Nordre Aker Budstikke

Nordre Aker Budstikke

«Folk blir oppgitte og gir beng i å sortere avfallet sitt»

Fra returpunkt på Korsvoll, fredag. Foto: LESERBILDE

KOMMENTAR: – Jeg har siden begynnelsen av desember vært i kontakt med Renovasjonsetaten om både fulle glass, metall og returpapir-beholdere.

Nordre Aker Budstikke
Nordre Aker Budstikke

Publisert:

Sist oppdatert: 05.01.2019 kl 10:42

1. nyttårsdag publiserte Nordre Aker Budstikke sak om returpunkt på Kjelsås, der det var stablet mange poser med flasker og annet, ved beholderne - eller containerne - les hele saken her. I etterkant av saken har det kommet tips om lignende tilstander andre steder i bydelen. Jan Ole Bjørnholt forteller at han har vært i kontakt med Renovasjonsetaten om fulle beholdere:

Svaret jeg fikk fra Renovasjonsetaten, var at skulle etaten hatt oversikt og kontroll med alle containerne, måtte de kjørt rundt og sjekket hundrevis av containere, og at disse tømmes annenhver uke - eller i hvert fall en gang i måneden. I tillegg at det alltid er mulig for brukere å klage, men at etaten ikke kan gjøre annet enn å påpeke til transportfirmaet i etterkant av eventuelle klager.

Ved Extra på Korsvoll. Leserbilde

Med andre ord: Klassisk ansvarsfraskrivelse, gjennom å kjøpe inn tjenesten.

Dessverre er fulle glass, metall og returpapir-beholdere gjeldende hele året, flere steder i vårt distrikt. Jeg har rundt 20 bilder av overfylte containere for glass og et par for papir. De har vært sånn lenge. Folk blir oppgitte og gir «beng» i å sortere avfallet sitt, som følge av dette.

Full papircontainer. Leserbilde

Renovasjonsetatens ansvar er å legge opp til tømte containere før julerushet. Alle vet jo at det kommer ekstra mye glass, papir og papp i den tiden. Altså er ikke problemet at en bil er på verksted fredag i romjula, men mangelfull organisering av tjenesten gjennom hele året.

Jan Ole Bjørnholt

Renovasjonsetaten svarer

Renovasjonsetaten, ved pressekontakt Jørgen Bakke Fredriksen, er kjent med kommentaren til Jan Ole Bjørnholt, og svarer følgende:

Hvis dette var måten leseren ble møtt på hos oss, så får jeg bare beklage. Jeg skal prøve å forklare med litt blidere ord.

Innsamlingen av glass- og metallemballasje er en konkurranseutsatt tjeneste; altså har ikke Renovasjonsetaten faktisk styring på driften slik vi for eksempel nå har i innsamlingen av husholdningsavfall. Vi styrer den derimot på bakgrunn av normal kontraktsoppfølging som blant annet baserer seg på rapporter fra leverandøren vår og tilbakemeldinger fra publikum. Vi har per i dag 1021 returpunkter som tømmes enten månedlig, annenhver uke, ukentlig eller to ganger per uke. Tømmefrekvensen skal ideelt sett stemme overens med den faktiske bruken av beholderne, og så kan vi selvsagt endre frekvensen basert på datagrunnlaget fra innsamlingen.

Vi har installert såkalte nivåmålere i nær 200 returpunkter. Det gjør at vi kan overvåke fyllingsgraden i de beholderne, og det gir oss mye verdifull data. Disse returpunktene er med på de vanlige innsamlingsrutene, men kan også tømmes ved behov dersom måleren viser at det er fullt. Utover dette er vi fortsatt avhengige av tilbakemeldinger fra publikum dersom det er fullt. REN har ikke kapasitet til å manuelt overvåke over 800 beholdere spredt over hele byen.

Når vi får beskjed om et fullt returpunkt (og det er en stund til neste tømming), skal det gå beskjed til leverandør om at det skal tømmes der. Dette er også en del av kontraktsoppfølgingen. Ved gjentatte avvik/forsinkelser kan REN ilegge dagmulkt.

Denne uken har vi varslet leverandøren om dagmulkt dersom forholdene ikke er ordnet i løpet av svært kort tid. Så det er slett ikke snakk om at REN ikke har effektive virkemidler overfor leverandøren vår. Samtidig er vi opptatt av et godt samarbeid, og begge parter er selvsagt interessert i å ordne eventuelle problemer før det går for langt. Og så har vi sikkert ikke vondt av å gjennomgå rutinene våre med jevne mellomrom.

Dette ble langt, men jeg vil gjerne avslutte med en kommentar om juleinnsamlingen spesifikt. Det er åpenbart at mye kunne vært gjort bedre denne gangen, og det er dessverre ikke første gangen vi ligger litt bak etter nyttår. Jeg tror også – som leseren deres – at vi skal etterstrebe å være à jour før juleuken, så langt det lar seg gjøre.

Personvern og datalagring

Lagring og logging av data

Ved å besøke dette nettstedet lagres noen tekniske data om din internettforbindelse og nettleser. Disse data kan kategoriseres som følger:

Informasjonskapsler

Dette nettstedet bruker cookies/"informasjonskapsler" for å forbedre funksjonalitet og brukeropplevelse.

Vis mer

Teknisk info

Når du besøker et nettsted vil webserveren logge noe teknisk info som din IP-adresse, hvilken nettleser du bruker og tidspunktet for hver gang du forespør data fra serveren, altså når du klikker på en intern lenke og laster en ny nettside eller tilhørende data som skrifttyper, bilder, ulike script som kreves for at nettsiden skal fungere.

Disse dataene spares bare en viss tidsperiode for å kunne utføre feilsøking og feilretting i systemene, og deles aldri med avisens ansatte eller tredjepart.

Brukerinformasjon

Vi lagrer noe informasjon om deg som bruker. På dette nettstedet lagres ingen sensitiv informasjon, men enkel kontaktinformasjon som du gir fra deg når du oppretter en brukeronto eller kjøper tjenester i nettavisen vil lagres i våre databaser. Dette er nødvendig for å kunne levere tjenestene til deg. Disse dataene slettes når du sletter din brukerkonto.

Hvem lagrer vi data om?

Vanlige besøkende/lesere:

Hvis du besøker dette nettstedet uten å ha registrert en brukerkonto eller abonnement, lagres følgende data om deg:

Vis mer

Innloggede brukere og abonnenter:

Hvis du velger å opprette en brukerkonto og/eller abonnement på nettavisen, vil også følgende informasjon lagres om deg:

Vis mer

NB: Etter at data er slettet vil de likevel kunne spares i inntil 180 dager i backuper. Backuper lagres med høy sikkerhet og begrenset tilgang, og er nødvendig for å kunne drive feilsøking og ivareta brukerenes og datasystemenet sikkerhet.

Dine rettigheter:

Som bruker av dette nettstedet kan du kontakte avisen for å få dine data utlevert og/eller slettet.

Har du en brukerkonto/abonnement, kan du logge inn i din brukerprofil og laste ned dine lagrede data, samt slette din brukerkonto og tilhørende data når som helst.

Vis mer


Hvis du trykker AVVIS vil ingen informasjonskapsler lagres i din nettleser og ingen data om deg logges i våre databaser. Det betyr også at vi ikke kan vite om du har godkjent eller ikke, slik at du vil se denne advarselen på hver side du besøker. Teknisk informasjon (webserverlogger) vil likevel lagre din IP-adresse og nettleserinformasjon, men dise slettes fortløpende som beskrevet ovenfor.

Vi tar ditt personvern på alvor

Ved å besøke dette nettstedet vil noen data bli lagret. Dette er informasjon som er nødvendig for å kunne tilby tjenesten til deg.

Vi lagrer så lite data vi kan, så kort tid som mulig.

Noe gikk galt! Vennligst forsøk på nytt.

Mer informasjon

Siden lastes nå på nytt...