Det blir ingen sommerferie i Grefsenveien
Skal jobbe syv dager i uken.
Sporveiens omfattende arbeid i Grefsenveien stanser ikke selv om det blir juli og fellesferie. Det skal jobbes hver dag, hele uka, selv om Sporveien vil prøve å bråke mindre på lørdager og søndager.
Publisert: 28.06.2019 kl 10:45
Sist oppdatert: 04.07.2019 kl 11:04
GREFSEN/KJELSÅS: Sporveien er byggherre og ansvarlig for oppgraderingen av Grefsenveien på to strekninger ovenfor Storokrysset: Fra Storoveien til litt ovenfor Disen vendesløyfe og fra Platåveien til Kjelsåsalléen holdeplass. Begge prosjektene er i rute og fremdriften går som planlagt, melder Sporveien i en pressemelding.
Som Sporveien tidligere har fortalt, vil byggearbeidene i Grefsenveien pågå uten opphold gjennom alle sommerukene slik at fremdriften kan fortsette i samme tempo.
Ingen sommerferie
Prosjektene tar derfor ingen sommerferie. Det vil bli utført byggearbeider i Grefsenveien gjennom alle ukene i sommer.
– Mellom Platåveien og Kjelsåsalléen holdeplass vil det foregå arbeider alle sju dager i uken, også i helgene. Arbeidene i Grefsenveien vil medføre noe støy, men er ikke sterkt støyende, og vi bestreber oss på å gjennomføre arbeider med så lite støy som mulig på lørdager og søndager, sier kommunikasjonsansvarlig Tone S. Tuhus i Sporveien i pressemeldingen.
– Arbeidet med utskifting av trikkeskinner vil fortsette i hele sommer, og det blir også gjennomført asfalteringsarbeider på strekningen, legger hun til.
Ny kulvert på Disen
Blant arbeidene som skal utføres mellom Storo og Disen er bygging av en kulvert for den såkalte 1200-ledningen på Disen. Arbeidet er igangsatt og vil pågå parallelt med leggingen av siste del av hovedgrøften fra området Lettvintveien til Disen. Fordrøyningsanlegget som er bygd på Disen er allerede ferdigstilt og lukket, og området blir nå satt tilbake og skal tilsåes.
– I tillegg er ledningsanlegget i Engveien ferdigstilt, men det gjenstår noen tilkoblingsarbeider i dette kryssområdet, sier kommunikasjonsansvarlig Sven Øvergaard i Sporveien.
Øvergaard legger til at det også er støpt trikkeplate i kvartalet Storo–Disen, og kantstein for fortau er satt på de to nederste kvartalene – mot nord.
Begge infrastrukturprosjektene i Grefsenveien er planlagt ferdigstilt våren 2020.
SE OGSÅ OM PROSJEKTET:
Trikkeprogrammet
Trikkeprogrammet i Oslo består av flere prosjekter som foregår samtidig, deriblant en rekke store og små infrastrukturoppgraderinger. Blant de store gateopprustningsprosjektene er Prinsens gate, som sto ferdig oppgradert i 2017. Tinghuset–Tullins gate er planlagt ferdig i 2019, Bispegata. Majorstuen og Grefsenveien skal ferdigstilles i 2020, og Storgata og Thorvald Meyers gate er planlagt ferdig oppgradert i 2021.
Felles for de store infrastrukturprosjektene er full gateopprustning i tillegg til ny trikkeinfrastruktur og delvis nytt vann- og avløpssystem. Oppgraderte fortau og gatedekke legger til rette for levende byliv, fotgjengere og kollektivtrafikk. Trikkeprogrammet omfatter i tillegg anskaffelse av 87 nye, moderne trikker til Oslo og oppgradering og utvikling av trikkens baser på Grefsen og Holtet til parkering og vedlikehold.
Oslo kommune har gitt Sporveien AS ansvaret for å lede Trikkeprogrammet og Sporveien samarbeider med Bymiljøetaten i Oslo kommune og selskapene Ruter AS og Oslo Vognselskap AS om gjennomføringen. Enkelte infrastrukturprosjekter gjennomføres også i samarbeid med Vann- og avløpsetaten i Oslo kommune.
Les mer om Trikkeprogrammet på www.fremtidensbyreise.no.
Nyhetsbrev fra Nordre Aker Budstikke
Få ukens nyheter oppsummert i et nyhetsbrev fra Nordre Aker Budstikke. Det er gratis, og du melder deg på her!