Nordre Aker Budstikke

Opphøyde sykkelfelt i Grefsenveien:

– Det er jo gullstandarden!

Avdelingsdirektør for sykkel i Bymiljøetaten, Heidi Tomten. Foto: Karl Andreas Kjelstrup

Bymiljøetaten kjører på med planen om opphøyde sykkelfelt med mer i Grefsenveien, strekningen forbi seniorsameiet får vente.

Nordre Aker Budstikke
Nordre Aker Budstikke

Publisert:

Sist oppdatert: 03.12.2021 kl 11:15

GREFSEN: De mye omtalte planlagte opphøyde sykkelfeltene i Grefsenveien, fra Disen holdeplass til Myrerskogveien, ble i høst satt på en vent. Seniorsameiet i Grefsenveien 78D klaget prosjektet inn for Statsforvalteren, som opphevde rammetillatelsen, gitt av kommunen i mai i år. Les tidligere sak om det her.

Seniorsameiet får egen løsning

Nylig ble likevel nabovarsel om prosjektet sendt ut til berørte langs veistrekningen. Og Bymiljøetaten sender snart inn ny søknad om rammetillatelse, men da er strekningen forbi seniorsameiet ikke med. Den vil bli behandlet som egen sak, ifølge avdelingsdirektør for sykkel i Bymiljøetaten, Heidi Tomten.

– Vi må ha en ny rammeavtale på plass så raskt som mulig. Som nevnt er nabovarsel sendt ut. Om et par uker kan vi så sende inn ny søknad om rammetillatelse med eventuelle innspill fra beboere til saken. Delen forbi seniorsameiet er ikke med i søknad om den nye rammetillatelsen. Det blir en løsning der, men strekningen forbi sameiet er i nedoverbakke og syklister kommer i større fart. Derfor blir det nok uansett ikke noen optimal løsning forbi seniorsameiet, med biler som skal krysse sykkelfeltet der, sier Tomten til Nordre Aker Budstikke.

Seniorboligene i Grefsenveien 78D. Foto: Karl Andreas Kjelstrup

Når starter de?

Allerede er prosjektet noe forsinket, grunnet behovet for ny søknad om rammetillatelse.


– Det er vanskelig å si nøyaktig når vi tror vi kan starte arbeidet, men nå er byggestart planlagt i mars 2023 og ferdigstillelse planlagt i august 2024. På grunn av trikken er gjennomføringen komplisert, så vi starter ikke i en ende og jobber oss oppover eller nedover. Detaljene her er ikke klare, men foreløpig er det tenkt å dele prosjektet i tre hovedfaser. Det er helt opp til entreprenør hvor de tenker å starte og hvordan de legger opp faser og gjennomføring. Det vil ikke bli gitt bestemte føringer fra Bymiljøetaten på dette, sier Tomten.

Avdelingsdirektør for sykkel i Bymiljøetaten, Heidi Tomten. Foto: Karl Andreas Kjelstrup

– Gullstandarden!

Det har vært reaksjoner på den nye planen, som også inneholder opprusting av fortauene på strekningen.

De nye opphøyde sykkelfeltene har vært mye diskutert, også i kommentarfeltene til avisa. Hele prosjektet for nye Grefsenveien er oppgitt å koste rundt 100 millioner kroner. Særlig er det reaksjoner på at det nå skal lages nye og opphøyde sykkelfelt, når det allerede er røde sykkelfelt på deler av strekningen, fra Disen til Glads vei.

– Det er den vedtatte planen for kommunen å etablere opphøyde sykkelfelt der det er mulig. Så er det slik at man starter trinnvis i forhold til sykkelplanen, noen steder kanskje kun med markert hvitmaling mot veibanen. Så kommer rød asfalt, som ikke krever noen regulering. Altså man starter i det små, men alt er i henhold til en større, helhetlig plan. Opphøyde sykkelfelt er selve gullstandarden, og krever kanskje regulering. Opphøyde sykkelfelt skal føles trygt. Her i Grefsenveien med mye trafikk og trikk, så er det gode grunner til å etablere opphøyde sykkelfelt for å gjøre det tryggest mulig for syklistene. Med sykkelfelt så får jo også fotgjengerne fortauene for seg selv.


Snitt av veien, med regnbed mellom sykkelfelt og fortau. (Ill.: BYM)

Men ikke alle syklister opplever opphøyde sykkelfelt som trygt. Da Bymiljøetaten skulle etablere slike sykkelfelt i Maridalsveien mellom Nydalen og Tåsen, var det flere som kommenterte at de opplevde det som utrygt å måtte svinge ut i veibanen for å komme forbi andre som sykler saktere.

– Ideelt sett skal opphøyde sykkelfelt være så brede at det greit går å sykle forbi. Men det er ikke alltid mulig, medgir Tomten.

– Hvor bredt blir det i Grefsenveien?

– Gatenormalen sier vel 2,2 meter bredde på opphøyde sykkelfelt. Blir det smalere så må det søkes avvik fra gatenormalen. De nye sykkelfeltene i Grefsenveien blir hovedsakelig 2-2,2 meter brede. Fortau utvides på hele strekningen. Bredden varierer men så bredt som mulig avhengig av tilgjengelig bredde, er svaret til Tomten.


Tverrsnitt av veibredden på Grefsenplatået. (Ill.: BYM)

Oslo kommunes gatenormal: Om opphøyde sykkelfelt
«Opphøyd sykkelfelt er adskilt fra øvrige kjørefelt og fra fortau med kantstein. Opphøyde sykkelfelt egner seg for sykling i flere hastighetsnivåer og har god kapasitet. På grunn av fysisk skille mot motoriserte kjøretøyer er de også egnet i gatesnitt med kollektivtrafikk, store trafikkmengder og fartsgrense på 40 km/t eller mer. Bredden på det opphøyde sykkelfeltet skal tillate at syklister kan passere andre som sykler i lavere hastighet.

  • Opphøyde sykkelfelt skal være minimum 2,2 meter

brede.

  • Opphøyd sykkelfelt avsluttes på samme nivå som

kryssområdet eller sirkulasjonsarealet i rundkjøring.

  • Opp- og nedramping ved kryss bør skje over 2 meter.

Klikk for mer...

Klikk for mindre...

Flytter bussholdeplass

Strekningen er som omtalt fra Disen til Myrerskogveien. Ved sistnevnte så skal nytt fortau utvides til dagens fortau.

– Det skal også etableres bussholdeplass i Myrerskogveien, som flyttes fra Grefsenveien. I tillegg skal fortau utvides fra Myrerskogveien nordover til dagens utvidede fortau. Området strekker seg fra Disen holdeplass til krysset med Myrerskogveien. Vi har overvannstiltak i bakken i selve krysset.

Her kan du se hele strekningen:

Grefsenplatået

Bymiljøetaten bekrefter at det ikke er planlagt lysregulering i krysset mellom Grefsenveien og Lyngåsveien og Saturnveien på Grefsenplatået. Etaten avkrefter også at Saturnveien skal gjøres enveiskjørt.


Og på spørsmål om Grefsenplatået, og løsningen der med sykkelfelt og fortau, svarer Tomten at det nå er Bymiljøetaten som har overtatt ansvaret for å flytte på holdeplassen som ligger i retning sørover, slik at det også blir plass til et gangfelt mellom holdeplassene.

– Vi har overtatt ansvaret for trikkeholdeplassen og gangfelt der, som en del av sykkelprosjektet. Her er planen - fortsatt - å få dratt holdeplassen tilbake, den ligger for langt inn i krysset. Planen er også at sykkelfeltene legges på innsiden av holdeplassene. Vi er per i dag ikke i mål med dialogen med beboere på eiendommen som her har avkjørsel ut i Grefsenveien, sier Tomten og viser til eiendommen der bygget hvor blant annet Bella Bistro holder til.

Det er mange avkjørsler ut mot Grefsenveien i dag, på begge sider. Bymiljøetaten er fortsatt i dialog med flere av beboerne om dette. Én eiendom har også fått flyttet avkjørselen sin fra Grefsenveien til en sidevei, og dette bekoster Bymiljøetaten, forteller Tomten.

Sykkelfeltene vil primært bli lagt i bakkant av trikkeholdeplassene i Grefsenveien. Foto: Karl Andreas Kjelstrup

Det er ikke planlagt varsler eller markering om avkjørsler langs sykkelfelt og veien forøvrig. Tomten sier også at planen er at veien skal holdes åpen under arbeidet, og at trikken skal kjøre som normalt. Men det vil bli utfordringer med fremkommeligheten på strekningen under anleggsperioden, sammenliknet med i dag.

Nyhetsbrev:

Få ukens nyheter oppsummert i et nyhetsbrev fra Nordre Aker Budstikke. Det er gratis, og du melder deg på her!

Nøkkelord

Personvern og datalagring

Lagring og logging av data

Ved å besøke dette nettstedet lagres noen tekniske data om din internettforbindelse og nettleser. Disse data kan kategoriseres som følger:

Informasjonskapsler

Dette nettstedet bruker cookies/"informasjonskapsler" for å forbedre funksjonalitet og brukeropplevelse.

Vis mer

Teknisk info

Når du besøker et nettsted vil webserveren logge noe teknisk info som din IP-adresse, hvilken nettleser du bruker og tidspunktet for hver gang du forespør data fra serveren, altså når du klikker på en intern lenke og laster en ny nettside eller tilhørende data som skrifttyper, bilder, ulike script som kreves for at nettsiden skal fungere.

Disse dataene spares bare en viss tidsperiode for å kunne utføre feilsøking og feilretting i systemene, og deles aldri med avisens ansatte eller tredjepart.

Brukerinformasjon

Vi lagrer noe informasjon om deg som bruker. På dette nettstedet lagres ingen sensitiv informasjon, men enkel kontaktinformasjon som du gir fra deg når du oppretter en brukerkonto eller kjøper tjenester i nettavisen vil lagres i våre databaser. Dette er nødvendig for å kunne levere tjenestene til deg. Disse dataene slettes når du sletter din brukerkonto.

Hvem lagrer vi data om?

Vanlige besøkende/lesere:

Hvis du besøker dette nettstedet uten å ha registrert en brukerkonto eller abonnement, lagres følgende data om deg:

Vis mer

Innloggede brukere og abonnenter:

Hvis du velger å opprette en brukerkonto og/eller abonnement på nettavisen, vil også følgende informasjon lagres om deg:

Vis mer

NB: Etter at data er slettet vil de likevel kunne spares i inntil 180 dager i backuper. Backuper lagres med høy sikkerhet og begrenset tilgang, og er nødvendig for å kunne drive feilsøking og ivareta brukerenes og datasystemenet sikkerhet.

Dine rettigheter:

Som bruker av dette nettstedet kan du kontakte avisen for å få dine data utlevert og/eller slettet.

Har du en brukerkonto/abonnement, kan du logge inn i din brukerprofil og laste ned dine lagrede data, samt slette din brukerkonto og tilhørende data når som helst.

Vis mer


Hvis du trykker AVVIS vil ingen informasjonskapsler lagres i din nettleser og ingen data om deg logges i våre databaser. Det betyr også at vi ikke kan vite om du har godkjent eller ikke, slik at du vil se denne advarselen på hver side du besøker. Teknisk informasjon (webserverlogger) vil likevel lagre din IP-adresse og nettleserinformasjon, men dise slettes fortløpende som beskrevet ovenfor.

Vi tar ditt personvern på alvor

Nordre Aker Budstikke bruker cookies (informasjonskapsler) til å personalisere annonser og forbedre nettstedet. Ved å benytte nettstedet aksepterer du at vi kan sette cookies i din nettleser.

Vi lagrer så lite data vi kan, så kort tid som mulig.

Noe gikk galt! Vennligst forsøk på nytt.

Mer informasjon

Siden lastes nå på nytt...