Nordre Aker Budstikke

En halv trikk på Grefsen – men den er helt spesiell!

Nei, men er det ikke en halv ny trikk på Grefsen? Foto: Christian Fredrik Borg

Torsdag formiddag så vi en halv trikk på Grefsen stasjon. Hva gjør den der?

Nordre Aker Budstikke
Nordre Aker Budstikke

Publisert:

Sist oppdatert: 12.08.2021 kl 14:22

GREFSEN/STORO: De to første trikkene av modellen SL18 ankom Oslo høsten 2020. Trikkene har siden den gang vært gjenstand for omfattende testing på nattestid på skinnene.

I alt skal Oslo få 87 nye trikker fra den spanske produsenten CAF.

Torsdag sto deler av en ny trikk utenfor trikkehallen på Grefsen. Vi spurte derfor Sporveien om det er arbeider på en av de tidligere leverte trikkene, eller om det allerede er levert flere trikker – før de er testet ut med passasjerer. Det skulle nemlig ha skjedd tidligere i år, men koronapandemien skapte forsinkelser, blant annet fra produsenten.

– Vi ble svært bekymret for trikkeleveransen da koronapandemien kom for fullt i fjor, og har jobbet iherdig for å unngå alvorlige konsekvenser for prosjektet. Utprøvingen av de nye trikkene har likevel tatt noe lengre tid enn forutsett, men heldigvis ser vi nå frem til å kunne ønske de reisende velkommen om bord forhåpentlig innen utgangen av året, sa prosjektsjef i Sporveien, Bjørn Bjune, i en pressemelding i juni.

Settes sammen

Denne nye trikken vi observerte i dag, er trikk nummer tre, eller egentlig er den nummer én, opplyser fungerende kommunikasjonssjef i Sporveien, Ina Helen Østby, og utdyper:


– Sporveien har i dag mottatt leveranse av den tredje nye trikken til Oslo. Dette er faktisk den aller første trikken som ble produsert, og den heter derfor SL18 nr. 401 eller trikk nr. 401. Trikken har frem til nå blant annet blitt brukt til ulike tester i Spania.

Østby forteller at trikken etter ankomst til Sporveien på Grefsen nå vil bli satt sammen, og klargjort for bruk i Oslo.

Trikken har nå blitt hel. Foto: Christian Fredrik Borg

– I den første tiden vil denne trikken også inngå i testprogrammet med testkjøring på nettene sammen med de to trikkene som allerede er levert og er under testing i Oslo.

Les mer om testkjøringen med de nye trikkene her.


Fakta om de nye trikkene:

  • Antall: 87 nye trikker
  • Lengde 34,16 meter
  • Bredde 2,65 meter
  • Type: Urbos 100
  • Plass til: 220 passasjerer
  • USB-kontakter
  • Funksjonelle og pålitelige, med et moderne og effektivt grensesnitt mot publikum
  • Universelt utformet og 100 prosent lavgulv
  • Fire rullestolplasser i hver trikk, to per retning
  • Seks dører (mot fire på dagens trikker), med romslige og åpne dørarealer
  • God synlighet til digitale fargeskjermer utvendig og innvendig
  • Et mål for trikkeanskaffelsen har vært å anskaffe en velutprøvd trikk tilpasset Oslos forhold. De nye trikkene som kommer til Oslo er 3. generasjon URBOS 100. Dette er en trikketype som allerede er testet, innført og tatt i bruk i flere store byer over hele verden.
  • Det foreligger en opsjon på ytterligere 60 trikker.
  • Spanske CAF, Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles SA, er valgt som leverandør.

Kilde: Sporveien

Nyhetsbrev:

Få ukens nyheter oppsummert i et nyhetsbrev fra Nordre Aker Budstikke. Det er gratis, og du melder deg på her!

Nøkkelord

Personvern og datalagring

Lagring og logging av data

Ved å besøke dette nettstedet lagres noen tekniske data om din internettforbindelse og nettleser. Disse data kan kategoriseres som følger:

Informasjonskapsler

Dette nettstedet bruker cookies/"informasjonskapsler" for å forbedre funksjonalitet og brukeropplevelse.

Vis mer

Teknisk info

Når du besøker et nettsted vil webserveren logge noe teknisk info som din IP-adresse, hvilken nettleser du bruker og tidspunktet for hver gang du forespør data fra serveren, altså når du klikker på en intern lenke og laster en ny nettside eller tilhørende data som skrifttyper, bilder, ulike script som kreves for at nettsiden skal fungere.

Disse dataene spares bare en viss tidsperiode for å kunne utføre feilsøking og feilretting i systemene, og deles aldri med avisens ansatte eller tredjepart.

Brukerinformasjon

Vi lagrer noe informasjon om deg som bruker. På dette nettstedet lagres ingen sensitiv informasjon, men enkel kontaktinformasjon som du gir fra deg når du oppretter en brukerkonto eller kjøper tjenester i nettavisen vil lagres i våre databaser. Dette er nødvendig for å kunne levere tjenestene til deg. Disse dataene slettes når du sletter din brukerkonto.

Hvem lagrer vi data om?

Vanlige besøkende/lesere:

Hvis du besøker dette nettstedet uten å ha registrert en brukerkonto eller abonnement, lagres følgende data om deg:

Vis mer

Innloggede brukere og abonnenter:

Hvis du velger å opprette en brukerkonto og/eller abonnement på nettavisen, vil også følgende informasjon lagres om deg:

Vis mer

NB: Etter at data er slettet vil de likevel kunne spares i inntil 180 dager i backuper. Backuper lagres med høy sikkerhet og begrenset tilgang, og er nødvendig for å kunne drive feilsøking og ivareta brukerenes og datasystemenet sikkerhet.

Dine rettigheter:

Som bruker av dette nettstedet kan du kontakte avisen for å få dine data utlevert og/eller slettet.

Har du en brukerkonto/abonnement, kan du logge inn i din brukerprofil og laste ned dine lagrede data, samt slette din brukerkonto og tilhørende data når som helst.

Vis mer


Hvis du trykker AVVIS vil ingen informasjonskapsler lagres i din nettleser og ingen data om deg logges i våre databaser. Det betyr også at vi ikke kan vite om du har godkjent eller ikke, slik at du vil se denne advarselen på hver side du besøker. Teknisk informasjon (webserverlogger) vil likevel lagre din IP-adresse og nettleserinformasjon, men dise slettes fortløpende som beskrevet ovenfor.

Vi tar ditt personvern på alvor

Ved å besøke dette nettstedet vil noen data bli lagret. Dette er informasjon som er nødvendig for å kunne tilby tjenesten til deg.

Vi lagrer så lite data vi kan, så kort tid som mulig.

Noe gikk galt! Vennligst forsøk på nytt.

Mer informasjon

Siden lastes nå på nytt...