Disse skoleveiene trenger strakstiltak

FAU-leder på Kringsjå skole, Line Fiskerstrand Blekeli (nærmest), og FAU-medlem Cahtrine Moksness (t.h.) på befaring i gangfeltet i Sognsveien, på nedsiden av t-banen og over til Kiwi-butikken og mot skolene på Kringsjå, sammen med nestleder i BU, Aase Marie Olafsen (MDG) før jul. Det oppleves som utrygt, og oppleves som utrygt, og er på lista BU har sendt til Bymiljøetaten. Foto: Kristin Tufte Haga (Arkivfoto)
Dette er tiltakene bydelsutvalget ber om at blir prioritert som «strakstiltak» i 2020.
Publisert: 13.01.2020 kl 14:25
Sist oppdatert: 13.01.2020 kl 14:34
NORDRE AKER: I fjor høst gikk spesialkonsulent i Bydel Nordre Aker, Bent Gether-Rønning, ut i lokalavisen og ba om innspill til tiltak på skoleveier i bydelen. Bakgrunnen var at Bymiljøetaten hadde bedt alle 15 bydeler om å sende innspill om «mindre strakstiltak» som kan «ivareta trafikksikkerhet, trygghetsfølelse og fremkommelighet på skoleveier».
Det ga godt med resultater, slik Nordre Aker Budstikke skrev om før saken skulle opp i bydelsutvalget i desember.
Det kom innspill og forslag fra FAU-er og beboere i bydelen. Bydelen plukket så ut de innspillene som best kunne karakteriseres som strakstiltak, uten at listen av den grunn gir et komplett bilde av utfordringene. Da bydelsutvalget vedtok tiltakslisten, understreket de at flere mer omfattende tiltak som ikke står på listen bør implementeres på et senere tidspunkt.
De tiltakene som direkte berører skoleveiene prioriteres gjennomført først.
Les også:
Slik ble vedtaket i BU-møtet 19. desember, og dette er listen som sendes inn til Bymiljøetaten. Det er deretter Bymiljøetaten som prioriterer hvilke tiltak fra bydelene som skal gjennomføres i løpet av året.
Aktuelle tiltak:
1. Kringsjå/Nordberg
a. Høye hekker i Konvallveien, Borgestadveien bør trimmes
b. Innføre 30 km/t i Sognsveien (Karl Kjeldsens vei til Sognsvann) (alternativt variabel fartsgrense). (også tidligere spilt inn til BYM fra BU)
c. Bedre sikring av «rumlefelt» ved overgang mellom Kringsjå T og Kiwi
d. Smalt fortau/veiskulder på østsiden av Sognsveien fra Karl Kjeldsens vei og nordover brukes daglig. Benytte sperrer/virkemidler for å kanalisere gående til trygge kryssinger. Ferdsel langs veiskulder må hindres inntil veiskulderen kan oppgraderes til fortau
e. Anlegge fotgjengerovergang fra veiskulder (Sognsveien øst) til innkjørsel Nordberg/Kringsjå/Elverhøy skoler
f. Bedre belysning på fotgjengeroverganger over Sognsveien.
g. Finne bedre plassering for resirkuleringskontainere ved T-bane/Kiwi. Biler som stopper for å benytte kontainerne gjør området mindre oversiktlig.
2. Korsvoll
a. Stoppforbud i en sone ved skoleporten (f.eks. 50 meter i begge retninger) med unntak for skoletaxi
b. Maridalsveien Brekkekrysset. Forlenge 40-sone. Flytte busstopp noe bort fra krysset for å bedre sikt.
c. Fartshumper/opphøyde fotgjengerfelt rundt krysset Maridalsveien/Frysjaveien. Utfordrende kryss som trenger en opprustning for å sikre spesielt skolebarn i et område med sterk trafikkøkning og mye massetransport.
d. Korsvollbakken/Tåsenveien. Mulig innsnevring i form av tydeligere og bredere fortau rundt Tåsenveien 117 og tilsvarende på andre siden av gaten i Tåsenveien. Fartshumper på begge sider av svingen/krysset Tåsenveien/Korsvollbakken. Parkeringsrestriksjoner bør vurderes.
e. Fartshump i Åmotveien mellom Langåsveien og Skjoldveien
f. Fartshump i Nilserudkleiva ved Peder Ankers vei. Vurdere parkeringsrestriksjoner for å beder sikt rundt krysset
g. Frysjaveien fra Maridalsveien trenger sammenhengende fortau for skolevei Korsvoll til Engebråten. Også tiltak i VPOR Frysja.
3. Kjelsås
a. Alle mulige tiltak for bedring av krysset Grefsenveien/Kjelsåsveien v/Coop Prix
b. Fartsdempende tiltak i Kjelsåsveien (Grefsenveien til Kjelsås stasjon)
c. Avkjøringen til Teknisk museum oppleves som uoversiktlig og farlig
d. Myrerskogveien øverst ved Lachmanns vei mangler fortau og er uoversiktlig
4. Disen
a. Innføre 30 km/t i Kjelsåsveien (alternativt variabel fartsgrense). (også tidligere spilt inn til BYM fra BU)
b. Innføre 30 km/t i Grefsenkollveien mellom Kjelsåsveien og Frenningsvei
c. Sette opp fotobokser i Lettvintveien/Kjelsåsveien. (også tidligere spilt inn til BYM fra BU)
d. Jevnlige fartskontroller i området, spesielt Kjelsåsveien og Frennings vei
e. Henstilling til Ruter om at bussene må holde fartsgrensen i området
f. Reoppmerking fotgjengeroverganger
g. Fjerne hekker og annen vegetasjon som reduserer fortausbredde
h. Parkeringsforbud i Damveien
i. Fjerne brøytekanter i Kjelsåsveien og Frennings vei etter snøfall - når det kommer snø blir fortauene veldig smale, og barn må gå i kjørebanen. som må deles med buss 56 og buss 25
j. Flere fotgjengeroverganger, spesielt ved Dr Smiths vei x Kjelsåsveien
k. Innføre permanent 30 km/t i Lettvintveien
l. Innføre permanent fartshump i Lettvintveien
m. Sørge for merkede overganger i Lettvintveien
5. Grefsen
a. Parkeringsforbud i deler av Skolebakken for å bedre oversikten
b. Kirkegårdsbakken farlig på vinterstid. Bør ha parkeringsforbud i veien. Må prioriteres med vintervedlikehold (også tidligere spilt inn til BYM fra BU)
6. Maridalen/Sørbråten
a. Sørbråtveien tilfredsstiller ikke veidirektoratets krav til skolevei. Sikringstiltak, inkludert redusert hastighet må vurderes.
b. På sikt må det legges bedre til rette for sykling og gåing skjermet fra biltrafikken
7. Ullevål
a. Fartshump/fotgjengerovergang Damplassen
b. Sikre at 40 km/t-grense holdes i Sognsveien (Ring2 til Ring 3)
c. Fotgjengerfelt i John Collets allé v/Elgveien eller Hjorteveien
8. Generelt:
a. God vinterdrift av fortau. Prioritere rydding og strøing av fortau slik at de blir trygge å ferdes på.
b. Sørge for tilstrekkelig veibredde for biler slik at de ikke «tvinges» opp på fortau.
c. Oppsetting av «skole-skilt» på hovedveier forbi skoler. Dette gjelder spesielt Kjelsåsveien og Sognsveien som også er oppsamlingsveier med 40 km/t.
d. Skilting av fotgjengeroverganger. Viktigst for vintersesongen der det er vanskelig å se oppmerking på veien. Reoppmerking av fotgjengeroverganger der denne er mangelfull.
e. Innføre parkeringsforbud på strekninger der det er dårlig sikt
f. Bedre lyssetting i mørke veipartier
g. Bedre skilting, fartshumper og fartskontroller
h. Vurdere parkeringssituasjonen generelt i områder rundt skolene utenfor Ring 3 for å sikre sikker fremkommelighet for fotgjengere, spesielt der det ikke er fortau.
i. Påse at fartshumper vedlikeholdes slik at syklister kan passere sikkert.
j. Oppfordre til å begrense kjøring av barn til skolen.
Nyhetsbrev fra Nordre Aker Budstikke
Få ukens nyheter oppsummert i et nyhetsbrev fra Nordre Aker Budstikke. Det er gratis, og du melder deg på her!