Nordre Aker Budstikke

Dette sier Voi-sjefen om begrensningen på 667 elsparkesykler per selskap

Norgessjef Christina Moe Gjerde i Voi. Foto: Voi

Norgessjefen i Voi, Christina Moe Gjerde, mener kommunen overregulerer markedet, og krever en anbudskonkurranse.

Nordre Aker Budstikke
Nordre Aker Budstikke

Publisert:

Sist oppdatert: 30.08.2021 kl 14:41

OSLO: I alt tolv ulike elsparkesykkel-aktører har fått tillatelse til å leie ut 667 små elektriske kjøretøy hver på offentlig grunn i Oslo kommune.

Det er selskapene Ayva, Bird, Dott, Tier, Ryde, ShareBike, Wind, Lime, Bolt, Voi, Bydue og CATS som får leie ut små elektriske kjøretøy, slik Nordre Aker Budstikke skrev tidligere mandag morgen. Totalt vil det da være tillatt med 8000 elsparkesykler for utleie i hovedstaden, fra og med 10. september 2021 til og med 31. mars 2022.

Krever anbud

Norgessjef Christina Moe Gjerde i sparkesykkelselskapet Voi mener byrådet overregulerer elsparkesykkelmarkedet.

Sammen med Tier og Ryde har Voi gått til sak mot Oslo kommune for å fjerne maksgrensen på 8000 elsparkesykler.


Gjerde vil ikke kommentere den pågående rettsprosessen, men understreker at selskapet vil følge den reguleringen som til enhver tid gjelder.

– Byrådets overregulering slår beina under et sterkt ønsket transporttilbud i Oslo. Brukerne må snart forholde seg til en jungel av apper, sier hun i en epost til NTB.

Per i dag er det ni aktører på utleiemarkedet. Nå øker det til tolv, samtidig som det blir langt færre sykler per aktør. De tre største aktørene som har saksøkt Oslo kommune, har alle hatt over 5000 elsparkesykler hver.

Elsparkesykler i Nydalen. Foto: Karl Andreas Kjelstrup

Frykter misnøye

– Det blir vanskeligere å finne seg en elsparkesykkel. Erfaringen fra andre byer viser at denne type regulering fører til misnøye og et dårlig organisert tilbud. Vi ønsker en anbudskonkurranse, slik som byråden nylig også har gitt uttrykk for, og som bystyret i Oslo vedtok i fjor, sier Moe Gjerde.

– En anbudskonkurranse er også i tråd med hva Transportøkonomisk Institutt mener er den beste løsningen. Vi håper og forventer at Oslo kommune vil jobbe videre med denne modellen fram mot neste sesong, sier hun.

Bolt: Helt greit

På den annen side mener Bolt, en av de mindre aktørene, at den nye reguleringen er helt grei å følge.

Selskapet har hatt blant de minste flåtene i Oslo siden start og satser dessuten også på drosjetjenester i samme app.


– Bolt har hatt en av de minste flåtene i Oslo siden vi lanserte i 2020, men vi har likevel vært forberedt på at denne skulle bli enda mindre etter reguleringen. Det er derfor ingen krise for oss at det nå blir under 1000 sparkesykler per operatør, sier norgessjef Jose Rei i Bolt.

Han mener en regulering har vært etterspurt i lang tid, og sier det ikke kommer overraskende på noen at Oslo måtte reguleres.

– Færre elsparkesykler betyr et «renere» Oslo, både når det gjelder mindre kaos, men også at det er muligheter for bærekraftig transport. Vi synes det er flott at det er flere aktører som ønsker å bidra til å gjøre Oslo til en mer bærekraftig by, sier Rei.

Nyhetsbrev:

Få ukens nyheter oppsummert i et nyhetsbrev fra Nordre Aker Budstikke. Det er gratis, og du melder deg på her!

Nøkkelord

Personvern og datalagring

Lagring og logging av data

Ved å besøke dette nettstedet lagres noen tekniske data om din internettforbindelse og nettleser. Disse data kan kategoriseres som følger:

Informasjonskapsler

Dette nettstedet bruker cookies/"informasjonskapsler" for å forbedre funksjonalitet og brukeropplevelse.

Vis mer

Teknisk info

Når du besøker et nettsted vil webserveren logge noe teknisk info som din IP-adresse, hvilken nettleser du bruker og tidspunktet for hver gang du forespør data fra serveren, altså når du klikker på en intern lenke og laster en ny nettside eller tilhørende data som skrifttyper, bilder, ulike script som kreves for at nettsiden skal fungere.

Disse dataene spares bare en viss tidsperiode for å kunne utføre feilsøking og feilretting i systemene, og deles aldri med avisens ansatte eller tredjepart.

Brukerinformasjon

Vi lagrer noe informasjon om deg som bruker. På dette nettstedet lagres ingen sensitiv informasjon, men enkel kontaktinformasjon som du gir fra deg når du oppretter en brukerkonto eller kjøper tjenester i nettavisen vil lagres i våre databaser. Dette er nødvendig for å kunne levere tjenestene til deg. Disse dataene slettes når du sletter din brukerkonto.

Hvem lagrer vi data om?

Vanlige besøkende/lesere:

Hvis du besøker dette nettstedet uten å ha registrert en brukerkonto eller abonnement, lagres følgende data om deg:

Vis mer

Innloggede brukere og abonnenter:

Hvis du velger å opprette en brukerkonto og/eller abonnement på nettavisen, vil også følgende informasjon lagres om deg:

Vis mer

NB: Etter at data er slettet vil de likevel kunne spares i inntil 180 dager i backuper. Backuper lagres med høy sikkerhet og begrenset tilgang, og er nødvendig for å kunne drive feilsøking og ivareta brukerenes og datasystemenet sikkerhet.

Dine rettigheter:

Som bruker av dette nettstedet kan du kontakte avisen for å få dine data utlevert og/eller slettet.

Har du en brukerkonto/abonnement, kan du logge inn i din brukerprofil og laste ned dine lagrede data, samt slette din brukerkonto og tilhørende data når som helst.

Vis mer


Hvis du trykker AVVIS vil ingen informasjonskapsler lagres i din nettleser og ingen data om deg logges i våre databaser. Det betyr også at vi ikke kan vite om du har godkjent eller ikke, slik at du vil se denne advarselen på hver side du besøker. Teknisk informasjon (webserverlogger) vil likevel lagre din IP-adresse og nettleserinformasjon, men dise slettes fortløpende som beskrevet ovenfor.

Vi tar ditt personvern på alvor

Ved å besøke dette nettstedet vil noen data bli lagret. Dette er informasjon som er nødvendig for å kunne tilby tjenesten til deg.

Vi lagrer så lite data vi kan, så kort tid som mulig.

Noe gikk galt! Vennligst forsøk på nytt.

Mer informasjon

Siden lastes nå på nytt...