonen, andre må ta kontakt på mail eller sms hvis man har spørsmål, opplyser bydelen.

Følgende informasjon gjelder nå for helsestasjonen: Alle som skal inn på helsestasjonen til konsultasjon, får sms i forkant med beskjed om at de må være:

  • friske, uten symptomer
  • ikke i karantene/isolasjon
  • ikke vært ute og reist etter 27.2.
  • i sms skal det fremkomme mailadresse/tlf. de kan kontakte.

Svangerskapsomsorgen: Bydelen tilbyr faste kontroller som normalt til friske kvinner - Uke 12, 24, 28, 32,36, 38 og 40, men avlyser alt som ikke er helt nødvendig. Der det er mulig, gjennomføres kontroller per telefon.

Helsestasjon 0-5 år: Helsestasjonen sender sms til foresatte for timer som avlyses. Dette gjelder blant annet alle 2- og 4-årsundersøkelser. Tilbud til nyfødte og spebarn, samt barn som har til vaksinasjoner prioriteres.

Åpen Dør: Drop-in tilbudet «Åpen Dør» er stengt, alle gruppetilbud er avlyst.

Skolehelsetjenesten: Deltar i beredskapsarbeidet, helsesykepleiere er tilgjengelige på sin jobbmobil – mer informasjon er å finne på skolenes nettsider.

Helsestasjon for ungdom: Mandag og onsdag kl. 15.30-18.30: Døren er stengt. På døren står et telefonnummer man kan ringe for å komme inn/få time. Tilbudet er altså tilgjengelig for dem som trenger det, selv om døra er stengt.

Foto: Karl Andreas Kjelstrup

Eldreomsorg

Søndag ble det klart at byrådet og Oslo kommune har besluttet å stenge de fire helsehusene i Oslo kommune og alle 38 sykehjem for besøkende. Kun strengt nødvendige besøk, for eksempel til terminale beboere, vil være mulig og må avtales på forhånd, meldte kommunen i en pressemelding.

Seniorhuset i Pastor Fangens vei, som drives av Bydel Nordre Aker, nedjusterer sin aktivitet, og avlyser alle arrangementer i tiden fremover.

Hjemmetjenesten er operativ, og mottakerne av tjenester får det tilbudet de skal. Bydelens hovedprioritering er at brukerne ikke skal bli smittet med covid-19. Her testes brukere og ansatte for smitte etter retningslinjer fra Folkehelseinstituttet. De ansatte i hjemmetjenestens arbeidslag skjermes fra hverandre, for å hindre smitte.

Treningsgruppene for eldre ledet av ergo- og fysioterapeutene i bydelen er avlyst inntil videre, og dagsentrene for eldre er stengt på grunn av smittefare.

Fra en ansatt i hjemmetjenesten får vi opplyst at det er mange utfordringer som møter dem, blant annet når det gjelder f.eks. handling av mat, følge til legen osv. Det oppfordres til å være gode naboer og pårørende, og minnes om at hjemmetjenesten er helt avhengig av hjelp fra samfunnet/pårørende/naboer.

I tillegg opplyser seniorsentrene Kuben 62+ på Kjelsås, Tåsen seniorsenter og Ullevål hageby seniorsenter at de holder stengt inntil videre.

Det gjør også Sogn Frivilligsentral og Grefsen Frivillighetssentral.

Ansatte

Fredag opplyste bydelsdirektør Øyvind Henriksen til Nordre Aker Budstikke at det er noen blant bydelens i overkant av 1500 ansatte som sitter i karantene, men at dette foreløpig ikke har fått konsekvenser for driften. Det jobbes med beredskapen for å kunne håndtere en scenario der flere enn i dag settes i karantene. Alle ansatte som kan ha hjemmekontor, har det.

Når barnehagene nå har stengt vil det frigjøres ansatteressurser som vil kunne omprioriteres til andre oppgaver i bydelen i forbindelse med koronasituasjonen. Det gis tilbud i alle barnehager til barn av foreldre i samfunnskritiske yrker, slik at disse kan opprettholde sitt arbeid.

Barnevernet i bydelen er i drift. NAV-kontoret holder også åpent, og tjenestene her vil være spesielt viktige etterhvert som innbyggere i Nordre Aker vil oppleve permitteringer.

Bydelens ledelse har daglige beredskapsmøter, og følger situasjonen tett.

– Jeg er imponert over de ansatte, og hvordan de har håndtert denne situasjonen. Mange har stått på, nesten døgnet rundt. Det er en fantastisk dugnad som gjøres ute i bydelen, sa bydelsdirektør Øyvind Henriksen fredag ettermiddag.

Han oppfordrer innbyggerne om å følge retningslinjene som gis fra myndighetene, holde seg hjemme, og praktisere god håndhygiene.

Nyhetsbrev fra Nordre Aker Budstikke

Få ukens nyheter oppsummert i et nyhetsbrev fra Nordre Aker Budstikke. Det er gratis, og du melder deg på her!

Personvern og datalagring

Lagring og logging av data

Ved å besøke dette nettstedet lagres noen tekniske data om din internettforbindelse og nettleser. Disse data kan kategoriseres som følger:

Informasjonskapsler

Dette nettstedet bruker cookies/"informasjonskapsler" for å forbedre funksjonalitet og brukeropplevelse.

Vis mer

Teknisk info

Når du besøker et nettsted vil webserveren logge noe teknisk info som din IP-adresse, hvilken nettleser du bruker og tidspunktet for hver gang du forespør data fra serveren, altså når du klikker på en intern lenke og laster en ny nettside eller tilhørende data som skrifttyper, bilder, ulike script som kreves for at nettsiden skal fungere.

Disse dataene spares bare en viss tidsperiode for å kunne utføre feilsøking og feilretting i systemene, og deles aldri med avisens ansatte eller tredjepart.

Brukerinformasjon

Vi lagrer noe informasjon om deg som bruker. På dette nettstedet lagres ingen sensitiv informasjon, men enkel kontaktinformasjon som du gir fra deg når du oppretter en brukerkonto eller kjøper tjenester i nettavisen vil lagres i våre databaser. Dette er nødvendig for å kunne levere tjenestene til deg. Disse dataene slettes når du sletter din brukerkonto.

Hvem lagrer vi data om?

Vanlige besøkende/lesere:

Hvis du besøker dette nettstedet uten å ha registrert en brukerkonto eller abonnement, lagres følgende data om deg:

Vis mer

Innloggede brukere og abonnenter:

Hvis du velger å opprette en brukerkonto og/eller abonnement på nettavisen, vil også følgende informasjon lagres om deg:

Vis mer

NB: Etter at data er slettet vil de likevel kunne spares i inntil 180 dager i backuper. Backuper lagres med høy sikkerhet og begrenset tilgang, og er nødvendig for å kunne drive feilsøking og ivareta brukerenes og datasystemenet sikkerhet.

Dine rettigheter:

Som bruker av dette nettstedet kan du kontakte avisen for å få dine data utlevert og/eller slettet.

Har du en brukerkonto/abonnement, kan du logge inn i din brukerprofil og laste ned dine lagrede data, samt slette din brukerkonto og tilhørende data når som helst.

Vis mer


Hvis du trykker AVVIS vil ingen informasjonskapsler lagres i din nettleser og ingen data om deg logges i våre databaser. Det betyr også at vi ikke kan vite om du har godkjent eller ikke, slik at du vil se denne advarselen på hver side du besøker. Teknisk informasjon (webserverlogger) vil likevel lagre din IP-adresse og nettleserinformasjon, men dise slettes fortløpende som beskrevet ovenfor.

Vi tar ditt personvern på alvor

Ved å besøke dette nettstedet vil noen data bli lagret. Dette er informasjon som er nødvendig for å kunne tilby tjenesten til deg.

Vi lagrer så lite data vi kan, så kort tid som mulig.

Noe gikk galt! Vennligst forsøk på nytt.

Mer informasjon

Siden lastes nå på nytt...