Nordre Aker Budstikke

Nordre Aker Budstikke

Ligger strødd langs Akerselva:

El-sparkesyklene skal ikke brukes utenfor Ring 3

Denne el-sparkesykkelen er akkurat på kanten av sonen, for grensa følger Ring 3 i vår del av byen. Foto: Christian Fredrik Borg

El-sparkesyklene ligger strødd langs Akerselva, men det bryter med selskapenes regler. Grensen går langs Ring 3, i tillegg til at friområder som Akerselva er forbudte områder.

Nordre Aker Budstikke
Nordre Aker Budstikke

Publisert:

Sist oppdatert: 02.07.2019 kl 11:49

NORDRE AKER: De har dukket opp i hopetall på gatene denne våren, og har blitt et morsomt leketøy for mange, samtidig som det daglig oppstår personskader ved bruk av dem, viser tall fra legevakten. El-sparkesyklene settes igjen på t-banestasjoner inne i bygg og de ligger strødd langs Akerselva. Det bryter med selskapenes regler for bruk.

Sparkesykler som denne, parkert på t-banestasjoner og i bygg, skaper utfordringer for de som plukker dem inn hver kveld for lading. Foto: Christian Fredrik Borg

Brukssone

Selskapene som leier ut sparkesyklene har definert sin egen sone, hvor brukerne kan starte og avslutte turene sine. I tillegg har de fleste av selskapene avmerket friområder, parker og andre steder de ikke skal brukes innad denne sonen. De ulike sonene varierer fra selskap til selskap, men noen av områdene er Karl Johan, Akerselva og andre parker.

– Vi jobber tett med bymyndighetene for å definere hvor el-sparkesyklene kan parkeres, og oppfordrer samtidig brukerne til å parkere aktsomt. Sammen med kommunen har vi også definert sikkerhetsområder, hvor sparkesyklene ikke skal bli parkert. I tillegg viser vi gjennom appen hvor brukerne kan parkere sparkesyklene, forteller Nils Langhans i Tier.

Akerselva er et av områdene det ikke er tillat å sette fra seg el-sparkesyklene på. I tillegg til disse særskilte områdene går grensen langs Ring 3 (grønn strek). Her fra Tiers app. Foto: Skjermbilde/Tier

Strødd langs Akerselva

Nordre Aker Budstikke har gjentatte ganger sett el-sparkesykler strødd langs Akerselva siden de ble satt ut før påske i år. Tier, et av de største utlånsselskapene i Oslo, forteller at de har over tusen sparkesykler til daglig utlån i Oslo. De jobber med å sette ut flere fortløpende, i tillegg til at de opplyser at flere sparkesykler vil bli satt ut når byen har vendt seg til dem.

El-sparkesyklene blir parkert utenfor bruksområdet, som her ved Stilla. Foto: Kristin Tufte Haga

Nils Langhans i Tier skriver følgende i en e-post til Nordre Aker Budstikke:

– Sammen med våre lokale logistikkpartnere jobber vi hele tiden for å se etter sparkesykler som er feilparkert. Dette gjør vi hele dagen, i tillegg til at vi hver kveld samler inn sparkesyklene for å lade og vedlikeholde dem.

Han ønsker ikke å gå ut med tall på antall brukere.

Noen tar også med seg sparkesyklene til Sognsvann. Foto: Skjermbilde/Voi

Lokalvisa har spurt hva som skjer med brukerne som avslutter turen utenfor sonen, uten å få svar. I appen til det andre store selskapet i Oslo, Voi, kommer det imidlertid opp en melding om at parkering utenfor tillat område kan føre til suspensjon.

Selskapet Voi opplyser i appen - hvor man betaler og låser opp sparkesyklene - at man kan bli suspendert fra tjenesten. Foto: Skjermbilde/Voi

Daglige skader

Nettavisa Shifter skrev i starten av mai om da ferske tall fra skadelegevakta i Oslo. På en drøy måned hadde de fått inn en skade knyttet til el-sparkesykler hvert døgn. To av dem ble karakterisert som alvorlige. I Sverige mistet en 27 år gammel mann livet da el-sparkesykkelen han kjørte, fra selskapet Voi, kolliderte med en bil.

Om kvelden samles sparkesyklene inn, og settes til lading og vedlikehold. Her noen av Vois utplasserte sparkesykler en morgen tidligere denne måneden, i Oslo sentrum. Foto: Christian Fredrik Borg

Tilbudet er i en startfase i Oslo, skriver Langhans i Tier.

– Det er klart at alle trafikanter trenger noe tid for å venne seg til denne nye formen for mobil transport. På et tidspunkt vil sparkesykler bli en naturlig del av våre fremkomstmåter. Inntil det må alle lære å vise hensyn, både el-sparkesyklister så vel som bilførere, syklister og fotgjengere. Spesielt i begynnelsen må alle trafikanter være ekstra forsiktige. Av den grunn utplasserer vi bare noen få sparkesykler på gatene, og prøver å øke bevisstheten blant brukerne våre, skriver representanten for det tyske selskapet.

Videre skriver Langhans at selskapet vil ha fremvisninger på gatene, hvor de vil lære bort hvordan man kjører el-sparkesyklene trygt.

– Da el-sparkesyklene blir en mer naturlig del av gatebildet, og folk har blitt forsiktige ovenfor hverandre vil vi ha arrangementer på gaten hvor vi viser folk hvordan man sparkesykler sikkert, skriver Langhans, som opplyser at de ikke offentliggjør planer for sine neste byer, men jobber med å lansere tilbudet i flere byer.

Voi, som også har mange el-sparkesykler i Oslo, har ikke besvart Nordre Aker Budstikkes henvendelse.

Selskapet Circ opererer også med grense lags Ring 3, i vår del av byen. Foto: Skjermbilde/Circ

LES OGSÅ: Så enkelt trener du deg sprek og sterk i sommer!

Nyhetsbrev fra Nordre Aker Budstikke

Få ukens nyheter oppsummert i et nyhetsbrev fra Nordre Aker Budstikke. Det er gratis, og du melder deg på her!

Nøkkelord

Personvern og datalagring

Lagring og logging av data

Ved å besøke dette nettstedet lagres noen tekniske data om din internettforbindelse og nettleser. Disse data kan kategoriseres som følger:

Informasjonskapsler

Dette nettstedet bruker cookies/"informasjonskapsler" for å forbedre funksjonalitet og brukeropplevelse.

Vis mer

Teknisk info

Når du besøker et nettsted vil webserveren logge noe teknisk info som din IP-adresse, hvilken nettleser du bruker og tidspunktet for hver gang du forespør data fra serveren, altså når du klikker på en intern lenke og laster en ny nettside eller tilhørende data som skrifttyper, bilder, ulike script som kreves for at nettsiden skal fungere.

Disse dataene spares bare en viss tidsperiode for å kunne utføre feilsøking og feilretting i systemene, og deles aldri med avisens ansatte eller tredjepart.

Brukerinformasjon

Vi lagrer noe informasjon om deg som bruker. På dette nettstedet lagres ingen sensitiv informasjon, men enkel kontaktinformasjon som du gir fra deg når du oppretter en brukeronto eller kjøper tjenester i nettavisen vil lagres i våre databaser. Dette er nødvendig for å kunne levere tjenestene til deg. Disse dataene slettes når du sletter din brukerkonto.

Hvem lagrer vi data om?

Vanlige besøkende/lesere:

Hvis du besøker dette nettstedet uten å ha registrert en brukerkonto eller abonnement, lagres følgende data om deg:

Vis mer

Innloggede brukere og abonnenter:

Hvis du velger å opprette en brukerkonto og/eller abonnement på nettavisen, vil også følgende informasjon lagres om deg:

Vis mer

NB: Etter at data er slettet vil de likevel kunne spares i inntil 180 dager i backuper. Backuper lagres med høy sikkerhet og begrenset tilgang, og er nødvendig for å kunne drive feilsøking og ivareta brukerenes og datasystemenet sikkerhet.

Dine rettigheter:

Som bruker av dette nettstedet kan du kontakte avisen for å få dine data utlevert og/eller slettet.

Har du en brukerkonto/abonnement, kan du logge inn i din brukerprofil og laste ned dine lagrede data, samt slette din brukerkonto og tilhørende data når som helst.

Vis mer


Hvis du trykker AVVIS vil ingen informasjonskapsler lagres i din nettleser og ingen data om deg logges i våre databaser. Det betyr også at vi ikke kan vite om du har godkjent eller ikke, slik at du vil se denne advarselen på hver side du besøker. Teknisk informasjon (webserverlogger) vil likevel lagre din IP-adresse og nettleserinformasjon, men dise slettes fortløpende som beskrevet ovenfor.

Vi tar ditt personvern på alvor

Ved å besøke dette nettstedet vil noen data bli lagret. Dette er informasjon som er nødvendig for å kunne tilby tjenesten til deg.

Vi lagrer så lite data vi kan, så kort tid som mulig.

Noe gikk galt! Vennligst forsøk på nytt.

Mer informasjon

Siden lastes nå på nytt...