– Det er svært utfordrende å sikre trygge skoleveier i området

Dette er fra detvsom tidligere var parkeringsplass ved Korsvollbanen i Åmotveien. Foto: Kristin Tufte Haga
Det er flere utfordringer på skoleveien til Korsvoll. Blant annet beklager tiltakshaver for nye Korsvollhallen, Kultur og idrettsbygg, at feil vei ble brukt til massetransport.
Publisert: 22.01.2021 kl 07:55
Sist oppdatert: 22.01.2021 kl 12:39
KORSVOLL: Nye Korsvollhallen er på gang, og tiltakshaver, Kultur- og idrettsbygg Oslo KF har i regi av entreprenør startet graving på området ved banen.
I planen står det at kun Åmotveien skal brukes til anleggskjøring, men foreldre varslet om at også Langåsveien ble brukt.
– Vi beklager at entreprenør har brutt våre prosjektinterne regler ved å bruke Langåsveien til massetransport. Vi har understreket alvoret overfor vår entreprenør, som lover at påfølgende leveranser skal skje i Åmotveien med mindre annet er godkjent av byggherre på forhånd, ifølge Ingunn Olsen, kommunikasjonssjef byggeprosjekter i Kultur- og idrettsbygg Oslo KF.
Hun legger til at som byggherre har de kontraktfestet at regelbrudd som dette utløser en bot på 2000 kroner per bil som bryter regelen.
– Gjennom våre prosjektinterne regler har vi bestemt at kun Åmotveien skal benyttes til massetransport dersom annet ikke er avtalt. Skolebarn i området blir oppfordret til å benytte alternative veier når de skal gå til skolen. Det vil imidlertid være noen leveranser i prosjektet som av ulike grunner ikke kan bruke Åmotveien. Disse leveransene skal avklares med oss som byggherre på forhånd, slik at vi i god tid kan finne løsninger i samråd med FAU, og også sørge for informasjon til foreldrene i området.
Olsen legger også til at de har stor forståelse for at foreldrene er opptatt av trygg skolevei til Korsvoll skole for barna sine, og opplever at de har god dialog med Foreldrenes Arbeidsutvalg (FAU) ved Korsvoll skole - siden før prosjektet startet opp.
– Sammen med FAU og entreprenør har vi sett på løsninger for å kunne gjennomføre transport og arbeider på en så trygg måte som mulig.
Bekymringsfullt
Representant fra FAU ved Korsvoll skole, Magnus Nesset-Kristiansen, sier til Nordre Aker Budstikke at det er svært bekymringsfullt at entreprenøren valgte feil vei til transporten.
– Vi har som sagt samarbeidet tett med prosjektledelsen i Kultur- og idrettsbygg i ett år for å ivareta sikkerheten og vet at de tar dette på største alvor. Derfor håper vi at dette var første og siste gang entreprenøren tok seg til rette uten å følge kravene til dette. Forutsigbarhet i trafikkmønstret for en så stor logistikkoperasjon over så lang tid krever seriøsitet og etterlevelse av gitte krav og regler normalt sett. Og spesielt her det passerer hundrevis av barn til og fra skolen hver dag, sier Nesset-Kristiansen.
Skjoldveien
I tillegg er det flere andre utbyggingsprosjekter langs skoleveien. Nordre Aker Budstikke har tidligere også omtalt Skjoldveien som utrygg skolevei.
Torsdag sendte også rystet mor bilder og oppdatering fra Skjoldveien.
– Jeg var rystet i dag. Det er flere utbyggingsområder, fullstendig kaos i veien der barna går i mørket. Lastebilder og kranbiler om hverandre. Jeg ringte politiet uten at de kunne gjøre noe.
Bymiljøetaten har sett bildene moren har tatt, og svarte Nordre Aker Budstikke torsdag:
– Vi kommer til å dra til Skjoldveien og sjekke forholdene. Som nevnt tidligere, er det lov å stå parkert med større kjøretøyer på kommunal vei, men vi anmoder eierne om å vise hensyn til fotgjengere og annen trafikk. Hvis det lagres noe i veien, skal det sendes inn søknad på dette, ifølge Guro Birkeland Tangen, senior kommunikasjonsrådgiver i Bymiljøetaten.
Trafikkanalyse
Nesset-Kristiansen fra FAU Korsvoll mener det er svært utfordrende å sikre trygge skoleveier når det nesten ikke finnes fortau i området.
– Spesielt gjør dette seg gjeldende vinterstid med høye brøytekanter. Dette er naturligvis noe også skolen er svært opptatt av, og vi (FAU) skal i disse dager sette oss ned med skolen og se på hvordan vi kan gjøre et initiativ mot Bymiljøetaten og eventuelt lokalpolitikere. Spesielt Skjoldveien burde hatt fortau. Denne er trang, spesielt om vinteren, det står mange biler parkert, som gjør det enda mer uoversiktlig, samt at farten for enkeltbilister kan være for høy.
Han legger til at det også har skjedd en ganske stor utbygging i området de siste årene som gjør at belastningen på trafikknettet har økt.
– Dette vil neppe minske med ny flerbrukshall på plass. Den er en stor og etterlengtet berikelse for området, men burde følges av utbedringer på veinettet ut over det som gjøres i Åmotveien. Vi ønsker oss en trafikkanalyse på bakgrunn av de store endringene som har vært i området, og som kommer, som gjorde at man fikk iverksatt tiltak så alle nåværende og fremtidige barn på Korsvoll ville ha en trygg skolevei og et trygt nærmiljø, avslutter Nesset-Kristiansen.
Nyhetsbrev fra Nordre Aker Budstikke
Få ukens nyheter oppsummert i et nyhetsbrev fra Nordre Aker Budstikke. Det er gratis, og du melder deg på her!