Nordre Aker Budstikke

Nordre Aker Budstikke

Testkjøringen var vellykket:

Se når trikken er tilbake i rute i Grefsenveien

Onsdag kveld var det prøvekjøring av trikken i Grefsenveien, mellom Storo og Kjelsås. Her ved vendesløyfa på Disen. Foto: SPORVEIEN

Stor ståhei da trikken igjen kunne kjøre opp Grefsenveien fra Storo onsdag kveld. – En stor milepæl i Trikkeprogrammet, sier konsernsjef i Sporveien, Cato Hellesjø.

Nordre Aker Budstikke
Nordre Aker Budstikke

Publisert:

Sist oppdatert: 04.05.2020 kl 14:36

GREFSEN: Halvannet år er gått siden første spadetak ble tatt for oppgraderingen av to strekninger i Grefsenveien ovenfor Storokrysset. Det gjenstår fortsatt noen arbeider før alt er endelig ferdig, men søndag 3. mai er trikken tilbake, etter at onsdagens prøvekjøring var vellykket, ifølge Sporveien.

– Dette er en stor milepæl i Trikkeprogrammet og vi gleder oss til å kjøre trikk til Grefsen og Kjelsås igjen, sier konsernsjef i Sporveien, Cato Hellesjø, i en pressemelding fra Sporveien torsdag.

Sporveien leder gjennomføringen av Trikkeprogrammet i Oslo og er blant annet byggherre for arbeidene i Grefsenveien på strekningene Platåveien til Kjelsåsalléen holdeplass og Storo til Disen. Førstnevnte strekning har fått en omfattende oppgradering med blant annet nye trikkeskinner, nystøpt fundamentplate under trikkeskinnene, nye føringsveier, moderne koblingskummer i betong, samt oppgraderte holdeplasser. Det samme er gjort på strekningen mellom Storo og Disen, i tillegg til at det er utført omfattende og krevende vann- og avløpsarbeider med utskifting av en nesten 100 år gammel vannledning og etablering av et overvannsanlegg på Gransjordet.

Cato Hellesjø, sporveissjefen. Foto: SPORVEIEN/CREATIVE COMMONS-LISENS

Nå er trikken tilbake på Grefsen og Kjelsås, etter halvannet år med avvikstrafikk med buss for trikk.

– Oslo kommune gjennomfører tidenes satsing på trikk i Norge ved innkjøp av nye, moderne trikker og oppgradering av trikkebaser og infrastruktur. Vi vet at trikken betyr mye for innbyggerne i Oslo, og det er derfor en stor glede å ønske den tilbake til Grefsen og Kjelsås. Vi håper alle vil sette pris på oppgraderingene, som er viktige å få på plass for å sikre et godt og robust trikketilbud i hovedstaden, sier konsernsjefen videre.

Mange trafikantgrupper

Arbeidene i Grefsenveien ovenfor Storokrysset startet høsten 2018. I pressemeldingen står det videre at strekningene var slitte og trengte en oppgradering. Kjøremønsteret fra Grefsen og ned til Storokrysset var tidligere preget av lange bilkøer foran trikken, noe som ofte medførte forsinkelser. Målet er at arbeidene som nå er utført, vil gi raskere reisetid, bedre komfort på trikken og mindre kø ned til Storokrysset.

Byggeleder Lars Håheim og prosjektleder Maria Suhr gleder seg til å kunne overlevere trikken tilbake til innbyggerne i området. Foto: SPORVEIEN

Fokus på samarbeid

Sporveien har som byggherre samarbeidet tett med Bymiljøetaten, Ruter og Vann- og avløpsetaten om gjennomføringen av oppgraderingsarbeidene. Trikkeprogrammet er Oslo kommunes kollektivsatsing på trikk og innebærer at kommunale aktører samhandler tett om gjennomføringen av de ulike prosjektene.

– Grefsenveien er et godt eksempel på hvordan flere kommunale virksomheter har jobbet tett og godt sammen. Det å samarbeide med andre kommunale aktører og samkjøre oppgaver er både praktisk og kostnadseffektivt, og noe som sparer områdets innbyggere for ekstra anleggsarbeid. Resultatet av denne koordineringen er blant annet at begge oppgraderingsprosjektene i Grefsenveien er gjennomført i henhold til planlagt fremdrift, sier konsernsjef Cato Hellesjø.

Men selv om trikken nå er tilbake i Grefsenveien ovenfor Storokrysset, har både Bymiljøetaten og Vann- og avløpsetaten flere prosjekter som vil pågå i Grefsen-området i tiden fremover. Mye skjer og vil skje i kommunal regi, også etter at trikketraseen i Grefsenveien er endelig ferdigstilt.

– Fra Bymiljøetatens side anser vi at oppgraderingen av Grefsenveien er et godt eksempel på kommunalt samarbeid. Her har vi sammen arbeidet målrettet over tid for å løse våre ulike behov, noe som har gitt et godt resultat til glede for byens innbyggere. Det er positivt for beboerne og andre berørte parter å redusere periodene med anleggsarbeid. Vi er glade for resultatet og ser frem til å ferdiggjøre arbeidet med etablering av sykkelfelt fra Storokrysset og videre oppover Grefsenveien, sier etatsdirektør Gerd Robsahm Kjørven i Bymiljøetaten.

Bred byggherrekompetanse

Videre står det i pressemelding at gjenåpningen av trikketraséen fra Storo til Kjelsås viser hvordan Sporveien som utbygger gjennomfører store og kompliserte prosjekter, og at med årene har Sporveien fått en bred, anleggsteknisk kompetanse.

– De fleste av våre prosjekter utføres i tettbebygde boligstrøk eller bygater. Kun i få tilfeller kan anleggsområdene stenges helt for publikum. I Grefsen- og Kjelsås-området bor det rundt 20 000 innbyggere og målinger før anleggsarbeidene startet, viste at det daglig kjørte rundt 11 000 biler i Grefsenveien. Det å begrense tilgangen til deler av denne hovedpulsåren over såpass lang tid, herunder inn- og utkjøringsmuligheten til Storokrysset, har vært krevende for både beboere og prosjektene. Vi vil takke alle berørte parter for samarbeidet og rette en spesiell takk til beboerne for tålmodigheten i anleggsperioden, sier Per Magne Mathisen, konserndirektør for infrastruktur og prosjekter i Sporveien.

SL95 ved den nye holdeplassen på Disen. Leskurene er varslet å komme i begynnelsen av juni. Foto: SPORVEIEN

Ikke helt ferdig

Sporveien understreker at selv om trikken er tilbake betyr det ikke at Sporveiens prosjekt mellom Storo og Disen er helt ferdig. Det må påregnes noe arbeid utover mai. Både i traséen og samt at prosjektet skal følge opp enkelte beboerhenvendelser. Sporveien skriver videre at leskurene dessverre er litt forsinket fra utlandet på grunn av korona-situasjonen, men de skal komme i begynnelsen av juni.

Entreprenøren skal nå rydde riggplassen på Gransjordet og deretter sette friområdet tilbake slik det var. Koronasituasjonen gjør at det kan skje endringer i fremdriften, men prosjektet regner med at alt er fikset og i orden rundt midten av juni.

Tidligere har også Sporveien meldt at de nye trikkene Oslo har bestilt, er forsinket grunnet koronasituasjonen. Foreløpig blir det de gamle trikkene som igjen skal kjøre Storo - Kjelsås. I alt har Oslo kjøpt 87 nye trikker fra den spanske produsenten CAF.

Fakta: Trikkeporgrammet

  • I 2013 setter Oslo kommune i gang Trikkeprogrammet.
  • I 2015 vedtar bystyret i Oslo at trikketilbudet i hovedstaden skal fornyes ved kjøp av nye trikker og opprustning av Oslos gater. I tillegg må mange gamle vann- og avløpsrør byttes ut.
  • I 2015 får Sporveien hovedansvaret for Trikkeprogrammet av byrådet i Oslo, og i dag er Sporveien overordnet ansvarlig for gjennomføringen – i samarbeid med Bymiljøetaten, Ruter og Oslo Vognselskap.

Trikkeprogrammet er Sporveiens investeringsprogram for trikk og omfatter innkjøp av 87 nye trikker, oppgradering av infrastruktur og trikkeskinner og utvikling av trikkebaser (garasje, verksted og vaskeanlegg).

Målet med Trikkeprogrammet er å gi hovedstaden et attraktivt, robust og kostnadseffektivt trikketilbud.

De nye trikkene vil være standardtrikker med en vel utprøvd teknologi tilpasset Oslos forhold. Som del av Trikkeprogrammet i Oslo ligger det en plan for infrastrukturoppgraderinger som tar utgangspunkt i at Sporveien, Bymiljøetaten og Vann- og avløpsetaten koordinerer og samkjører sine respektive oppgraderingsplaner.

De nye trikkene er planlagt levert for testing i Oslo fra og med vinteren 2020/2021. Målet er at alle nye trikker skal være på plass i Oslos gater i løpet av 2024.

Sporveien, Ruter og Oslo Vognselskap samarbeider om arbeidet som skjer i design- og teknisk utviklingsfase.

Sporveien og Ruter samarbeider om hvordan de 87 nye trikkene skal brukes og inngå i det totale, fremtidige kollektivtrafikktilbudet etter levering.

Kilde: Sporveien

Klikk for mer...

Klikk for mindre...

Prosjekter i Sporveien.

Oppgraderingen av Grefsenveien på strekningene Storo–Disen og Platåveien–Kjelsåsalléen holdeplass er del av Trikkeprogrammet og en samlet plan for gateopprustning i Oslo. Flere prosjekter i Trikkeprogrammet foregår samtidig, deriblant en rekke store og små infrastrukturoppgraderinger. Blant de store gateopprustningsprosjektene i Trikkeprogrammet er Prinsens gate, som sto ferdig oppgradert i 2017, og Tinghuset–Tullins gate som var ferdig i 2019. Bispegata, Thorvald Meyers gate og Majorstuen er planlagt ferdigstilt i 2020, og Storgata er planlagt ferdig oppgradert i 2021.

Felles for de store infrastrukturprosjektene er full gateopprustning i tillegg til ny trikkeinfrastruktur og delvis nytt vann- og avløpssystem. Oppgraderte fortau og gatedekke legger til rette for levende byliv, fotgjengere og kollektivtrafikk. Trikkeprogrammet omfatter i tillegg anskaffelse av 87 nye, moderne trikker til Oslo og oppgradering og utvikling av trikkens baser på Grefsen og Holtet til parkering og vedlikehold.

Oslo kommune har gitt Sporveien AS ansvaret for å lede Trikkeprogrammet og Sporveien samarbeider med Bymiljøetaten i Oslo kommune og Ruter AS om gjennomføringen. Enkelte infrastrukturprosjekter gjennomføres i samarbeid med Vann- og avløpsetaten i Oslo kommune. Les mer om alle deler av Trikkeprogrammet her.

Ruter informerer fortløpende om kollektivtrafikktilbudet og eventuelle endringer og forsinkelser. Det vurderes fra prosjekt til prosjekt hvilke løsninger som best løser trafikkavviklingen.

Nyhetsbrev fra Nordre Aker Budstikke

Få ukens nyheter oppsummert i et nyhetsbrev fra Nordre Aker Budstikke. Det er gratis, og du melder deg på her!

Personvern og datalagring

Lagring og logging av data

Ved å besøke dette nettstedet lagres noen tekniske data om din internettforbindelse og nettleser. Disse data kan kategoriseres som følger:

Informasjonskapsler

Dette nettstedet bruker cookies/"informasjonskapsler" for å forbedre funksjonalitet og brukeropplevelse.

Vis mer

Teknisk info

Når du besøker et nettsted vil webserveren logge noe teknisk info som din IP-adresse, hvilken nettleser du bruker og tidspunktet for hver gang du forespør data fra serveren, altså når du klikker på en intern lenke og laster en ny nettside eller tilhørende data som skrifttyper, bilder, ulike script som kreves for at nettsiden skal fungere.

Disse dataene spares bare en viss tidsperiode for å kunne utføre feilsøking og feilretting i systemene, og deles aldri med avisens ansatte eller tredjepart.

Brukerinformasjon

Vi lagrer noe informasjon om deg som bruker. På dette nettstedet lagres ingen sensitiv informasjon, men enkel kontaktinformasjon som du gir fra deg når du oppretter en brukerkonto eller kjøper tjenester i nettavisen vil lagres i våre databaser. Dette er nødvendig for å kunne levere tjenestene til deg. Disse dataene slettes når du sletter din brukerkonto.

Hvem lagrer vi data om?

Vanlige besøkende/lesere:

Hvis du besøker dette nettstedet uten å ha registrert en brukerkonto eller abonnement, lagres følgende data om deg:

Vis mer

Innloggede brukere og abonnenter:

Hvis du velger å opprette en brukerkonto og/eller abonnement på nettavisen, vil også følgende informasjon lagres om deg:

Vis mer

NB: Etter at data er slettet vil de likevel kunne spares i inntil 180 dager i backuper. Backuper lagres med høy sikkerhet og begrenset tilgang, og er nødvendig for å kunne drive feilsøking og ivareta brukerenes og datasystemenet sikkerhet.

Dine rettigheter:

Som bruker av dette nettstedet kan du kontakte avisen for å få dine data utlevert og/eller slettet.

Har du en brukerkonto/abonnement, kan du logge inn i din brukerprofil og laste ned dine lagrede data, samt slette din brukerkonto og tilhørende data når som helst.

Vis mer


Hvis du trykker AVVIS vil ingen informasjonskapsler lagres i din nettleser og ingen data om deg logges i våre databaser. Det betyr også at vi ikke kan vite om du har godkjent eller ikke, slik at du vil se denne advarselen på hver side du besøker. Teknisk informasjon (webserverlogger) vil likevel lagre din IP-adresse og nettleserinformasjon, men dise slettes fortløpende som beskrevet ovenfor.

Vi tar ditt personvern på alvor

Ved å besøke dette nettstedet vil noen data bli lagret. Dette er informasjon som er nødvendig for å kunne tilby tjenesten til deg.

Vi lagrer så lite data vi kan, så kort tid som mulig.

Noe gikk galt! Vennligst forsøk på nytt.

Mer informasjon

Siden lastes nå på nytt...