Nordre Aker Budstikke

Nordre Aker Budstikke

Flere ladestasjoner er ute av drift

Ladestasjonen ved Kjelsås stasjon. Foto: Karl Andreas Kjelstrup

Bymiljøetaten må oppgradere programvaren på 800 ladepunkter. Samtidig minner de om at prisen som innføres for lading av elbil på kommunale plasser er lav.

Nordre Aker Budstikke
Nordre Aker Budstikke

Publisert:

Sist oppdatert: 02.04.2019 kl 14:02

KJELSÅS: – Elbil-ladestasjoner florerer det ikke av i vår bydel, i hvert fall ikke i Kjelsås- og Grefsen-området. I dag prøvde jeg å lade elbilen ved Kjelsås stasjon, men det gikk jo ikke. Da jeg ringte det oppgitte feilmeldingsnummeret, fikk jeg beskjed om at offentlige ladestasjoner i Oslo var satt ut av drift av påvente av oppdatering av programvare. Oppgraderingen ville etter planen være ferdig 9. april. De som ble oppdaterte ville være tilgjengelig etter hvert, men de hadde ingen oversikt over hvilke og når, skriver Helen til Nordre Aker Budstikke.

Hun legger til at hun ikke har sett noe informasjon rundt dette:

– Nå har jeg søkt via Google, vært inne på Oslo kommune og Bymiljøetatens nettsider og så videre. Jeg finner fortsatt ingen info. Kommunen har lite respekt for at folk trenger forutsigbarhet i sin hektiske hverdag. Oppdateringen kunne de gjerne gjort i påskeferien eller i kortere periode, mener Helen, og viser også til at ladestasjonene på Grefsenplatået er demontert.

– I stedet er det betalingsstasjoner med kort p-tid - eller ladetid - som erstatning for de som tidligere var i Grefsenveien, noe som har gjort de ubrukelige. Man parkerer i ubegrenset tid ved siden av gratis. På tre timer med 16 ampere får man ikke mange prosenter strøm "på tanken". I sammenligning lader man 14 ganger raskere på Circle K på Storo, til tilnærmet samme pris - tre kroner/kW mot 2,80 på de offentlige, ifølge Helen.

De kommunale ladestolpene ved Kjelsås stasjon. Foto: Karl Andreas Kjelstrup

Bymiljøetaten: – Beklager

Bymiljøetaten bekrefter at flere ladestasjoner for tiden ikke fungerer.

– I forbindelse med oppgradering av digitale baksystemer på ladestolper i Oslo, er enkelte ladelokasjoner for tiden ute av drift, svarer pressekontakt Monica Thorud Olsen i Bymiljøetaten.

– Vi beklager at dette ikke har vært kommunisert godt nok, men vi regner med at alt skal være oppe igjen i løpet av et par dager. Fortum, som er ny leverandør av ladeløsningen til Oslo kommune, har jobbet kontinuerlig gjennom helgen og i starten av uken for å oppdatere programvaren. Dette må gjøres fysisk på hver lokasjon, derfor tar det noe tid, forklarer hun.

Ladestolpene som er ute av drift er laderne fra leverandøren Mennecke. Disse ble montert i perioden 2013-2018. Totalt er det ca. 800 av totalt 1279 ladepunkter som må oppgraderes, ifølge Bymiljøetaten.

Ladestolpene som må oppgraderes er av typen Mennecke. Ca. 800 ladepunkter er omfattet. Foto: Karl Andreas Kjelstrup

– Rimelig lading

Thorud Olsen viser videre til at prisene som nå innføres for lading av elbil på kommunale ladeplasser i Oslo er lave.

Hun forteller at dagens pris på 10 kroner per time med parkering utgjør en pris på 2,80 kr/kWh for en gammel elbil med en ombordlader på 3,6 kW, for eksempel en eldre Leaf eller eGolf.

– For dagens biler i massesegmentet Nissan Leaf, eGolf med flere, utgjør prisen kun 1,4 kr/kW på lokasjoner hvor vi har tilgang på 400V. Det er i denne sammenheng viktig å understreke at betalingen skal dekke utgifter til strøm, men også sikre at en høyere rullering av ladeplasser slik at flere kan få benytte kostbar infrastruktur.

Det innføres betaling for lading på alle nye ladeplasser, samtidig som betaling innføres fortløpende på de eksisterende ladeplassene i løpet av året. Noen av plassene er tidsbegrenset, men prisen er 10 kroner/time kl. 09-20, og 5 kroner/time kl, 20-09.

Bedre tilgangen til ladeplassene

Thorud Olsen sier videre at prising av parkering med service - lading - er noe Bymiljøetaten innfører for å sikre at flere får tilgang til dagens ladeinfrastruktur.

– Det har vært helt nødvendig fordi svært mange elbilister har benyttet dagens ladeplasser som rene parkeringsplasser og okkupert plassene i timevis samtidig som elbilister som faktisk har trengt strøm ikke har fått tilgang. Det har skapt betydelig frustrasjon blant dagens elbilister. For lave priser for lading vil imidlertid ikke gi nødvendig rullering av biler.

Bymiljøetaten mener at dagens system vil samtidig favorisere beboere i Oslo ved at det er halv pris på kvelds- og nattestid.

– Med en pris på 5 kroner per time vil man med en eldre elbil betale rundt 1,4 kr/kW som er marginalt høyere enn selvkost, samtidig som man slipper å kjøpe en egen ladeboks til 15.000 kroner inklusive montasje. Vi mener at denne prisen er svært rimelig. Det er imidlertid viktig å balansere kravet til nødvendig rullering av biler og effektivitet med kravet til en fornuftig pris som fortsatt bidrar til å favorisere nullutslippsløsninger så vi vil evaluere ordningen nøye etter ett år.

Thorud Olsen legger til at elbiler kan på lik linje med bensin- og dieselbiler parkere gratis på kommunal gateparkering om natta, men også gratis på dagtid der bensin- og dieselbiler må betale (gjelder også boerparkeringssonene).

Meld deg på nyhetsbrev

Få ukens nyheter oppsummert i et nyhetsbrev fra Nordre Aker Budstikke. Det er gratis, og du melder deg på her!

Personvern og datalagring

Lagring og logging av data

Ved å besøke dette nettstedet lagres noen tekniske data om din internettforbindelse og nettleser. Disse data kan kategoriseres som følger:

Informasjonskapsler

Dette nettstedet bruker cookies/"informasjonskapsler" for å forbedre funksjonalitet og brukeropplevelse.

Vis mer

Teknisk info

Når du besøker et nettsted vil webserveren logge noe teknisk info som din IP-adresse, hvilken nettleser du bruker og tidspunktet for hver gang du forespør data fra serveren, altså når du klikker på en intern lenke og laster en ny nettside eller tilhørende data som skrifttyper, bilder, ulike script som kreves for at nettsiden skal fungere.

Disse dataene spares bare en viss tidsperiode for å kunne utføre feilsøking og feilretting i systemene, og deles aldri med avisens ansatte eller tredjepart.

Brukerinformasjon

Vi lagrer noe informasjon om deg som bruker. På dette nettstedet lagres ingen sensitiv informasjon, men enkel kontaktinformasjon som du gir fra deg når du oppretter en brukeronto eller kjøper tjenester i nettavisen vil lagres i våre databaser. Dette er nødvendig for å kunne levere tjenestene til deg. Disse dataene slettes når du sletter din brukerkonto.

Hvem lagrer vi data om?

Vanlige besøkende/lesere:

Hvis du besøker dette nettstedet uten å ha registrert en brukerkonto eller abonnement, lagres følgende data om deg:

Vis mer

Innloggede brukere og abonnenter:

Hvis du velger å opprette en brukerkonto og/eller abonnement på nettavisen, vil også følgende informasjon lagres om deg:

Vis mer

NB: Etter at data er slettet vil de likevel kunne spares i inntil 180 dager i backuper. Backuper lagres med høy sikkerhet og begrenset tilgang, og er nødvendig for å kunne drive feilsøking og ivareta brukerenes og datasystemenet sikkerhet.

Dine rettigheter:

Som bruker av dette nettstedet kan du kontakte avisen for å få dine data utlevert og/eller slettet.

Har du en brukerkonto/abonnement, kan du logge inn i din brukerprofil og laste ned dine lagrede data, samt slette din brukerkonto og tilhørende data når som helst.

Vis mer


Hvis du trykker AVVIS vil ingen informasjonskapsler lagres i din nettleser og ingen data om deg logges i våre databaser. Det betyr også at vi ikke kan vite om du har godkjent eller ikke, slik at du vil se denne advarselen på hver side du besøker. Teknisk informasjon (webserverlogger) vil likevel lagre din IP-adresse og nettleserinformasjon, men dise slettes fortløpende som beskrevet ovenfor.

Vi tar ditt personvern på alvor

Ved å besøke dette nettstedet vil noen data bli lagret. Dette er informasjon som er nødvendig for å kunne tilby tjenesten til deg.

Vi lagrer så lite data vi kan, så kort tid som mulig.

Noe gikk galt! Vennligst forsøk på nytt.

Mer informasjon

Siden lastes nå på nytt...