Nordre Aker Budstikke

Dette koster opphøyde sykkelfelt og brede fortau fra Disen til Kjelsås

Illustrasjonen viser gatesnittet på Grefsenplatået, med opphøyde sykkelfelt og fortau på hver side. Foto: (Illustrasjon fra Bymiljøetaten / Oslo kommune)

I tillegg skal det blant annet anlegges et overvannsanlegg både på fortau og i parken ved Jupiterveien. Totalprisen for oppgraderingen av den drøyt to kilometer lange traseen er anslått til 100 millioner kroner.

Nordre Aker Budstikke
Nordre Aker Budstikke

Publisert:

GREFSEN/KJELSÅS Oslo kommune ønsker å opparbeide en sammenhengende, trygg og adskilt tilrettelegging for syklende i Grefsenveien. Det skal i dette prosjektet planlegges og bygges tiltak fra Disen holdeplass til fortau ved Myrerskogveien, som er en strekning på omkring to kilometer, ifølge pressekontakt Bård Eion Flaen i Bymiljøetaten.

Strekningen fra Disen holdeplass til Myrerskogveien. Foto: (Kart fra Bymiljøetaten / Oslo kommune)

Nordre Aker Budstikke skrev første gang om planene i september i fjor. Da opplyste Bymiljøetaten at planen er at sykkelfeltene som allerede er på strekningen fra Disen til Glads vei vil bli frest opp fra innside fortau og ut mot trikketrase, inkludert den røde asfalten. Føringsveier og nye sandfang vil også da legges ned. Eksisterende kantstein gjenbrukes og flyttes ut mot ytterkant sykkelfelt, og ny skrå kantstein vil settes ned på rett plass mellom fortau og sykkelfelt. Fortauet vil få en bredde på rundt 2,5 meter til 3 meter, mens sykkelfeltene vil få en bredde på 2 til 2,2 meter. Trikk og bil får 7 meter trasé.

– Hva skal prosjektet koste?

– Prosjektet innebærer i tillegg til utvidede fortau og opphøyd sykkelfelt, et moderne overvannsanlegg med blant annet regnbed i fortau og i park. Det legges ned trekkerør på begge sider av veien til fremtidig behov for kabler, og i tillegg vil prosjektet bytte ut lehus på trikkeholdeplassene. Prosjektet er foreløpig i planleggingsfasen og budsjett er ikke endelig fastlagt, men vår prognose viser at prosjektet vil koste rundt 100 millioner kroner, der sykkelfelt og fortau utgjør om lag halve kostnaden, sier Eion Flaen.

Grefsenplatået får sykkelfelt, utbedrede fortau og regnbed. Foto: .(Illustrasjon fra Bymiljøetaten / Oslo kommune)

Hele Grefsenveien

Tiltakene langs veien er tosidige, regnbedene som skal anlegges i fortau vil være på platået, og regnbedet i parken gjelder ved Jupiterjordet, i forbindelse med Pluto hundepark som er planlagt mellom Jupiterveien og Grefsenveien.

Traseen Disen til Myrerskogveien er del av prosjektet som omhandler hele Grefsenveien, fra Sandakerveien og helt opp til Midtoddveien.

– I første omgang prosjekterer vi fra Disen holdeplass og opp til Myrerskogveien. Dette fordi det er en relativt lett strekning som ikke behøver regulering og tunge infrastrukturtiltak. Frem til et prosjekt for Myrerskogveien til Midtoddveien er klart for bygging, ser vi på muligheten for å utvide fortauet fra Myrerskogveien frem til eksisterende brede fortau, sa pressekontakt Liv Eggebø i Bymiljøetaten til Nordre Aker Budstikke i september i fjor høst.

Strekningen fra Disen holdeplass og ned til Storo vil være en del av reguleringsplan for Storokrysset. På strekningen Storo – Disen beholdes dagens løsning inntil videre.

Konflikt om fremkommelighet

Prosjektet med opphøyde sykkelfelt i Grefsenveien har, som Nordre Aker Budstikke har omtalt en rekke ganger, skapt debatt i bydelen. Det vil nemlig fjerne mulighetene for stopp med bil og buss for henting og levering av beboerne i Grefsen Senior Boligsameie i Grefsenveien 78D, slik praksis har vært.

Beboerne har nå klaget saken inn for både Statsforvalter og Sivilombudsmann. Bymiljøetaten har flere ganger pekt på at boligene, som i sin tid ble bygget på toppen av Grefsenhjemmet, har kjøreadkomst via Ogmunds vei, ikke Grefsenveien.

Bydelsutvalget (BU) i Nordre Aker har ved flere anledninger, sist i november i fjor, bedt Bymiljøetaten se på mulige løsninger forbi adressen, som kan sikre både trygg ferdsel for syklistene og tilgangen til seniorboligene. Bymiljøetaten har i sine svar avvist at dette er mulig å gjennomføre.

Selv om BU har bedt om at det vurderes tiltak, er bydelens lokalpolitikere delt i synet på hvor nødvendig det er å tilrettelegge for stopp, der Høyre, Venstre, Frp og Rødt står på den ene siden, og Arbeiderpartiet, MDG og SV på den andre.


Saken ble igjen tatt opp i bydelens miljø-, plan- og samferdselskomité (MPS) mandag, på bakgrunn av at Høyre og Venstre mener Bymiljøetaten feilinformerer om hvor mange som sykler i Grefsenveien, etter en telling i fjor høst. Saken skal videre opp i BU torsdag 25. mars.

Saken har også blitt tema på Rådhuset, etter påske skal samferdsels- og miljøutvalget i Oslo bystyre på befaring i Grefsenveien 78D.

Nyhetsbrev:

Få ukens nyheter oppsummert i et nyhetsbrev fra Nordre Aker Budstikke. Det er gratis, og du melder deg på her!

Personvern og datalagring

Lagring og logging av data

Ved å besøke dette nettstedet lagres noen tekniske data om din internettforbindelse og nettleser. Disse data kan kategoriseres som følger:

Informasjonskapsler

Dette nettstedet bruker cookies/"informasjonskapsler" for å forbedre funksjonalitet og brukeropplevelse.

Vis mer

Teknisk info

Når du besøker et nettsted vil webserveren logge noe teknisk info som din IP-adresse, hvilken nettleser du bruker og tidspunktet for hver gang du forespør data fra serveren, altså når du klikker på en intern lenke og laster en ny nettside eller tilhørende data som skrifttyper, bilder, ulike script som kreves for at nettsiden skal fungere.

Disse dataene spares bare en viss tidsperiode for å kunne utføre feilsøking og feilretting i systemene, og deles aldri med avisens ansatte eller tredjepart.

Brukerinformasjon

Vi lagrer noe informasjon om deg som bruker. På dette nettstedet lagres ingen sensitiv informasjon, men enkel kontaktinformasjon som du gir fra deg når du oppretter en brukerkonto eller kjøper tjenester i nettavisen vil lagres i våre databaser. Dette er nødvendig for å kunne levere tjenestene til deg. Disse dataene slettes når du sletter din brukerkonto.

Hvem lagrer vi data om?

Vanlige besøkende/lesere:

Hvis du besøker dette nettstedet uten å ha registrert en brukerkonto eller abonnement, lagres følgende data om deg:

Vis mer

Innloggede brukere og abonnenter:

Hvis du velger å opprette en brukerkonto og/eller abonnement på nettavisen, vil også følgende informasjon lagres om deg:

Vis mer

NB: Etter at data er slettet vil de likevel kunne spares i inntil 180 dager i backuper. Backuper lagres med høy sikkerhet og begrenset tilgang, og er nødvendig for å kunne drive feilsøking og ivareta brukerenes og datasystemenet sikkerhet.

Dine rettigheter:

Som bruker av dette nettstedet kan du kontakte avisen for å få dine data utlevert og/eller slettet.

Har du en brukerkonto/abonnement, kan du logge inn i din brukerprofil og laste ned dine lagrede data, samt slette din brukerkonto og tilhørende data når som helst.

Vis mer


Hvis du trykker AVVIS vil ingen informasjonskapsler lagres i din nettleser og ingen data om deg logges i våre databaser. Det betyr også at vi ikke kan vite om du har godkjent eller ikke, slik at du vil se denne advarselen på hver side du besøker. Teknisk informasjon (webserverlogger) vil likevel lagre din IP-adresse og nettleserinformasjon, men dise slettes fortløpende som beskrevet ovenfor.

Vi tar ditt personvern på alvor

Ved å besøke dette nettstedet vil noen data bli lagret. Dette er informasjon som er nødvendig for å kunne tilby tjenesten til deg.

Vi lagrer så lite data vi kan, så kort tid som mulig.

Noe gikk galt! Vennligst forsøk på nytt.

Mer informasjon

Siden lastes nå på nytt...