Nordre Aker Budstikke

Kun én overgang i hele krysset:

Melvin (8) var nær ved å bli påkjørt på vei til butikken

Melvin (8) bor like ved Grefsenplatået og krysser Grefsenveien titt og ofte. Nylig var han nær ved å bli påkjørt, men det gikk bra. Bilen i bildet har ingenting med den hendelsen å gjøre, bildet er tatt i ettertid. Foto: Kristin Tufte Haga

– Vi ser stadig nestenulykker her. Det er flere ting som burde vært tatt tak i om krysset, sier pappa Espen Høydalsvik, som etterlyser tiltak på Grefsenplatået.

Nordre Aker Budstikke
Nordre Aker Budstikke

Publisert:

Sist oppdatert: 09.11.2021 kl 08:28

GREFSEN: Melvin (8) skulle bare gå over veien ved Grefsenplatået, like ved der han bor og en del av skoleveien hans. Han startet der taxiholdeplassen ligger, og skulle over mot 7-Eleven. Men på grunn av at taxien sto litt langt frem, og Melvin ikke er like høy som en voksen, så han ikke at det kom en bil fra venstre. Sjåføren så tydeligvis heller ikke Melvin.

Det var like før. Bilisten som kom i høy fart fra venstre ble oppmerksom på Melvin av at en annen bilist tutet. Bilen fra venstre fikk akkurat svingt unna, forklarer Melvin og far Espen Høydalsvik.

Heldigvis gikk det bra denne gangen.

Grefsenveien er trafikkert over Grefsenplatået. Foto: Kristin Tufte Haga

Nestenulykker

– Jeg skulle over gata og kjøpe egg hos Papaya Frukt og Grønt der borte. Først så stoppet ingen av bilistene da jeg sto her ved gangfeltet. Det sto også en taxi på holdeplassen her, kanskje bilene som kom fra venstre ikke så meg? Så så jeg at bilen som kom fra høyre stoppa, og jeg så ingen biler fra venstre. Jeg begynte å gå, så tuta bilen som kom fra høyre veldig mye, fordi den så at det kom en bil i i den andre retning som ikke kan ha sett meg. Heldigvis fikk han som kjørte bilen sving unna, før den traff meg. Den kjørte bare videre, sier Melvin.


Faren til Melvin, Espen Høydalsvik, sier til Nordre Aker Budstikke at familien har sett mange nestenulykker i og ved krysset ved Grefsenplatået.

Det er kun overgang til 7-Eleven på Grefsenplatået. Verken Saturveien (t.v.), Lyngåsveien (t.h.) eller mellom trikkeholdeplassene er det fotgjengerfelt. Foto: Kristin Tufte Haga

– Vi bor like ved, og jeg fulgte med Melvin fra vinduet denne dagen han forteller om. Det var en svært skremmende opplevelse. Men når det er sagt, vi ser stadig nestenulykker her. Det er flere ting som burde vært tatt tak i om krysset. Taxiholdeplassen burde flyttes lenger tilbake fra gangfeltet. Taxiene hindrer sikten for barn som ikke ser over taxiene, og bilistene ser ikke starten på gangfeltet hvis det står taxier på holdeplasen. Det mangler gangfelt både over Lyngåsveien, Grefsenveien og Saturnveien. Det er kun ett gangfelt i et helt kryss, med mye trafikk og mange bilister i høy fart, sier han oppgitt.

Høydalsvik mener det burde vært lyssignal i krysset ved Grefsenplatået.


– Vi ser også ofte at bilister ikke stopper ved det ene gangfeltet som er her, og her farter det mye skolebarn og ungdom over. Lysregulert kryss vil jo også stoppe biler fra å kjøre forbi trikken i krysset, sier han.

Overgangen en nøtt for sporveien

I mai 2020 begynte trikken å gå igjen i Grefsenveien, etter et langt opphold, der Sporveien oppgraderte trikkelinjene i Grefsenveien, fra Storo til Midtoddveien.

Men ved Grefsenplatået kom aldri gangfeltet på plass mellom trikkeholdeplassene. Nordre Aker Budstikke skrev om det i fjor, og i september 2020 svarte Sporveien følgende:

– Grefsenplatået holdeplass har etter oppgraderingen blitt om lag fire meter lenger enn tidligere. Holdeplassen er oppgradert i henhold til gjeldende teknisk regelverk og tilpasset de nye trikkene til Oslo, som er noe lengre enn de nåværende. Sporveien er som nevnt tidligere i kontakt med vår samarbeidspartner Bymiljøetaten om en løsning for gangfelt ved Grefsenplatået holdeplass, for å tilrettelegge for en best mulig atkomst. Det pågår med andre ord en dialog om dette, sa kommunikasjonsansvarlig for prosjektet i Sporveien, Tone S. Tuhus.

Selv om arbeidene i Grefsenveien var ferdig våren i fjor, har Sporveien ennå ikke funnet noen løsning for kryssing for gående mellom plattformene. Det er kun én overgang i hele krysset, og den er på andre siden av Lyngåsveien/Saturnveien. Foto: Kristin Tufte Haga


I mars 2021 omtalte også Nordre Aker Budstikke trikkeplattformene ved Grefsenplatået. Da kom det frem at Sporveien ønsket å forlenge plattformen i retning sentrum, ved å stenge avkjørselen til Grefsenveien fra Grefsenveien 94, boligblokka der også restauranten Bella holder til. De ville forlenge plattformen retning sentrum.

– Opprustningen av Grefsenveien ovenfor Storokrysset er ferdigstilt, men det har gjenstått noen avklaringer som gjelder Grefsenplatået holdeplass. Sporveien har vært i kontakt med Bymiljøetaten om en løsning for gangfelt ved Grefsenplatået holdeplass, for å tilrettelegge for en best mulig atkomst. Bymiljøetaten henstiller om en avstand på minimum fem meter fra enden av holdeplassen og frem til gangfeltet. Avstanden fra Grefsenplatået holdeplass til gangfeltet er under fem meter. Sporveien har i dette tilfellet søkt Bymiljøetaten om unntak fra femmetersregelen, og fått avslag, svarte samme Tuhus i Sporveien.

– På nåværende tidspunkt ser det ut til at beste løsning er å forlenge plattformen (for trikken i retning Storo, journ.anm.) med noen meter i den ene enden, i retning Kjelsås – og å redusere den delen av plattformen som ligger nærmest Saturnveien. Det som skjer videre er at Sporveien jobber aktivt for å finne løsninger for en god atkomst til Grefsenplatået holdeplass, la hun til.

Forespørsel om stenging av avkjørsel fra nummer 94 står nå som avsluttet i saksinnsyn i Plan- og bygningsetaten.

Hva svarer Sporveien nå?

Vi tok kontakt med Sporveien nå i november og spurte om hva som ligger i å «jobbe aktivt» med saken, slik Sporveien uttalte i mars, og hva som har blitt gjort i saken siden.

– Sporveien ser nærmere på utformingen av Grefsenplatået holdeplass som del av et eget prosjekt der vi nå jobber med å prosjektere løsninger for flere trikkeholdeplasser i Oslo. Bymiljøetaten er fortsatt en av våre samarbeidspartnere. Det er for tidlig å si hvilken løsning som blir valgt for Grefsenplatået holdeplass, og Sporveien vil ta kontakt med dem som eventuelt vil bli berørt når prosjektet har kommet noe lenger, skriver Tuhus i en e-post.

Vi spør opp igjen om det samme spørsmålet:

– Det å jobbe aktivt betyr det jeg skrev, at Sporveien jobber med å prosjektere løsninger for flere trikkeholdeplasser i Oslo – herunder Grefsenplatået holdeplass. Det er for tidlig å si hvilken løsning som blir valgt for Grefsenplatået holdeplass, det må vi komme tilbake til.

Grefsenplatået: På dette satelittbildet er det fotgjengerfelt både ved trikkeholdeplassen i Grefsenveien og over Lyngåsveien, i tillegg til ved 7-Eleven. I dag er det kun det siste som er igjen.

Det er Bymiljøetaten som er veimyndighet i Oslo, og Nordre Aker Budstikke har spurt om det er planlagt å lage gangfelt over Lyngåsveien og Saturnveien, noe som også mangler i dag – og eventuelt hvorfor dette ikke prioriteres. Dette har vi foreløpig ikke fått svar på.

Vi har også spurt Bymiljøetaten om det finnes illustrasjoner på hvordan krysset Grefsenveien, Saturnveien og Lyngåsveien vil se ut etter at planene om opphøyde sykkelfelt og bredere fortau, fra Disen trikkeholdeplass til Myrerskogveien, og så til Midtoddveien, er realisert – men det har ikke Bymiljøetaten, får vi opplyst.

I forrige måned ble det kjent, slik Nordre Aker Budstikke skrev, at Plan- og bygningsetaten har varslet at det må stenges for inn og utkjøring langs 7-Eleven-butikken som en følge av planene om opphøyde sykkelfelt i Grefsenveien.

Nyhetsbrev:

Få ukens nyheter oppsummert i et nyhetsbrev fra Nordre Aker Budstikke. Det er gratis, og du melder deg på her!

Personvern og datalagring

Lagring og logging av data

Ved å besøke dette nettstedet lagres noen tekniske data om din internettforbindelse og nettleser. Disse data kan kategoriseres som følger:

Informasjonskapsler

Dette nettstedet bruker cookies/"informasjonskapsler" for å forbedre funksjonalitet og brukeropplevelse.

Vis mer

Teknisk info

Når du besøker et nettsted vil webserveren logge noe teknisk info som din IP-adresse, hvilken nettleser du bruker og tidspunktet for hver gang du forespør data fra serveren, altså når du klikker på en intern lenke og laster en ny nettside eller tilhørende data som skrifttyper, bilder, ulike script som kreves for at nettsiden skal fungere.

Disse dataene spares bare en viss tidsperiode for å kunne utføre feilsøking og feilretting i systemene, og deles aldri med avisens ansatte eller tredjepart.

Brukerinformasjon

Vi lagrer noe informasjon om deg som bruker. På dette nettstedet lagres ingen sensitiv informasjon, men enkel kontaktinformasjon som du gir fra deg når du oppretter en brukerkonto eller kjøper tjenester i nettavisen vil lagres i våre databaser. Dette er nødvendig for å kunne levere tjenestene til deg. Disse dataene slettes når du sletter din brukerkonto.

Hvem lagrer vi data om?

Vanlige besøkende/lesere:

Hvis du besøker dette nettstedet uten å ha registrert en brukerkonto eller abonnement, lagres følgende data om deg:

Vis mer

Innloggede brukere og abonnenter:

Hvis du velger å opprette en brukerkonto og/eller abonnement på nettavisen, vil også følgende informasjon lagres om deg:

Vis mer

NB: Etter at data er slettet vil de likevel kunne spares i inntil 180 dager i backuper. Backuper lagres med høy sikkerhet og begrenset tilgang, og er nødvendig for å kunne drive feilsøking og ivareta brukerenes og datasystemenet sikkerhet.

Dine rettigheter:

Som bruker av dette nettstedet kan du kontakte avisen for å få dine data utlevert og/eller slettet.

Har du en brukerkonto/abonnement, kan du logge inn i din brukerprofil og laste ned dine lagrede data, samt slette din brukerkonto og tilhørende data når som helst.

Vis mer


Hvis du trykker AVVIS vil ingen informasjonskapsler lagres i din nettleser og ingen data om deg logges i våre databaser. Det betyr også at vi ikke kan vite om du har godkjent eller ikke, slik at du vil se denne advarselen på hver side du besøker. Teknisk informasjon (webserverlogger) vil likevel lagre din IP-adresse og nettleserinformasjon, men dise slettes fortløpende som beskrevet ovenfor.

Vi tar ditt personvern på alvor

Nordre Aker Budstikke bruker cookies (informasjonskapsler) til å personalisere annonser og forbedre nettstedet. Ved å benytte nettstedet aksepterer du at vi kan sette cookies i din nettleser.

Vi lagrer så lite data vi kan, så kort tid som mulig.

Noe gikk galt! Vennligst forsøk på nytt.

Mer informasjon

Siden lastes nå på nytt...