Nordre Aker Budstikke

Dette mener byråden om skoleveien

Rådhuspolitikerne var på befaring langs skoleveien til Kringsjå, Nordberg og Elverhøy skoler tidligere i høst, med FAU Kringsjå-representantene Cathrine Moksness og Line Fiskerstrand Blekeli. Nå har samferdselsbyråd Lan Marie Berg (MDG) landet på en innstilling i saken, saken om hvilke trafikksikkerhetstiltak som bør komme eller ikke i Sognsveien, skal avgjøres i Oslo bystyre.

Foreldrene har fått noe gehør av samferdselsbyråd Lan Marie Berg (MDG) om trafikksikkerhetstiltak langs skoleveien forbi Kringsjå, Nordberg og Elverhøy.

Nordre Aker Budstikke
Nordre Aker Budstikke

Publisert:

KRINGSJÅ: FAU ved Kringsjå skole har spilt inn innbyggerforslag til Rådhuset, om tiltak for tryggere skolevei til Kringsjå, Nordberg og Elverhøy skoler i Sognsveien. (Se faktaboks lenger ned i saken om de forskjellige foreslåtte tiltakene).

Samferdselsbyråd Lan Marie Berg (MDG), skriver nå følgende innstilling til Oslo bystyre:

«Bymiljøetaten anbefaler å sette ned fartsgrensen fra 40 km/t i dag til 30 km/t på strekningen omtrent mellom Sognsveien nr. 210 og Olav M. Troviks vei nr. 4.»

Det står videre i innstillingen at det i høst er gjennomført sikring med rekkverk for å kanalisere gående ved overgang mellom Kringsjå T-banestasjon og dagligvarebutikken Kiwi. I tillegg er resirkuleringskontainere ved T-bane og Kiwi, som gjorde at biler stoppet, flyttet til et annet sted for å gjøre området mer oversiktlig.

Kringsjå, Nordberg og Elverhøy skoler i Sognsveien på Kringsjå.


Videre skriver byråden:

«Som ytterligere trafikksikkerhetstiltak peker Bymiljøetaten på en innsnevring ved gangfeltet ved Frydenhaug barnehage. Videre kan det være aktuelt å vurdere kraftigere belysning ved gangfeltet som i dag kun har veibelysning. Tiltakene innsnevring, skilting og forsterket belysning vil kunne gjennomføres i løpet av 2021.»

Det vises videre i innstillingen til større endringer som er foreslått underveis, om å flytte t-baneholdeplassen og å etablere bro over Sognsveien. Men dette ses ikke på som realistisk å få gjennomført innen rimelig tid.

«Jeg anbefaler derfor ikke disse tiltakene. Jeg anbefaler ikke vedtak om konkrete løsninger på konkrete steder, det vil gjøre etatens løpende arbeid med å sikre gode og kostnadseffektive trafikksikkerhetstiltak vanskeligere,» skriver også byråden.

Ønsker flere tiltak

Cathrine Moksness i Kringsjå FAU sier til Nordre Aker Budstikke at denne saken viser at det nytter å stå på og at FAU har en viktig rolle og er lyttepost i lokalsamfunnet og lokaldemokratiet.


– Barna er det kjæreste vi har, og trygg skolevei er en del av retten til en god barndom. Nå er vi glade for at Bymljøetaten også har lyttet til FAU, og at vi er delvis hørt. Farten skal ned, og det er vi takknemlige for.

– Vi har den største forståelse for at økonomi spiller en betydelig rolle i en vurderingssituasjon, og spesielt med tanke på koronasituasjonen som vi enda er en del av. Men flere av tiltakene vi har spilt inn er ikke kostbare, mener vi. Kostnaden ved å sette ned farten til 30 km/t er ubetydelig i forhold til kostnaden ved å miste eller skade et barn, legger hun til.

Dette er tiltakene FAU har foreslått underveis:

Trafikksikkerhetstiltakene FAU ønsker i og ved Sognsveien på Kringsjå:

  • Innføre 30 km/t i hele Sognsveien - fra Carl Kjeldsens vei til Sognsvann
  • Bedre sikring av «rumlefelt» ved overgang mellom Kringsjå t-banestasjon og Kiwi - fjerne rumlefeltet - som kun rumler og få på plass et ordinært opphøyd gangfelt som sikrer at farten reduseres. I tillegg erstatte ledegjerdet med horisontale spiler som faktisk hindrer gjennomgang
  • Veiskulder på østsiden av Sognsveien fra Carl Kjeldsens vei og nordover brukes daglig som fortau, da det er svært mye bilkjøring i innkjøringen til studentbyen og Kiwi som krysser fortauet på motsatt side. Et farlig krysningspunkt mellom biler og myke trafikanter som skolebarn, hvor det ikke er tilrettelagt for ferdsel av skolebarn til fots eller sykkel. Ferdsel langs veiskulder må oppgraderes med fortau som et fullverdig og godt alternativ. Veiskulderen brukes også ved levering og henting av barn i SiOs barnehage Frydenhaug.
  • Bedre belysning på fotgjengeroverganger over Sognsveien, også ved rundkjøringen i Carl Kjeldsens vei.

Langsiktig tiltak:

  • Lage en plan som sikrer og tilrettelegger for at barn og unge kan sykle og gå trygt til skolen med en gang- og sykkelsti over Sognsveien i tråd med Nasjonal transportplan 2018-2029 og byrådserklæringen for Oslo.
  • Tilrettelegging for sykling: Per i dag er det ikke tilrettelagt for at barn kan sykle til de tre skolene Kringsjå, Nordberg og Elverhøy.
  • Bru over Sognsveien til skolen
  • Flytte t-baneholdeplassen

Moksness peker også på at de har gjort både Bymiljøetaten og politikerne oppmerksomme på nestenulykker i området.


– Vi må jobbe videre for å sikre en trygg skolevei for 1000 skolebarn på Kringsjå, og politikerne må hjelpe oss med å få flere tiltak på plass. Det haster, og vi har ingen barn å miste!

Nyhetsbrev:

Få ukens nyheter oppsummert i et nyhetsbrev fra Nordre Aker Budstikke. Det er gratis, og du melder deg på her!

Personvern og datalagring

Lagring og logging av data

Ved å besøke dette nettstedet lagres noen tekniske data om din internettforbindelse og nettleser. Disse data kan kategoriseres som følger:

Informasjonskapsler

Dette nettstedet bruker cookies/"informasjonskapsler" for å forbedre funksjonalitet og brukeropplevelse.

Vis mer

Teknisk info

Når du besøker et nettsted vil webserveren logge noe teknisk info som din IP-adresse, hvilken nettleser du bruker og tidspunktet for hver gang du forespør data fra serveren, altså når du klikker på en intern lenke og laster en ny nettside eller tilhørende data som skrifttyper, bilder, ulike script som kreves for at nettsiden skal fungere.

Disse dataene spares bare en viss tidsperiode for å kunne utføre feilsøking og feilretting i systemene, og deles aldri med avisens ansatte eller tredjepart.

Brukerinformasjon

Vi lagrer noe informasjon om deg som bruker. På dette nettstedet lagres ingen sensitiv informasjon, men enkel kontaktinformasjon som du gir fra deg når du oppretter en brukerkonto eller kjøper tjenester i nettavisen vil lagres i våre databaser. Dette er nødvendig for å kunne levere tjenestene til deg. Disse dataene slettes når du sletter din brukerkonto.

Hvem lagrer vi data om?

Vanlige besøkende/lesere:

Hvis du besøker dette nettstedet uten å ha registrert en brukerkonto eller abonnement, lagres følgende data om deg:

Vis mer

Innloggede brukere og abonnenter:

Hvis du velger å opprette en brukerkonto og/eller abonnement på nettavisen, vil også følgende informasjon lagres om deg:

Vis mer

NB: Etter at data er slettet vil de likevel kunne spares i inntil 180 dager i backuper. Backuper lagres med høy sikkerhet og begrenset tilgang, og er nødvendig for å kunne drive feilsøking og ivareta brukerenes og datasystemenet sikkerhet.

Dine rettigheter:

Som bruker av dette nettstedet kan du kontakte avisen for å få dine data utlevert og/eller slettet.

Har du en brukerkonto/abonnement, kan du logge inn i din brukerprofil og laste ned dine lagrede data, samt slette din brukerkonto og tilhørende data når som helst.

Vis mer


Hvis du trykker AVVIS vil ingen informasjonskapsler lagres i din nettleser og ingen data om deg logges i våre databaser. Det betyr også at vi ikke kan vite om du har godkjent eller ikke, slik at du vil se denne advarselen på hver side du besøker. Teknisk informasjon (webserverlogger) vil likevel lagre din IP-adresse og nettleserinformasjon, men dise slettes fortløpende som beskrevet ovenfor.

Vi tar ditt personvern på alvor

Ved å besøke dette nettstedet vil noen data bli lagret. Dette er informasjon som er nødvendig for å kunne tilby tjenesten til deg.

Vi lagrer så lite data vi kan, så kort tid som mulig.

Noe gikk galt! Vennligst forsøk på nytt.

Mer informasjon

Siden lastes nå på nytt...