Ingen rask parkeringsløsning:

For vanskelig å definere hva bildeling er

Byråd Lan Marie Berg (MDG) og Per Trygve Hoff (H) - innfelt - er uenige om hvor raskt en parkeringsordning for bildelere kan komme på plass. Imens fortviler Ullevål-beboer Julie Gjermundsen og direktør for Bilkollektivet, Morten Munch-Olsen. Foto: Oslo kommune (Sturlason) / Karl A. Kjelstrup

Miljø- og samferdselsbyråd Lan Marie Berg (MDG) fastholder at det er for mange måter å dele bil på til at byrådet kan lage en midlertidig løsning på utfordringene beboerparkeringsordningen har skapt.

Nordre Aker Budstikke
Nordre Aker Budstikke

Publisert:

Sist oppdatert: 18.10.2018 kl 12:24

ULLEVÅL/RÅDHUSET: Bilkollektivet, Norges største bildelingsordning, ropte varsko da beboerparkeringen ble innført i Nordre Aker i september. De syv bilene kollektivet hadde på Damplassen kunne ikke lenger stå der: Beboerparkeringen er nemlig forbeholdt beboere i området. Parkeringstillatelse kan ikke kjøpes av Bilkollektivet, som ikke er beboer. Medlemmene, som bor i Ullevål hageby, kan heller ikke kjøpe beboerparkering, fordi de ikke eier bilene.

Bilkollektivet kan kjøpe parkering på timesbasis, slik som besøkende, men det blir dyrt, mener de. For den politiske viljen til å finne en løsning er der: Bystyret vedtok i juni å endre beboerparkeringsordningen, slik at delebiler får parkeringstillatelse i alle soner, samt å sette av 600 egne parkeringsplasser i byen til delebiler.

Til Nordre Aker Budstikke har byrådsavdelingen for miljø og samferdsels sagt at en ny forskrift trolig først kan være på plass om et halvt år. Det er for lenge, mener Bilkollektivet, og bildelere på Ullevål, vi snakket med. Samtidig mener de at bildelere ikke bør betale mer for beboerparkering enn det de som eier bil selv gjør. Les hele saken om dette her.

I rådhuset

– Et halvt år er altfor lang tid. Dette burde jo vært på plass til beboerparkeringen ble innført, sier Per Trygve Hoff, bystyrerepresentant for Høyre, og medlem i samferdsel- og miljøkomiteen på rådhuset. Han har lest om bildelernes utfordringer i Nordre Aker Budstikke.

– En delebil opptar uansett bare én plass, så det er ingen grunn til at det skal være dyrere for en delebil å parkere, enn biler eid av privatpersoner.

– Jeg synes det er merkelig at det ikke kan finnes en midlertidig løsning på dette. For eksempel å la delebilene parkere som før, inntil en ny forskrift er klar. Så får man heller være litt rausere i en periode. Jeg kan ikke si hvor Høyre ender når et endelig forslag skal vedtas, men jeg mener en midlertidig løsning burde være mulig nå, sier Hoff.

I forrige uke tok han derfor saken opp med miljø- og samferdselsbyråd Lan Marie Berg (MDG) i samferdsel- og miljøkomiteens møte i rådhuset.

Hva er bildeling?

– Vi hadde et bystyrevedtak i juni der vi vedtok å opprette 600 parkeringsplasser til bildeling. Høyre ønsket 1000. Fordi vi mener det er en bra ordning, og mangel på parkeringsplasser bør ikke være noe hinder for en god bildelingsordning, sa Hoff i komiteen, og spurte:

– Er det mulig å få etablert kjapt en midlertidig ordning, mens man jobber med en permanent løsning? Og er det slik at byråden fremdeles trenger seks måneder for å få på plass en forskrift om dette, eller kan vi forvente at den kommer tidligere?

– Jeg er veldig opptatt av at vi skal få til gode ordninger for bildeling, men vi trenger regler for dette, svarte byråd Berg.

– Vi er nødt til å finne ut hva vi regner som bildeling. Og det er nettopp derfor denne prosessen vil ta noe tid.

Forskriften vil trolig være ferdig utarbeidet, og komme på høring, i løpet av høsten, opplyste hun. Likevel vil den først tre i kraft en gang i 2019.

– Så svaret på spørsmålet om vi kan framskynde dette, er at vi må vite for hvem det skal gjelde.

– Så det betyr at vi neppe får klar en forskrift før jul? Hva med en midlertidig ordning, slik at vi ikke spenner bena under beboerparkeringen? fulgte Hoff opp.

Berg bekreftet at det sannsynligvis ikke vil være noe klart før jul.

– Vi vet ikke for hvem det skulle gjelde. Så det blir vanskelig å implementere en midlertidig ordning som da eventuelt vil kunne brukes av alle. Det er flere som hevder at de deler bil, som kanskje ikke vil gå innunder en eventuell type definisjon som går innunder det arbeidet vi nå er i gang med, svarte hun.

Midlertidig

Hoff kommenterte at en midlertidig ordning ikke ville behøve en høringsrunde.

– Så det burde ikke ta altfor mange dager å sette seg rundt bordet og finne en ordning som kanskje ikke er helt optimal, men som kan være bedre enn at det ikke finnes et tilbud til bildelere i det hele tatt, sa han.

– Vi har vært veldig opptatt av at dette skal kunne skje så fort som mulig. Men vi har ennå ikke funnet noen måte å løse det på, kontret byråden.

LES BILKOLLEKTIVETS SVAR: «Byrådet og MDG har snakket varmt om bildeling lenge. Nå vet de plutselig ikke hva det er?»

Nyhetsbrev fra Nordre Aker Budstikke

Få ukens nyheter oppsummert i et nyhetsbrev fra Nordre Aker Budstikke. Det er gratis, og du melder deg på her!

Nøkkelord

Personvern og datalagring

Lagring og logging av data

Ved å besøke dette nettstedet lagres noen tekniske data om din internettforbindelse og nettleser. Disse data kan kategoriseres som følger:

Informasjonskapsler

Dette nettstedet bruker cookies/"informasjonskapsler" for å forbedre funksjonalitet og brukeropplevelse.

Vis mer

Teknisk info

Når du besøker et nettsted vil webserveren logge noe teknisk info som din IP-adresse, hvilken nettleser du bruker og tidspunktet for hver gang du forespør data fra serveren, altså når du klikker på en intern lenke og laster en ny nettside eller tilhørende data som skrifttyper, bilder, ulike script som kreves for at nettsiden skal fungere.

Disse dataene spares bare en viss tidsperiode for å kunne utføre feilsøking og feilretting i systemene, og deles aldri med avisens ansatte eller tredjepart.

Brukerinformasjon

Vi lagrer noe informasjon om deg som bruker. På dette nettstedet lagres ingen sensitiv informasjon, men enkel kontaktinformasjon som du gir fra deg når du oppretter en brukeronto eller kjøper tjenester i nettavisen vil lagres i våre databaser. Dette er nødvendig for å kunne levere tjenestene til deg. Disse dataene slettes når du sletter din brukerkonto.

Hvem lagrer vi data om?

Vanlige besøkende/lesere:

Hvis du besøker dette nettstedet uten å ha registrert en brukerkonto eller abonnement, lagres følgende data om deg:

Vis mer

Innloggede brukere og abonnenter:

Hvis du velger å opprette en brukerkonto og/eller abonnement på nettavisen, vil også følgende informasjon lagres om deg:

Vis mer

NB: Etter at data er slettet vil de likevel kunne spares i inntil 180 dager i backuper. Backuper lagres med høy sikkerhet og begrenset tilgang, og er nødvendig for å kunne drive feilsøking og ivareta brukerenes og datasystemenet sikkerhet.

Dine rettigheter:

Som bruker av dette nettstedet kan du kontakte avisen for å få dine data utlevert og/eller slettet.

Har du en brukerkonto/abonnement, kan du logge inn i din brukerprofil og laste ned dine lagrede data, samt slette din brukerkonto og tilhørende data når som helst.

Vis mer


Hvis du trykker AVVIS vil ingen informasjonskapsler lagres i din nettleser og ingen data om deg logges i våre databaser. Det betyr også at vi ikke kan vite om du har godkjent eller ikke, slik at du vil se denne advarselen på hver side du besøker. Teknisk informasjon (webserverlogger) vil likevel lagre din IP-adresse og nettleserinformasjon, men dise slettes fortløpende som beskrevet ovenfor.

Vi tar ditt personvern på alvor

Ved å besøke dette nettstedet vil noen data bli lagret. Dette er informasjon som er nødvendig for å kunne tilby tjenesten til deg.

Vi lagrer så lite data vi kan, så kort tid som mulig.

Noe gikk galt! Vennligst forsøk på nytt.

Mer informasjon

Siden lastes nå på nytt...