Nordre Aker Budstikke

Nordre Aker Budstikke

- Fjorårsrussen satte standarden. Nå må vi overgå dem

Sarah Louise Åsheim (19) fra Abildsø og Kuben vgs., Marie Veum (18), Oppsal og F21, Emma Thøgersen Martinsen (18), Bjørndal og Bjørnholt vgs., Susanne Fjellestad (19), Høybråten og Kuben vgs. og Bahare Sharifian (19), Tveita og Bjørnholt. Bussen har også medlemmer fra Akademiet, OHG, Lambertseter, Persbråten og Manglerud. Foto: Foto: Karl Andreas Kjelstrup

De bru­ker 30.000 kro­ner hver for å gjø­re om den gam­le bus­sen til en «strip­pe­klubb». Noen malingsstrøk og tapet er det eneste de skal gjøre selv. Resten betaler de for.

Nordre Aker Budstikke
Nordre Aker Budstikke

Publisert:

Sist oppdatert: 30.04.2014 kl 10:53

OSLO/MOSS: I en diger verkstedhall like utenfor Moss står flere titalls gamle busser. Det er mange år siden de fraktet passasjerer i rute, men de fleste av dem har dertil mange år på dekkene som rullende festmaskiner. Noen er allerede malt opp i sterke farger. Andre er ennå trukket helt i hvitt og venter på dekorasjon.

- Vi vet jo hvem som har kjøpt hvilke busser, så vi har sett noen, selv om konseptene ikke er sluppet ennå, sier bussjef Bahare Sharifian fra Bjørnholt.

- Det er ganske mange bra konsepter i år syns jeg, sier Sarah Louise Åsheim, avgangselev ved Kuben vgs., hemlighetsfullt.

DittOslo kårer «Årets russebuss 2014» - sørg for å nominere din buss nå!

Først i Oslo med konseptslipp

Selv «slapp» de 24 jentene fra skolene Bjørnholt, Fyrstikkalleen, Kuben, Akademiet, Oslo Handelsgym, Lambertseter, Persbråten og Manglerud konseptet sitt 20. mars, og var dermed en av de aller første oslobussene som lettet på sløret.

Andre venter til langt ut i april før bussnavnet blir offisielt.

- Bussen var ferdig sprayet, og vi gadd ikke stresse med å dekke den til og passe på at ikke noen lekket navnet. Så vi bestemte oss for å slippe den dagen bussen var ferdig, sier Bahare.

Samtidig innrømmer jentene at det ikke er helt uvesentlig at konseptslippet blir lagt merke til:

- Det er så mange busser som skal slippe, så det er morsomt å heller bli husket som bussen som slapp tidlig, enn kjempesent, sier Sarah.

LES OGSÅ: Nerd, streber, latsabb eller overlegen? Slik er osloelevene! - Om Ulsrud, Manglerud, Bjørnholt, Lambertseter, Handelsgym, Hartvig Nissen og Katta.

(Artikkelen fortsetter  under bildet)

BLUE VELVET: Emma, Sarah, Marie, Susanne og Bahare. (Foto: Karl Andreas Kjelstrup)

Strippeklubb på hjul

Nå heter de «Blue Velvet», oppkalt etter en strippeklubb i Newcastle. Dekknavnet var «Nyx - nattens gudinner». Se videointervjuet over for å høre jentene forklare konseptet.

Se bildeserie av Blue Velvet-jentene

Ifølge de 24 blårussjentene er det avgjørende at det er en rød tråd fra dekknavnet, som bussen har vært kjent under siden i høst, til konseptet de slipper nå bare uker før russetiden.

Konseptet, og dekknavnet var klart for over et år siden. Litt diskusjon var det blant de 24 jentene, som ble enige om at de skulle feire ti års endt skolegang på samme buss, allerede det første året på videregående.

I dag er de fornøyde med navnet, selv om det kan by på noen ubehagelige situasjoner.

- Det er litt kleint når voksne mennesker spør om hva navnet betyr, og vi må svare «Nei, det er en strippeklubb», ler Bahare.

LES OGSÅ: Tør ikke tenke på hvor mye "russebitching" det vil bli i 2014

- Derfor er dekknavn viktig

Jentene er tydelige på hva de mener er et godt russebusskonsept.

- Det er et konsept som har en rød tråd med dekknavnet, og at det er et tydelig felles tema, forklarer Susanne Fjellestad fra Kuben vgs.

- Og at man skjønner det umiddelbart. Det er litt kjedelig når noen slipper busskonseptet og det er noe man ikke har hørt om før, sier Sarah.

- Og det er viktig at man klarer å uttale det. Hvis det ikke er det, setter det seg ikke like enkelt, sier Emma Thøgersen Martinsen fra Bjørnholt vgs.

- Hvor viktig er det at dekknavnet «sitter» umiddelbart?

- Det er kjempeviktig. Det går man med kjempelenge, mye lenger enn konseptet, svarer Susanne.

LES OGSÅ: Ekspertenes tips: - Slik lykkes du med et godt dekknavn og russebuss-konsept

Over 700.000 kroner

- Det er viktig at konseptet er bra og skaper oppmerksomhet, når vi har brukt så mye penger, sier Sarah.

Litt over 30.000 kroner per person er Blue Velvet-jentenes budsjett. De anslår det til lite sammenliknet med «satsebussene» som bruker store beløp på lyd- og lysrigger.

SE BILDESERIE med Blue Velvet-jentene

Spørsmålet om hva som er grensen for hva en russebuss bør koste, mener jentene er umulig å svare på.

- Vi har spart i to år. Jeg jobber for det og får ikke noe fra foreldrene mine. Jeg syns det vi har brukt er nok, mens andre som satser, og som betaler mye mer enn oss, synes det er helt ok, sier Emma Thøgersen Martinsen.

65.000 kroner har gått med, bare til å konseptsanger. Men jentene mener det er nødvendig for å bli sett som russebuss. 

- Bilder, logo og sang er det første jeg ser på når noen slipper konsept. Førsteinntrykket er veldig viktig, sier Susanne.

LES OGSÅ: DittOslo kårer «Årets russebuss 2014» - sørg for å nominere din buss nå!

Fjorårsrussen satte standarden

Årets russekull føler et visst press fra dem som har tråkket sporene før dem.

- Vi sammenlikner oss veldig med fjorårets russ. Hvordan de hadde bussene sine, og hva det kostet. Da må vi betale mer, sier Bahare.

- De har satt standarden. Vi må nesten overgå fjorårets russ, sier Marie Veum fra Fyrstikkalleen skole.

Men at det er fryktelig mye penger å bruke på få ukers moro, er Blue Velvet-jentene helt enige om.

- Samtidig tror jeg ikke at jeg hadde greid å spare så mye selv i to år. Hadde jeg ikke vært på buss, så hadde jeg ikke sittet med 30.000 kroner nå. Jeg hadde brukt det på noe annet, og sikkert på noe tull. Nå har alle ekstrainntektene fra jobb gått rett til bussen, forklarer Sarah.

Les også: Årets russebuss 2013: Håret lå sirlig med brylkrem og pin up-pikene florerte!

Betaler for alt arbeidet

Blue Velvet har valgt å betale for å få russebussen sin bygget. Selv har de malt bussen innvendig, og skal sette opp glittertapet.

- Er det greit å la andre gjøre alt for dere, eller oppleves det som litt «juks»?

- Det er deilig at noen gjør det for oss. Det er ingen av oss jentene som har noe erfaring med det. Også hadde det tatt mye lenger tid om vi skulle gjøre det selv. Vi hadde nok spart litt penger på det, men ikke tid. Og så er vi opptatt av at det skal se fint ut inni bussen, sier Emma.

LES OGSÅ: DittOslo kårer «Årets russebuss 2014» - sørg for å nominere din buss nå!

DittOslos lesere kårer «Årets russebuss»

For sjuende år på rad skal dittOslo kåre «Årets russebuss» i Oslo!

Gjennom en stor leseravstemning skal vi finne hovedstadens kuleste russebuss. 30. april presenterer vi alle bussene med bilder og video på nett.

Er du selv med på en russebuss eller kjenner bussruss, må bussen nomineres nå! Fyll ut skjemaet under!

Har du spørsmål, kan du sende oss en e-post.

Laster inn ...

LES MER OM ÅRETS RUSSEKULL HER!

Personvern og datalagring

Lagring og logging av data

Ved å besøke dette nettstedet lagres noen tekniske data om din internettforbindelse og nettleser. Disse data kan kategoriseres som følger:

Informasjonskapsler

Dette nettstedet bruker cookies/"informasjonskapsler" for å forbedre funksjonalitet og brukeropplevelse.

Vis mer

Teknisk info

Når du besøker et nettsted vil webserveren logge noe teknisk info som din IP-adresse, hvilken nettleser du bruker og tidspunktet for hver gang du forespør data fra serveren, altså når du klikker på en intern lenke og laster en ny nettside eller tilhørende data som skrifttyper, bilder, ulike script som kreves for at nettsiden skal fungere.

Disse dataene spares bare en viss tidsperiode for å kunne utføre feilsøking og feilretting i systemene, og deles aldri med avisens ansatte eller tredjepart.

Brukerinformasjon

Vi lagrer noe informasjon om deg som bruker. På dette nettstedet lagres ingen sensitiv informasjon, men enkel kontaktinformasjon som du gir fra deg når du oppretter en brukeronto eller kjøper tjenester i nettavisen vil lagres i våre databaser. Dette er nødvendig for å kunne levere tjenestene til deg. Disse dataene slettes når du sletter din brukerkonto.

Hvem lagrer vi data om?

Vanlige besøkende/lesere:

Hvis du besøker dette nettstedet uten å ha registrert en brukerkonto eller abonnement, lagres følgende data om deg:

Vis mer

Innloggede brukere og abonnenter:

Hvis du velger å opprette en brukerkonto og/eller abonnement på nettavisen, vil også følgende informasjon lagres om deg:

Vis mer

NB: Etter at data er slettet vil de likevel kunne spares i inntil 180 dager i backuper. Backuper lagres med høy sikkerhet og begrenset tilgang, og er nødvendig for å kunne drive feilsøking og ivareta brukerenes og datasystemenet sikkerhet.

Dine rettigheter:

Som bruker av dette nettstedet kan du kontakte avisen for å få dine data utlevert og/eller slettet.

Har du en brukerkonto/abonnement, kan du logge inn i din brukerprofil og laste ned dine lagrede data, samt slette din brukerkonto og tilhørende data når som helst.

Vis mer


Hvis du trykker AVVIS vil ingen informasjonskapsler lagres i din nettleser og ingen data om deg logges i våre databaser. Det betyr også at vi ikke kan vite om du har godkjent eller ikke, slik at du vil se denne advarselen på hver side du besøker. Teknisk informasjon (webserverlogger) vil likevel lagre din IP-adresse og nettleserinformasjon, men dise slettes fortløpende som beskrevet ovenfor.

Vi tar ditt personvern på alvor

Ved å besøke dette nettstedet vil noen data bli lagret. Dette er informasjon som er nødvendig for å kunne tilby tjenesten til deg.

Vi lagrer så lite data vi kan, så kort tid som mulig.

Noe gikk galt! Vennligst forsøk på nytt.

Mer informasjon

Siden lastes nå på nytt...