Nordre Aker Budstikke

Carl O. Nordengen har siden november i fjor arbeidet som smittesporer i Helseetaten i Oslo kommune. Foto: Christian Fredrik Borg

En helt ny erfaring for smittejeger Carl:

– Det er ikke noe tullball under samtalen, for å si det sånn

Carl Nordengen har jobbet med mye forskjellig, blant annet som forfatter og modell. Nå er han erfaren smittesporer, eller smittejeger som de også kalles.

Nordre Aker Budstikke
Nordre Aker Budstikke

Publisert:

Sist oppdatert: 23.03.2021 kl 08:12

TÅSEN: 64-åringen er virkelig engasjert når han snakker om jobben som smittesporer. Siden november har ordførersønnen (Albert Nordengen, journ. anm.) og forfatteren «jaget» etter nærkontakter.

I løpet av den åtte timer lange vakta kan han ringe mellom 20 og 30 nærkontakter.

Jobben er imidlertid mye mer enn å ringe og fortelle at hele familier må i karantene.

Ringer og ringer

Carl Nordengen har bred tidligere arbeidserfaring, også etter flere år i utlandet. Nå sitter han hjemme i stua på Tåsen og utfører oppdrag over hele byen for Helseetaten, på vegne de respektive bydelene.

– For eksempel hvis det oppdages smitte ved en skole, så er det fort gjort at den smittede ikke bare har hatt kontakt med egen klasse, men også med andre elever. Da gjelder å kontakte alle nærkontaktene, eller familiene deres.


– Det samme gjelder jo for alle andre smittesituasjoner også, byggeplasser, selskaper og der andre har vært i nærheten av hverandre. Når det gjelder skoler, så er det skoleledelsen som videreformidler telefonnumrene til foresatte - til oss.

Nordengen understreker at når en smitte er utløst, da går det unna etterpå. Nordengen og hans team ringer kun nærkontaktene med familier - ikke de smittede:

– Det må gå raskt, for de skal kjapt i karantene. Vi er et smittesporingsteam på rundt 15 personer, men vi skal etter planen bli flere om ikke lenge. Når smitte er oppdaget, så gjelder å kaste seg over telefonen, ringe til nærkontaktene og få satt folk i karantene.

Carl O. Nordengen har siden november i fjor arbeidet som smittesporer i Helseetaten i Oslo kommune. Foto: Christian Fredrik Borg

Mutert virus gjør at det ikke bare er de som har hatt nærkontakt med smittede, som blir satt i karantene, men også familiemedlemmer.


– Nylig sporet vi opp rundt 90 stykker som var nærkontakter og familie som skulle i karantene. Det er litt av en sporingsjobb!

Seriøst

Nordengen virker å trives veldig godt i den nye jobben han har. Det å ringe og formidle den viktige informasjonen, er den letteste delen, synes han:

– Det å ringe - og sette husstander i karantene - går greit. Det er jo ikke noe hyggelig beskjed å få, men stort sett virker familiene å være orientert om hva som gjelder, i forkant av at jeg ringer. Det er svært seriøse telefonsamtaler. Det er ikke noe tullball under samtalen, for å si det sånn.

Han forklarer hvordan de er nøye med å sjekke hvem de snakker med, hvem som bor i husstanden og hvordan det går med nærkontakten - om de er smittet.

– Hvis mor og far har delt omsorg, gjelder det å gjøre oppmerksom på at nærkontakten blir der hun eller han er, og ikke drar videre til far eller mor annet sted.

– Tar mest tid

Det som skjer etter at samtalen er avsluttet, er det mest tidskrevende. Likevel er det veldig viktig.

– Vi noterer nemlig ned all info vi får fra de vi ringer til, og så skal det legges inn i et digitalt system. Forøvrig et fantastisk system, der helseansatte kan hente ut informasjon om den enkelte involverte. Jeg må si at jeg virkelig er imponert av hvilket utrolig flott digitalt system Oslo kommune har rundt dette.

Smittesporerne jobber skift, de ringer i tidsrommet fra 09.00 til 21.00.

– Jeg rekker kanskje 20-30 personer på en vakt, som er på åtte timer. Noen telefoner og oppdrag tar lenger tid enn andre, men vi har mulighet til å få støtte fra overtidssporere, hvis vi ikke rekker å ringe alle nærkontakter med familie før klokken 21.00, eller vakta er over.


– Får vi ikke tak i de vi ringer etter, blir dette notert og lagt inn i systemet, også hvis vi har lagt igjen beskjed på svareren til de vi ringer.

Har ikke truffet kollegene

Helt siden november har Nordengen arbeidet som smittesporer.

– Jeg så de søkte etter smittesporere på nettet, og jeg hadde mulighet. Nå jobber jeg fulltid med dette og trives svært godt med min nye jobb.

Han roser kollegene, som han ennå ikke har truffet i virkeligheten. Kontakten foregår via daglige Teams-møter.

– Vi har det gøy på jobben. De fleste er yngre enn meg i teamet, men vi har snakket om at vi må treffes "live" en gang til sommeren, hvis det går an da, sier han.

Foruten å være forfatter har Nordengen jobbet som salgsansvarlig i Norges Varemesse i nesten 20 år. Han har tatt statistoppdrag, vært modell og skuespiller, forteller han. Han har også bodd utenlands i mange år.

– Det å være selger og markedsfører har gitt erfaring som jeg kanskje bruker når jeg ringer rundt? Jeg vil jo si at jeg er ganske verbal. Jeg hadde mine tanker i forkant av denne jobben, om hvordan det ville bli å jobbe for kommunen.

– Men så langt er jeg bare skikkelig imponert over oppfølging og hele systemet rundt det jeg jobber med som smittesporer, sier han før han setter i gang med å ringe nye nærkontakter fra stua på Tåsen.

Nyhetsbrev:

Få ukens nyheter oppsummert i et nyhetsbrev fra Nordre Aker Budstikke. Det er gratis, og du melder deg på her!

Personvern og datalagring

Lagring og logging av data

Ved å besøke dette nettstedet lagres noen tekniske data om din internettforbindelse og nettleser. Disse data kan kategoriseres som følger:

Informasjonskapsler

Dette nettstedet bruker cookies/"informasjonskapsler" for å forbedre funksjonalitet og brukeropplevelse.

Vis mer

Teknisk info

Når du besøker et nettsted vil webserveren logge noe teknisk info som din IP-adresse, hvilken nettleser du bruker og tidspunktet for hver gang du forespør data fra serveren, altså når du klikker på en intern lenke og laster en ny nettside eller tilhørende data som skrifttyper, bilder, ulike script som kreves for at nettsiden skal fungere.

Disse dataene spares bare en viss tidsperiode for å kunne utføre feilsøking og feilretting i systemene, og deles aldri med avisens ansatte eller tredjepart.

Brukerinformasjon

Vi lagrer noe informasjon om deg som bruker. På dette nettstedet lagres ingen sensitiv informasjon, men enkel kontaktinformasjon som du gir fra deg når du oppretter en brukerkonto eller kjøper tjenester i nettavisen vil lagres i våre databaser. Dette er nødvendig for å kunne levere tjenestene til deg. Disse dataene slettes når du sletter din brukerkonto.

Hvem lagrer vi data om?

Vanlige besøkende/lesere:

Hvis du besøker dette nettstedet uten å ha registrert en brukerkonto eller abonnement, lagres følgende data om deg:

Vis mer

Innloggede brukere og abonnenter:

Hvis du velger å opprette en brukerkonto og/eller abonnement på nettavisen, vil også følgende informasjon lagres om deg:

Vis mer

NB: Etter at data er slettet vil de likevel kunne spares i inntil 180 dager i backuper. Backuper lagres med høy sikkerhet og begrenset tilgang, og er nødvendig for å kunne drive feilsøking og ivareta brukerenes og datasystemenet sikkerhet.

Dine rettigheter:

Som bruker av dette nettstedet kan du kontakte avisen for å få dine data utlevert og/eller slettet.

Har du en brukerkonto/abonnement, kan du logge inn i din brukerprofil og laste ned dine lagrede data, samt slette din brukerkonto og tilhørende data når som helst.

Vis mer


Hvis du trykker AVVIS vil ingen informasjonskapsler lagres i din nettleser og ingen data om deg logges i våre databaser. Det betyr også at vi ikke kan vite om du har godkjent eller ikke, slik at du vil se denne advarselen på hver side du besøker. Teknisk informasjon (webserverlogger) vil likevel lagre din IP-adresse og nettleserinformasjon, men dise slettes fortløpende som beskrevet ovenfor.

Vi tar ditt personvern på alvor

Ved å besøke dette nettstedet vil noen data bli lagret. Dette er informasjon som er nødvendig for å kunne tilby tjenesten til deg.

Vi lagrer så lite data vi kan, så kort tid som mulig.

Noe gikk galt! Vennligst forsøk på nytt.

Mer informasjon

Siden lastes nå på nytt...