Er dette fremtiden for Majorstuen?
Ja, hvis Ruter får det som de vil blir et av byens mest trafikkerte kollektivknutepunkt oppgradert med nærmere 500 boliger og bygg på 13-17 etasjer.
Publisert: 26.01.2019 kl 10:16
MAJORSTUEN: Riktignok et stopp unna Nordre Aker, men Majorstuen brukes av kollektivreisende fra og mot de vestlige linjene på t-banenettet, og for trikke- og busspassasjerer i flere himmelretninger.
Nå er Ruters planforslag for omregulering av Majorstuen stasjonsområde lagt ut til offentlig ettersyn på Plan- og bygningsetatens nettsider, med høringsfrist satt til 4. mars.
T-banestasjon under bakken
Planens foreslåtte etablering av ny T-banestasjon under bakken frigjør store arealer på bakkenivå i dagens sporområde.
Her skal et helhetlig byplangrep legge til rette for økt byliv, nye gang- og sykkelforbindelser og bedre overgangsløsninger for kollektivtransport, skriver Ruter i en pressemelding, der de presenterer planene.
Planforslaget tilrettelegger for ca. 460 boliger og fire høyhus på 13-17 etasjer. Det legges også opp til et stort parkområde der Frognerelva gjenåpnes.
Totalt fremmes det fem ulike planalternativer med utgangspunkt i det samme byplangrepet. Forskjellene mellom alternativene er primært knyttet til byggehøyder, kjøremønster for bil og i hvilken grad vognhallen fra 1922 skal bevares.
Åpne møter for innspill
Under høringsperioden vil det bli gjennomført åpne møter i Menighetsfakultetet i Gydas vei 4.
Datoer og tidspunkt er:
- Onsdag 6. februar kl. 18.00-20.00
- Tirsdag 12. februar kl. 18.00-20.00
- Tirsdag 26. februar kl. 16.00-20.00.
Planforslagets hovedprinsipper:
Slik presenterer Ruter planforslaget.
Ny bydel over sporområdet
Etablering av T-banestasjon under bakken frigjør et areal på ca. 100.000 kvadratmeter for bærekraftig byutvikling i dagens sporområde. 33 % av området vil bebygges; resten tilgjengeliggjøres for befolkningen i form av grøntområder, torg o.l.
Forberedelse for ny baneinfrastruktur
Ny utforming av Majorstuen stasjon legger til rette for innføring av Fornebubanen. Ny stasjon inngår også i planene om ny T-banetunnel gjennom Oslo sentrum, som anbefales ferdigstilt før 2030.
Fjerning av barrierer
Planforslaget syr sammen områder som i dag er avskåret fra hverandre av sporarealer. Nye gang- og sykkelforbindelser reduserer dagens omveier med opptil 1 km, og sørger for at færre behøver å ta seg frem via Majorstukrysset.
Tilrettelegging for myke trafikanter
Areal i planområdet tilrettelagt for byliv og myke trafikanter øker fra 25 % til 55 %. Omlegging av trafikken i Majorstukrysset og ny forbindelse mellom Slemdalsveien og Sørkedalsveien bedrer forholdene for gående, syklende og kollektivtrafikk.
Ny park og åpning av Frognerelva
En ny park i dagens sporområde får et areal tilsvarende Studenterlunden, Spikersuppa og Eidsvolls plass til sammen. Etablering av park gir mulighet for åpning av Frognerelva gjennom planområdet. Parken vil inngå i en av byens viktigste blågrønne korridorer og gir sammenhengende turveiforbindelse mellom Oslofjorden og Nordmarka.
Et robust planforslag
Ruters planforslag tar høyde for et politisk handlingsrom knyttet til videre utbygging og finansiering. Det er ønskelig med en byutvikling med stort mangfold og fleksibilitet for endring over tid.
I tråd med kommunens miljøambisjoner
Den foreslåtte omreguleringen av Majorstuen vil halvere bilbruk i området sammenlignet med tilsvarende utbygging i Oslo for øvrig. Prosjektet bygger opp rundt prinsipp om knutepunktfortetting og kommunens blå-grønne struktur på samme tid.
Nyhetsbrev fra Nordre Aker Budstikke
Få ukens nyheter oppsummert i et nyhetsbrev fra Nordre Aker Budstikke. Det er gratis, og du melder deg på her!