Nordre Aker Budstikke

Nordre Aker Budstikke

Selv ivrig bruker:

Dette mener byråden om Maridalsveien

Arild Hermstad (MDG) vikarierte som miljø- og samferdselsbyråd i Oslo fram til begynnelsen av juli, men Lan Marie Berg var i permisjon. Han er selv bruker av Maridalsveien. Foto: Janina Lauritsen / Sagene Avis

Sykkelbyråd Arild Hermstad er selv ivrig bruker av Maridalsveien, og klar over at forholdene ikke akkurat er optimale. Likevel kan han ikke garantere at Maridalsveien reasfalteres om de kommer til makten etter høstens valg.

Nordre Aker Budstikke
Nordre Aker Budstikke

Publisert:

Sist oppdatert: 15.07.2019 kl 09:30

MARIDALEN: For temmelig nøyaktig to år siden, i juli 2017, uttrykte miljø- og samferdselsbyråd, Lan Marie Nguyen Berg, at hun var fornøyd med veiforholdene i Maridalen. Venstre freste, og ville ha reasfaltering av hele veien. Også Fremskrittspartiet har uttalt til Nordre Aker Budstikke, i slutten av juni, at de vil gå til valg på ny asfalt i Maridalen.

Nordre Aker Budstikke får ofte meldinger fra lesere om farlige forhold for trafikantene, og saken skaper stor debatt på lokalavisas Facebook-side.

Sykkelbyråd Berg, med ansvar for miljø og samferdsel, var ute i fødselspermisjon til begynnelsen av juli, og nasjonal talsperson i MDG, Arild Hermstad vikarierte for henne.

Med kort tid igjen til høstens valg retter Nordre Aker Budstikke oppmerskomhet rundt forholdene i Maridalen, og har i den forbindelse intervjuet Hermstad om forholdene og om Miljøpartiet de grønne vil gå til valg på ny asfalt i Maridalen.

Den vikarierende byråd Hermstad var inne i en hektisk periode da Nordre Aker Budstikke var i kontakt med ham, og hadde kun mulighet til å svare på spørsmålene på e-post. Svarene gjengis i sin helhet her.

- Maridalen brukes både til organisert og uorganisert trening av mange hundre hver dag. Asfalten sprekker opp og mindre ulykker oppstår ofte. Hvorfor blir ikke ny asfalt og oppgradering av veien prioritert?

- Dette byrådet satser på sykkel som aldri før, og vi har tidoblet takten i sykkelveiutbyggingen. Men, vi er langt ifra mål. Allerede i 2007 vedtok bystyret at det skulle komme sykkeltilrettelegging i Maridalen fra Brekke til Hammeren, og dette arbeidet har byrådet nå fått fart i. Nå er Bymiljøetaten fullt i gang med forprosjekt med regulering for ny vei med utvidet skulder.

- Jeg er klar over at det er slitasje på veien i Maridalsveien og Gamle Maridalsvei, og ujevnt dekke er ikke et ideelt underlag for noen trafikantgrupper. Jeg sykler selv jevnlig i Maridalen med landeveissykkel, og skjønner frustrasjonen godt. Bymiljøetaten har informert meg om at de i løpet av året vil utbedre noen av de hardest rammede områdene av Maridalen.

- Bystyret har de siste årene jobbet intenst for å skape et bedre miljø i Oslo, og bruker blant annet betydelige summer på tilrettelegging for syklister. Hvorfor vil ikke bystyret at de som faktisk vil sykle skal få ordentlige og trygge forhold - i motsetning til de som tvinges til å sykle eller reise kollektivt?

- Trygghet er avgjørende for å få flere til å sykle, og mitt mål er at det skal bli trygt å sykle i byen både for liten og for stor. I Sykkelplanen som ble vedtatt i fjor, er bystyret enige om å frem til 2025 prioritere strekninger som skaper bedre sammenheng i eksisterende nett og utbygging av nett i indre by og gjennom sentrum. Prioriteringer er gjort for å finne løsninger der behovet er størst og tilbudet dårligst.

- Byråd for miljø og samferdsel i Oslo, Lan Marie Nguyen Berg, sa for temmelig nøyaktig to år siden til Nordre Aker Budstikke at hun var fornøyd meg forholdene i Maridalen. Det er stor uenighet om dette blant de politiske partiene, og Venstre ble svært skuffet over svaret. Er byråden fortsatt tilfreds med forholdene?

- Vi svarte Venstre at Maridalsveien fikk ny asfalt for noen år siden og at det foretas sprekketetting. For å gjøre denne veien skikkelig god trengs en fullstendig ombygging, og dette arbeidet hadde Venstre all mulighet til å sette i gang når de satt i byråd. Men nå har vi altså fått fart i dette arbeidet, og Bymiljøetaten er full gang med forprosjekt.

- Syklistene og rulleskiløperne er uønsket av mange Maridalen-beboere. Synes byråden mosjonister, barn og unge og eliteløpere skal bruke Maridalsveien til trening?

- Alle skal få glede av naturen og vi må dele på plassen. Som i all annen trafikk må også de som ferdes langs Maridalsveien ta hensyn til hverandre. Så skal vi som politikere fortsette å jobbe for bedre sykkeltilrettelegging i hele byen.

- Bymiljøetaten bruker årlig store summer på å reparere mindre hull, som blir meldt inn, blant annet gjennom appen "Bymelding". Er det ikke lurt å asfaltere veien nå, slik at en slipper ekstra utgifter til vedlikehold, når den uansett skal oppgraderes senere?

- Bymiljøetaten har startet opp forprosjekt med reguleringsplan og forventer at planforslag vil være klart til innsending til Plan- og bygningsetaten i løpet av høsten. Imellomtiden vil Bymiljøetaten utbedre noen av de hardest rammede områdene av Maridalen.

- Vil Miljøpartiet de grønne gå til valg på ny asfalt i Maridalen?

- På fire år med MDG i byråd har Oslo gjort et byks på rangeringen av verdens beste sykkelbyer, og er nå på syvende plass på den mest anerkjente rankingen. Vi garanterer å gjøre enda mer for sykkeltilretteligging, og vi går til valg på å bygge 100 km ny sykkelvei de neste fire årene. Vi vil også gjøre det vi kan for å ta igjen etterslepet på asfaltdekker, og lover å sette Maridalen høyt opp på listen over prioriterte strekninger.

I mai i fjor smalt det mellom to syklister i krysset Maridalsveien og Gamle Maridalsvei. Én var bevisstløs en tid etter ulykken, og begge ble fraktet til Ullevål sykehus med alvorlige hodeskader. Nordre Aker Budstikke har tidligere spurt politiet om statistikk over antall ulykker i Maridalen, men har svart at det ikke finnes. En del ulykker registreres trolig heller aldri.

- Må det en dødsulykke til før veien asfalteres?

- En ulykke er en ulykke for mye. Som i all annen trafikk må også de som ferdes langs Maridalsveien ta hensyn til hverandre. Så skal vi som politikere fortsette å jobbe for bedre sykkeltilrettelegging i hele byen.

Byråden skriver også følgende om bakgrunnen for arbeidet med utbedring av Maridalsveien:

- I 2007 vedtok bystyret at det skulle anlegges en sykkelvei i Maridalen fra Brekke til Hammeren. Først i april 2015, rett før valget, bestilte det forrige byrådet en KVU (konseptvalgutredning) fra Bymiljøetaten. De siste tre årene har det gått fort: Bymiljøetaten ferdigstilte forenklet konseptvalgutredning (KVU) i 2017, og konsekvensutredning (KU) ble ferdigstilt i 2018. Høsten 2018 startet BYM opp med utarbeidelse av reguleringsplan for utvidet skulder, som er den løsningen som ble anbefalt i KVU-en.

I det omtalte svaret til Venstre høsten 2018, skrev Lan Marie Berg at «Bymiljøetaten anslår at forprosjektet kan være ferdigstilt vinteren 2021-22, slik at anleggsarbeidene kan begynne i 2022. Det er imidlertid viktig å presisere at det er usikkerhet knyttet til de anslåtte tidsrammene. Planområdets karakter og nærhet til Maridalsvannet medfører stor interesse for saken blant statlige og regionale organer med innsigelsesmyndighet.»

I tillegg kom det frem av svaret at kostnaden for en slik «utvidet skulder» er forventet å bli 90 millioner kroner. Men at det i den summen også ligger full istandsetting av eksisterende veibane, og løser utfordringene knyttet til vedlikeholdsetterslep på Maridalsveien gjennom reasfaltering og masseutskifting.

Ellers er kostnadsestimatet for «gang- og sykkelvei» (som ble valgt bort) på 50,4 millioner kroner, men da kommer full istandsetting av eksisterende vei i tillegg, noe som vil gi en forventet samlet kostnad på 115,3 millioner kroner.

Nyhetsbrev fra Nordre Aker Budstikke

Få ukens nyheter oppsummert i et nyhetsbrev fra Nordre Aker Budstikke. Det er gratis, og du melder deg på her!

Personvern og datalagring

Lagring og logging av data

Ved å besøke dette nettstedet lagres noen tekniske data om din internettforbindelse og nettleser. Disse data kan kategoriseres som følger:

Informasjonskapsler

Dette nettstedet bruker cookies/"informasjonskapsler" for å forbedre funksjonalitet og brukeropplevelse.

Vis mer

Teknisk info

Når du besøker et nettsted vil webserveren logge noe teknisk info som din IP-adresse, hvilken nettleser du bruker og tidspunktet for hver gang du forespør data fra serveren, altså når du klikker på en intern lenke og laster en ny nettside eller tilhørende data som skrifttyper, bilder, ulike script som kreves for at nettsiden skal fungere.

Disse dataene spares bare en viss tidsperiode for å kunne utføre feilsøking og feilretting i systemene, og deles aldri med avisens ansatte eller tredjepart.

Brukerinformasjon

Vi lagrer noe informasjon om deg som bruker. På dette nettstedet lagres ingen sensitiv informasjon, men enkel kontaktinformasjon som du gir fra deg når du oppretter en brukeronto eller kjøper tjenester i nettavisen vil lagres i våre databaser. Dette er nødvendig for å kunne levere tjenestene til deg. Disse dataene slettes når du sletter din brukerkonto.

Hvem lagrer vi data om?

Vanlige besøkende/lesere:

Hvis du besøker dette nettstedet uten å ha registrert en brukerkonto eller abonnement, lagres følgende data om deg:

Vis mer

Innloggede brukere og abonnenter:

Hvis du velger å opprette en brukerkonto og/eller abonnement på nettavisen, vil også følgende informasjon lagres om deg:

Vis mer

NB: Etter at data er slettet vil de likevel kunne spares i inntil 180 dager i backuper. Backuper lagres med høy sikkerhet og begrenset tilgang, og er nødvendig for å kunne drive feilsøking og ivareta brukerenes og datasystemenet sikkerhet.

Dine rettigheter:

Som bruker av dette nettstedet kan du kontakte avisen for å få dine data utlevert og/eller slettet.

Har du en brukerkonto/abonnement, kan du logge inn i din brukerprofil og laste ned dine lagrede data, samt slette din brukerkonto og tilhørende data når som helst.

Vis mer


Hvis du trykker AVVIS vil ingen informasjonskapsler lagres i din nettleser og ingen data om deg logges i våre databaser. Det betyr også at vi ikke kan vite om du har godkjent eller ikke, slik at du vil se denne advarselen på hver side du besøker. Teknisk informasjon (webserverlogger) vil likevel lagre din IP-adresse og nettleserinformasjon, men dise slettes fortløpende som beskrevet ovenfor.

Vi tar ditt personvern på alvor

Ved å besøke dette nettstedet vil noen data bli lagret. Dette er informasjon som er nødvendig for å kunne tilby tjenesten til deg.

Vi lagrer så lite data vi kan, så kort tid som mulig.

Noe gikk galt! Vennligst forsøk på nytt.

Mer informasjon

Siden lastes nå på nytt...