Det vil trolig ta flere år før de planlagte sykkeltiltakene er klare her

Traseen går fra John Colletts plass, forbi universitetet og videre i retning Rikshospitalet. Foto: Karl Andreas Kjelstrup
Syklistene skal få bedre kår på Blindern i Niels Henrik Abels vei og Problemveien, mellom John Colletts plass og Gaustadalléen. Men det vil trolig ta mange år før arbeidet er ferdig.
Publisert: 26.08.2020 kl 19:01
Sist oppdatert: 29.08.2020 kl 12:19
BLINDERN/ULLEVÅL: Det går frem av Oslo kommunes nettsider at Bymiljøetaten planlegger å etablere en sykkeltrasé i Problemveien og Niels Henrik Abels vei. De aktuelle strekningene er en del av Plan for sykkelveinettet i Oslo som er vedtatt av bystyret, og Bymiljøetaten skriver at både gående og syklende vil få bedre fremkommelighet og trafikksikkerhet som følge av tiltaket.

Traseen ender i Gaustadalléen, der den kobles på sykkelveiene langs Ring 3. Foto: Karl Andreas Kjelstrup
Arbeidet med en en konseptvalgsutredning (KVU) for å finne trygge og gode løsninger for syklende og gående mellom Sognsveien ved John Colletts plass og trikkestoppet i Gaustadalleéen, ble satt i gang i januar 2019.
Forventet ferdigstillelse av KVUen var januar 2020, men arbeidet har blitt forsinket. Nordre Aker Budstikke får opplyst fra Bymiljøetaten at denne er forventet klar fra prosjektet i september.
Konseptene skal deretter kvalitetssikres av etaten; man må velge en løsning og så må det bevilges penger til gjennomføring.

Traseen fortsetter over i Problemveien like før Forskningsparken stasjon. Foto: Karl Andreas Kjelstrup
Dersom deler av strekningen krever omregulering for at valgte tiltak skal kunne gjenomføres, er dette prosesser som kan ta minst to år. Om tiltaket vil kreve omregulering, eller kan gjennomføres innenfor gjeldende regulering, er avhengig av hvilket konsept som velges, får vi opplyst.
Det antas at ferdigstillelse av strekning dermed har et fire- til femårsperspektiv.
Som noen kanskje har observert ble det nylig laget røde sykkelfelt i den nordligste delen av Niels Henrik Abels vei, og med sykkelskilting ved overgangen mellom denne og Problemveien. Dette er et midlertidig tiltak for å legge til rette for sykling, i påvente av resten av prosjektet. Vi får opplyst at disse tiltakene kan bli permanente, gitt valg av konsept.

Sykkelfeltet mot enveiskjøringen i Niels Henrik Abels vei, mellom Eventyrveien og Tyrihansveien, er oppført midlertidig. Foto: Karl Andreas Kjelstrup
Gaustadbekkdalen
I tillegg til dette prosjektet jobber Bymiljøetaten med å bedre forholdene på den midlertidige sykkelveien i Bukken Bruses vei, gjennom Gaustadbekkdalen mellom Problemveien og Trimveien. Byggingen av Livsvitenskapsbygget til UiO i Gaustadbekkdalen krevde fjerning av den eksisterende sykkelveien med fortau gjennom området.

Sykkelveien i Gaustadbekkdalen er revet som følge av oppføringen av Livsvitenskapsbygget. Foto: Karl Andreas Kjelstrup
Arbeidene med Livsvitenskapsbygget har vist seg mer problematiske enn først antatt, blant annet har grunnforhold og leire allerede gjort at prosjektet har sprengt sine økonomiske rammer, slik vi nylig omtalte.
Nordre Aker Budstikke kjenner til at Bymiljøetaten ikke er fornøyd med forholdene på den midlertiddige gang- og sykkelveien gjennom Gaustadbekkdalen, og at det har vært kontakt mellom Oslo kommune og byggherren Statsbygg med hensikt å heve standarden på den midlertidige sykkelveien mens Livsvitenskapsbygget er under oppføring. Når Livsvitenskapsbygget står ferdig skal sykkelveien tilbakeføres, gjennom det nye campusområdet.
Nyhetsbrev fra Nordre Aker Budstikke
Få ukens nyheter oppsummert i et nyhetsbrev fra Nordre Aker Budstikke. Det er gratis, og du melder deg på her!