Det jobbes med platået, men ting tar tid

Grefsenplatået i dag, så gjenstår å se hvordan det vil se ut som torg- og møteplass. Foto: KRISTIN TUFTE HAGA
Se skisse over mulige «nye» Grefsenplatået i saken.
Publisert: 04.06.2018 kl 07:04
Sist oppdatert: 04.06.2018 kl 13:04
GREFSEN: Siste dialogmøte mellom forslagsstiller Bydel Nordre Aker, Plan- og bygningsetaten (PBE), og fagkyndig Østre Linje arkitektur og landskap AS, var i april i år. Lokalavisa har vært i kontakt med Bydel Nordre Aker og bydelsadministrasjonen, spurt om status, og fått tilgang til redegjørelsen fra landskapsarkitekten om en mulig vei å gå.
– Tankene ble delvis presentert på møtet med PBE, som ønsket denne redegjørelse som grunnlag for en anbefaling om videre prosess, forteller spesialrådgiver i Bydel Nordre Aker, Bent Gether-Rønning til lokalavisa.
Fra redegjørelsen går det frem blant annet følgende:
– Det er i foreliggende prosjektarbeider gjennomført stedsanalyser som underbygger at byrommet (journ. anm. torg- og møteplassen) bør omfatte både østsiden og vestsiden av Grefsenveien. Dette er viktig også av sikkerhetsmessige årsaker, da platået krysses i øst-vestretningen og nord-sydretningen av mange myke trafikanter, både skolebarn og brukere av området for øvrig.

Skisse til prosjektet om Grefsenplatået som nye møteplass i bydelen: – Kjernen i plangrepet er å binde det tydelige rektangulære byrommet mellom byggene sammen til et fattbart helhetlig byrom. Illustrasjonen over er en prinsipiell skisse av dette. Det er derfor viktig at byrommet ikke forfordeler bestemte brukergrupper, eller funksjoner. Et kjent konsept som underbygger dette er «shared space» hvor man tillater flere typer bruk, på en slik måte at alle tar hensyn til hverandre. Dagens prinsipp med trafikk til og fra de omgivende boligområdene videreføres. Trafikanter skal tydelig merke at man her passerer en byplass, fra sakspapirene og oppsummering etter dialogmøter mellom Bydel Nordre Aker, Plan- og bygningsetaten, og fagkyndig Østre Linje arkitektur og landskap as.
Etappevis og trafikken
Står det i referatet, og videre at forslagsstiller ser for seg en etappevis oppgradering av torget, hvor den kommunalt eide delen av torgarealet foran Grefsenveien 105 skal opparbeides først.
– Forslagsstiller ønsker også å bedre situasjonen for gående og syklende i krysset Grefsenveien og Lyngåsveien. Torget benyttes som skolevei for mange barn og det er viktig å rydde opp i dagens uoversiktlige situasjon. I dag krysser biler over fortauet og inn på eiendommen til Grefsenveien 107.
Det foreslås videre å dele opp utviklingen av «nye» Grefsenplatået i to hovedetapper, først utvikle offentlig grunn, deretter arealene som er på privat grunn.
I tillegg går det frem at Plan- og bygningsetaten mener at de tiltakene som forslagsstiller ønsker å gjennomføre, ikke krever omregulering. Bymiljøetaten støtter også de foreslåtte tiltakene på torget.
Dagens parkering ikke tilfredsstillende
Det trekkes også frem at dagens trafikksituasjon på området som er tenkt som torg- og møteplass, er forstyrret av den ustrukturert parkering, og at dagens parkering fortrenger viktige torg- og plassfunksjoner, forhindrer rekreasjonsbruk og menneskers opphold, hemmer sikt for både myke og motoriserte trafikanter hvilket gir et risikofylt trafikkmønster.
– Det legges opp til at beboerparkering primært skal skje på de respektive eiendommene. Man kommer nok ikke utenom å tilrettelegge for noe kundeparkering til butikker og virksomheter på torget, men dette må fortrinnsvis skje utenfor eller i utkanten av torget. Det er foreløpig ikke tegnet inn noe parkering, forklarer Gether-Rønning i bydelsadministrasjonen videre.
Håper på mindre behov for kundeparkering
Han forteller videre at anlegg av sykkelfelt oppover Grefsenveien, fra Disen til Glads vei i Glads vei i 2018, og videre til Kjelsås i 2019, tilsier også at det ikke kan være noe parkering langs Grefsenveien.
– I utgangspunktet er det heller ikke ønskelig med kjøring over fortau og torgareal for å komme til p-plasser. Det er et visst potensial for p-plasser syd for torgområdet, men dette er ikke tatt opp til diskusjon nå. Det er imidlertid satt av godt med plass til sykler og det er å håpe at de forretningene som leier lokaler på torget etter hvert får mindre behov for kundeparkering, legger Gether Rønning til.
Nyhetsbrev fra Nordre Aker Budstikke
Få ukens nyheter oppsummert i et nyhetsbrev fra Nordre Aker Budstikke. Det er gratis, og du melder deg på her!