Fredriks butikk økte omsetningen med 15 prosent i fjor

Kjøpmann Fredrik Lindell i Extra Korsvoll med prisen som beviser at butikken hans var Årets nykommer i fjor. Foto: COOP
Ble kåret til Årets Nykommer i Extra-kjeden. Men da prisen ble delt ut var butikksjef Fredrik på do.
Publisert: 27.04.2018 kl 11:46
Sist oppdatert: 27.04.2018 kl 13:38
KORSVOLL: Onsdag kveld feiret dagligvarekjeden Extra seg selv. Lavpris-kjeden til Coop var den enkeltkjeden som vokse mest i fjor, med en fremgang på 1,1 prosentpoeng fra året før. Extra har nå 12,6 prosent av dagligvaremarkedet, og er den tredje største enkeltkjeden i Norge, bak Rema 1000 og Kiwi.
Butikksjef Fredrik Lindell i Extra Korsvoll kunne juble litt ekstra over prisen «Årets Nykommer 2017» under feiringen.
– Bare det å bli nominert er helt fantastisk. Når vi da faktisk vinner prisen som «Årets Nykommer 2017», så er det helt utrolig! sier Lindell.
Onsdag kveld var alle butikksjefene i Extra samlet for å feire innsatsen og fremgangen i kjeden.
Når Nordre Aker Budstikke snakker med den mangeårige butikksjefen på Korsvoll etter festen, kan han lattermildt fortelle at da prisen ble delt ut, befant han seg på do. Dermed var det distriktsjef Leon Kenich som mottok diplomet på vegne av Lindell.
– Det er jo nesten verdt en egen sak, det!
– Hehe, ja, det er jo det, ler Lindell.
Heldigvis fikk butikksjefen selv ordnet med en ekstra fotoseanse i etterkant.
Skryter av de ansatte
– Det er helt fantastisk å se hvor bra det går med Extra-konseptet og butikkene våre, og da er det ekstra gøy med en kveld som denne! sier Christian Hoel, kjededirektør for Extra i en pressemelding.
– Som Norges raskest voksende dagligvarekjede med mange nye butikker rundt om i landet, er det ekstra hyggelig å kunne dele ut heder og ære til «Årets Nykommer 2017». Extra Korsvoll kan vise til imponerende resultater, og Fredrik og hans ansatte skal ha all ære for den jobben de utfører hver dag for å skape en så flott butikk for våre kunder og medeiere, sier Hoel.
Var Rimi
Extra Korsvoll var tidligere Rimi, og åpnet dørene som Extra i februar 2016. Fredrik Lindell har drevet butikken i Maridalsveien i omlag 15 år, og er godt kjent i nabolaget.
– Jeg har vært med på hele reisen, med rød Rimi-butikk, til gul Rimibutikk, og nå Extra. Det er et kjedekonsept som fungerer veldig bra, og som jeg er veldig fornøyd med. Vi kan tilby kundene et ekstra bredt utvalg, til de laveste prisene, sier han.
Butikken passerte i 2017 63 millioner kroner i omsetning, og har dermed hatt en omsetningsvekst på nærmere 15 posent, ifølge kjeden selv.
– Dette er en lagseier. De ansatte tok kontroll med en gang og alle har stått på siden vi åpnet som Extra, sier Lindell.
Tøft dagligvaremarked
Ifølge analysebyrået Nielsen økte Coop-kjeden Extra sin markedsandel fra 11,5 til 12,6 prosent i fjor, og ble med det den klare vekstvinneren, det skriver Dagens Næringsliv.
Den største enkeltkjeden i landet, Rema 1000, tapte terreng, og hadde i fjor 23,4 prosent markedsandel – tilbake fra 24,4 prosent i 2016. NorgesGruppen-kjeden Kiwi vokste, men ikke like mye som Extra. Kiwi hadde i fjor 20,8 prosent av markedet, mot 19,9 i 2016.
– Det er beintøff konkurranse. Den er til de grader blitt sterkere etter at Extra kom for alvor inn i markedet som en større nasjonal kjede enn noen gang. I 2016 klatret vi opp som Norges tredje største dagligvarekjede. For oss er det vanvittig gøy å se hvor sterkt vi står i den lokale konkurransen. Vi er kjemperobuste og tar kundene fra de andre kjedene, sa Extra-sjef Christian Hoel til DN i februar i år.
LES OGSÅ: Her åpnet de helt ny Kiwi-butikk denne uken
Nyhetsbrev fra Nordre Aker Budstikke
Få ukens nyheter oppsummert i et nyhetsbrev fra Nordre Aker Budstikke. Det er gratis, og du melder deg på her!