Redaktør og gründer:
– Alder betyr ikke så mye i den kreative klassen
Lokale Gullaug Pless synes hun er en trendsetter, i en alder av 59 år.
Publisert: 08.04.2019 kl 08:40
Sist oppdatert: 08.04.2019 kl 15:55
NORDBERG: – Alder betyr ikke så mye i den kreative klassen. Det er det du leverer som teller. Det er høy kvalitet på layout, fotografier og innhold. Vi har alltid samarbeidet med de beste fotografene. Temaene er design, foto, stil, kunst og kultur, sier redaktør og gründer Gullaug Pless (59) i pressemeldingen fra Involve.
Lansering
4. april var lansering for Feelgood, som bokasin, med to «kolleksjoner» i året - tidligere har FEELGOOD vært et magasin, med flere utgivelser i året. Bokasin er et format som er mer bok enn magasin - 200 sider med artikler, intervjuer og essays.
– Jeg foretrekker papir i «papirtørken» og følger internasjonale trender. Store og stilfulle livsstilsmagasiner av høy kvalitet på matt papir. Magasiner som nesten ser ut som bøker, og som du tare vare på og har liggende på stuebordet. Utgavene er gjerne kuraterte kolleksjoner i limited edition, sier hun videre i pressemeldingen.
Og nevner konsepter som Kinfolk - USA - og Cereal - UK.
Midt i det digitale kaoset mener Gullaug at vi har behov for å roe ned, finne et sted der øynene får hvile, gi sjelen ro og fantasien næring. Hun brenner for kunst og kultur, og er opptatt av det norske og det ekte, men søker også inspirasjon fra utlandet. Hun er på konstant reisefot, med fotograf Trond Johan Andersen, og reisesaker skrives med en «kulturell stemme»:
– Jeg ønsker at leserne skal bli beriket av temaene og lære noe nytt. Jeg elsker å snakke med mennesker som skaper noe selv. Da kan jeg videreføre deres tanker og ideer til leserne, samtidig som jeg skaper stolthet og bidrar til en vinnerkultur.
Nordberg
Nordre Aker Budstikke tok kontakt med Gullaug, for hun er lokal og bor på Nordberg:
– Jeg har bodd i Bregneveien på Nordberg i 28 år, bor i en generasjonsbolig sammen med mine gamle svigerforeldre, min mann og mine to sønner på 26 og 28 år, som har vokst opp her, forteller hun til lokalavisa.
Yngstemann Kristoffer Pless er grafisk designer og gjør layout'en på FEELGOOD.
– Jeg setter sammen stoffet i FEELGOOD på hjemmekontoret på Nordberg i tett samarbeid med sønnen min.FEELGOOD er er en sum av hva jeg har opparbeidet meg av kompetanse gjennom et langt arbeidsliv innen reiseliv, reklame og media. Jeg har jobbet i hotell i 16 år og drevet eget reklamebyrå i 19 år. FEELGOOD har 10 års jubileum i 2020.
– Kunst, kultur og design er også et uttrykk for mine personlige interesser. Derfor blir dette et veldig personlig prosjekt for meg. Jeg intervjuer kunstnere bak kunsten, fremfor alt norske, formidler gode kulturopplevelser og skriver om norsk design. Det estetiske er viktig i FEELGOOD. Jeg samarbeider med noen av Norges beste fotografer, blant andre Jarle Hagen og Knut Bry, forteller Gullaug videre.
Skulptur, design, mote, fransk mat og moderne huldre
Fra og med 11. april er det ute hos Narvesen over hele landet. Det er også til salgs hos utvalgte gallerier.
I premiereutgaven, som ble lansert 4. april, fristes blant annet med stoff om skulptur, fotoserie inn i universet der kunst møter design og mote: Førstedanser i Nasjonalballetten ved Den Norske Opera, Camilla Spidsøe Cohen, blir kledd opp og stylet av den norske motedesigneren Frank Remme. Fransk matkultur, moderne huldre på fest, og om Trondheims nye storstue, for å nevne noe.
Opplaget er 2000 bokasiner.
Meld deg på nyhetsbrev
Få ukens nyheter oppsummert i et nyhetsbrev fra Nordre Aker Budstikke. Det er gratis, og du melder deg på her!