Nordre Aker Budstikke

Nordre Aker Budstikke

«Femstjernes Sykehjem»

Torild Nilsen døde i september. Ektemannen takker Grefsenhjemmet for god omsorg for kona. Foto: Kristin Tufte Haga / Privat

KOMMENTAR: Vi hører stadig om hvor ille tilstanden er på mange sykehjem, dårlig mat, dårlig renhold og stell, pleiere som ikke er til stede, og manglende informasjon til pårørende. Det er ikke tilfellet på Grefsenhjemmet, skriver Per Otto Nilsen.

Nordre Aker Budstikke
Nordre Aker Budstikke

Publisert:

Sist oppdatert: 08.10.2019 kl 07:47

Restaurantguiden er ute ukentlig og vurderer restauranter og gir terningkast. Andre gir vurderinger av hoteller og andre etablissementer, men hva med sykehjem? Dette er instutisjoner svært mange av oss, dessverre, på et eller annet tidspunkt skal bo, ikke bare et døgn eller to, men kanskje i flere år.

Vi hører stadig om hvor ille tilstanden er på mange sykehjem, dårlig mat, dårlig renhold og stell, pleiere som ikke er til stede, manglende informasjon til pårørende osv.

For en kort stund siden, døde min kone etter godt over seks år på Grefsenhjemmet i Oslo. Hun fikk Alzheimer i en alder av 58 år. Etter å ha bodd hjemme med meg i åtte år, ble hun såpass syk at det ikke lenger fungerte å ha hun boende hjemme. Den tunge beslutningen jeg måtte den gang ta, var å søke plass på et sykehjem. I og med at hun hadde vært to år på dagsenter på Grefsenhjemmet, var det ikke noen tvil hos meg og mine barn om hvor vi skulle søke plass. 10 måneder etter jeg hadde sendt inn søknaden, fikk hun plass.

Ventetiden var lang, men vi fikk godt «betalt» for å vente. Som pårørende på Grefsenhjemmet i over seks år, vil jeg gi de terningkast seks, eller «Femstjernes Sykehjem»!

Først og fremst sykepleiere, fagarbeidere og hjelpepleiere som jeg var daglig i kontakt med var profesjonelle.

De viste kjærlighet og empati overfor beboerne. For de var det ikke bare en jobb de gikk til, men ga av hele seg. Man fikk følelse av å være en del av en familie.

LES OGSÅ: Årets medarbeider i eldreomsorgen på Grefsenhjemmet: – Jeg jobber så mye med kjærlighet

Maten var alltid delikat og god. Ofte med blomster på bordene, og pyntet ved de forskjellige anledninger; påske, jul og så videre.

Per Otto Nilsen. Foto: KRISTIN TUFTE HAGA

Aktiviteter hver uke som, konserter, babytreff, film på storskjerm, bingo, musikkstund, konfirmanttreff, sittegym, ja og mye mye mer. Også de øvrige ansatte var alltid blide og imøtekommende.

Pårørende fikk hver uke en oversikt om hvilke aktiviteter som skulle skje. Pårørende hadde møter stort sett en gang per måned. der vi kunne ytre ønsker om hva vi, sammen med Grefsenhjemmet, kunne gjøre for å komme ett skritt videre.

Å være pårørende, er i seg selv en stor påkjenning. Men det er lettere å være pårørende når du kan gå etter et besøk og vite at din kjære er i trygge hender hos mennesker der som bryr seg.

Min kone og jeg har vært heldige, og vil rette en stor takk til Grefsenhjemmet for at hun fikk den omsorg og pleie på et «Femstjernes Sykehjem».

Nyhetsbrev fra Nordre Aker Budstikke

Få ukens nyheter oppsummert i et nyhetsbrev fra Nordre Aker Budstikke. Det er gratis, og du melder deg på her!

Personvern og datalagring

Lagring og logging av data

Ved å besøke dette nettstedet lagres noen tekniske data om din internettforbindelse og nettleser. Disse data kan kategoriseres som følger:

Informasjonskapsler

Dette nettstedet bruker cookies/"informasjonskapsler" for å forbedre funksjonalitet og brukeropplevelse.

Vis mer

Teknisk info

Når du besøker et nettsted vil webserveren logge noe teknisk info som din IP-adresse, hvilken nettleser du bruker og tidspunktet for hver gang du forespør data fra serveren, altså når du klikker på en intern lenke og laster en ny nettside eller tilhørende data som skrifttyper, bilder, ulike script som kreves for at nettsiden skal fungere.

Disse dataene spares bare en viss tidsperiode for å kunne utføre feilsøking og feilretting i systemene, og deles aldri med avisens ansatte eller tredjepart.

Brukerinformasjon

Vi lagrer noe informasjon om deg som bruker. På dette nettstedet lagres ingen sensitiv informasjon, men enkel kontaktinformasjon som du gir fra deg når du oppretter en brukeronto eller kjøper tjenester i nettavisen vil lagres i våre databaser. Dette er nødvendig for å kunne levere tjenestene til deg. Disse dataene slettes når du sletter din brukerkonto.

Hvem lagrer vi data om?

Vanlige besøkende/lesere:

Hvis du besøker dette nettstedet uten å ha registrert en brukerkonto eller abonnement, lagres følgende data om deg:

Vis mer

Innloggede brukere og abonnenter:

Hvis du velger å opprette en brukerkonto og/eller abonnement på nettavisen, vil også følgende informasjon lagres om deg:

Vis mer

NB: Etter at data er slettet vil de likevel kunne spares i inntil 180 dager i backuper. Backuper lagres med høy sikkerhet og begrenset tilgang, og er nødvendig for å kunne drive feilsøking og ivareta brukerenes og datasystemenet sikkerhet.

Dine rettigheter:

Som bruker av dette nettstedet kan du kontakte avisen for å få dine data utlevert og/eller slettet.

Har du en brukerkonto/abonnement, kan du logge inn i din brukerprofil og laste ned dine lagrede data, samt slette din brukerkonto og tilhørende data når som helst.

Vis mer


Hvis du trykker AVVIS vil ingen informasjonskapsler lagres i din nettleser og ingen data om deg logges i våre databaser. Det betyr også at vi ikke kan vite om du har godkjent eller ikke, slik at du vil se denne advarselen på hver side du besøker. Teknisk informasjon (webserverlogger) vil likevel lagre din IP-adresse og nettleserinformasjon, men dise slettes fortløpende som beskrevet ovenfor.

Vi tar ditt personvern på alvor

Ved å besøke dette nettstedet vil noen data bli lagret. Dette er informasjon som er nødvendig for å kunne tilby tjenesten til deg.

Vi lagrer så lite data vi kan, så kort tid som mulig.

Noe gikk galt! Vennligst forsøk på nytt.

Mer informasjon

Siden lastes nå på nytt...