Nordre Aker Budstikke

Bymiljøetaten anbefalte å ikke fjerne p-plassen

Byrådet etablerte en «grønn adkomst» ved Sognsvann fordi de ville gjøre området tryggere og grønnere. Bildet viser anleggsarbeidet. Foto: Christian Fredrik Borg

Etaten ble overstyrt og mye asfalt ved populære Sognsvann revet opp til fordel for en «grønn adkomst».

Nordre Aker Budstikke
Nordre Aker Budstikke

Publisert:

Sist oppdatert: 23.09.2021 kl 18:13

SOGNSVANN: Innen prosjektets start hadde ingen meldt til Bymiljøetaten at de ønsket å bytte den lille parkeringsplassen med grøntareal.

Det skrev etaten i prosjektbeskrivelsen for «grønn adkomst» ved Sognsvann tilbake i 2018. Den var et resultat av en bestilling fra Byrådsavdelingen for miljø og samferdsel.

«Etaten opplever derimot at folk er opptatt av å få parkert når de skal gå på tur eller trene fra Sognsvann», het det i prosjektbeskrivelsen.

Den «grønne adkomsten» ved Sognsvann har en prislapp på drøyt 6,2 millioner kroner. Foto: Christian Fredrik Borg

– Tryggere og grønnere

Byråd for miljø og samferdsel, Sirin Hellvin Stav (MDG), forklarer etableringen med ønske om trygghet og grøntareal.


– Sognsvann er blant Oslos aller mest besøkte friluftslivsområde og en viktig «innfallsport» til marka. Et mål i behovsplanen for idrett og friluftsliv, både i planen for 2019-2028 og i gjeldende plan, er at det skal bli enklere å oppdage og komme seg til nye friluftslivsområder, forteller hun til Nordre Aker Budstikke.

Byråd for miljø- og samferdsel, Sirin Hellvin Stav (MDG), i forbindelse med et sykkelarrangement tidligere denne måneden. Foto: Karl Andreas Kjelstrup

Stav sier at tilrettelegging av «innfallsportene» til marka bidrar til å nå dette målet.

– Etableringen av den «grønne adkomsten» på Sognsvann gir en tryggere og grønnere innfallsport, og bidrar til at barnefamilier, barnehagebarn, skoleklasser, ungdommer og andre aktive brukere av området ved Sognsvann slipper å bekymre seg for ryggende biler og en uoversiktlig p-plass.


I en faglig vurdering i 2018 omtalte Bymiljøetaten byrådets ønske om tilrettelegging for «friluftsporter».

«Det som normalt skal inngå i en «friluftsport» er i stor grad allerede til stede ved Sognsvann», påpekte Bymiljøetaten.

De viste til det moderne vannklosettet ved vannet og den belyste, universelt utformede turtrasen rundt vannet. Dessuten minnet etaten om allerede opparbeidede grøntområder, «som egner seg for piknik, lek, bading og soling» i tillegg til en strandvolleybane.

Den lille parkeringsplassen ved Sognsvann er erstattet med grøntareal.

Tre alternativer

Bymiljøetaten kom i 2018 også med tre forslag til en «grønn adkomst» ved Sognsvann.


Kun ett innebar at hele den lille parkeringsplassen, som hadde plass til 120 biler, skulle omgjøres til grøntareal. Det var også det eneste alternativet Bymiljøetaten ikke anbefalte, går det frem av prosjektbeskrivelsen.

Bymiljøetaten anbefalte kun alternativene som ikke ville fjerne hele parkeringsplassen.

Alternativer for «grønn adkomst»

Alternativ 1:

Foreslått av Naturvernforbundet. Består av en kombinasjon av tiltakene foreslått i prosjektplanen fra Naturvernforbundet og innspill fra Bymiljøetaten.

Hovedmomentene i forslaget er:

  • Fjerning av ca. 120 av dagens parkeringsplasser som ligger vest for Søndre Sandås og fjerning av asfalt og masser.
  • Effektivisering av resten av den store parkeringsplassen for å tilrettelegge for de parkeringsplassene som forsvinner vest for Søndre Sandås.
  • Det anlegges egen HC-parkering.
  • Det bygges en ny belyst turtrasé gjennom området. Eksisterende vei reduseres til tre meters bredde.
  • Kryssing av veien fra t-banen skal bli tryggere gjennom opphøyd gangfelt.
  • Eksisterende bom flyttes sørover nærmere innkjøringen til veien.
  • Det bygges landskapselementer.
  • Området der asfalten fjernes beplantes med trær, busker og gressområder.
  • Det settes opp benker og langbord i området slik at turgåere kan sette seg ned og bruke området som møteplass. Det utplasseres avfallsbeholdere.
  • Det settes opp informasjonstavler på området.
  • Området skal gjøres estetisk penere ved at eksisterende betonggriser som avgrenser den lille parkeringsplassen fra veien fjernes og erstattes med busker/trær.

Alternativ 2:

Dette forslaget innebærer mindre inngrep på området. Noen av de samme forslagene som alternativ 1 skal inngå. Formålet med dette alternativet er å gjøre adkomsten til Sognsvann tryggere ved at gående og syklende skal slippe å møte biler og lastebiler som kommer kjørende. Det er spesielt med tanke på skoler og barnehager at det er ønske om å ha en alternativ ferdselsåre.

  • Det anlegges en smal turtrasé (1,5-2 meter bred) parallelt med eksisterende vei der det nå ikke er asfalt fordi det er lagt vann- og kloakkledning ned til toalettet ved Sognsvann. Denne blir ikke belyst.
  • Parkeringsarealet reduseres noe, ca. 240 m2 blir omgjort til turvei og beplantning. Dette kan medføre en reduksjon av parkeringskapasiteten på 13-15 biler.
  • Kryssing av veien fra t-banen skal bli tryggere gjennom opphøyd gangfelt.
  • Det plantes busker langs turtraséen. Trær kan komme i konflikt med V/A-ledningen.
  • Området skal gjøres estetisk penere ved at eksisterende betonggriser som avgrenser den lille parkeringsplassen fra veien fjernes og erstattes med busker/trær.
  • Parkeringen vest for Søndre Sandås fjernes ikke, men det blir færre plasser fordi noe av arealet blir omgjort til turtrasé.
  • Informasjonstavler og noen nye benker settes opp nord for bommen.

Alternativ 3:

Alternativ 3 er et slags mellomalternativ der halve den lille parkeringsplassen, den søndre delen, opparbeides som grøntareal og resten av parkeringsplassene består.

  • Ca. 56 parkeringsplasser fra utgangen fra Søndre Sandås og sørover fjernes og erstattes med trær, busker og gress.
  • Det anlegges en smal turtrasé parallelt med eksisterende vei der det nå ikke er asfalt fordi det er lagt vann- og kloakkledning ned til toalettet ved Sognsvann. Denne blir ikke belyst.
  • Kryssing av veien fra t-banen skal bli tryggere gjennom opphøyd gangfelt.
  • Det plantes busker langs turtraséen.Trær kan komme i konflikt med V/A-ledningen.
  • Området skal gjøres estetisk penere ved at eksisterende betonggriser som avgrenser den lille parkeringsplassen fra veien fjernes og erstattes med busker/trær.
  • Det settes opp benker, bord og informasjonstavler der parkeringsplassene fjernes. Det utplasseres avfallsbeholdere.

Kilde: Bymiljøetaten

Klikk for mer...

Klikk for mindre...

Overstyrte etaten

– Hvorfor ble ikke Bymiljøetatens anbefaling om å ikke fjerne hele parkeringsplassen hørt?

– En viktig føring i prosjektet var at området skulle transformeres fra «grått» til «grønt». Det er en liten del av det samlede parkeringsarealet på Sognsvann som blir gjort om til grønt område, og det resterende parkeringsarealet effektiviseres, svarer byrådsavdelingen til Stav i en e-post.

Og legger til:


– I tillegg opprettes det egne HC-parkeringsplasser, som ikke har vært merket opp før, for å sikre bedre tilgjengelighet for hele Oslos befolkning, fortsetter byrådsavdelingen.

Valget falt imidlertid ikke på noen av de tre alternativene Bymiljøetaten foreslo.

Ba om nytt alternativ

For en drøy måned senere ba Byrådsavdelingen for miljø og samferdsel om at etaten skulle komme med et nytt forslag til en «grønn adkomst». Dette skulle utarbeides i samarbeid med Naturvernforbundet, går det frem av et dokument.

Overfor Nordre Aker Budstikke nekter byrådsavdelingen innsyn i det aktuelle dokumentet. På spørsmål svarer de heller ikke hvorfor, men skriver:

– Byrådsavdelingen ba Bymiljøetaten om å invitere Naturvernforbundet til et møte for å presentere alternativ 3, som var et av de alternativene etaten anbefalte, og be om Naturvernforbundets synspunkter på dette alternativet. I etterkant av dette oversendte Bymiljøetaten revidert forprosjekt som var omforent med Naturvernforbundet, i tråd med bestillingen.

Med dette forslaget forsvant hele den lille parkeringsplassen, viser dialogen mellom etaten og byrådsavdelingen.

Slik så den lille parkeringsplassen, som hadde plass til 120 biler ifølge Bymiljøetaten, ut like før arbeidene startet. Foto: Christian Fredrik Borg

Dyrere enn forslaget

«BYM foreslår nå et nytt alternativ som er i tråd med NOAs [Naturvernforbundet i Oslo og Akerhus] siste ønsker. Dette alternativet innebærer at all parkering vest for Søndre Sandås fjernes, og at det anlegges to rader med parkering nord for Søndre Sandås», skrev Bymiljøetaten om det nye forslaget.

Bymiljøetaten leverte denne skissen av en «grønne adkomst» til byrådsavdelingen etter at de ikke var fornøyde med noen av de tidligere alternativene. Foto: Skjermbilde

Planene innebar også at bommen skulle flyttes nærmere hovedveien. I budsjettet ble det satt av 80.000 kroner til dette.

Totalt, inkludert ny bom, budsjetterte Bymiljøetaten det nye forslaget til drøyt 5,3 millioner kroner.

Nå er den «grønne adkomsten» nesten ferdigstilt. Budsjettet er på rundt 6,2 millioner kroner.

Den «grønne adkomsten» er nesten ferdig. Slik så den ut for nesten to uker siden. Deler av arbeidet må gjøres på nytt fordi det ble brukt en frøblanding som inneholdt fremmede arter. Foto: Christian Fredrik Borg

Nyhetsbrev:

Få ukens nyheter oppsummert i et nyhetsbrev fra Nordre Aker Budstikke. Det er gratis, og du melder deg på her!

Personvern og datalagring

Lagring og logging av data

Ved å besøke dette nettstedet lagres noen tekniske data om din internettforbindelse og nettleser. Disse data kan kategoriseres som følger:

Informasjonskapsler

Dette nettstedet bruker cookies/"informasjonskapsler" for å forbedre funksjonalitet og brukeropplevelse.

Vis mer

Teknisk info

Når du besøker et nettsted vil webserveren logge noe teknisk info som din IP-adresse, hvilken nettleser du bruker og tidspunktet for hver gang du forespør data fra serveren, altså når du klikker på en intern lenke og laster en ny nettside eller tilhørende data som skrifttyper, bilder, ulike script som kreves for at nettsiden skal fungere.

Disse dataene spares bare en viss tidsperiode for å kunne utføre feilsøking og feilretting i systemene, og deles aldri med avisens ansatte eller tredjepart.

Brukerinformasjon

Vi lagrer noe informasjon om deg som bruker. På dette nettstedet lagres ingen sensitiv informasjon, men enkel kontaktinformasjon som du gir fra deg når du oppretter en brukerkonto eller kjøper tjenester i nettavisen vil lagres i våre databaser. Dette er nødvendig for å kunne levere tjenestene til deg. Disse dataene slettes når du sletter din brukerkonto.

Hvem lagrer vi data om?

Vanlige besøkende/lesere:

Hvis du besøker dette nettstedet uten å ha registrert en brukerkonto eller abonnement, lagres følgende data om deg:

Vis mer

Innloggede brukere og abonnenter:

Hvis du velger å opprette en brukerkonto og/eller abonnement på nettavisen, vil også følgende informasjon lagres om deg:

Vis mer

NB: Etter at data er slettet vil de likevel kunne spares i inntil 180 dager i backuper. Backuper lagres med høy sikkerhet og begrenset tilgang, og er nødvendig for å kunne drive feilsøking og ivareta brukerenes og datasystemenet sikkerhet.

Dine rettigheter:

Som bruker av dette nettstedet kan du kontakte avisen for å få dine data utlevert og/eller slettet.

Har du en brukerkonto/abonnement, kan du logge inn i din brukerprofil og laste ned dine lagrede data, samt slette din brukerkonto og tilhørende data når som helst.

Vis mer


Hvis du trykker AVVIS vil ingen informasjonskapsler lagres i din nettleser og ingen data om deg logges i våre databaser. Det betyr også at vi ikke kan vite om du har godkjent eller ikke, slik at du vil se denne advarselen på hver side du besøker. Teknisk informasjon (webserverlogger) vil likevel lagre din IP-adresse og nettleserinformasjon, men dise slettes fortløpende som beskrevet ovenfor.

Vi tar ditt personvern på alvor

Nordre Aker Budstikke bruker cookies (informasjonskapsler) til å personalisere annonser og forbedre nettstedet. Ved å benytte nettstedet aksepterer du at vi kan sette cookies i din nettleser.

Vi lagrer så lite data vi kan, så kort tid som mulig.

Noe gikk galt! Vennligst forsøk på nytt.

Mer informasjon

Siden lastes nå på nytt...