Nordre Aker Budstikke

Et steg videre med boligplanen

Frysjaveien 29. Foto: Kristin Tufte Haga

Fra finér til boliger i Frysjaveien, nå er planen i oppstarten av detaljreguleringen.

Nordre Aker Budstikke
Nordre Aker Budstikke

Publisert:

Sist oppdatert: 09.06.2021 kl 10:28

BREKKE: Nordre Aker Budstikke har tidligere omtalt de store planene i Frysjavieen 29. I oppstart for detaljregulering for adressen, der Oslo Finerfabrikk AS holder til i dag, står det også at forslaget til omregulering skal konsekvensutredes for temaene forurenset grunn og naturmangfold. Planen er å bygge rundt 16.000 kvadratmeter med boliger på tomta.

Planforslaget fremmes av Grape Architects på vegne av Frysjaparken Finer AS. Planforslaget har til hensikt å regulere eiendommen til «arealformål bebyggelse og anlegg, boligbebyggelse med tilhørende uteoppholdsarealer». Det er også ønske om en mindre andel «næring, forretning, offentlig eller privat tjenesteyting og kontor». Utviklingen av Finerfabrikken vil være første steg i å transformere østsiden av Frysjaveien.

Foto: Illustrasjon/Grape Architects AS

Trafikktall

Da utbyggingsplanene ble kjent i fjor, ble det også påpekt fra beboer at det i planene lå til grunn trafikktall fra 2012, med ÅDT (gjennomsnittlig årsdøgntrafikk) på 4700. I januar 2020 foretok Bymiljøetaten en trafikktelling i Frysjaveien, som viste mer enn doblet trafikk, med ÅDT 9217.

Samtidig var det i den perioden at siste del av arbeidene for oppgradering av Grefsenveien ble sluttført, og i april var også trikken tilbake i Grefsenveien.


Fortsatt oppgis ÅDT 4700 i planen for Frysjaveien:

«Frysjaveien er kommunal vei. I følge Statens vegvesens kartdatabase er ÅDT 4700 med 5% andel tunge kjøretøy. Fartsgrensen er 40 km/t. Dette vil tilsi at veien er middels trafikkert. Grønne linjer viser kommunale veier. Gule linjer viser private veier. Forslagstiller ønsker PBEs vurdering på hva slags krav som vil stilles vedr. avstand til regulert senterlinje for Frysjaveien», står det blant annet i saken.

Nordre Aker Budstikke har spurt arkitekten om hvorfor det fortsatt brukes trafikktall fra 2012, men har i skrivende stund ikke fått svar. Bymiljøetaten har heller ikke oppdatert med tallene fra 2020 i sin trafikkdata-oversikt på nett.

Solgt

Det kan også leses i saksinnsyn at eiendommen det gjelder er solgt siden plansaken ble startet opp, og ny forslagsstiller for plansaken er altså Frysjaparken Finer AS, som igjen eies av Frysjaparken Utvikling AS, der OBOS er hovedeier.


Frist for å komme med innspill til oppstart av detaljreguleringen er 28. juni 2021 via Plan- og bygningsetatens saksinnsyn. Der kan du også se hele saksfremlegget.

Etter at merknadsfristen er ute vil selve planforslaget bli utarbeidet for deretter å bli sendt til Oslo kommune ved Plan- og bygningsetaten for saksbehandling.

Frysjaveien

Nordre Aker Budstikke har tidligere omtalt Bymiljøetatens oppstart av oppgradering av Frysjaveien, og at det søkes om dispensasjon fra reguleringsplanen for veien, nettopp på grunn av at det skal bygges mer langs denne:

– Veibanen i hele strekningens lengde bygges i første fase. Sykkelvei, grøntrabatt og fortau på vestsiden vil bygges som regulert fra Kjelsåsveien til og med nye allmenning og torg. Arealet videre sør vil ikke være tilgjengelig for bygging som regulert før om rundt syv år. Det søkes derfor om dispensasjon for å få til en midlertidig opparbeidelse av sykkelfelt på denne delen, svarer Arve Rosland, pressekontakt i Bymiljøetaten om saken.


Bymiljøetaten viser videre til at i transformasjonsområder som Frysja, er det "umulig" å bygge en sentral gate som regulert i én omgang:

– Dette fordi opparbeidelsen krever tilgjengelig areal for utvidelse, og det pågår samtidig byggeaktivitet tett inntil veistrekningen. Delopparbeidelser og midlertidig tiltak (dispensasjoner) som det nå søkes om for Frysjaveien er nødvendig for å ivareta trafikksikkerheten og forhold for myke trafikanter mens området er under transformasjon. Trafikkforholdene på strekningen som økt trafikk, anleggsarbeid og dårlig forhold for myke trafikanter er blant årsakene til at det igangsettes bygging med de opparbeidelsene som er mulig å gjennomføre.

Nærmere om østsiden sier Bymiljøetaten:

– Veiens østside vil ikke ha tilgjengelig areal for bygging av sykkelvei, fortau og grøntrabatt som regulert før om ca. 15 år, det søkes derfor om en midlertidig opparbeidelse av et sykkelfelt i første fase. Fortauet vil kunne bestå slik det er i dag frem til siste byggefase. I transformasjonsområder som Frysja der utbyggingen skjer etappevis og pågår over lang tid, er det ikke mulig å bygge en sentral gate som regulert i én omgang. Dette fordi opparbeidelsen krever tilgjengelig areal for utvidelse og det er nødvendig med midlertidig tiltak i påvente av tilgrensete eiendommer transformeres. Delopparbeidelser og midlertidig tiltak (dispensasjoner) som det nå søkes om for Frysjaveien er nødvendig for å ivareta trafikksikkerheten og forhold for myke trafikanter mens området er under transformasjon. Trafikkforholdene på strekningen som økt trafikk, anleggsarbeid og dårlig forhold for myke trafikanter er blant årsakene til at det igangsettes bygging med de opparbeidelsene som er mulig å gjennomføre, ifølge Rosland.

Nyhetsbrev:

Få ukens nyheter oppsummert i et nyhetsbrev fra Nordre Aker Budstikke. Det er gratis, og du melder deg på her!

Personvern og datalagring

Lagring og logging av data

Ved å besøke dette nettstedet lagres noen tekniske data om din internettforbindelse og nettleser. Disse data kan kategoriseres som følger:

Informasjonskapsler

Dette nettstedet bruker cookies/"informasjonskapsler" for å forbedre funksjonalitet og brukeropplevelse.

Vis mer

Teknisk info

Når du besøker et nettsted vil webserveren logge noe teknisk info som din IP-adresse, hvilken nettleser du bruker og tidspunktet for hver gang du forespør data fra serveren, altså når du klikker på en intern lenke og laster en ny nettside eller tilhørende data som skrifttyper, bilder, ulike script som kreves for at nettsiden skal fungere.

Disse dataene spares bare en viss tidsperiode for å kunne utføre feilsøking og feilretting i systemene, og deles aldri med avisens ansatte eller tredjepart.

Brukerinformasjon

Vi lagrer noe informasjon om deg som bruker. På dette nettstedet lagres ingen sensitiv informasjon, men enkel kontaktinformasjon som du gir fra deg når du oppretter en brukerkonto eller kjøper tjenester i nettavisen vil lagres i våre databaser. Dette er nødvendig for å kunne levere tjenestene til deg. Disse dataene slettes når du sletter din brukerkonto.

Hvem lagrer vi data om?

Vanlige besøkende/lesere:

Hvis du besøker dette nettstedet uten å ha registrert en brukerkonto eller abonnement, lagres følgende data om deg:

Vis mer

Innloggede brukere og abonnenter:

Hvis du velger å opprette en brukerkonto og/eller abonnement på nettavisen, vil også følgende informasjon lagres om deg:

Vis mer

NB: Etter at data er slettet vil de likevel kunne spares i inntil 180 dager i backuper. Backuper lagres med høy sikkerhet og begrenset tilgang, og er nødvendig for å kunne drive feilsøking og ivareta brukerenes og datasystemenet sikkerhet.

Dine rettigheter:

Som bruker av dette nettstedet kan du kontakte avisen for å få dine data utlevert og/eller slettet.

Har du en brukerkonto/abonnement, kan du logge inn i din brukerprofil og laste ned dine lagrede data, samt slette din brukerkonto og tilhørende data når som helst.

Vis mer


Hvis du trykker AVVIS vil ingen informasjonskapsler lagres i din nettleser og ingen data om deg logges i våre databaser. Det betyr også at vi ikke kan vite om du har godkjent eller ikke, slik at du vil se denne advarselen på hver side du besøker. Teknisk informasjon (webserverlogger) vil likevel lagre din IP-adresse og nettleserinformasjon, men dise slettes fortløpende som beskrevet ovenfor.

Vi tar ditt personvern på alvor

Nordre Aker Budstikke bruker cookies (informasjonskapsler) til å personalisere annonser og forbedre nettstedet. Ved å benytte nettstedet aksepterer du at vi kan sette cookies i din nettleser.

Vi lagrer så lite data vi kan, så kort tid som mulig.

Noe gikk galt! Vennligst forsøk på nytt.

Mer informasjon

Siden lastes nå på nytt...