Nordre Aker Budstikke

Nordre Aker Budstikke

De rosa bussene kan vinne 10 millioner kroner

Pådriver for Rosa busser-prosjektet, tidligere prosjektleder for Alders- og demensvennlig by i NOrdre Aker, Heidi Karsrud Nordal, sammen med bydelsutvalgets seniorer: Sidsel Salte (H), BU-leder Per H. Christiansen (H) og Bjørn Gilbert (Ap). Foto: Karl Andreas Kjelstrup

Det fleksible reisetilbudet for seniorer i Oslo vekker oppsikt ute i Europa.

Nordre Aker Budstikke
Nordre Aker Budstikke

Publisert:

Sist oppdatert: 03.06.2019 kl 13:26

NORDRE AKER/OSLO: Høsten 2017 gikk de første turene med Ruter Aldersvennlig transport (kjent som De rosa bussene) i Nordre Aker. Pilotprosjektet var et resultat av arbeidet med Oslo som Alders- og demensvennlig by, der Nordre Aker var førende bydel.

– Da vi spurte de evigunge hva som skulle til for å kunne leve gode, aktive og selvstendige liv, var det én ting som alltid gikk igjen: Transport – det må være enkelt å komme seg rundt, sier Heidi Karsrud Nordal.

Hun var prosjekteder for piloten Alders- og demensvennlig by i Nordre Aker, som nå er rullet ut i alle bydelene i Oslo. Ideen om en fleksibel reiseløsning for eldre ble adoptert både av Ruter og politikerne på rådhuset, og etter at de første rosa bussene begynte å kjøre i Nordre Aker i 2017, ble forsøksprosjektet utvidet til bydelene Sagene og Vestre Aker ved årsskiftet.

I Nordre Aker er det nå tre slike rosa busser. I Sagene én og fire i Vestre Aker. Foto: Karl Andreas Kjelstrup

Aldersvennlig transport

Konseptet er enkelt: Rosa minibusser kjører på kryss og tvers av bydelene. De bestilles via en app eller telefon, og kjører passasjerene fra dør til dør, mandag til lørdag kl. 10-18. Kriteriet for å bruke bussen er at man er 67 år eller eldre – ikke funksjonsnivå. Du kan altså enten være dårlig til beins, eller supersprek – så lenge du oppfyller "aldersgrensen" kjører bussen deg dit du vil innenfor bydelens grenser. Men det er lov å ta med en reisevenn, og denne kan godt være yngre. Prisen er vanlig Ruter-billett for hver av dere.

Bussene er tilrettelagt for rullatorer og rullestol, og sjåførene har fått opplæring i aldersvennlighet og kan bistå med hjelp eller veiledning.

Aina Elise Enger bor på Grefsen og begynte å bruke Rosa busser da Grefsenveien stengte. Foto: Karl Andreas Kjelstrup

LES OGSÅ: Tyvene stjal to dyre sykler, satt igjen disse to ukjente syklene utenfor garasjen - noen som savner disse?

Nominert til EU-pris

Nå er Oslo kommune og Ruter gjennom De rosa bussene – prosjektet «Ruter aldersvennlig transport» – én av ti finalister i en konkurranse om mobilitet i eldrebefolkningen. Førsteprisen det konkurreres om er på 10 millioner kroner (1 million euro), med premier på om lag 2,5 millioner kroner til andre-, tredje- og fjerdeplass.

Konkurransen inngår i EUs rammeverksprogram Horisont 2020. Prisen tildeles som EU Social Innovation Prize. I 2019 tildeles prisen "nyskapende prosjekter som har bidratt til å øke mobilitet og sosial deltakelse i eldrebefolkningen". Vinneren kåres i andre halvår 2019.

Fakta: De nominerte

Nominerte til EUs Horizon Prize for Social Innovation

I tillegg til Oslo kommunes og Ruters Aldersvennlig transport (Rosa busser), er disse prosjektene nominert:

  • The WiiGO Retail (Portugal) - løsning for automatisk å transportere varer mens man handler.
  • Sopotniki (Slovenia) - biltransport for eldre på landsbygda. Organisert som frivillig tjeneste.
  • Walk With Path (Danmark) - et automatisk hjelpemiddel som festes til skoene som hjelper personer med nevrologiske sykdommer å holde balansen.
  • The PlusBus Local Strong (Nederland) - et transporttilbud for eldre med lav mobilitet, for å forhindre ensomhet, med fokus på kultur- og sosiale aktiviteter.
  • The Freebird Club (Irland) - En reiseklubb for eldre som kobler medlemmer sammen, for reise og utleie av rom.
  • The MyoSuit (Sveits) - Et robotaktiv klesplagg som fungerer som en muskel som styrker brukerens bevegelsesmønster.
  • Mob4Seniors (Frankrike) - Et "intelligent", individuelt seniorkort som gir brukerne tilgang til en lang rekke aktiviteter, slik som kultur, sport og digitalt i Toulouse.
  • The Scoozy (Nederland) - en neste generasjons mobilitetsscooter.
  • Adopt Grand Parents (Spania) - en app som kobler eldre personer og yngre fivillige sammen.

Kilde: European Commission

Reiserekord

I Nordre Aker har De rosa bussene blitt en stor suksess. I januar i år ble det satt reiserekord med 2055 reiser. I snitt har det blitt foretatt i overkant av 1300 reiser i måneden (i Nordre Aker) så langt i år.

Totalt er det registrert 829 reisende med bussen, av en total eldrebefolkning over 67 år i bydelen på ca. 6700 mennesker. Og tilbudet treffer bra hos de eldste. I aldersgruppen 86-90 år er det 195 brukere, mens det i gruppen under, 81 til 85 år, er 192 brukere. Det er nesten 100 brukere i 90-årene, av disse er to personer hele 99 år gamle.

Nordre Aker Budstikke blir med bydelsutvalgets tre seniorer over 70 år – BU-leder Per H. Christiansen (H), Sidsel Kjeldaas Salte (H) og Bjørn Gilbert (Ap) – på deres aller første tur med rosa buss. De tre er nesten litt brydd over ikke å ha kjørt tidligere.

– Men jeg har bare hørt skryt om dette tilbudet, understreker BU-leder Christiansen.

Alle tre anser seg som spreke, og sier de går mye, men mener de absolutt kunne tenke seg å bruke bussen.

– Jeg bruker Solemskogbussen mye, men den går jo ikke så ofte. Jeg går og trener på Frysja, så for meg kan det nok være aktuelt å ta den rosa bussen hjem fra trening, sier Salte, som bor oppe i Grefsenkollveien. Hun ser også fordelene av å kunne bruke bussen med tunge poser på vei hjem fra butikken.

Per, Bjørn og Heidi plukket opp Sidsel hjemme hos henne i Grefsenkollveien, og fikk en fin rosa buss-tur. Foto: Karl Andreas Kjelstrup

Sosial møteplass

De rosa bussene er et alternativ til TT-reiser, men krever litt mer planlegging enn taxi. Bussen må bestilles minimum én time før avreise, men statistikken viser at det er få forsinkelser (definert som henting et kvarter minimum et kvarter senere enn avtalt). Av over 1363 reiser i april var seks turer forsinket. Forsinkelsene var riktignok noe hyppigere i vintermånedene, på grunn av snøvær og dårlig fremkommelighet, opplyser Nordal.

Men De rosa bussene er mer enn transport:

– Det er en som har reist 535 turer siden vi startet opp. Og han har ikke nødvendigvis vært på handletur hver gang. Aldersvennlig transport er også en sosial møteplass og en mulighet for sightseeing i egen bydel, sier Nordal.

Det tar heller ikke lang tid før de tre lokalpolitikerne er langt inni en diskusjon om sykehusstrategien i hovedstaden.

– Dette er en fin måte å treffe nye mennesker på, og kanskje få nye vennskap. Det er jo ikke så ofte man gjør det, eller i det hele tatt snakker med andre på bussen, men her er det mer naturlig – også for en politisk diskusjon. Kanskje kan de rosa bussene til og med bli et nytt sjekkested? humrer Bjørn Gilbert.

Lokalpolitikerne Bjørn, Sidsel og Per fikk sin første Rosa buss-tur sammen med bydelens Heidi - og de var strålende fornøyde. Foto: Karl Andreas Kjelstrup

Vil utvide piloten

I dag kan man bare reise innad i egen bydel. Det betyr at kryssing av bydelsgrenser mellom de tre pilotbydelene ikke er mulig.

– Nå håper jeg tilbudet kan utvides, slik at man kan reise på tvers av bydelene som er med i Aldersvennlig transport-prosjektet – Det ville være interessant å se hvordan det påvirket reisemønsteret. Det vil dessuten gjøre tilbudet attraktivt for endaen flere, tror jeg. Også i et miljøperspektiv er det bra at flere reiser sammen, og lar bil stå, sier BU-leder Christiansen.

Snart skal også Ruter bytte ut bussene, til miljøvennlige el- og biogassbusser, ifølge Nordal.

Vi har spurt eldrebyråd Tone Tellevik Dahl (Ap) om hvordan eventuelle premiepenger vil bli brukt, om en utvidelse av reiseområdet i piloten er nært forestående – og hva som skjer med det pågående Aldersvennlig transport-prosjektet etter 2019. Her kan du lese svaret: Går til valg på å utvide de rosa bussene til hele Oslo.

NB! Aldersvennlig transport-prosjektet dekker ikke dem som bor i Marka. Det betyr at beboere i Maridalen i Nordre Aker og Sørkedalen i Vestre Aker ikke kan benytte seg av tilbudet. Les mer om hvordan Ruter Aldersvennlig transport fungerer, på Ruters nettsider.

Nyhetsbrev fra Nordre Aker Budstikke

Få ukens nyheter oppsummert i et nyhetsbrev fra Nordre Aker Budstikke. Det er gratis, og du melder deg på her!

Personvern og datalagring

Lagring og logging av data

Ved å besøke dette nettstedet lagres noen tekniske data om din internettforbindelse og nettleser. Disse data kan kategoriseres som følger:

Informasjonskapsler

Dette nettstedet bruker cookies/"informasjonskapsler" for å forbedre funksjonalitet og brukeropplevelse.

Vis mer

Teknisk info

Når du besøker et nettsted vil webserveren logge noe teknisk info som din IP-adresse, hvilken nettleser du bruker og tidspunktet for hver gang du forespør data fra serveren, altså når du klikker på en intern lenke og laster en ny nettside eller tilhørende data som skrifttyper, bilder, ulike script som kreves for at nettsiden skal fungere.

Disse dataene spares bare en viss tidsperiode for å kunne utføre feilsøking og feilretting i systemene, og deles aldri med avisens ansatte eller tredjepart.

Brukerinformasjon

Vi lagrer noe informasjon om deg som bruker. På dette nettstedet lagres ingen sensitiv informasjon, men enkel kontaktinformasjon som du gir fra deg når du oppretter en brukeronto eller kjøper tjenester i nettavisen vil lagres i våre databaser. Dette er nødvendig for å kunne levere tjenestene til deg. Disse dataene slettes når du sletter din brukerkonto.

Hvem lagrer vi data om?

Vanlige besøkende/lesere:

Hvis du besøker dette nettstedet uten å ha registrert en brukerkonto eller abonnement, lagres følgende data om deg:

Vis mer

Innloggede brukere og abonnenter:

Hvis du velger å opprette en brukerkonto og/eller abonnement på nettavisen, vil også følgende informasjon lagres om deg:

Vis mer

NB: Etter at data er slettet vil de likevel kunne spares i inntil 180 dager i backuper. Backuper lagres med høy sikkerhet og begrenset tilgang, og er nødvendig for å kunne drive feilsøking og ivareta brukerenes og datasystemenet sikkerhet.

Dine rettigheter:

Som bruker av dette nettstedet kan du kontakte avisen for å få dine data utlevert og/eller slettet.

Har du en brukerkonto/abonnement, kan du logge inn i din brukerprofil og laste ned dine lagrede data, samt slette din brukerkonto og tilhørende data når som helst.

Vis mer


Hvis du trykker AVVIS vil ingen informasjonskapsler lagres i din nettleser og ingen data om deg logges i våre databaser. Det betyr også at vi ikke kan vite om du har godkjent eller ikke, slik at du vil se denne advarselen på hver side du besøker. Teknisk informasjon (webserverlogger) vil likevel lagre din IP-adresse og nettleserinformasjon, men dise slettes fortløpende som beskrevet ovenfor.

Vi tar ditt personvern på alvor

Ved å besøke dette nettstedet vil noen data bli lagret. Dette er informasjon som er nødvendig for å kunne tilby tjenesten til deg.

Vi lagrer så lite data vi kan, så kort tid som mulig.

Noe gikk galt! Vennligst forsøk på nytt.

Mer informasjon

Siden lastes nå på nytt...