Nordre Aker Budstikke

Rødt, Høyre, Venstre og FNB er enige om skoleveien herfra til Sognsvann

Oppmøte ved rundkjøringen og starten på Damefallet, onsdag morgen, fra venstre Odd Einar Dørum (V), Line Fiskerstrand Blekeli fra FAU, FAU-leder ved Kringsjå Jan Briseid, Nicolai Øyen Langfeldt (H), Cathrine Moksness fra FAU, og Siavash Mobasheri fra Rødt. Foto: Kristin Tufte Haga

Onsdag skal foreldrenes innspill om sikring av skoleveien forbi Kringsjå, Nordberg og Elverhøy behandles i bystyrets samferdsels- og miljøutvalg. Disse fire partiene har blitt enige. Vi spurte også hva de andre partiene har landet på.

Nordre Aker Budstikke
Nordre Aker Budstikke

Publisert:

Sist oppdatert: 13.01.2021 kl 22:00

KRINGSJÅ: Nordre Aker Budstikke har flere ganger omtalt foreldrenes kamp for å sikre skoleveien, forbi Kringsjå, Nordberg og Elverhøy skoler i Sognsveien.

Foreldrene, gjennom FAU (foreldrenes arbeidsutvalg) har opplevd lite gehør fra Bymiljøetaten. Så langt i saken har det bare kommet på plass et ledegjerde til gangfeltet nedenfor Kringsjå t-banestasjon.

I fjor leverte også FAU et innbyggerinitiativ og underskriftskampanje til Rådhuset. Flere enn 300 underskrifter betyr at bystyret må ta stilling til saken.

Her kan du lese om innspillene fra FAU, og om hvilke tiltak bydelen spilte videre inn til Bymiljøetaten i starten av 2020:

Høyre, Venstre, Rødt og FNB

I samarbeid med Høyre, Venstre og FNB har Rødt utarbeidet et forslag som de fire partiene har blitt enige om i forkant av behandlingen i bystyrets samferdsels- og miljøutvalg 13. januar:

  • Bystyret ber byrådet om å innføre 30 km/t i Sognsveien (Carl Kjelsens vei til Sognsvann), også ved rundkjøringen ved Carl Kjelsens vei.
  • Bystyret ber byrådet vurdere å etablere fartsdempere som sikrer at farten faktisk reduseres, og melde tilbake til bystyret på egnet vis innen utløpet av 1. kvartal 2021.
  • Bystyret ber byrådet om å utrede mulighetene for å anlegge en bro, gang- og sykkelsti, som sikrer og tilrettelegger for at barn og unge kan sykle og gå trygt til skolen over Sognsveien, og melde tilbake til bystyret på egnet vis innen utgangen av 2021.

Partiene bekrefter at fartsnedsettelsen er ønskelig så raskt som mulig.

Sognsveien. Foto: Kristin Tufte Haga

– Veldig takknemlige

Cathrine Mokness og Line Fiskerstrand Blekeli fra FAU Kringsjå og Nordberg møtte avisa, også med ny FAU-leder for Kringsjå fra i høst, Jan Briseid i Sogsnveien onsdag morgen. Med var også bystyrepolitikere fra Høyre, Venstre og Rødt. FNB var forhindret fra å stille.

– FAU har kjempet en lang kamp, har sendt ut et nødrop og har blitt hørt. Denne saken viser at det nytter å stå på og at FAU har en viktig rolle i lokalsamfunnet. Det er rundt 1000 elever til sammen ved Kringsjå, Nordberg og Elverhøy skoler. Barna er det kjæreste vi har, og trygg skolevei er en del av retten til en god barndom. Vi er veldig takknemlig for støtten vi har fått fra FNB, Rødt, Venstre og Høyre, og håper at byrådet nå beslutter at 1000 skolebarn på Kringsjå skal få trygg skolevei, sier Mokness, som tiltredes av både Fiskerstrand Blekeli og Briseid.

Partiene har ikke så langt flertall for ovennevnte forslag, men håper på at byrådspartiene, eller i hvert fall ett av partiene, vil stille seg bak. Frp har ikke ønsket å støtte opp om 30 km/t på nevnte strekke i Sognsveien, ifølge de fremmøtte partiene.

Roser engasjementet

Høyre, ved nylig valgt nestleder i bystyregruppa, Nicolai Øyen Langfeldt, ønsker å legge til at hvis ikke MDG og byrådspartiene for eksempel går for 30 km/t fra rundkjøringen i Sognsveien og opp til utfartsparkeringen, så kan de komme i en situasjon der flertallet for byrådspartiene blir "reddet" av Frp.


– Så må jeg også benytte anledningen til å skryte av engasjementet til foreldrene her, for et fantastisk FAU, som også har fått frem frustrasjonen de har følt på ved ikke å oppleve å bli hørt om skoleveien for barna i området.

Rødt og Venstre støtter opp om rosen:

– Det er viktig at byrådspartiene husker på at det bor folk utenfor sentrum også. Skoleveien her er like viktig og engasjerer like mye som skoleveiene lenger ned i byen.

Odd Einar Dørum (V) håper nå som de andre at det kan bli flertall for 30 km/t opp til utfartsparkeringen ved Sognsvann, fartshumper og videre utredning av bruforslaget.

– Vi satser på at byrådspartiene i denne saken ser enkeltsaken, og ikke er bundet opp av systemet. Som politikere må vi lytte, se opp og se enkeltsaken.

Fremskrittspartiet og Arbeiderpartiet

Frp, ved Camilla Wilhelmsen, svarer følgende:

– Vi ønsker ikke å senke fartsgrensen fra 40 til 30 km i timen, men mener at etablering av humper i veien vil være et effektivt tiltak for å sikre skoleveien. Vi har derfor gått inn som medforslagsstiller på å vurdere et slikt fartsdempende tiltak, forslag to.

Andras Halse fra Ap sier til avisa at byrådspartiene ønsker å sette ned hastigheten på strekningen i Sognsveien fra Carl Kjelsens vei og rundkjøringen, til utfartsparkeringen ved Sognsvann.

– Det blir tryggere for barna jo lavere farta er. Så vi er enige med de lokale initiativtakerne i at farta bør ned til 30 på hele strekningen. Så håper jeg virkelig at det blir respektert av bilistene.
Det skal bli spennende å få en vurdering av forslaget om bro. Vi vil gjerne vite mer om hva det koster, hvordan naturinngrepene blir, og ikke minst få vite litt om hvordan fagfolk tenker det vil hjelpe på situasjonen i området. Når vi vet mer om det så kan vi også vurdere forslaget ordentlig, sier Halse, som legger til at det er enighet om dette også fra SV og MDGs side.

Nordre Aker Budstikke kjenner til at byrådspartiene også nevner i utkast til forslag at de ønsker en grundig ny vurdering fra Bymiljøetaten om strekningen. Betyr det at byrådspartiene ønsker å senke farten på strekningen så raskt som mulig, eller eventuelt etter at Bymiljøetaten har gjort en ny vurdering av strekningen i Sognsveien?

Miljøpartiet de Grønne

Sirin Hellvin Stav (MDG), som er leder av bystyrets samferdsels- og miljøutvalg, vil gjerne kommentere følgende til saken:

– Vi deler FAU og bydelens ønske om tryggere skolevei til Kringsjå, Elverhøy og Nordberg. Dette er en problemstilling som går igjen i mange deler av Oslo. Barna våre er det mest verdifulle vi har, og trygg skolevei har derfor vært en viktig satsing for byrådet med blant annet opprettelse av hjertesoner, beboerparkering og innføring av en rekke små og store trafikksikkerhetstiltak langs skoleveier over hele byen. Satsingen er også videreført og styrket i årets budsjett.

Hun sier at Sognsveien i perioder har mye biltrafikk knyttet til utfartsparkeringen ved Sognsvann, skolene og idrettsanleggene.

– Gangfeltene i Sognsveien brukes av et stort antall barn og unge som krysser veien til og fra skolene. Bymiljøetaten har satt opp rekkverk og sperringer ved fotgjengerovergangen ved T-banen for å bedre forholdene. I tillegg anbefaler de å sette ned fartsgrensen fra 40 km/t til 30 km/t på deler av Sognsveien, etablere innsnevring av kjørebanen ved ett av gangfeltene, skilting og forsterket belysning.

Hellvin Stav sier at MDG støtter opp under anbefalingene fra Bymiljøetaten, og ser frem til en snarlig gjennomføring, men foreslår at byrådet setter ned farten i Sognsveien på hele strekningen fra rundkjøringen ved Carl Kjelsens vei til Sognsvann i tråd med ønsket til innbyggerinitiativet.

– Vi mener også at mer generelle tiltak for å begrense bilkjøringen til området bør vurderes, og på den måten bedre forholdene for gående og syklende langs Sognsveien, sier hun.

OPPDATERT KL. 15.57: Andreas Halse fra Arbeiderpartiet bekrefter på vegne av byrådspartiene at de vil gå inn for redusert fart i Sognsveien frem til parkeringsplassen på Sognsvann så raskt som mulig, og ikke vente på en ny vurdering fra Bymiljøetaten.

Etter det Nordre Aker Budstikke kjenner til skal saken opp i Oslo bystyre 27. januar.

Nyhetsbrev:

Få ukens nyheter oppsummert i et nyhetsbrev fra Nordre Aker Budstikke. Det er gratis, og du melder deg på her!

Personvern og datalagring

Lagring og logging av data

Ved å besøke dette nettstedet lagres noen tekniske data om din internettforbindelse og nettleser. Disse data kan kategoriseres som følger:

Informasjonskapsler

Dette nettstedet bruker cookies/"informasjonskapsler" for å forbedre funksjonalitet og brukeropplevelse.

Vis mer

Teknisk info

Når du besøker et nettsted vil webserveren logge noe teknisk info som din IP-adresse, hvilken nettleser du bruker og tidspunktet for hver gang du forespør data fra serveren, altså når du klikker på en intern lenke og laster en ny nettside eller tilhørende data som skrifttyper, bilder, ulike script som kreves for at nettsiden skal fungere.

Disse dataene spares bare en viss tidsperiode for å kunne utføre feilsøking og feilretting i systemene, og deles aldri med avisens ansatte eller tredjepart.

Brukerinformasjon

Vi lagrer noe informasjon om deg som bruker. På dette nettstedet lagres ingen sensitiv informasjon, men enkel kontaktinformasjon som du gir fra deg når du oppretter en brukerkonto eller kjøper tjenester i nettavisen vil lagres i våre databaser. Dette er nødvendig for å kunne levere tjenestene til deg. Disse dataene slettes når du sletter din brukerkonto.

Hvem lagrer vi data om?

Vanlige besøkende/lesere:

Hvis du besøker dette nettstedet uten å ha registrert en brukerkonto eller abonnement, lagres følgende data om deg:

Vis mer

Innloggede brukere og abonnenter:

Hvis du velger å opprette en brukerkonto og/eller abonnement på nettavisen, vil også følgende informasjon lagres om deg:

Vis mer

NB: Etter at data er slettet vil de likevel kunne spares i inntil 180 dager i backuper. Backuper lagres med høy sikkerhet og begrenset tilgang, og er nødvendig for å kunne drive feilsøking og ivareta brukerenes og datasystemenet sikkerhet.

Dine rettigheter:

Som bruker av dette nettstedet kan du kontakte avisen for å få dine data utlevert og/eller slettet.

Har du en brukerkonto/abonnement, kan du logge inn i din brukerprofil og laste ned dine lagrede data, samt slette din brukerkonto og tilhørende data når som helst.

Vis mer


Hvis du trykker AVVIS vil ingen informasjonskapsler lagres i din nettleser og ingen data om deg logges i våre databaser. Det betyr også at vi ikke kan vite om du har godkjent eller ikke, slik at du vil se denne advarselen på hver side du besøker. Teknisk informasjon (webserverlogger) vil likevel lagre din IP-adresse og nettleserinformasjon, men dise slettes fortløpende som beskrevet ovenfor.

Vi tar ditt personvern på alvor

Ved å besøke dette nettstedet vil noen data bli lagret. Dette er informasjon som er nødvendig for å kunne tilby tjenesten til deg.

Vi lagrer så lite data vi kan, så kort tid som mulig.

Noe gikk galt! Vennligst forsøk på nytt.

Mer informasjon

Siden lastes nå på nytt...