Smør deg med mye tålmodighet når det gjelder sykkelfelt her
Det er en plan for oppgradering med sykkelfelt og fortau, men det kan drøye flere år før den er realisert i Maridalsveien.
Publisert: 17.12.2020 kl 10:10
Sist oppdatert: 17.12.2020 kl 16:15
KORSVOLL: Tidligere i år sendte Bymiljøetaten planbeskrivelsen for sykkelvei og fortau i Maridalsveien, fra Carl Kjelsens vei til Brekke, til Plan og bygningsetaten. Dette gjelder en strekning på 1010 meter.
«Målet er at Oslos sykkelandel skal økes til 16 % innen 2025, og tiltak for sykkel i Maridalsveien er et viktig bidrag. Det er en overordnet målsetting å stimulere og legge til rette for økt bruk av miljøvennlig transport. I tillegg skal det tilstrebes at kollektivsystemet har en universelt utformet løsning for å sikre tilgjengelighet for alle. Formålet med planen er å etablere tosidige sykkelfelt og fortau langs Maridalsveien for å bedre sikkerhet og fremkommelighet hovedsakelig for syklister og gående. Langs Svensenga vil det kun tilrettelegges for fortau på den vestre siden, mens det tosidige sykkelfeltet opprettholdes hele veien. Tiltaket viderefører sykkelfelt og fortau som er etablert i Maridalsveien sør for Carl Kjelsens vei og sikrer dermed en sammenhengende trasé til Brekkekrysset. I tillegg skal holdeplassene oppgraderes og utformes universelt»,
Les mer om det her:
Les også:
Det er noen år siden planene ble påbegynt - på papiret, derfor var det nødvendig å utarbeide en ny reguleringsplan for å kunne videreføre prosjektet og gi hjemmel for ekspropriasjon.
Det står også at det i planforslaget er gjort tilpasninger med redusert fortausbredde på enkelte korte strekninger for å unngå riving av garasjebygg, men det nevnes likevel garasjebygg som kan fjernes i henhold til klausul, langs strekningen.
Plan- og bygningsetaten svarte i samme sak fra i høst at planene muligens blir lagt ut på offentlig høring på nyåret.
Vannforsyningen
I forbindelse med Stamnettprosjektet til Vann- og avløpsetaten (VAV), en del av Ny vannforsyning, har det dukket opp informasjon i Vann- og avløpsetatens planer, som viser til at de planlagte sykkelfeltene på nevnte strekning ikke blir realisert på lenge:
«Det foreligger et planforslag fra Bymiljøetaten i Oslo om å anlegge tosidig sykkelfelt, samt noen oppgraderinger av fortau langs Maridalsveien fram til Maridalsveien 374 ved Brekke. Estimert byggestart for denne planen er tidligst 2025.»
Vi spurte Bymiljøetaten om planene er forsinket på grunn av Vann- og avløpsetatens Stamnett-prosjekt.
– Det stemmer det VAV skriver. I prosjektet sykkelfelt fra Carl Kjelsens vei til Brekke har Bymiljøetaten utarbeidet et forslag til reguleringsplan. Planen ligger for tiden hos PBE og skal legges ut på høring. Videre fremdrift er usikker, men vi anslår fem år med planlegging og eiendomserverv etter at reguleringsplan er vedtatt, svarer Line Thams Reiersen, pressevakt i Bymiljøetaten.
Bymiljøetaten sier også at prosjektet er forsinket uavhengig av arbeidet til Vann- og avløpsetaten.
65 eiendommer
Tiltaket innebærer at 65 eiendommer blir direkte berørt, og krever både permanent og midlertidig erverv - utearealer skal brukes til anleggsarbeid i utførelsesfasen.
Bymiljøetaten sier til Nordre Aker Budstikke at det er for tidlig å kommentere noe rundt hvor mye dette kan koste kommunen, altså permanente erverv for å få på plass sykkelfeltene og fortauene. Det største ervervet fra en enkelteiendom vil bli på 460 kvadratmeter, opplyser etaten. Det står også at vedtatt foreliggende detaljreguleringsplan vil gi ekspropriasjonshjemmel.
Dokumenter i prosjektet kan leses på Plan- og bygningsetatens saksinnsyn.
Brekke til Hammeren
Vi spurte også om status for den lenge planlagte veiskulderen for sykkel og rulleski fra Brekke til Hammeren.
– Det er vanskelig å si noe om når vi kan sette i gang bygging av strekningen. Fremdriften er at reguleringsplanen skal behandles politisk når den er ferdig utarbeidet. Det skal også lages en plan for gjennomføring og finansiering. Deretter skal vi lage arbeidstegninger og anskaffe entreprenør, ifølge senior kommunikasjonsrådgiver Guro Birkeland Tangen til Nordre Aker Budstikke denne uka.
Utviklingen i saken kan følges i Plan- og bygningsetatens innsyn.
Nyhetsbrev fra Nordre Aker Budstikke
Få ukens nyheter oppsummert i et nyhetsbrev fra Nordre Aker Budstikke. Det er gratis, og du melder deg på her!