– Det er både kult, sinnsykt deilig og veldig mye mer!

Audun Farbrot - ute med ny bok. Foto: TORBJØRN BROVOLD

– Følelsen av å holde en trykt bok i hånden lar seg ikke gjenskape i digitale formater, ifølge forfatter Audun Farbrot, men som anbefaler ekspertene å bruke sosiale medier mye mer.

Nordre Aker Budstikke
Nordre Aker Budstikke

Publisert:

Sist oppdatert: 08.05.2017 kl 14:55

NYDALEN: – Jeg ønsker å skrive bøker som kan være til inspirasjon og nytte på tvers av ulike fagområder. En av disse er en bok om hvorfor og hvordan forskere, eksperter og kommunikatører skal dele kunnskap i sosiale medier.

– Jeg har også hatt en liten drøm om å skrive noe som kan bety noe for lesere også utenfor Norges grenser. En dag hentet jeg frem verdenskartet. Så ut over alle land i hele verden. Funderte over spørsmålet: Hvilket land er det naturlig å starte med om du skal ut av Norge, Audun?

Sånn begynner blogginnlegget til forfatter Audun Farbrot, som arbeider ved Handelshøyskolen BI Nydalen, og lokal fra Bydel Sagene. Han har nylig fått utgitt fagboka om nettopp hvordan dele kunnskap i sosiale medier. Den andre av Farbrots bøker om fagkommunikasjon.

Men den andre boka, Sosiale medier for forskere, kommunikasjonsrådgivere og fageksperter, er nå i tillegg oversatt til serbisk.

Videre fra bloggen

– Jeg får det første eksemplaret av boken min i serbisk oversettelse, og holder det i hånden. Det gir meg en følelse jeg knapt klarer å beskrive. Det er både kult, sinnsykt deilig og veldig mye mer. Den følelsen av å holde en trykt bok i hånden lar seg ikke gjenskape i digitale formater.

Les resten av blogginnlegget, og om hvordan boka havnet i Serbia, her.

Men er fagfolk, som nevnt ovenfor, generelt dårlige til å spre kunnskap i sosiale medier?

– Svaret er ja! Med noen få hederlige unntak, synes ikke jeg at det er så mange forskere som er flinke til å bruke sosiale medier til forskningskommunikasjon og kunnskapsdeling. Det er også noe av motivasjonen for å skrive en bok om hvorfor og hvordan forskere kan ta i bruk sosiale medier til kunnskapsdeling, forteller Farbrot til lokalavisa.

– Jeg ønsker å inspirere og motivere flere forskere til å dele kunnskapen sin i sosiale og digitale medier. Og kanskje kan vi se at boken har sin misjon. Jeg merker i hvert fall en markant økende interesse fra forskere som er nysgjerrige på å prøve seg i sosiale medier, legger forfatteren til.

Bidra til verdiskapning

Som til daglig ellers er fagsjef for forskningskommunikasjon ved Handelshøyskolen BI.

Farbrot mener videre at forskere som er tidlig ute med å ta i bruk sosiale medier til kunnskapsdeling, har en kjempemulighet til å styrke sin faglige anerkjennelse og bidra til økt samfunnsmessig verdiskaping.

– Min erfaring er at mange av forskerne som har tatt i bruk sosiale medier opplever at de får mye igjen for tiden det tar å dele kunnskap i sosiale medier. En annen viktig grunn for en forsker til dele kunnskap i sosiale medier, er at det er et verktøy til å bygge din faglige identitet - ditt faglige visittkort på nettet.

– Du øker sannsynligheten for å bli funnet slik du ønsker å bli funnet, for din faglige og profesjonelle kompetanse. I tillegg til at du når ut til et større publikum med din forskning og kunnskap.

Blogger, profiler på LinkedIN og Twitter kommer høyt opp i Googlesøk når ekspertene bruker det til å dele kunnskap.

Lettere å finne kunnskap

– Det er bra også for samfunnet. Det gjør det lettere å finne frem til kunnskap som kan gi bedre beslutninger, smartere måter å gjøre ting på og nye produkter og tjenester, ifølge eksperten.

Så bare å dele ivei!

LES OGSÅ:

Nøkkelord

Personvern og datalagring

Lagring og logging av data

Ved å besøke dette nettstedet lagres noen tekniske data om din internettforbindelse og nettleser. Disse data kan kategoriseres som følger:

Informasjonskapsler

Dette nettstedet bruker cookies/"informasjonskapsler" for å forbedre funksjonalitet og brukeropplevelse.

Vis mer

Teknisk info

Når du besøker et nettsted vil webserveren logge noe teknisk info som din IP-adresse, hvilken nettleser du bruker og tidspunktet for hver gang du forespør data fra serveren, altså når du klikker på en intern lenke og laster en ny nettside eller tilhørende data som skrifttyper, bilder, ulike script som kreves for at nettsiden skal fungere.

Disse dataene spares bare en viss tidsperiode for å kunne utføre feilsøking og feilretting i systemene, og deles aldri med avisens ansatte eller tredjepart.

Brukerinformasjon

Vi lagrer noe informasjon om deg som bruker. På dette nettstedet lagres ingen sensitiv informasjon, men enkel kontaktinformasjon som du gir fra deg når du oppretter en brukeronto eller kjøper tjenester i nettavisen vil lagres i våre databaser. Dette er nødvendig for å kunne levere tjenestene til deg. Disse dataene slettes når du sletter din brukerkonto.

Hvem lagrer vi data om?

Vanlige besøkende/lesere:

Hvis du besøker dette nettstedet uten å ha registrert en brukerkonto eller abonnement, lagres følgende data om deg:

Vis mer

Innloggede brukere og abonnenter:

Hvis du velger å opprette en brukerkonto og/eller abonnement på nettavisen, vil også følgende informasjon lagres om deg:

Vis mer

NB: Etter at data er slettet vil de likevel kunne spares i inntil 180 dager i backuper. Backuper lagres med høy sikkerhet og begrenset tilgang, og er nødvendig for å kunne drive feilsøking og ivareta brukerenes og datasystemenet sikkerhet.

Dine rettigheter:

Som bruker av dette nettstedet kan du kontakte avisen for å få dine data utlevert og/eller slettet.

Har du en brukerkonto/abonnement, kan du logge inn i din brukerprofil og laste ned dine lagrede data, samt slette din brukerkonto og tilhørende data når som helst.

Vis mer


Hvis du trykker AVVIS vil ingen informasjonskapsler lagres i din nettleser og ingen data om deg logges i våre databaser. Det betyr også at vi ikke kan vite om du har godkjent eller ikke, slik at du vil se denne advarselen på hver side du besøker. Teknisk informasjon (webserverlogger) vil likevel lagre din IP-adresse og nettleserinformasjon, men dise slettes fortløpende som beskrevet ovenfor.

Vi tar ditt personvern på alvor

Ved å besøke dette nettstedet vil noen data bli lagret. Dette er informasjon som er nødvendig for å kunne tilby tjenesten til deg.

Vi lagrer så lite data vi kan, så kort tid som mulig.

Noe gikk galt! Vennligst forsøk på nytt.

Mer informasjon

Siden lastes nå på nytt...