Nordre Aker Budstikke

Dette er forslaget til ny rutemodell for trikken

Ruter og Sporveien har siden høsten 2019 samarbeidet om å lage et forslag til en ny rutemodell for trikken. De nye linjene vil trolig bli tatt i bruk fra 2024, og da er dagens trikker i Oslo ikke lengre i drift. Foto: Christian Fredrik Borg

I løpet av 2024 skal Oslos 87 nye trikker være på plass. Nå har Ruter og Sporveien utarbeidet et forslag til hvordan de skal kjøre i fremtiden.

Nordre Aker Budstikke
Nordre Aker Budstikke

Publisert:

Sist oppdatert: 27.03.2021 kl 13:39

NORDRE AKER / OSLO: Planleggingen av forslaget til ny rutemodell for trikketilbudet i Oslo startet høsten 2019. Arbeidet er et samarbeid mellom Ruter og Sporveien Trikken.

Nå er det faglige forslaget for trikketilbudet i Oslo fra 2024 klart.

«Hensikten har vært å finne frem til et trikketilbud som gir optimal bruk av de 87 nye trikkene etter at alle nye trikker er faset inn i 2024», heter det i notatet som Nordre Aker Budstikke har fått tilgang til.

I arbeidet har det vært et mål å vurdere de alternative rutemodellene basert på mest mulig objektive kriterier, og finne en løsning som er best mulig for flest mulig, skriver kollektivselskapene.

Se forlaget til nytt linjekart lengre ned i saken!

Vurderte mange modeller

De 87 nye trikkene som Oslo kommune har gått til innkjøp av, vil fases inn fortløpende fra 2021 til 2024.

«Nye trikker og de siste årenes oppgradering av trikkeinfrastrukturen vil gi et stort løft til kollektivsystemet og byutviklingen i Oslo, og bidra til å nå overordnede mål for areal- og transportpolitikken», kommer det frem i notatet.

Lan Marie Berg og Raymond Johansen gledet seg over nye trikker under en visning i oktober i fjor. Foto: Karl Andreas Kjelstrup

I notatet skriver selskapene at rundt 30 ulike modeller har blitt vurdert.

Det ble satt flere krav som måtte innfris til den nye modellen. Ett var at det ikke kunne være mer enn 79 trikker i drift samtidig. Årsaken er at det kreves en buffer på rundt ti prosent for å ivareta ulike behov som vedlikehold og reparasjon.

Ny rutemodell trikk

Sett med krav som ble brukt for å vurdere forslagene i prosessen med forslag til ny rutemodell:

MÅ-krav:

  • Maks antall trikker som kan være i trafikk samtidig er 79. Dette skyldes krav om en buffer på rundt 10 % for å ivareta behov for vedlikehold, reparasjon av skader etc. Det er bestilt 87 nye trikker som skal være i drift fra 2024.
  • Tilpasning til tilgjengelig infrastruktur. Trikken er avhengig av tung skinneinfrastruktur og er lite fleksibel. Dette innebærer at det ikke er mulig å kjøre forbi, det kreves vendeanlegg for å snu og det er begrensninger på hvilke svingemuligheter man har i kryss.
  • Tilpasning til tilgjengelig basekapasitet/nattoppstilling. Det er begrensninger knyttet til antall trikker det er plass til i systemets trikkebaser. Det betyr at det er nødvendig å koordinere fordeling av trikkene slik at plassbehovet er ivaretatt.

BØR-krav:

  • Det bør være et tilstrekkelig antall trikker langs alle delstrekningene som dekker etterspørselen i en 2030-situasjon. Samtidig er det ønskelig å begrense strekninger med overkapasitet, altså høyere kapasitet enn behovet skulle tilsi. Det bør derfor være balanse mellom behov og kapasitet på de ulike delene av linjen.
  • Rutemodellen bør ha høy score på alle evalueringskriteriene.

Andre praktiske forhold:

  • Linjene som betjener samme strekning, må være koordinert i tid slik at det blir jevn avstand mellom trikkene.
  • Antall trikker og svingebevegelser gjennom kryss må holdes på et nivå som sikrer god avvikling og minimerer forsinkelser.
  • Det bør være enkelt å skalere opp og ned tilbudet ved behov for å endre kapasiteten i trikkenettet (rushtid/dagtid/kveld).
  • Linjer som er koblet sammen i tekniske pendler, må koordineres.
  • Det er et ønske om å minimere tomkjøring for å øke driftseffektiviteten.
  • Løsningen må ivareta behov for regulering ved endeholdeplasser.

Kilde: Ruter og Sporveien

Klikk for mer...

Klikk for mindre...

Fortsatt nødvendig med bytte

Med det nye forslaget til rutemodell vil det heller ikke bli mulig å reise med trikk fra Rikshospitalet, Forskningsparken og Blindern til den andre siden av byen uten å bytte. Trikken som kjører fra Rikshospitalet, vil kjøre til sentrum og Trondheimsveien om Carl Berners plass og Sinsen før Disen.

Forslaget til ny trikkemodell i Oslo fra 2024. Foto: Ruter/Sporveien

«I en typisk morgensrushtime utgjør antallet som reiser kollektivt fra Ljabru og Ekeberg, henholdsvis 25 passasjerer til Ullevål sykehus, 45 passasjerer til Blindern og 15 passasjerer til Rikshospitalet. Dette utgjør omtrent 2% av alle kollektivreiser til disse destinasjonene, og bør derfor ikke være et argument for behov for en direkteforbindelse med trikk.»

For linje 11 er det planlagt at dagens endeholdeplass Kjelsås byttes ut med Sinsen. Fra Sinsen vil den kjøre til Grefsen og Storo, før den fortsetter slik som i dag, ned Grefsenveien og med endeholdeplass på Majorstuen.

Dagens rutemodell til høyre og forslaget til nytt til nytt til venstre. Foto: Ruter/Sporveien (montasje)


Linje 12 er planlagt å kjøre likt som i dag, mellom Kjelsås og Majorstuen via Aker Brygge og Solli. Det vil bli den eneste linja som trafikkerer holdeplassene i den øvre delen av Grefsenveien, mellom Disen og Kjelsås.

Ber om innspill

Den nye rutemodellen er fotventet å gi høy punktlighet slik at kundene opplever at trikkene er i rute, og at det er god forutsigbarhet ved behov for bytte.

Slik ser de nye trikkene ut på innsiden. Foto: Karl Andreas Kjelstrup

En ulempe med den nye modellen vil imidlertid være at den gir «noe overkapasitet på banene i vest for å sikre nok kapasitet på banene i øst».


Dessuten forutsetter rutemodellen en oppgradering av vendeanlegget i Muselunden, skriver kollektivselskapene i rapporten.

Ruter og Sporveien ønsker innspill fra bydelene som blir berør av endringene de forslår i sin faglige vurdering av ny rutemodell. Det vil de gjøre for å belyse konsekvenser og andre forhold som kan påvirke valg av løsning.

«Foreløpig tidsplan er å lande en beslutning om ny rutemodell for trikk i midten av mai 2021.»

Nyhetsbrev:

Få ukens nyheter oppsummert i et nyhetsbrev fra Nordre Aker Budstikke. Det er gratis, og du melder deg på her!

Nøkkelord

Personvern og datalagring

Lagring og logging av data

Ved å besøke dette nettstedet lagres noen tekniske data om din internettforbindelse og nettleser. Disse data kan kategoriseres som følger:

Informasjonskapsler

Dette nettstedet bruker cookies/"informasjonskapsler" for å forbedre funksjonalitet og brukeropplevelse.

Vis mer

Teknisk info

Når du besøker et nettsted vil webserveren logge noe teknisk info som din IP-adresse, hvilken nettleser du bruker og tidspunktet for hver gang du forespør data fra serveren, altså når du klikker på en intern lenke og laster en ny nettside eller tilhørende data som skrifttyper, bilder, ulike script som kreves for at nettsiden skal fungere.

Disse dataene spares bare en viss tidsperiode for å kunne utføre feilsøking og feilretting i systemene, og deles aldri med avisens ansatte eller tredjepart.

Brukerinformasjon

Vi lagrer noe informasjon om deg som bruker. På dette nettstedet lagres ingen sensitiv informasjon, men enkel kontaktinformasjon som du gir fra deg når du oppretter en brukerkonto eller kjøper tjenester i nettavisen vil lagres i våre databaser. Dette er nødvendig for å kunne levere tjenestene til deg. Disse dataene slettes når du sletter din brukerkonto.

Hvem lagrer vi data om?

Vanlige besøkende/lesere:

Hvis du besøker dette nettstedet uten å ha registrert en brukerkonto eller abonnement, lagres følgende data om deg:

Vis mer

Innloggede brukere og abonnenter:

Hvis du velger å opprette en brukerkonto og/eller abonnement på nettavisen, vil også følgende informasjon lagres om deg:

Vis mer

NB: Etter at data er slettet vil de likevel kunne spares i inntil 180 dager i backuper. Backuper lagres med høy sikkerhet og begrenset tilgang, og er nødvendig for å kunne drive feilsøking og ivareta brukerenes og datasystemenet sikkerhet.

Dine rettigheter:

Som bruker av dette nettstedet kan du kontakte avisen for å få dine data utlevert og/eller slettet.

Har du en brukerkonto/abonnement, kan du logge inn i din brukerprofil og laste ned dine lagrede data, samt slette din brukerkonto og tilhørende data når som helst.

Vis mer


Hvis du trykker AVVIS vil ingen informasjonskapsler lagres i din nettleser og ingen data om deg logges i våre databaser. Det betyr også at vi ikke kan vite om du har godkjent eller ikke, slik at du vil se denne advarselen på hver side du besøker. Teknisk informasjon (webserverlogger) vil likevel lagre din IP-adresse og nettleserinformasjon, men dise slettes fortløpende som beskrevet ovenfor.

Vi tar ditt personvern på alvor

Nordre Aker Budstikke bruker cookies (informasjonskapsler) til å personalisere annonser og forbedre nettstedet. Ved å benytte nettstedet aksepterer du at vi kan sette cookies i din nettleser.

Vi lagrer så lite data vi kan, så kort tid som mulig.

Noe gikk galt! Vennligst forsøk på nytt.

Mer informasjon

Siden lastes nå på nytt...