Nordre Aker Budstikke

Nordre Aker Budstikke

Smør deg med mye tålmodighet når det gjelder sykkelfelt her

Maridalsveien ved Korsvoll, mot Brekke. Foto: Kristin Tufte Haga

Det er en plan for oppgradering med sykkelfelt og fortau, men det kan drøye flere år før den er realisert i Maridalsveien.

Nordre Aker Budstikke
Nordre Aker Budstikke

Publisert:

Sist oppdatert: 17.12.2020 kl 16:15

KORSVOLL: Tidligere i år sendte Bymiljøetaten planbeskrivelsen for sykkelvei og fortau i Maridalsveien, fra Carl Kjelsens vei til Brekke, til Plan og bygningsetaten. Dette gjelder en strekning på 1010 meter.

Slik er det tenkt forbi butikken i Maridalsveien - med sykkelfelt. Foto: NORCONSULT/BYMILJØETATEN

«Målet er at Oslos sykkelandel skal økes til 16 % innen 2025, og tiltak for sykkel i Maridalsveien er et viktig bidrag. Det er en overordnet målsetting å stimulere og legge til rette for økt bruk av miljøvennlig transport. I tillegg skal det tilstrebes at kollektivsystemet har en universelt utformet løsning for å sikre tilgjengelighet for alle.

Formålet med planen er å etablere tosidige sykkelfelt og fortau langs Maridalsveien for å bedre sikkerhet og fremkommelighet hovedsakelig for syklister og gående. Langs Svensenga vil det kun tilrettelegges for fortau på den vestre siden, mens det tosidige sykkelfeltet opprettholdes hele veien. Tiltaket viderefører sykkelfelt og fortau som er etablert i Maridalsveien sør for Carl Kjelsens vei og sikrer dermed en sammenhengende trasé til Brekkekrysset. I tillegg skal holdeplassene oppgraderes og utformes universelt», skrev Norconsult på vegne av oppdragsgiver Bymiljøetaten i planforslaget.

Les mer om det her:


Det er noen år siden planene ble påbegynt - på papiret, derfor var det nødvendig å utarbeide en ny reguleringsplan for å kunne videreføre prosjektet og gi hjemmel for ekspropriasjon.

Det står også at det i planforslaget er gjort tilpasninger med redusert fortausbredde på enkelte korte strekninger for å unngå riving av garasjebygg, men det nevnes likevel garasjebygg som kan fjernes i henhold til klausul, langs strekningen.

Plan- og bygningsetaten svarte i samme sak fra i høst at planene muligens blir lagt ut på offentlig høring på nyåret.

Vannforsyningen

I forbindelse med Stamnettprosjektet til Vann- og avløpsetaten (VAV), en del av Ny vannforsyning, har det dukket opp informasjon i Vann- og avløpsetatens planer, som viser til at de planlagte sykkelfeltene på nevnte strekning ikke blir realisert på lenge:

«Det foreligger et planforslag fra Bymiljøetaten i Oslo om å anlegge tosidig sykkelfelt, samt noen oppgraderinger av fortau langs Maridalsveien fram til Maridalsveien 374 ved Brekke. Estimert byggestart for denne planen er tidligst 2025.»


Vi spurte Bymiljøetaten om planene er forsinket på grunn av Vann- og avløpsetatens Stamnett-prosjekt.

– Det stemmer det VAV skriver. I prosjektet sykkelfelt fra Carl Kjelsens vei til Brekke har Bymiljøetaten utarbeidet et forslag til reguleringsplan. Planen ligger for tiden hos PBE og skal legges ut på høring. Videre fremdrift er usikker, men vi anslår fem år med planlegging og eiendomserverv etter at reguleringsplan er vedtatt, svarer Line Thams Reiersen, pressevakt i Bymiljøetaten.

Bymiljøetaten sier også at prosjektet er forsinket uavhengig av arbeidet til Vann- og avløpsetaten.

65 eiendommer

Tiltaket innebærer at 65 eiendommer blir direkte berørt, og krever både permanent og midlertidig erverv - utearealer skal brukes til anleggsarbeid i utførelsesfasen.


Bymiljøetaten sier til Nordre Aker Budstikke at det er for tidlig å kommentere noe rundt hvor mye dette kan koste kommunen, altså permanente erverv for å få på plass sykkelfeltene og fortauene. Det største ervervet fra en enkelteiendom vil bli på 460 kvadratmeter, opplyser etaten. Det står også at vedtatt foreliggende detaljreguleringsplan vil gi ekspropriasjonshjemmel.

Dokumenter i prosjektet kan leses på Plan- og bygningsetatens saksinnsyn.

Brekke til Hammeren

Vi spurte også om status for den lenge planlagte veiskulderen for sykkel og rulleski fra Brekke til Hammeren.

– Det er vanskelig å si noe om når vi kan sette i gang bygging av strekningen. Fremdriften er at reguleringsplanen skal behandles politisk når den er ferdig utarbeidet. Det skal også lages en plan for gjennomføring og finansiering. Deretter skal vi lage arbeidstegninger og anskaffe entreprenør, ifølge senior kommunikasjonsrådgiver Guro Birkeland Tangen til Nordre Aker Budstikke denne uka.


Utviklingen i saken kan følges i Plan- og bygningsetatens innsyn.

Nyhetsbrev fra Nordre Aker Budstikke

Få ukens nyheter oppsummert i et nyhetsbrev fra Nordre Aker Budstikke. Det er gratis, og du melder deg på her!

Personvern og datalagring

Lagring og logging av data

Ved å besøke dette nettstedet lagres noen tekniske data om din internettforbindelse og nettleser. Disse data kan kategoriseres som følger:

Informasjonskapsler

Dette nettstedet bruker cookies/"informasjonskapsler" for å forbedre funksjonalitet og brukeropplevelse.

Vis mer

Teknisk info

Når du besøker et nettsted vil webserveren logge noe teknisk info som din IP-adresse, hvilken nettleser du bruker og tidspunktet for hver gang du forespør data fra serveren, altså når du klikker på en intern lenke og laster en ny nettside eller tilhørende data som skrifttyper, bilder, ulike script som kreves for at nettsiden skal fungere.

Disse dataene spares bare en viss tidsperiode for å kunne utføre feilsøking og feilretting i systemene, og deles aldri med avisens ansatte eller tredjepart.

Brukerinformasjon

Vi lagrer noe informasjon om deg som bruker. På dette nettstedet lagres ingen sensitiv informasjon, men enkel kontaktinformasjon som du gir fra deg når du oppretter en brukerkonto eller kjøper tjenester i nettavisen vil lagres i våre databaser. Dette er nødvendig for å kunne levere tjenestene til deg. Disse dataene slettes når du sletter din brukerkonto.

Hvem lagrer vi data om?

Vanlige besøkende/lesere:

Hvis du besøker dette nettstedet uten å ha registrert en brukerkonto eller abonnement, lagres følgende data om deg:

Vis mer

Innloggede brukere og abonnenter:

Hvis du velger å opprette en brukerkonto og/eller abonnement på nettavisen, vil også følgende informasjon lagres om deg:

Vis mer

NB: Etter at data er slettet vil de likevel kunne spares i inntil 180 dager i backuper. Backuper lagres med høy sikkerhet og begrenset tilgang, og er nødvendig for å kunne drive feilsøking og ivareta brukerenes og datasystemenet sikkerhet.

Dine rettigheter:

Som bruker av dette nettstedet kan du kontakte avisen for å få dine data utlevert og/eller slettet.

Har du en brukerkonto/abonnement, kan du logge inn i din brukerprofil og laste ned dine lagrede data, samt slette din brukerkonto og tilhørende data når som helst.

Vis mer


Hvis du trykker AVVIS vil ingen informasjonskapsler lagres i din nettleser og ingen data om deg logges i våre databaser. Det betyr også at vi ikke kan vite om du har godkjent eller ikke, slik at du vil se denne advarselen på hver side du besøker. Teknisk informasjon (webserverlogger) vil likevel lagre din IP-adresse og nettleserinformasjon, men dise slettes fortløpende som beskrevet ovenfor.

Vi tar ditt personvern på alvor

Ved å besøke dette nettstedet vil noen data bli lagret. Dette er informasjon som er nødvendig for å kunne tilby tjenesten til deg.

Vi lagrer så lite data vi kan, så kort tid som mulig.

Noe gikk galt! Vennligst forsøk på nytt.

Mer informasjon

Siden lastes nå på nytt...