Opphøyde sykkelfelt og bredere fortau

Grefsenplatået får sykkelfelt, utbedrede fortau og regnbed. (Illustrasjon fra Bymiljøetaten / Oslo kommune)
Arbeidet er en del av Oslo kommunes sykkelstrategi, hvor blant annet Grefsenveien er utpekt som en trasé med stort sykkelpotensial.
Publisert: 09.09.2020 kl 13:45
Sist oppdatert: 10.09.2020 kl 11:43
GREFSEN: Som Nordre Aker Budstikke tidligere har omtalt, skal også Grefsenveien fra Glads vei og til Midtoddveien få sykkelfelt og utbedring av fortau.
Bymiljøetaten skriver om prosjektet på kommunens nettsider:
Bymiljøetaten skal gjøre oppgraderinger for syklister og gående i Grefsenveien – i første omgang overfor Disen holdeplass og til Myrerskogveien, og deretter strekningen videre til Midtoddveien på Kjelsås. Dette innebærer: Nye og bredere fortau, bedre belysning, sammenhengende og opphøyd sykkelfelt.
I tillegg blir det utført vann- og avløpsarbeider på Grefsenplatået, for å sikre bedre håndtering av overflatevann. Les mer om om pilotprosjektet til Vann- og avløpsetaten i en tidligere sak i Nordre Aker Budstikke.

Illustrasjonen viser gatesnittet på Grefsenplatået, med opphøyde sykkelfelt og fortau på hver side. (Illustrasjon fra Bymiljøetaten / Oslo kommune)
Starter våren 2021
Videre står det om arbeidet med sykkelfelt og fortau at anleggsstarten er planlagt våren 2021, ferdigstilling er planlagt sommer/høst 2022.
«Arbeidet er en del av Oslo kommunes offensive sykkelstrategi, hvor blant annet Grefsenveien er utpekt som en trasé med stort sykkelpotensial. Til tross for at deler av veien i dag er dårlig tilrettelagt for syklister, er antallet som sykler her betydelig. Det viser en sykkeltelling fra juni 2017, hvor det ble registrert et daglig gjennomsnitt på 1097 syklister. Det er grunn til å tro at antallet vil øke betydelig når forholdene for syklister bedres. Bymiljøetaten skal derfor etablere sammenhengende sykkeltrasé fra Kjelsås og ned til sentrum. Deler av strekningen inn mot sentrum er ferdig, men fortsatt gjenstår flere områder.»
Fortauet skal ha Oslostandard.
Les også:
Senere frem til Midtoddveien
Pressevakt Liv Eggebø i Bymiljøetaten tilføyer:
– Prosjektet omhandler hele Grefsenveien fra Sandakerveien og helt opp til Midtoddveien. I første omgang prosjekterer vi fra Disen holdeplass og opp til Myrerskogveien. Dette fordi det er en relativt lett strekning som ikke behøver regulering og tunge infrastrukturtiltak. Frem til et prosjekt for Myrerskogveien til Midtoddveien er klart for bygging, ser vi på muligheten for å utvide fortauet fra Myrerskogveien frem til eksisterende brede fortau.
Disen til Storo
Strekningen fra Disen holdeplass og ned til Storo vil være en del av reguleringsplan for Storokrysset. På strekningen Storo – Disen beholdes dagens løsning inntil videre. Her er syklistene hovedsakelig skilt fra trikk og bil med refuge (trafikkdeler), opplyser Bymiljøetaten.
OPPDATERT: Bymiljøetaten utdyper at sykkelfeltene på strekningen fra Disen til Glads vei vil bli frest opp fra innside fortau og ut mot trikketrase, inkludert den røde asfalten. Føringsveier og nye sandfang vil også da legges ned. Eksisterende kantstein gjenbrukes og flyttes ut mot ytterkant sykkelfelt, og ny skrå kantstein vil settes ned på rett plass mellom fortau og sykkelfelt. Fortauet vil få en bredde på rundt 2.5 meter til 3 meter, mens sykkelfeltene vil få en bredde på 2 til 2.2 meter. Trikk og bil får 7 meter trasé.
Nyhetsbrev fra Nordre Aker Budstikke
Få ukens nyheter oppsummert i et nyhetsbrev fra Nordre Aker Budstikke. Det er gratis, og du melder deg på her!