Nordre Aker Budstikke

Nordre Aker Budstikke

– Det har sett helt forferdelig ut her

Her i Folke Bernadottes vei på Kringsjå har det fått lov å hope seg opp med søppel mellom hver gang renovasjonsbilene kommer innom. Foto: BRIT ISER/TIPSER

Folk flere steder på Kringsjå, Korsvoll og Kjelsås fortviler over at overfylte søppelkasser nå har blitt et «vanlig syn». Renovasjonsetaten sier det snart vil bli bedre enn før.

Nordre Aker Budstikke
Nordre Aker Budstikke

Publisert:

Sist oppdatert: 11.11.2016 kl 14:20

NORDRE AKER: – Jeg har klaget med bilder og tekst, men det tok ennå en uke ekstra før de kom, forteller Nordre Aker Budstikke-leser Brit Iser på Kringsjå.

Torsdag kveld ble omsider papirbeholderne tømt, opplyser hun.

I dette søppelskuret på Kringsjå er det mer enn fullt. Foto: BRIT ISER/TIPSER

– Jeg har ikke oversikt over hvor lenge det er siden det ble tømt, men kassene flyter over nå, skriver en annen leser, fra Myrerskogveien på Kjelsås, til Nordre Aker Budstikke fredag formiddag.

En leser på Korsvoll forteller fredag at det i dag er tre uker siden sist det var noen og tømte søppel hos dem.

Overtok ansvaret 3. oktober

Det var 3. oktober at selskapet Veireno AS overtok ansvaret for tømming av alt husholdningsavfall i Oslo kommune. Renovasjonsetaten varslet en innkjøringsperiode på fire til seks uker, hvor Oslos innbyggere måtte belage seg på at søppelhentingen kunne oppleves som uregelmessig.

Nå, snart seks uker senere, er det fortsatt mange som opplever at søppel hoper seg opp fordi det ikke hentes.

Lesere forteller til Nordre Aker Budstikke om likenede situasjoner flere steder på Korsvoll, Kringsjå og Kjelsås.

Denne søppelbilen endte i grøfta etter å ha kjørt i skiløypene ved Skjennungen. Foto: PRIVAT

Torsdag kunne vi fortelle om at en av Veirenos søppelbiler, som skulle hente avfall i Marka, hadde kjørt av veien. Den hadde lagt ut på en "sommerrute" hvor det nå er oppkjørte skiløyper. Ifølge Bymiljøetaten kan hendelsen føre til ødelagte skiløyper, med grus i snøen, gjennom hele vinteren. Les saken her.

Problemer i hele byen

Og det er ikke bare i Nordre Aker at avfallshåndteringen ikke fungerer optimalt. Nordstrands Blad skrev torsdag om liknende tilfeller på Skullerud, Langerud, Bøler og Munkerud.

Nordstrands Blad har stilt flere spørsmål til Renovasjonsetaten om hvordan de håndterer det store etterslepet. Her er svarene de fikk.

Størst etterslep på papir

– Hvordan er situasjonen for søppelhenting, har dere tatt igjen etterslepet de fleste steder i byen?

– Veireno AS samler nå inn tilsvarende mengde avfall per uke som tidligere transportører. Det er imidlertid et begrenset etterslep som fortsatt ikke er hentet. Vi jobber intenst hver dag for å få hentet inn dette, slik at innsamlingen skal fungere helt tilfredsstillende igjen, sier Tone Dalen til Nordstrands Blad. Hun er kommunikasjonsdirektør i Renovasjonsetaten.

Selskapet Veireno AS og deres renovasjonsbiler overtok ansvaret for søppeltømming i Oslo 3. oktober. Foto: RENOVASJONSETATEN/CREATIVE COMMONS

Dalen forteller at det største etterslepet nå er papirinnsamlingen.

– Det beklager vi. Hovedårsaken er at papirrutene har en annen tømmefrekvens enn restavfallsrutene, og det tar derfor lengre tid å kjøre inn. Mens restavfall har innsamling minimum hver uke, skal papiravfall mange steder samles inn hver fjerde uke. Det tar derfor lengre tid å lære seg disse rutene, og vi forventer flere avvik enn normalt på papirinnsamlingen noen uker til, sier Dalen.

Veireno skal ha lagt inn ekstra ressurser for å følge opp klager og komme ajour på de innsamlingsrutene med mest avvik.

Restavfall bør normalisere seg nå

– Hvordan håndterer dere nå situasjonen, hva blir gjort og når kan folk forvente at situasjonen kommer tilbake til normalen?

– Både Veireno AS og Renovasjonsetaten jobber intenst hver dag for at innsamlingen skal normalisere seg så raskt som mulig. Vi ser en svært positiv utvikling i restavfallsinnsamlingen, mens det for papirinnsamlingen vil ta noen uker til før normalsituasjonen er på plass, sier Dalen.

Veireno har etablert egne beredskapsbiler som følger opp klager, og de har gjennomført helgeinnsamling helt siden oppstarten 3.oktober.

Renovasjonsetaten beregnet en innkjøringsfase på fire til seks uker for restavfall.

– Vi er nå inne i den sjette uka og forventer at situasjonen for restavfall er tilnærmet normalt, sier hun.

Det er størst etterslep på tømming av papir, sier Renovasjonsetaten. Enda noen ukers innkjøring må påregnes. På Kringsjå har ikke papiret blitt hentet på en måned, ifølge Brit Iser. Foto: BRIT ISER/TIPSER

Mens for papir forventer de altså avvik i noen uker til fremover.

– Det har blitt registrert at et annet firma har hjulpet til, stemmer det?

– Det stemmer ikke at et annet firma har hjulpet Veireno med innsamlingen. Det er imidlertid konstatert at et enkelte borettslag/sameier har leid inn privat firma for bortkjøring av papir på egen regning, sier kommunkasjonssjefen.

LES OGSÅ: Dumpet søppel rett i Marka, men glemte én ting…

Et logistikkproblem

Ifølge Dalen overvåker Renovasjonsetaten innsamlingen daglig, og de foretar kontroller ved å kjøre til aktuelle adressene, eller å ringe abonnentene for å bekrefte at avfallet er hentet.

– Har Veireno tatt på seg en for stor oppgave og kanskje undervurdert kostnaden på denne jobben, tatt i betraktning av at de leverte et tilbud som koster kommunen så mye mindre enn andre leverandører kunne tilby?

– Veireno AS ble tildelt oppdraget i anbudskonkurranse med andre leverandører og var best både på pris, oppdragsforståelse og miljø. Vi legger til grunn at Veireno AS skal levere tjenester i henhold til gjeldende kontrakt, uavhengig av selskapets pristilbud, sier Dalen og legger til at det er Veireno sitt ansvar å tilføre oppdraget mer personell og materiell, inntil innsamlingen fungerer tilfredsstillende.

Tone Dalen sier at de utfordringene som Veireno AS nå opplever er relatert til logistikk og nye ruter:

– Innsamlingsrutene ble lagt om fra 3. oktober og selv erfarne renovatører har hatt problemer med å finne alle hentestedene. Ressurstilførselen i form av antall renovatører er ikke mindre hos Veireno AS enn hos avtroppende leverandører.

LES OGSÅ: Rusken har holdt Oslo ren i 40 år

Tror at tjenesten blir bedre enn før

– Er det aktuelt å gjøre noe med avtalen hvis innsamlingen ikke blir bedre?

– Det er alltid utfordringer i overgangen mellom gammel og ny leverandør. Høyere klagetall i innkjøringsperioden er forventet. Like høye klagetall er ikke akseptabelt under «normal» drift. Renovasjonsetaten vurderer og iverksetter tiltak i forhold til kontrakt fortløpende, sier Tone Dalen.

Hun understreker imidlertid at pilene nå peker i riktig retning.

– Når de nye rutene har «satt seg», vil vi få en bedre tjeneste enn i forrige kontraktsperiode, sier Dalen og begrunner det blant annet med at den ruteomleggingen vil gi optimaliserte ruter, noe som gir mindre kjøring og redusert utslipp. De fleste bilene er byttet ut med biler som har de strengeste utslippskravene. Det er gjort støyreduserende tiltak. Renovatørene har fått elektronisk rutebok og kart i bilen. Dessuten kan avvik nå legges inn elektronisk.

– Altså: Når innsamlingen normaliserer seg, vil byens innbyggere få en bedre tjeneste, sier Dalen som har tro på at innsamlingen vil normalisere seg i løpet av noen uker.

Du kan lese mer fra Nordstrands Blad her.

Ikke bare galt

Men selv om mange opplever at renovatørene kommer sjeldnere enn før, kan andre rapportere om bedring. Dette skriver en Nordre Aker Budstikke-leser på Facebook:

– Alt er ikke bare negativt, hos meg på Nordberg tømmes det oftere enn tidligere, og jeg slipper å høre på bip-bip-bip som tidligere annen hver torsdag kl 06.15. Nå kommer de på ettermiddagen.

LES OGSÅ:

Meld deg på Nordre Aker Budstikkes nyhetsbrev!

Hold deg oppdatert ved å melde deg på vårt gratis nyhetsbrev som kommer rett i innboksen din hver torsdag!
Leser du på mobil? Meld deg på ved å sende e-post!

Nøkkelord

Personvern og datalagring

Lagring og logging av data

Ved å besøke dette nettstedet lagres noen tekniske data om din internettforbindelse og nettleser. Disse data kan kategoriseres som følger:

Informasjonskapsler

Dette nettstedet bruker cookies/"informasjonskapsler" for å forbedre funksjonalitet og brukeropplevelse.

Vis mer

Teknisk info

Når du besøker et nettsted vil webserveren logge noe teknisk info som din IP-adresse, hvilken nettleser du bruker og tidspunktet for hver gang du forespør data fra serveren, altså når du klikker på en intern lenke og laster en ny nettside eller tilhørende data som skrifttyper, bilder, ulike script som kreves for at nettsiden skal fungere.

Disse dataene spares bare en viss tidsperiode for å kunne utføre feilsøking og feilretting i systemene, og deles aldri med avisens ansatte eller tredjepart.

Brukerinformasjon

Vi lagrer noe informasjon om deg som bruker. På dette nettstedet lagres ingen sensitiv informasjon, men enkel kontaktinformasjon som du gir fra deg når du oppretter en brukeronto eller kjøper tjenester i nettavisen vil lagres i våre databaser. Dette er nødvendig for å kunne levere tjenestene til deg. Disse dataene slettes når du sletter din brukerkonto.

Hvem lagrer vi data om?

Vanlige besøkende/lesere:

Hvis du besøker dette nettstedet uten å ha registrert en brukerkonto eller abonnement, lagres følgende data om deg:

Vis mer

Innloggede brukere og abonnenter:

Hvis du velger å opprette en brukerkonto og/eller abonnement på nettavisen, vil også følgende informasjon lagres om deg:

Vis mer

NB: Etter at data er slettet vil de likevel kunne spares i inntil 180 dager i backuper. Backuper lagres med høy sikkerhet og begrenset tilgang, og er nødvendig for å kunne drive feilsøking og ivareta brukerenes og datasystemenet sikkerhet.

Dine rettigheter:

Som bruker av dette nettstedet kan du kontakte avisen for å få dine data utlevert og/eller slettet.

Har du en brukerkonto/abonnement, kan du logge inn i din brukerprofil og laste ned dine lagrede data, samt slette din brukerkonto og tilhørende data når som helst.

Vis mer


Hvis du trykker AVVIS vil ingen informasjonskapsler lagres i din nettleser og ingen data om deg logges i våre databaser. Det betyr også at vi ikke kan vite om du har godkjent eller ikke, slik at du vil se denne advarselen på hver side du besøker. Teknisk informasjon (webserverlogger) vil likevel lagre din IP-adresse og nettleserinformasjon, men dise slettes fortløpende som beskrevet ovenfor.

Vi tar ditt personvern på alvor

Ved å besøke dette nettstedet vil noen data bli lagret. Dette er informasjon som er nødvendig for å kunne tilby tjenesten til deg.

Vi lagrer så lite data vi kan, så kort tid som mulig.

Noe gikk galt! Vennligst forsøk på nytt.

Mer informasjon

Siden lastes nå på nytt...