– Det har noe å si hvor mye bussbilletten koster!

Anna Dåsnes - fra Kjelsås og leder av Oslo Unge Venstre. Foto: PRIVAT

KOMMENTAR: Oppsiktsvekkende at vi nå får en prisøkning på kollektivtransport i Oslo for første gang på åtte år. Og dette med Miljøpartiet de Grønne i byråd.

Nordre Aker Budstikke
Nordre Aker Budstikke

Publisert:

Sist oppdatert: 24.09.2016 kl 10:36

Noen kilometer med motorvei fikk mye oppmerksomhet etter enighet om Oslopakke 3. Noe jeg synes er langt mer oppsiktsvekkende er at vi nå får en prisøkning på kollektiv transport i Oslo for første gang på 8 år. Og dette med Miljøpartiet de Grønne i byråd.

Siden 2008 har prisen på kollektiv transport kun vært inflasjonsjustert. Da Venstre fikk gjennomslag for å sette ned prisen på månedskort med 20% i 2007, førte det til en stor økning i antall passasjerer med buss, trikk og bane, og en nedgang i antall bilister. Mange av  kollektivsatsningene som MDG nå gjennomfører er jeg helt enig i, men å øke prisen på kollektivt mener jeg strider stikk i mot MDGs ønske om løft for Oslos kollektiv transport.

I et intervju med Dagbladet
forsvarer byråd for miljø og samferdsel, Lan Marie Nguyen Berg, økte kollektivpriser ved å si at “relativt sett blir det billigere å kjøre kollektivt i forhold til å kjøre bil, og det er det som er viktig”. Videre sier hun at “det er ikke pris som er viktigst for de som velger kollektivt”. Jeg tror det er uttalelser få brukere av kollektiv i Oslo kan kjenne seg igjen i.

Det er bare halvparten av Oslos befolkning som eier bil, så for en stor del av befolkningen i er ikke bil en alternativ reisemåte. Å forsvare økte priser på kollektiv med at det er dyrere å kjøre bil er en svært sår trøst for de mange tusen som ikke engang eier en bil. For en student eller en elev på videregående skole som reiser halve byen for å komme seg til skolen, vil dette merkes på lommeboka. Å si at pris ikke har så mye å si for brukerne, er rett og slett litt arrogant og er heller ikke forankret i virkeligheten.

Med økte inntekter fra blant annet eiendomsskatten, mener jeg det må være mulig for et byråd som ønsker en grønn profil å få til ny sentrumstunnel, signalanlegg og bane til Fornebu uten å øke billettprisene.

Når byrådet innfører restriktive tiltak mot bilbruk, noe jeg støtter fullt ut, mener jeg man på den andre siden må komme med en offensiv satsning på kollektiv. Med dagens prisøkning på både kollektiv og bilbruk, sitter alle igjen som tapere.

Jeg synes det er skuffende at MDG, som jeg oppfattet som et parti med høye ambisjoner for Oslos kollektiv trafikk i valgkampen, forsvarer en slik prisøkning. Vi må få flere som kjører bil over på kollektivt. Jeg mener byrådet gjør galt i å straffe de som allerede velger det miljøvennlige alternativet.

LES OGSÅ: Hulda Holtvedt, leder i Oslo Grønn Ungdom, svarer: De Grønne satser på miljøvennligemuljøvennlige reiser

FLERE MENINGER:

Meld deg på Nordre Aker Budstikkes nyhetsbrev!

Hold deg oppdatert ved å melde deg på vårt gratis nyhetsbrev som kommer rett i innboksen din hver torsdag!
Leser du på mobil? Meld deg på ved å sende e-post!

Personvern og datalagring

Lagring og logging av data

Ved å besøke dette nettstedet lagres noen tekniske data om din internettforbindelse og nettleser. Disse data kan kategoriseres som følger:

Informasjonskapsler

Dette nettstedet bruker cookies/"informasjonskapsler" for å forbedre funksjonalitet og brukeropplevelse.

Vis mer

Teknisk info

Når du besøker et nettsted vil webserveren logge noe teknisk info som din IP-adresse, hvilken nettleser du bruker og tidspunktet for hver gang du forespør data fra serveren, altså når du klikker på en intern lenke og laster en ny nettside eller tilhørende data som skrifttyper, bilder, ulike script som kreves for at nettsiden skal fungere.

Disse dataene spares bare en viss tidsperiode for å kunne utføre feilsøking og feilretting i systemene, og deles aldri med avisens ansatte eller tredjepart.

Brukerinformasjon

Vi lagrer noe informasjon om deg som bruker. På dette nettstedet lagres ingen sensitiv informasjon, men enkel kontaktinformasjon som du gir fra deg når du oppretter en brukeronto eller kjøper tjenester i nettavisen vil lagres i våre databaser. Dette er nødvendig for å kunne levere tjenestene til deg. Disse dataene slettes når du sletter din brukerkonto.

Hvem lagrer vi data om?

Vanlige besøkende/lesere:

Hvis du besøker dette nettstedet uten å ha registrert en brukerkonto eller abonnement, lagres følgende data om deg:

Vis mer

Innloggede brukere og abonnenter:

Hvis du velger å opprette en brukerkonto og/eller abonnement på nettavisen, vil også følgende informasjon lagres om deg:

Vis mer

NB: Etter at data er slettet vil de likevel kunne spares i inntil 180 dager i backuper. Backuper lagres med høy sikkerhet og begrenset tilgang, og er nødvendig for å kunne drive feilsøking og ivareta brukerenes og datasystemenet sikkerhet.

Dine rettigheter:

Som bruker av dette nettstedet kan du kontakte avisen for å få dine data utlevert og/eller slettet.

Har du en brukerkonto/abonnement, kan du logge inn i din brukerprofil og laste ned dine lagrede data, samt slette din brukerkonto og tilhørende data når som helst.

Vis mer


Hvis du trykker AVVIS vil ingen informasjonskapsler lagres i din nettleser og ingen data om deg logges i våre databaser. Det betyr også at vi ikke kan vite om du har godkjent eller ikke, slik at du vil se denne advarselen på hver side du besøker. Teknisk informasjon (webserverlogger) vil likevel lagre din IP-adresse og nettleserinformasjon, men dise slettes fortløpende som beskrevet ovenfor.

Vi tar ditt personvern på alvor

Ved å besøke dette nettstedet vil noen data bli lagret. Dette er informasjon som er nødvendig for å kunne tilby tjenesten til deg.

Vi lagrer så lite data vi kan, så kort tid som mulig.

Noe gikk galt! Vennligst forsøk på nytt.

Mer informasjon

Siden lastes nå på nytt...