Nordre Aker Budstikke

Nordre Aker Budstikke

Frykter bransjens «massedød»:

Fra å booke artister til lobby hos politikerne

Knut Meiner ogveventbransjen har så langt hatt et tøft bransjeår. Foto: Kristin Tufte Haga

Knut Meiner har jobbet med «events» i 24 år. Så kom koronaviruset.

Nordre Aker Budstikke
Nordre Aker Budstikke

Publisert:

Sist oppdatert: 25.08.2020 kl 11:23

KJELSÅS: Booking og arrangementer er byttet ut med hektisk møte og lobbyvirksomhet. 12. mars stengte store deler av Norge ned, på grunn av pandemien. Over natta ble eventbransjen nærmest lagt død.

– Vi var de første som ble stengt ned, og mest sannsynlig de siste som får åpne for normal drift igjen!

Knut Meiner har akkurat kommet hastende fra møte med Høyre-politikere denne gangen, de andre partiene står for tur.

– Jeg har løpt New York Marathon flere ganger. Men dette løpet er jammen meg tøffere! Nå skal vi bare holde trøkket oppe fremover!

Knut Meiner på hjemnekontoret, nå jobbes det iherdig mot politikerne. Foto: Kristin Tufte Haga

24 år i eventbransjen

Etter 22 år som journalist, startet han opp eget eventselskap for 24 år siden, Komon-Stageway AS. Han sitter også i politisk råd i Sponsor og Eventforeningen. Meiner er også valgt inn i bydelsutvalget for Nordre Aker Høyre.

Eventbransjen i Norge består i dag av 700-800 selskaper og sysselsetter rundt 5000 fast ansatte og 30.000 faste frilansere, ifølge Meiner.

– Selskapene finnes over hele landet. De største aktørene er naturligvis i Oslo. Mange av de lokale selskapene på mindre steder gjør både selvstendige arrangementer og fungerer som gode underleverandører til de største aktørene.

Han forteller videre at det i 2019 var fire selskaper som omsatte for mer enn 100 millioner, deriblant hans eget. Omsetningen totalt for bransjen er anslått til mellom fire og seks milliarder kroner.

– Inntil nå har vi opplevd å være en slags kasteball mellom ulike departementer. Det ble imidlertid i forrige uke fastslått at det er Næringsdepartementet vi sorterer under. Samtidig er vi jo også en svært betydelig bidragsyter til norsk kultur. For eksempel kjøpte mitt selskap tjenester fra norske artister og kunstnere for 22 millioner kroner i fjor - vi kjøpte lyd, lys, scene og AV-teknikk for like mye.

Kundene er privat næringsliv, men også offentlige etater og selskaper, politiske partier og idrettsarrangementer.

Frykter bransjens «massedød»

– Vi frykter snart «massedød» i bransjen, hvis ikke politikerne nå forstår at vi må få hjelp utover det lille som hittil har blitt gitt av kontantstøtte og gjennom permisjonsordningen. Kompensasjonsordning for arrangører og underleverandører i kultursektoren treffer oss ikke da den er spesifisert kun til idrett, kultur og frivillighet og basert på billettinntekter. I tillegg inkluderer den ikke hele verdikjeden. Arrangører innenfor kulturlivet har ordninger som gjør at de får kompensert frafall av publikumsinntekter. En tilsvarende ordning må på plass om norsk eventbransje skal overleve. Ingen aner jo heller ikke eventuelt når vi kan starte normal drift igjen. Kanskje til sommeren 2021? Vi kan jo håpe.

– Men går bransjen ad undas, så er det heller ikke bare å sette igang for andre på kort tid. Denne bransjen er mye «selfmade«, vi som jobber med event har erfaring. I denne bransjen lærer man underveis.

Fakta: Derfor mener eventbransjen at kompensasjonsordningen ikke er dekkende

Dekningsgrad:

  • Uunngåelige faste kostander dekkes en andel lik omsetningsfallet – i tillegg nedjustert med en justeringsfaktor - 80%
  • Vi har i praksis næringsforbud, men kommer ikke inn under reglene om dekning på inntil 90% av uunngåelige faste kostnader

Omsetningsfall:

  • Omfatter bedrifter som har minst 30% omsetningsfall sammenlignet med normalomsetning
  • En vesentlig forskjell fra øvrige bransjer er at vi har mistet omtrent all omsetning over natten

Prosjektbasert økonomi:

  • Mange har store deler av omsetningen ila. få måneder. Da risikerer man lite eller ingen støtte. Kostnadene er likevel de samme måned for måned. Mange av selskapene jobber utelukkende mot næringslivet – og har som oftest null omsetning i juli, og vil da ikke være berettiget til støtte for juli.
  • Vekstfaktoren kan slå uheldig ut ettersom den kun er basert på omsetning januar-februar 2020 sammenlignet med samme tid i fjor. Mange har likevel skalert opp virksomheten

Mange kostnader faller utenfor ordningen – Eks:

  • Renhold
  • Software
  • Regnskap og lønn – dersom man har det in-house har man ikke mulighet til å permittere og vil ikke få kostnadene dekket.
  • Faste konsulentavtaler

Resultat: Dekker for lite av de reelle kostnadene

  • Omtrent 30% av de totale kostnadene blir dekket gjennom ordningen
  • Bedriftene tappes for likviditet
  • 3/4 av bedriftene varsler konkurs i tredje kvartal dersom det fortsetter som i dag. Vil bli betydelig verre om bransjen også «mister» Q1 2021. Q1 er eventindustriens prime time. Anslår at rundt 50 prosent av årsinntektene kommer i Q1.

Permisjonsordningen:

  • Det er bra den ble utvidet. Men det er dessverre begrenset hvor lenge en arbeidstaker kan leve av 62,5 prosent av sin årslønn. De aller fleste bedriftene i bransjen har ikke permittert en del av sin arbeidsstokk, men mer eller mindre samtlige ansatte. Flere bedrifter melder om oppsigelser. Bra i et økonomisk perspektiv, men det er kritisk kompetanse som forsvinner og det vil ta mange år å erstatte. Vi er en bransje det ikke finnes noen adekvat utdannelse til. Man lærer mens man arbeider.

Konkret innspill til ordning som vil føre til at aktørene i eventbransjen vil overleve:

  • 20-25% av inntektsbortfall for 2020 (fra og med 12.03) – basert på omsetning 2019
  • Denne modellen vil treffe alle byråer relativt likt, vil forhindre spekulasjoner og lett kan etterprøves/ kontrolleres.
  • Eventbransjens aktører har relativt stabil omsetning, der 3 av 4 opplever vekst hvert år.
  • Ved dekning av 25 prosent av tapte inntekter vil ansatte kunne tas tilbake i arbeid og sørge for at kompetanse ikke forsvinner.
  • Mottatte midler fra kompensasjonsordningen betales tilbake/motregnes.

Klikk for mer...

Klikk for mindre...

25 prosent

I fjor omsatte Komon-Stageway AS for nesten 130 millioner kroner. Frem til nedstengingen var omsetningen rundt 40 millioner. Resten av året kan kanskje bli en omsetning på 2,5 millioner, tror Meiner. Kontantstøtten så langt har vært på tilsammen 350.000 kroner.

De har landet på et tall:

– Vi – bransjen, sponsor og eventforeningen – ber nå om 25 prosent dekning av omsetning, basert på fjoråret.

Det har vært et så langt annerledes år for alle. For Knut Meiner sin del så ble det naturligvis ledig tid til en del andre sysler. De som følger han på sosiale medier har nok fått med seg de mange turene med den nye bobilen og tilhørende flotte naturbilder fra vakre Norge – via «Bobil-Knut»:

– Det ble et impulskjøp, bobilen. Men jeg har kost meg skikkelig, sier Knut og klapper på bilen:

– Når det er sagt, så er det absolutt ikke ålreit å ikke ha en full jobb å gå til. Det har jeg i hvert fall funnet ut. Å bli pensjonist er ikke noe jeg skal lengte etter!

Bobil-Knut koser seg på tur. Foto: Kristin Tufte Haga

Skuffelser og overraskelser

Og så klart får man god tid til å tenke, mil etter mil i bobilen:

– Det jeg kanskje har blitt mest skuffa over i denne perioden, er utleieren i Grefsenveien, der vi har holdt til i 15 år. Jeg mener at vi har vært en bra leietager gjennom disse årene. Da vi ba om redusert leie på grunn av det store inntektstapet over natta, så fikk vi blankt avslag av Bjerke Eiendom. Det var skuffende! Nå leter vi etter nye lokaler.

Meiner fortsetter:

– Det jeg kanskje har blitt mest positivt overrasket over i denne perioden er den gode imøtegåelsen vi nå opplever fra politikerne. Når det er sagt, man vet jo ikke hva de kommer til å lande på. I løpet av august går de nåværende støtteordningene ut på dato, hva som venter er ikke lett å lese ut fra alle møtene vi har hatt med de. I tillegg er jeg stolt over måten de ansatte har taklet koronasituasjonen.

Nordre Aker Budstikke har vært i kontakt med Bjerke Eiendom. Ifølge Komon-Stageway og Knut Meiner fikk selskapet tilbud om utsettelse av husleien, og ikke tilbud om reduksjon av husleien. Bjerke Eiendom avviser at de ikke har tilbudt reduksjon av leien:

«Vi kan ikke gå konkret inn på hvilke vurderinger som ligger til grunn for dialoger og ordninger vi har gjort med våre leietakere. Det er imidlertid ikke korrekt slik Meiner hevder at vi ikke har vært villige til å diskutere leiereduksjon for hans leieforhold,» skriver Gunnar Naper i Bjerke Eiendom AS i en mail til avisa.

Nordre Aker Budstikke har etterspurt innsyn i dokumentasjon på eventuelt tilbud om redusert husleie til Meiners selskap fra utleieren, men har ikke lykkes i å motta dette fra Bjerke, som igjen viser til mailen over.

Tidligere har Nordre Aker Budstikke omtalt Bary AS, fra samme bransje, og som gikk konkurs tidligere i år:

Nyhetsbrev fra Nordre Aker Budstikke

Få ukens nyheter oppsummert i et nyhetsbrev fra Nordre Aker Budstikke. Det er gratis, og du melder deg på her!

Personvern og datalagring

Lagring og logging av data

Ved å besøke dette nettstedet lagres noen tekniske data om din internettforbindelse og nettleser. Disse data kan kategoriseres som følger:

Informasjonskapsler

Dette nettstedet bruker cookies/"informasjonskapsler" for å forbedre funksjonalitet og brukeropplevelse.

Vis mer

Teknisk info

Når du besøker et nettsted vil webserveren logge noe teknisk info som din IP-adresse, hvilken nettleser du bruker og tidspunktet for hver gang du forespør data fra serveren, altså når du klikker på en intern lenke og laster en ny nettside eller tilhørende data som skrifttyper, bilder, ulike script som kreves for at nettsiden skal fungere.

Disse dataene spares bare en viss tidsperiode for å kunne utføre feilsøking og feilretting i systemene, og deles aldri med avisens ansatte eller tredjepart.

Brukerinformasjon

Vi lagrer noe informasjon om deg som bruker. På dette nettstedet lagres ingen sensitiv informasjon, men enkel kontaktinformasjon som du gir fra deg når du oppretter en brukerkonto eller kjøper tjenester i nettavisen vil lagres i våre databaser. Dette er nødvendig for å kunne levere tjenestene til deg. Disse dataene slettes når du sletter din brukerkonto.

Hvem lagrer vi data om?

Vanlige besøkende/lesere:

Hvis du besøker dette nettstedet uten å ha registrert en brukerkonto eller abonnement, lagres følgende data om deg:

Vis mer

Innloggede brukere og abonnenter:

Hvis du velger å opprette en brukerkonto og/eller abonnement på nettavisen, vil også følgende informasjon lagres om deg:

Vis mer

NB: Etter at data er slettet vil de likevel kunne spares i inntil 180 dager i backuper. Backuper lagres med høy sikkerhet og begrenset tilgang, og er nødvendig for å kunne drive feilsøking og ivareta brukerenes og datasystemenet sikkerhet.

Dine rettigheter:

Som bruker av dette nettstedet kan du kontakte avisen for å få dine data utlevert og/eller slettet.

Har du en brukerkonto/abonnement, kan du logge inn i din brukerprofil og laste ned dine lagrede data, samt slette din brukerkonto og tilhørende data når som helst.

Vis mer


Hvis du trykker AVVIS vil ingen informasjonskapsler lagres i din nettleser og ingen data om deg logges i våre databaser. Det betyr også at vi ikke kan vite om du har godkjent eller ikke, slik at du vil se denne advarselen på hver side du besøker. Teknisk informasjon (webserverlogger) vil likevel lagre din IP-adresse og nettleserinformasjon, men dise slettes fortløpende som beskrevet ovenfor.

Vi tar ditt personvern på alvor

Ved å besøke dette nettstedet vil noen data bli lagret. Dette er informasjon som er nødvendig for å kunne tilby tjenesten til deg.

Vi lagrer så lite data vi kan, så kort tid som mulig.

Noe gikk galt! Vennligst forsøk på nytt.

Mer informasjon

Siden lastes nå på nytt...