Nordre Aker Budstikke

Nordre Aker Budstikke

Sadie Lawler har gjort egen historie til jobb og hjelp for andre. Foto: Tale Hendnes

Fikk store problemer etter fødsel:

– Det var ingen som kunne hjelpe meg!

Hun fikk store problemer etter fødsel, og opplevde at ingen kunne gi henne den hjelpen hun trengte. Da tok Sadie Lawler saken i egne hender.

Nordre Aker Budstikke
Nordre Aker Budstikke

Publisert:

Sist oppdatert: 13.11.2020 kl 11:03

BREKKE: «Jeg fikk alvorlig underlivsprolaps etter fødsel for 18 måneder siden, og fikk elendige råd og oppfølging fra de som behandlet meg. Jeg trodde livet mitt var over. Nå har jeg blitt frisk på egen hånd, og vil fortelle om alt jeg har lært, og om det alle burde vite om kroppen under graviditet, fødsel, og tiden etter.»

Slik startet det sterke blogginnlegget til Sadie Lawler (35), i januar 2018. Hun skrev langt og ærlig om hvordan hun opplevde et underlivsprolaps. Tusenvis leste innlegget:

«Jeg viste egentlig ikke hvor forferdelig lite hjelp jeg hadde fått, og hvor mange dårlige råd jeg hadde fått av helsepersonell, før jeg bestemte meg for å bli frisk på egen hånd. Nå, etter å ha sluttet å høre på de som først behandlet meg, har jeg lært så mye og blitt så utrolig mye bedre (…) Hadde jeg kun hørt på legene og fysioterapeutene jeg gikk til det første året etter fødsel, hadde jeg ennå ikke klart å gå uten smerte, holde babyen min i mer enn noen sekunder, gå på do uten å måtte ty til hjelpemidler eller tørre å se for meg en fremtid der jeg kunne få livskvaliteten min tilbake. Jeg hadde ennå vært i det mørkeste hullet jeg har vært i i hele mitt liv, uten håp om endring.»

Sadie Lawler har etablert seg med nytt kvinnehelsesenter i Kjelsåsveien, ovenfor Frysjalia borettslag. Foto: Tale Hendnes

Under Livet

Nå kan Sadie Lawler stolt ønske velkommen til Under Livet, og inn i de 250 kvadratmeter nyoppussede lokalene i Kjelsåsveien. Et stort og innbydende fellesrom, separate behandlingsrom og en treningssal.

– Det er like før vi er skikkelig i gang her. Jeg drifter og tilbyr hypopressiv trening - gruppetimer og individuell trening, men har også samarbeid med yogainstruktører og osteopat. Det vil nok bli flere tilbud her etterhvert også - flere kurs og workshops rundt kvinnehelse er planlagt.

Hun spretter opp og tester den flunkende nye kaffemaskinen.

– Du vet, vi må snakke om dette! Det er så mange kvinner som sliter med skader og problemer etter fødsel. Det er ikke alt som «går seg til», slik jeg fikk beskjed om.

Åh ja, det her er veldig vanlig. Gi det seks til tolv måneder. Hvis det ikke blir bedre kan vi se hva vi kan gjøre.

Så rart, dette skal egentlig bare skje eldre? Du er for ung til å få dette.

Det her skal jo egentlig ikke gjøre vondt. Så det at du har vondt, nei, det må være noe annet?

Det er jo ikke så mye vi kan gjøre. Du kan vente til det blir enda verre, da må du få operasjon.

Foto: Tale Hendnes

Sadie forklarer om underslivsprolaps:

– Det handler ikke bare om en skade i skjedeveggen, men også om problemer med buktrykk, pustemønster, holdning, og til slutt bindevev. Man føler at "noe" ramler ut, og det gjør det også! Å si til kvinner at knipeøvelser skal ordne alt, er for enkelt. Man må jobbe helhetlig for å rette på alle de underliggende årsakene som har forårsaket skaden. Å operere underlivsprolaps sammenligner jeg med å sette på et plaster.

I tillegg til underlivsprolaps hadde hun bekkenløsning og store delte magemuskler.

– Jeg hadde vondt i hele kroppen.

Ble selv instruktør

35-åingen begynte å lese og google seg opp på hvordan man kan trene seg opp etter en underlivsprolaps, ett års tid etter fødselen, da hun opplevde at ingen kunne hjelpe henne. Hun fant frem til hypopressiv trening - kort forklart gjelder det å trene opp og rehabilitere kjernen og bekkenbunnen etter fødsel og andre belastningsskader. Pusteteknikken stammer fra en gammel yogateknikk.

Men Sadie fant ingen som tilbød slik trening i Norge.

– Jeg er opprinnelig fra Spania, men har bodd mange år i USA og England, før jeg kom til Norge. For eksempel i Spania, Italia, Frankrike, USA og Canada, og i flere andre land har det lenge vært tilbud om hypopressiv trening, ifølge Sadie.

Selv landet hun på en canadisk hypopressiv-instruktør - og fikk veiledning og trening via Skype.

Så hva er egentlig hypopressiv trening?sin egen nettside forklarer Sadie at hypopressiv trening rehabiliterer og styrker kjernen og bekkenbunnen, mens man også retter på ubalanser i trykk i brystet, buken og bekkenet. Det er spesielt effektivt for å behandle plager i forbindelse med fødsel, som inkontinens, underlivsprolaps og fremfall, ustabilitet og smerte i bekken og rygg, samt delte magemuskler (diastase).

I tillegg til hypopressiv trening, trente Sadie opp mobiliteten ved hjelp av osteopati.

– Viktig med fokus på pusten

Jordmor og hypopressiv-instruktør Karin Johansson ved Oslo jordmor og kvinnesenter er nylig selv ferdig med instruktørkurset.

Karin Johansson, jordmor og hypopressiv instruktør. Foto: Privat

– Jeg startet selv med hypopressiv trening for rundt ett år siden. Det er ikke alle kvinner som får «tak i» bekkenbunnsmuskulaturen med vanlige knipeøvelser. Og heller ikke alle som får effekt med det. Hypopressiv trening er en annen type trening som mange kan føle at de blir bedre av og at man får styrket bekkenbunn og core av det, sier Johansson.

Hun påpeker at det er viktig å trene opp kroppen etter en graviditet og fødsel.

– Jeg tenker det er viktig at man har alternativ til hva slags trening man ønsker å gjøre. Jeg anbefaler alle kvinner til å trene seg opp etter fødsel og da er dette en god treningsform for mange, sier Johansson.

– Dette er jo en ganske ny treningsform her. Tradisjonelt har vi jo bare tenkt vanlige knipeøvelser som nødvendig etter fødsel. Knip kan hjelpe en del på vei, mens andre ikke føler noe effekt. Det er bra at vi har alternativer slik at vi øker sjansen for at alle kan finne noe de liker og får til.

Hun understreker at fokus på pusten er viktig:

– En god ting med hypopressiv trening er fokus på pusten vår, ikke bare ved treningen men hele tiden. Dette tror jeg er viktig for veldig mange av oss; vi puster litt overfladisk og urolig i en travel hverdag. Vi jordmødre her ved senteret anbefaler en «etterkontroll» 6-8 uker etter fødsel. Vi sjekker alltid hvordan kvinnene kniper og hvordan «kontakten» er med bekkenbunnsmuskulatur og magemuskler. Dersom det er dårlig kontakt er det ekstra viktig med fokus på opptrening. Da vil kvinnene få veiledning i ulike typer opptrening og da er hypopressiv et godt alternativ.

Sadie forteller at bare etter én ukes hypopressiv trening - via Skype - følte hun seg bedre, og endelig motivert til å ta en trilletur med datteren, 14 måneder etter fødselen.

– For første gang siden før fødselen følte jeg at jeg klarte å gå normalt!

Sadie ble gradvis bedre og bedre. Hun kunne latt forhistorien være et "vondt minne", men i stedet bestemte hun seg for å fortelle om hypopressiv trening, og å hjelpe andre. Hun er nå sertifisert i hypopressiv trening og er også etablerende medlem av International Hypopressives Council, og hun mener at hun så langt er den eneste i Norden som er utdannet til å sertifisere helsepersonell og behandlere i teknikken.

– Disse øvelsene gjorde underverker for meg og var det første jeg oppdaget som fikk meg til å forstå at det fantes en annen vei, og at jeg kunne bli bedre, etter å ha levd i smerte og redsel i ett år.

Folkehelseinstituttet har statistikk over rupturskader ved fødsel:

– For 2019 ble det registrert 712 rupturskader av 45.346 vaginale fødsler, med grad 3 og 4. Dette gir en frekvens på 1,6 prosent. Det føres ikke statistikk over grad 1 og 2, ifølge Ferenc Macsali, overlege ved Folkehelseinstituttet.

– Hensiktsmessig med en helhetlig behandling

Lege Ragnhild Iuell ved Balderklinikken, og selv yogainstruktør, synes hypopressiv trening høres spennende ut.

Lege og yogainstruktør Ragnhild Iuell. Foto: Privat

– Generelt er det min opplevelse at kvinnelidelser blir nedprioritert og snakket for lite om. Det er ofte mye skam involvert i sykdommer og plager som har med underlivet å gjøre. Mange kvinner synes det er ubehagelig og flaut og kvier seg for å ta opp plager etter fødsel med legen, sier hun.

Iuell mener det også kan være vanskelig å få god behandling på grunn av at problemene er sammensatte.

– Med min bakgrunn som lege, mindfulness-instruktør og yogalærer synes det veldig hensiktsmessig å forsøke en helhetlig behandling, legger hun til.

Vil utdanne flere instruktører

Nå vil Sadie Lawler dele med flere.

– Jeg har jo undervist og hjulpet mange kvinner allerede via onlinekurs, ordinære kurs, workshops og privattimer, men jeg håper nå med dette nye senteret at jeg skal få anledning til å hjelpe mange flere, og også utdanne enda flere hypopressiv-instruktører i Norge.

Sadie Lawler har også tidligere i år blitt intervjuet i NRK om hypopressiv trening. På spørsmål om mangel på forskning som støtter opp om hypopressiv trening, svarer blant annet Lawler:

– De fleste kvinner som opplever plager som lekkasje og nedfall vil ha en løsning her og nå. De vil ikke vente på forskning. Hvis de kan prøve en skånsom teknikk og få gode resultater, så er de villige til det.

Nyhetsbrev fra Nordre Aker Budstikke

Få ukens nyheter oppsummert i et nyhetsbrev fra Nordre Aker Budstikke. Det er gratis, og du melder deg på her!

Personvern og datalagring

Lagring og logging av data

Ved å besøke dette nettstedet lagres noen tekniske data om din internettforbindelse og nettleser. Disse data kan kategoriseres som følger:

Informasjonskapsler

Dette nettstedet bruker cookies/"informasjonskapsler" for å forbedre funksjonalitet og brukeropplevelse.

Vis mer

Teknisk info

Når du besøker et nettsted vil webserveren logge noe teknisk info som din IP-adresse, hvilken nettleser du bruker og tidspunktet for hver gang du forespør data fra serveren, altså når du klikker på en intern lenke og laster en ny nettside eller tilhørende data som skrifttyper, bilder, ulike script som kreves for at nettsiden skal fungere.

Disse dataene spares bare en viss tidsperiode for å kunne utføre feilsøking og feilretting i systemene, og deles aldri med avisens ansatte eller tredjepart.

Brukerinformasjon

Vi lagrer noe informasjon om deg som bruker. På dette nettstedet lagres ingen sensitiv informasjon, men enkel kontaktinformasjon som du gir fra deg når du oppretter en brukerkonto eller kjøper tjenester i nettavisen vil lagres i våre databaser. Dette er nødvendig for å kunne levere tjenestene til deg. Disse dataene slettes når du sletter din brukerkonto.

Hvem lagrer vi data om?

Vanlige besøkende/lesere:

Hvis du besøker dette nettstedet uten å ha registrert en brukerkonto eller abonnement, lagres følgende data om deg:

Vis mer

Innloggede brukere og abonnenter:

Hvis du velger å opprette en brukerkonto og/eller abonnement på nettavisen, vil også følgende informasjon lagres om deg:

Vis mer

NB: Etter at data er slettet vil de likevel kunne spares i inntil 180 dager i backuper. Backuper lagres med høy sikkerhet og begrenset tilgang, og er nødvendig for å kunne drive feilsøking og ivareta brukerenes og datasystemenet sikkerhet.

Dine rettigheter:

Som bruker av dette nettstedet kan du kontakte avisen for å få dine data utlevert og/eller slettet.

Har du en brukerkonto/abonnement, kan du logge inn i din brukerprofil og laste ned dine lagrede data, samt slette din brukerkonto og tilhørende data når som helst.

Vis mer


Hvis du trykker AVVIS vil ingen informasjonskapsler lagres i din nettleser og ingen data om deg logges i våre databaser. Det betyr også at vi ikke kan vite om du har godkjent eller ikke, slik at du vil se denne advarselen på hver side du besøker. Teknisk informasjon (webserverlogger) vil likevel lagre din IP-adresse og nettleserinformasjon, men dise slettes fortløpende som beskrevet ovenfor.

Vi tar ditt personvern på alvor

Ved å besøke dette nettstedet vil noen data bli lagret. Dette er informasjon som er nødvendig for å kunne tilby tjenesten til deg.

Vi lagrer så lite data vi kan, så kort tid som mulig.

Noe gikk galt! Vennligst forsøk på nytt.

Mer informasjon

Siden lastes nå på nytt...