Nordre Aker Budstikke

Nordre Aker Budstikke

Elever vil sikre unge sjåfører

Ungdomsbedriften Ny trafikant har suksess med nytt skilt.

POLITIKERMØTE: De unge entreprenørene sammen med politikere i stortingslobbyen. Torill Eidsheim (f.v.) (H), Helge Orten (H), Jonathan Eriksen, Nils Aage Jegstad (H), Kasper Becker-Andersen, Åse Michaelsen (Frp), Martin Haukland, Kamelia Madeleine Fjeld, Ingebjørg Godskesen (Frp) og Linda Hofstad Helleland (H). Foto: Alle foto: Privat

Ungdomsbedriften Ny trafikant har overbevist både stortingspolitikere og bedrifter. Nå gjelder det å få ferske sjåfører til å bruke nybegynner-skiltet.

Nordre Aker Budstikke
Nordre Aker Budstikke

Publisert:

Sist oppdatert: 27.03.2014 kl 12:25

OSLO/NYDALEN: - Vi hadde lyst til å realisere ideen, nå er 250 magnetskilt under produksjon, forteller Kasper Becker-Andersen, som er markedsføringsansvarlig i Ny trafikant.

I desember i fjor presenterte klassekameratene ved Nydalen videregående sin gründeridé for dittOslos lesere: De ville lage et skilt som kan festes bak på bilen slik at medtrafikanter tar hensyn til sjåfører som nylig har fått førerkort. Skiltet skal brukes i to år, og erstatte L-skiltet som brukes under øvelsekjøring. Nå vil bedriften at det skal bli påbudt å bruke N-skiltet.

Siden den gang har ungdomsbedriften vunnet priser for god markedsføring og sosialt entreprenørskap, og er nå tatt ut til å delta i NM for ungdomsbedrifter 29.-30. april.

Til spørretimen

Før ideen virkelig ble satt ut i livet, har Martin Haukland (18) fra Nordre Aker, Kasper Becker-Andersen (17) fra Gamle Oslo, Jonathan De Barros Eriksen (17) fra Groruddalen og Kamelia Madeleine Fjeld (17) fra Nordstrand, jobbet hardt for å lykkes.

- Vi har fem timer undervisning i entreprenørskap og bedriftsutvikling i uka, men vi har brukt mye fritid på N-skiltet, sier Kasper.

De har startet samarbeid med både Trygg trafikk, Wright trafikkskole og teoritentamen.no, en nettside der man kan øve seg på teoriprøven. Ikke minst har de drevet lobbyvirksomhet på Stortinget. Videregående elevene har holdt foredrag for både Høyre-politikere og Frp-ere.

- Alle er positive til forslaget vårt, hevder daglig leder Martin Haukland, og forteller at mentoren deres, nestleder av transport- og kommunikasjonkomiteen, Eirin Sund (Ap), vil ta opp påbud om N-skiltet i spørretimen.

- Vi har vel fått innpass hos stortingspolitikerne fordi vi har vært i overkant pågående, forteller den daglige lederen.

- Utøver gruppepress

De har også drevet markedsføring overfor unge voksne som er ekstra utsatt for ulykker.

- Vi vil at ungdommer skal ta et moralsk valg, og komme frem til at det er riktig å bruke skiltet. Vi utøver gruppepress, sier Martin.

- Men er det egentlig kult å bruke et sånt skilt rett etter at du har fått lappen?

- Å overbevise ungdommer har vært vår største utfordring. En spørreundersøkelse vi har fått utført viste at 46 prosent gjerne ville bruke det.

Skiltet vil koste 25 kroner og skal kunne kjøpes på Facebook-siden til Ny trafikant og hos samarbeidspartnerne.

De jobber sosialt entreprenørskap, og ideen skal ikke kun være økonomisk motivert.

- Men vi håper sponsing og salget skal gjøre at vi overlever som bedrift, sier Kasper.

LES MER OM UNGDOMSBEDRIFTER:

N for ny i biltrafikkken

Elever viser vei til riktig skole

Skolejentene vil hjelpe barna

- Det var fint og rørende å se henne på sykkelen

 

Personvern og datalagring

Lagring og logging av data

Ved å besøke dette nettstedet lagres noen tekniske data om din internettforbindelse og nettleser. Disse data kan kategoriseres som følger:

Informasjonskapsler

Dette nettstedet bruker cookies/"informasjonskapsler" for å forbedre funksjonalitet og brukeropplevelse.

Vis mer

Teknisk info

Når du besøker et nettsted vil webserveren logge noe teknisk info som din IP-adresse, hvilken nettleser du bruker og tidspunktet for hver gang du forespør data fra serveren, altså når du klikker på en intern lenke og laster en ny nettside eller tilhørende data som skrifttyper, bilder, ulike script som kreves for at nettsiden skal fungere.

Disse dataene spares bare en viss tidsperiode for å kunne utføre feilsøking og feilretting i systemene, og deles aldri med avisens ansatte eller tredjepart.

Brukerinformasjon

Vi lagrer noe informasjon om deg som bruker. På dette nettstedet lagres ingen sensitiv informasjon, men enkel kontaktinformasjon som du gir fra deg når du oppretter en brukeronto eller kjøper tjenester i nettavisen vil lagres i våre databaser. Dette er nødvendig for å kunne levere tjenestene til deg. Disse dataene slettes når du sletter din brukerkonto.

Hvem lagrer vi data om?

Vanlige besøkende/lesere:

Hvis du besøker dette nettstedet uten å ha registrert en brukerkonto eller abonnement, lagres følgende data om deg:

Vis mer

Innloggede brukere og abonnenter:

Hvis du velger å opprette en brukerkonto og/eller abonnement på nettavisen, vil også følgende informasjon lagres om deg:

Vis mer

NB: Etter at data er slettet vil de likevel kunne spares i inntil 180 dager i backuper. Backuper lagres med høy sikkerhet og begrenset tilgang, og er nødvendig for å kunne drive feilsøking og ivareta brukerenes og datasystemenet sikkerhet.

Dine rettigheter:

Som bruker av dette nettstedet kan du kontakte avisen for å få dine data utlevert og/eller slettet.

Har du en brukerkonto/abonnement, kan du logge inn i din brukerprofil og laste ned dine lagrede data, samt slette din brukerkonto og tilhørende data når som helst.

Vis mer


Hvis du trykker AVVIS vil ingen informasjonskapsler lagres i din nettleser og ingen data om deg logges i våre databaser. Det betyr også at vi ikke kan vite om du har godkjent eller ikke, slik at du vil se denne advarselen på hver side du besøker. Teknisk informasjon (webserverlogger) vil likevel lagre din IP-adresse og nettleserinformasjon, men dise slettes fortløpende som beskrevet ovenfor.

Vi tar ditt personvern på alvor

Ved å besøke dette nettstedet vil noen data bli lagret. Dette er informasjon som er nødvendig for å kunne tilby tjenesten til deg.

Vi lagrer så lite data vi kan, så kort tid som mulig.

Noe gikk galt! Vennligst forsøk på nytt.

Mer informasjon

Siden lastes nå på nytt...