Nordre Aker Budstikke

Se hele oversikten:

Dette er veiene som kan bli reasfaltert i år

Bergslia er en av fem veier i Nordre Aker som står på Bymiljøetatens plan for reasfaltering i 2021. Foto: Karl Andreas Kjelstrup

Her kan du se full oversikt over hvilke veier Bymiljøetaten planlegger å reasfaltere i Nordre Aker og resten av Oslo i 2021.

Nordre Aker Budstikke
Nordre Aker Budstikke

Publisert:

Sist oppdatert: 06.05.2021 kl 11:34

OSLO: Nordre Aker Budstikke skrev tirsdag om at Bymiljøetaten ikke har noen planer om å reasfaltere Maridalsveien fra Brekke og innover i år.

Fortsatt venter man på den planlagte veiskulderen mellom Brekke og Hammeren, som trolig skal anlegges fra 2025.

Årlig behov for 90 mill. – bruker under halvparten

– En av planene for gang- og sykkelløsning i Maridalen, er å bygge ut veien i bredden og ha gang og sykkelløsning som en bred veiskulder. Da må det bygges ut vei og skiftes ut eventuelle dårlige veioppbygningsmasser i kjørebanen mange steder. Det ville nok blitt sett på som uhensiktsmessig dersom vi brukte mange millioner på ny asfalt også noen år etterpå gravde opp alt for å legge ny asfalt, opplyste Bymiljøetaten.

Veisjef i Bymiljøetaten, Joakim Hjertum, anslo samtidig at prisen for bare reasfaltering på dette strekket av Maridalsveien vil koste 10 millioner kroner.

– Hvis levetiden blir ned mot fem til seks år, så er ikke dette en samfunnsmessig optimal løsning. Det er stort vedlikeholdsetterslep på veinettet i Oslo, bare for asfaltdekker er det anslått et årlig behov på 90 millioner kroner for å ikke øke etterslepet. Dessverre har vi ikke mulighet til å reasfaltere for mer enn 30-40 millioner kroner per år, så vi må virkelig prioritere de aller dårligste veiene våre. Maridalsveien har behov, men det er andre veier som har enda større behov for tiltak, sa Hjertum.

Asfaltplanen for 2021

Nordre Aker Budstikke spurte da om eksempler på hvilke andre veier dette kunne være. Hjertum viser da til oversikten (se lenger ned) over hvilke veier som var grunnlaget for årets asfaltplan da kontrakten ble utlyst.

– Det er ikke 100 prosent sikkert at alle gatene og veiene kommer med. Endringer skjer grunnet økonomi, andre prosjekter i veiene og dersom forhold har endret seg betydelig i løpet av vinteren. Asfaltplanen planlegges høsten i forveien, så endringer forekommer. Veier velges ut med tanke på forfall, trafikksikkerhet, trafikkmengde, økonomiske rammer og eventuelle samkjøringer med andre prosjekter som f.eks. sikker skolevei tiltak og sykkeltilrettelegging, sier veisjefen.

Om Maridalsveien utdyper han at det er flere steder innover i Maridalen det er behov for å gjøre forsterkninger av veikanter og liknende.

– Flere steder er det behov for å gjøre samme tiltak som i Gamle Maridalsvei. Det er utglidning sideveis som gir de langsgående sprekkene i veibanen. Dersom vi bare reasfalterer vil det om få år se like ille ut igjen. Vi prioriterer derfor å utføre forsterkningsarbeider på utvalgte steder fra Hammeren til Skar, sier Hjertum.


Kjelsåsveien mellom Maridalsveien og Stillatorget skal også tilgodeses med ny asfalt i år. Det er i alle fall planen. Foto: Karl Andreas Kjelstrup

I årets asfaltplan inngår fem veier for reasfaltering i Nordre Aker. Dette er Bergslia, Bergrådveien, deler av Kjelsåsveien, Peder Ankers vei og Dr. Smiths vei. I tillegg skal det asfalteres i forbindelse med sykkeltilpasninger i Eventyrveien, Klaus Torgårds vei og deler av Sognsveien og Maridalsveien (på Tåsen). Se flere detaljer i de tre tabellene nedenfor.

Nyhetsbrev:

Få ukens nyheter oppsummert i et nyhetsbrev fra Nordre Aker Budstikke. Det er gratis, og du melder deg på her!

Personvern og datalagring

Lagring og logging av data

Ved å besøke dette nettstedet lagres noen tekniske data om din internettforbindelse og nettleser. Disse data kan kategoriseres som følger:

Informasjonskapsler

Dette nettstedet bruker cookies/"informasjonskapsler" for å forbedre funksjonalitet og brukeropplevelse.

Vis mer

Teknisk info

Når du besøker et nettsted vil webserveren logge noe teknisk info som din IP-adresse, hvilken nettleser du bruker og tidspunktet for hver gang du forespør data fra serveren, altså når du klikker på en intern lenke og laster en ny nettside eller tilhørende data som skrifttyper, bilder, ulike script som kreves for at nettsiden skal fungere.

Disse dataene spares bare en viss tidsperiode for å kunne utføre feilsøking og feilretting i systemene, og deles aldri med avisens ansatte eller tredjepart.

Brukerinformasjon

Vi lagrer noe informasjon om deg som bruker. På dette nettstedet lagres ingen sensitiv informasjon, men enkel kontaktinformasjon som du gir fra deg når du oppretter en brukerkonto eller kjøper tjenester i nettavisen vil lagres i våre databaser. Dette er nødvendig for å kunne levere tjenestene til deg. Disse dataene slettes når du sletter din brukerkonto.

Hvem lagrer vi data om?

Vanlige besøkende/lesere:

Hvis du besøker dette nettstedet uten å ha registrert en brukerkonto eller abonnement, lagres følgende data om deg:

Vis mer

Innloggede brukere og abonnenter:

Hvis du velger å opprette en brukerkonto og/eller abonnement på nettavisen, vil også følgende informasjon lagres om deg:

Vis mer

NB: Etter at data er slettet vil de likevel kunne spares i inntil 180 dager i backuper. Backuper lagres med høy sikkerhet og begrenset tilgang, og er nødvendig for å kunne drive feilsøking og ivareta brukerenes og datasystemenet sikkerhet.

Dine rettigheter:

Som bruker av dette nettstedet kan du kontakte avisen for å få dine data utlevert og/eller slettet.

Har du en brukerkonto/abonnement, kan du logge inn i din brukerprofil og laste ned dine lagrede data, samt slette din brukerkonto og tilhørende data når som helst.

Vis mer


Hvis du trykker AVVIS vil ingen informasjonskapsler lagres i din nettleser og ingen data om deg logges i våre databaser. Det betyr også at vi ikke kan vite om du har godkjent eller ikke, slik at du vil se denne advarselen på hver side du besøker. Teknisk informasjon (webserverlogger) vil likevel lagre din IP-adresse og nettleserinformasjon, men dise slettes fortløpende som beskrevet ovenfor.

Vi tar ditt personvern på alvor

Nordre Aker Budstikke bruker cookies (informasjonskapsler) til å personalisere annonser og forbedre nettstedet. Ved å benytte nettstedet aksepterer du at vi kan sette cookies i din nettleser.

Vi lagrer så lite data vi kan, så kort tid som mulig.

Noe gikk galt! Vennligst forsøk på nytt.

Mer informasjon

Siden lastes nå på nytt...