Derfor graves det her nå

På anleggsområdet på Voldsløkka nærmest Tåsenveien graves det til et fordrøyningsmagasin. Foto: Karl Andreas Kjelstrup
Arbeidet med sykkelfelt i Tåsenveien er så smått i gang. Første etappe er tiltak for overvannshåndtering ved Voldsløkka.
Publisert: 24.02.2021 kl 20:40
Sist oppdatert: 25.02.2021 kl 00:10
TÅSEN: Bymiljøetaten meldte i januar at de hadde signert kontrakt med entreprenøren HAB Construction for arbeidet med sykkelfelt fra rundkjøringen i Uelands gate / Stavangergata (ved Voldsløkka), gjennom Tåsenveien og Nordbergveien frem til Darre Jenssens plass (ved Tåsen senter).
Planlagt anleggsstart var i begynnelsen av februar. De som har passert Voldsløkka den siste tiden vil ha sett at første etappe av arbeidene nå er godt i gang.

Anleggsområdet er del av den første etappen av prosjektet. Her skal det etter planene være ferdig til høsten. Foto: Karl Andreas Kjelstrup
Overvannshåndtering i første etappe
Bymiljøetaten skriver i en e-post til interesserte i nabolaget at denne etappe 1 strekker seg fra rundkjøringen ved Stavangergata til Tåsen allé / Biskop Heuchs vei / Tåsenveien.
– Entreprenør begynner arbeidene nede ved Stavangergata, og fortsetter oppover. Arbeidet starter på vestre side av veien, og vil fullføres i ett område, før de flytter seg til andre siden av gaten. På den måten kan trafikken opprettholdes, skriver etaten.

Sykkelfeltarbeidene er i gang på vestsiden av Uelandsgate. På østsiden er det bygging av Voldsløkka skole nederst, mens anleggsarbeidene nærmest er en del av Bymiljøetatens prosjekt i Tåsenveien. Foto: Karl Andreas Kjelstrup
Samtidig starter arbeidene med infiltrasjonsmagasinet – som skal samle og absorbere regn- og overflatevann – på Voldsløkka.
Tåsenveien er en flomvei, og ved kraftig nedbør kan det samle seg store mengder vann i veien. Det skal legges ny overvannsledning på hele strekningen, og etableres et infiltrasjonsmagasin, eller fordrøyningsmagasin, i grøntområdet ved Voldsløkka, som skal samle overflatevann og veivann fra områdene nord for Tåsen allé. Sør for Tåsen allé er det planlagt flere regnbed.

Det graves hull til et fordrøyningsmagasin på Voldløkka ved Tåsenveien. Foto: Karl Andreas Kjelstrup
Regnbedene skal forsinke vannet, slik at det i minst mulig grad havner i ledningsnettet og forårsaker oversvømmelder, og heller absorberes av plantene, eller fordamper i lufta.
Feller trær
Arbeidene som nå er i gang består videre blant annet av infrastruktur i bakken, utskifting av masse og setting av kantstein, og trefelling. Det er gitt tillatlelse til felling av to større trær; et almetre i en privat hage og en ask langs Uelands gate, i nærheten av Spångbergveien. Ved Voldsløkka er det i tillegg nå felt noen mindre trær. Det skal nemlig felles 19 mindre trær, som også omfatter stubber og røtter. Dette er oppgitt å være nødvendig for å kunne etablere fortau.

I alt skal 19 mindre trær felles, men over 50 nye plantes, opplyser BYM. Disse er felt ved Voldsløkka. Foto: Karl Andreas Kjelstrup
Det skal i forbindelse med prosjektet plantes 56 nye trær langs strekningen, i tillegg til hekkeplanter og stauder.
Etappen som nå er igangsatt skal etter planen være ferdig over sommeren, opplyser Bymiljøetaten. Det er mulig det vil gjenstå noe arbeider med beplantning og regnbed våren 2022.
De neste etappene
Neste etappe i prosjektet skal etter planen starte i begynnelsen av august i år. Det vil strekke seg fra krysset Tåsen allé / Biskop Heuchs vei / Tåsenveien og oppover til rett nedenfor Christophers vei.
– Vi tar over området der Vann- og avløpsetaten arbeider nå, når de er ferdige, skriver Vann- og avløpsetaten.

Bymiljøetaten "overtar" krysset Tåsenveien / Biskop Heuchs vei / Tåsenalleen når Vann- og avløpsetaten er ferdige. Foto: Karl Andreas Kjelstrup
Disse arbeidene vil ta omkring ett år.
Den tredje etappen vil strekke seg fra Christophers vei og opp til Tåsen senter, og vil etter dagens fremdriftsplan starte i august 2022 og være ferdig i desember 2022.
Hva skal gjøres?
- Masseutskifting i hele kjørebanen. Veien blir 6,5 meter bred.
- Etablering av fortau lang hele strekket, på begge sider av veien.
- Etablering av 1,5 meter bredt sykkelfelt på begge sider av veien, hele strekningen. Unntaket er fra Stavangergata, til Voldsløkka, der det blir det 2,2 meter bredt, opphøyd sykkelfelt på østsiden av veien, og 1,9 meter bredt på vestsiden.
- Det skal plantes over 50 trær, deriblant åtte stykker i midtrabatten ved Voldsløkka.
- Vekselvis regnbed og treallé på vestsiden, fra Voldsløkka ned mot rundkjøringen ved Stavangergata.
- Ny overvannsledning legges på hele strekket.
- Etableres fordrøyningsmagasin på Voldsløkka. Dette er et system for å håndtere overvann.
- Kabler fjernes fra «luften» og legges under bakken.
- Nytt belysningsanlegg på langs hele strekket
- Etablering av fem opphøyde gangfelt.
- Bussholdeplasser oppgraderes.
Lang prosess
Planen for tilrettelegging for sykling i Tåsenveien ble vedtatt av bystyret helt tilbake i 2013. I 2016 var planen at arbeidene skulle starte i 2018, men har blitt forsinket flere ganger, av flere ulike årsaker. En av dem har vært at ervervelse av grunn fra private langs veien har tatt lenger tid enn antatt.
Prosjektet berører til sammen 41 eiendommer. Selve prosessen med å erverve nødvendig areal startet i 2015, ifølge Eiendoms- og byfornyelsesetaten (EBY).

Kartet viser anleggsområdet. Rundkjøringen i Uelands gate/Stavangergata øverst til venstre, med Voldsløkka (det grønne) til høyre. Det nederste viser Tåsenveien i retning Tåsen senter. (Ill.: Bymiljøetaten)
I september i fjor opplyste EBY til Nordre Aker Budstikke at kommunen hadde kommet frem til minnelig avtale med alle berørte eiendommer langs strekningen og kjøpekontrakt var da inngått for 35 berørte eiendommer. I tillegg var det inngått avtale om midlertidig bruk av grunn for én eiendom hvor det kun dreier seg om midlertidig bruk av grunnen i anleggsperioden. For de fem siste eiendommene var det i høst inngått avtaler om forhåndstiltredelse, det vil si at kommunen har fått aksept til å tiltre de aktuelle arealene, under forutsetning av at vederlaget fastsettes senere (ved inngåelse av kjøpekontrakt).
Kommunen har ervervet til sammen ca. 4500 kvadratmeter til å bygge sykkelfelt i Tåsenveien. I tillegg er det behov for midlertidig erverv av ca. 2000 kvadratmeter. Kommunen hadde frem til september i fjor utbetalt grunnervervserstatninger på til sammen ca. 2,2 millioner kroner, ifølge Lena Nesset, kommunikasjonssjef i EBY.
Nyhetsbrev:
Få ukens nyheter oppsummert i et nyhetsbrev fra Nordre Aker Budstikke. Det er gratis, og du melder deg på her!