Dette er kommunens sykkelplan for veien
Vi spurte om status for de store sykkel og fortausplanene i Maridalsveien.
Publisert: 14.09.2020 kl 07:15
Sist oppdatert: 15.09.2020 kl 11:22
KORSVOLL: Bymiljøetaten fortsetter utbyggingen av Oslos sykkelveinett. I våres sendte Bymiljøetaten planbeskrivelsen for sykkelvei og fortau i Maridalsveien, fra Carl Kjelsens vei til Brekke, til Plan og bygninsetaten. Dette gjelder en strekning på 1010 meter.
«Målet er at Oslos sykkelandel skal økes til 16 % innen 2025, og tiltak for sykkel i Maridalsveien er et viktig bidrag. Det er en overordnet målsetting å stimulere og legge til rette for økt bruk av miljøvennlig transport. I tillegg skal det tilstrebes at kollektivsystemet har en universelt utformet løsning for å sikre tilgjengelighet for alle. Formålet med planen er å etablere tosidige sykkelfelt og fortau langs Maridalsveien for å bedre sikkerhet og fremkommelighet hovedsakelig for syklister og gående. Langs Svensenga vil det kun tilrettelegges for fortau på den vestre siden, mens det tosidige sykkelfeltet opprettholdes hele veien. Tiltaket viderefører sykkelfelt og fortau som er etablert i Maridalsveien sør for Carl Kjelsens vei og sikrer dermed en sammenhengende trasé til Brekkekrysset. I tillegg skal holdeplassene oppgraderes og utformes universelt,» skriver Norconsult på vegne av oppdragsgiver Bymiljøetaten i planforslaget.
Det er noen år siden planene ble påbegynt - på papiret, derfor må det nå utarbeides en ny reguleringsplan for å kunne videreføre prosjektet og gi hjemmel for ekspropriasjon, står det videre .
Det står også at det i planforslaget er det gjort tilpasninger med redusert fortausbredde på enkelte korte strekninger for å unngå riving av garasjebygg, men det nevnes likevel garasjebygg som kan fjernes i henhold til klausul, langs strekningen.
Innskrenke boligareal
Det står videre i forslaget at på grunn av breddeutvidelse av Maridalsveien, vil areal regulert til boligformål bli innskrenket:
«Dette vil få konsekvenser for grad av utnytting av eiendommene og mulighet til videre fortetting. Flere eiendommer vil få redusert antall kvadratmeter til fremtidig bygging.»
Butikken i Maridalsveien 350 mister p-plassene på østsiden av bygget.
Bussholdeplassene
I tillegg står det at planforslaget tilrettelegger også for kantstopp i stedet for bussholdeplass som i gjeldende planer, og antall busstopp er redusert.
Det er planlagt trafikkøy i krysset Frysjaveien, som sikrer en tryggere overgang for fotgjengere:
«Flytting av bussholdeplassene ved Skibakkeveien gir god tilkobling til andre busslinjer. Avstand til kryss ved Carl Kjelsens vei reduseres både for nord- og sørgående retning, noe som bedrer tilgjengeligheten. Bussholdeplassen ved Brekkehagan holdeplass er foreslått tatt ut av planen da avstanden til nærliggende holdeplasser i Brekkekrysset og ved Krossveien og Skjoldveien er rundt 250–300 m.»

Beskrivelse av omfanget av planene om nye sykkelfelt i Maridalsveien, og som ligger i planbeskrivelsen. Foto: NORCONSULT/BYMILJØETATEN
65 eiendommer
Tiltaket innebærer at 65 eiendommer blir direkte berørt, og krever både permanent og midlertidig erverv - utearealer skal brukes til anleggsarbeid i utførelsesfasen.
Bymiljøetaten sier til Nordre Aker Budstikke at det er for tidlig å kommentere noe rundt hvor mye dette kan koste kommunen, altså permanente erverv for å få på plass sykkelfeltene og fortauene. Det største ervervet fra en enkelteiendom vil bli på 460 kvadratmeter, opplyser etaten. Det står også at vedtatt foreliggende detaljreguleringsplan vil gi ekspropriasjonshjemmel.
Dokumenter i prosjektet kan leses på Plan- og bygningsetatens saksinnsyn.
Status?
Vi spurte Plan og bygningsetaten denne uka om videre fremdrift i saken.
– Status i saken er at vi skal forberede saken til offentlig ettersyn. Vi er imidlertid forsinket i vår saksbehandling, og det er derfor noe usikkert når saken vil bli lagt ut på høring. Dette vil antakeligvis skje først på nyåret, svarer Atle Jan Larsen, senior kommunikasjonsrådgiver i Plan- og bygningsetaten.
Blir din eiendom berørt av tiltaket? Tips oss!
Nordre Aker Budstikke følger saken.
Brekke til Hammeren
Det rører seg også noe rundt den mye omtalte veiskulderen, fra Brekke til Hammeren. Etter planen skal den stå ferdig til mai 2025.
Utviklingen i saken kan følges i Plan- og bygningsetatens innsyn.
Nyhetsbrev fra Nordre Aker Budstikke
Få ukens nyheter oppsummert i et nyhetsbrev fra Nordre Aker Budstikke. Det er gratis, og du melder deg på her!