Dette mener byråden om skoleveien

Rådhuspolitikerne var på befaring langs skoleveien til Kringsjå, Nordberg og Elverhøy skoler tidligere i høst, med FAU Kringsjå-representantene Cathrine Moksness og Line Fiskerstrand Blekeli. Nå har samferdselsbyråd Lan Marie Berg (MDG) landet på en innstilling i saken, saken om hvilke trafikksikkerhetstiltak som bør komme eller ikke i Sognsveien, skal avgjøres i Oslo bystyre.
Foreldrene har fått noe gehør av samferdselsbyråd Lan Marie Berg (MDG) om trafikksikkerhetstiltak langs skoleveien forbi Kringsjå, Nordberg og Elverhøy.
Publisert: 02.12.2020 kl 11:28
KRINGSJÅ: FAU ved Kringsjå skole har spilt inn innbyggerforslag til Rådhuset, om tiltak for tryggere skolevei til Kringsjå, Nordberg og Elverhøy skoler i Sognsveien. (Se faktaboks lenger ned i saken om de forskjellige foreslåtte tiltakene).
Samferdselsbyråd Lan Marie Berg (MDG), skriver nå følgende innstilling til Oslo bystyre:
«Bymiljøetaten anbefaler å sette ned fartsgrensen fra 40 km/t i dag til 30 km/t på strekningen omtrent mellom Sognsveien nr. 210 og Olav M. Troviks vei nr. 4.»
Det står videre i innstillingen at det i høst er gjennomført sikring med rekkverk for å kanalisere gående ved overgang mellom Kringsjå T-banestasjon og dagligvarebutikken Kiwi. I tillegg er resirkuleringskontainere ved T-bane og Kiwi, som gjorde at biler stoppet, flyttet til et annet sted for å gjøre området mer oversiktlig.
Videre skriver byråden:
«Som ytterligere trafikksikkerhetstiltak peker Bymiljøetaten på en innsnevring ved gangfeltet ved Frydenhaug barnehage. Videre kan det være aktuelt å vurdere kraftigere belysning ved gangfeltet som i dag kun har veibelysning. Tiltakene innsnevring, skilting og forsterket belysning vil kunne gjennomføres i løpet av 2021.»
Det vises videre i innstillingen til større endringer som er foreslått underveis, om å flytte t-baneholdeplassen og å etablere bro over Sognsveien. Men dette ses ikke på som realistisk å få gjennomført innen rimelig tid.
«Jeg anbefaler derfor ikke disse tiltakene. Jeg anbefaler ikke vedtak om konkrete løsninger på konkrete steder, det vil gjøre etatens løpende arbeid med å sikre gode og kostnadseffektive trafikksikkerhetstiltak vanskeligere,» skriver også byråden.
Ønsker flere tiltak
Cathrine Moksness i Kringsjå FAU sier til Nordre Aker Budstikke at denne saken viser at det nytter å stå på og at FAU har en viktig rolle og er lyttepost i lokalsamfunnet og lokaldemokratiet.
– Barna er det kjæreste vi har, og trygg skolevei er en del av retten til en god barndom. Nå er vi glade for at Bymljøetaten også har lyttet til FAU, og at vi er delvis hørt. Farten skal ned, og det er vi takknemlige for.
– Vi har den største forståelse for at økonomi spiller en betydelig rolle i en vurderingssituasjon, og spesielt med tanke på koronasituasjonen som vi enda er en del av. Men flere av tiltakene vi har spilt inn er ikke kostbare, mener vi. Kostnaden ved å sette ned farten til 30 km/t er ubetydelig i forhold til kostnaden ved å miste eller skade et barn, legger hun til.
Dette er tiltakene FAU har foreslått underveis:
Trafikksikkerhetstiltakene FAU ønsker i og ved Sognsveien på Kringsjå:
- Innføre 30 km/t i hele Sognsveien - fra Carl Kjeldsens vei til Sognsvann
- Bedre sikring av «rumlefelt» ved overgang mellom Kringsjå t-banestasjon og Kiwi - fjerne rumlefeltet - som kun rumler og få på plass et ordinært opphøyd gangfelt som sikrer at farten reduseres. I tillegg erstatte ledegjerdet med horisontale spiler som faktisk hindrer gjennomgang
- Veiskulder på østsiden av Sognsveien fra Carl Kjeldsens vei og nordover brukes daglig som fortau, da det er svært mye bilkjøring i innkjøringen til studentbyen og Kiwi som krysser fortauet på motsatt side. Et farlig krysningspunkt mellom biler og myke trafikanter som skolebarn, hvor det ikke er tilrettelagt for ferdsel av skolebarn til fots eller sykkel. Ferdsel langs veiskulder må oppgraderes med fortau som et fullverdig og godt alternativ. Veiskulderen brukes også ved levering og henting av barn i SiOs barnehage Frydenhaug.
- Bedre belysning på fotgjengeroverganger over Sognsveien, også ved rundkjøringen i Carl Kjeldsens vei.
Langsiktig tiltak:
- Lage en plan som sikrer og tilrettelegger for at barn og unge kan sykle og gå trygt til skolen med en gang- og sykkelsti over Sognsveien i tråd med Nasjonal transportplan 2018-2029 og byrådserklæringen for Oslo.
- Tilrettelegging for sykling: Per i dag er det ikke tilrettelagt for at barn kan sykle til de tre skolene Kringsjå, Nordberg og Elverhøy.
- Bru over Sognsveien til skolen
- Flytte t-baneholdeplassen
Moksness peker også på at de har gjort både Bymiljøetaten og politikerne oppmerksomme på nestenulykker i området.
– Vi må jobbe videre for å sikre en trygg skolevei for 1000 skolebarn på Kringsjå, og politikerne må hjelpe oss med å få flere tiltak på plass. Det haster, og vi har ingen barn å miste!
Les også:
Nyhetsbrev:
Få ukens nyheter oppsummert i et nyhetsbrev fra Nordre Aker Budstikke. Det er gratis, og du melder deg på her!