Bildegalleri

Vis alle bildegallerier

Gallery queue NU-712070802-20071207

Publisert: 07.12.2007 kl 00:00

  • 63 prosent av nordmenns reiser til de britiske øyer går til London. Men glem for en gangs skyld endeløs trasking opp og ned Oxford Street, stappfull "tube", stillestående bilkøer, Piccadilly og Bayswater. Lei deg en sykkel og oppdag London på nytt. Foto: Martin Jansen

    63 prosent av nordmenns reiser til de britiske øyer går til London. Men glem for en gangs skyld endeløs trasking opp og ned Oxford Street, stappfull "tube", stillestående bilkøer, Piccadilly og Bayswater. Lei deg en sykkel og oppdag London på nytt. Foto: Martin Jansen

  • Vår tur startet på South Bank. Hos sykkelutleien på Gabriel's Wharf velger vi en mountainbike, siden London byr på enkelte hindringer som fortauskanter. Vi betaler 16 pund cash, legger igjen ett pund på kredittkortet som depositum, feier med oss en sykkellås og et kart over Area 10, og så er vi klare for en rundttur langs Thames-en som starter og ender på Gabriel's Wharf. Foto: Martin Jansen

    Vår tur startet på South Bank. Hos sykkelutleien på Gabriel's Wharf velger vi en mountainbike, siden London byr på enkelte hindringer som fortauskanter. Vi betaler 16 pund cash, legger igjen ett pund på kredittkortet som depositum, feier med oss en sykkellås og et kart over Area 10, og så er vi klare for en rundttur langs Thames-en som starter og ender på Gabriel's Wharf. Foto: Martin Jansen

  • Etter bare noen minutters sykling åpenbarer den første store attraksjon seg: Tate Modern, Londons museum for internasjonal samtidskunst. Foto: Martin Jansen

    Etter bare noen minutters sykling åpenbarer den første store attraksjon seg: Tate Modern, Londons museum for internasjonal samtidskunst. Foto: Martin Jansen

  • Ved Southwark Bridge har sykkelbudet Charlie Hope parkert bukkeraceren og slengt fra seg Chrome-bagen for å ta en tidlig lunsjpause. ? Å sykle langs Southbank er noe av det beste jeg vet. Jeg synes denne siden av Thames-en er den klart fineste, sier Charlie. Foto: Martin Jansen

    Ved Southwark Bridge har sykkelbudet Charlie Hope parkert bukkeraceren og slengt fra seg Chrome-bagen for å ta en tidlig lunsjpause. ? Å sykle langs Southbank er noe av det beste jeg vet. Jeg synes denne siden av Thames-en er den klart fineste, sier Charlie. Foto: Martin Jansen

  • Ved Cannon Street Jernbanebro ligger puben The Anchor som har takterrasse og uteservering ved elvebredden. The Anchor er blant Londons flotteste puber. Foto: Martin Jansen

    Ved Cannon Street Jernbanebro ligger puben The Anchor som har takterrasse og uteservering ved elvebredden. The Anchor er blant Londons flotteste puber. Foto: Martin Jansen

  • Severdighetene ligger på rekke og rad langs Thames-en. Ved St. Mary Overie's Dock ligger kopien av gallionen Golden Hinde som ble ført av Sir Francis Drake. Foto: Martin Jansen

    Severdighetene ligger på rekke og rad langs Thames-en. Ved St. Mary Overie's Dock ligger kopien av gallionen Golden Hinde som ble ført av Sir Francis Drake. Foto: Martin Jansen

  • Vi sykler under London Bridge, og havner litt plutselig og litt overraskende utenfor London Dungeon i trafikkerte Tooley Street. Foto: Martin Jansen

    Vi sykler under London Bridge, og havner litt plutselig og litt overraskende utenfor London Dungeon i trafikkerte Tooley Street. Foto: Martin Jansen

  • Ved Queen's Walkway ligger museumsskipet HMS Belfast som gjorde sin skjerv under Andre Verdenskrig. Foto: Visit London

    Ved Queen's Walkway ligger museumsskipet HMS Belfast som gjorde sin skjerv under Andre Verdenskrig. Foto: Visit London

  • Nedlagte "cold stores" på Chambers Wharf maner fram stemningen fra en svunnen tid. Foto: Martin Jansen

    Nedlagte "cold stores" på Chambers Wharf maner fram stemningen fra en svunnen tid. Foto: Martin Jansen

  • The Angel i Bermondsey Wall East. Puben er Rotherhithes eldste, og ligger rett ved ruinene av herregården som ble reist for Edward III. Christopher Jones, kaptein på den legendariske skuta "The Mayflower", skal ha hyret mannskap på Angel og selveste kaptein Cook skal ha planlagt sin reise til Australia her. Fra stuene på Angel kan man se utover Thames-en og høre bølgene fra båtene som passerer. Foto: Martin Jansen

    The Angel i Bermondsey Wall East. Puben er Rotherhithes eldste, og ligger rett ved ruinene av herregården som ble reist for Edward III. Christopher Jones, kaptein på den legendariske skuta "The Mayflower", skal ha hyret mannskap på Angel og selveste kaptein Cook skal ha planlagt sin reise til Australia her. Fra stuene på Angel kan man se utover Thames-en og høre bølgene fra båtene som passerer. Foto: Martin Jansen

  • Fra South Bank er det god utsikt til de moderne bygningskompleksene i City. Foto: Martin Jansen

    Fra South Bank er det god utsikt til de moderne bygningskompleksene i City. Foto: Martin Jansen

  • Puben Mayflower i Rotherhithe Street. Ifølge legenden skal kaptein Christopher Jones vært innom her også. På Mayflower skal han skylt ned en pint før han la ut på turen som skulle frakte pilgrimer til den første varige britiske kolonien i New England. Mayflower ligger på Cumberland Wharf, og er man først her passer det bra å bestille en Cumberland sausage til lunsj. Foto: Martin Jansen

    Puben Mayflower i Rotherhithe Street. Ifølge legenden skal kaptein Christopher Jones vært innom her også. På Mayflower skal han skylt ned en pint før han la ut på turen som skulle frakte pilgrimer til den første varige britiske kolonien i New England. Mayflower ligger på Cumberland Wharf, og er man først her passer det bra å bestille en Cumberland sausage til lunsj. Foto: Martin Jansen

  • Ved Mayflower-puben ligger The Brunel Museum i et gammelt pumpehus. Det forteller historien om The Thames Tunnel som ble påbegynt i 1825 etter initiativ av Marc Brunel. Da tunnelen sto ferdig i 1843, ble det karakterisert som verdens åttende underverk. Man kan bare forestille seg hvordan bygningsarbeiderne kan ha hatt det. På den tiden var Thames-en lite annet enn en rå kloakk og den skjøre tunnelkonstruksjonen var konstant full av eksplosiv metangass. Foto: Visit London

    Ved Mayflower-puben ligger The Brunel Museum i et gammelt pumpehus. Det forteller historien om The Thames Tunnel som ble påbegynt i 1825 etter initiativ av Marc Brunel. Da tunnelen sto ferdig i 1843, ble det karakterisert som verdens åttende underverk. Man kan bare forestille seg hvordan bygningsarbeiderne kan ha hatt det. På den tiden var Thames-en lite annet enn en rå kloakk og den skjøre tunnelkonstruksjonen var konstant full av eksplosiv metangass. Foto: Visit London

  • Hvis en nødsituasjon skulle oppstå skal vi ringe kystvakten(!), forteller skiltet. Midt i London! Eksotisk. Foto: Martin Jansen

    Hvis en nødsituasjon skulle oppstå skal vi ringe kystvakten(!), forteller skiltet. Midt i London! Eksotisk. Foto: Martin Jansen

  • Ved Sayes Court i Deptford finner vi en statue av Peter den Store som bodde hos Sir John Evelins da han var i England i 1698. Foto: Martin Jansen

    Ved Sayes Court i Deptford finner vi en statue av Peter den Store som bodde hos Sir John Evelins da han var i England i 1698. Foto: Martin Jansen

  • Like ved Sayes Court ligger det kanskje tristeste kapittelet på turen vår, nemlig Norway Street. Den er lite annet enn enn sliten gatestump som fører ned til Wood Wharf. Foto: Martin Jansen

    Like ved Sayes Court ligger det kanskje tristeste kapittelet på turen vår, nemlig Norway Street. Den er lite annet enn enn sliten gatestump som fører ned til Wood Wharf. Foto: Martin Jansen

  • Er dette slutten? Men vi har jo ikke kommet til Greenwich ennå. Foto: Martin Jansen

    Er dette slutten? Men vi har jo ikke kommet til Greenwich ennå. Foto: Martin Jansen

  • Restauranten Beachcomber ved inngangsportalen til Greenwich Market er kjent for sjømat. Foto: Visit London

    Restauranten Beachcomber ved inngangsportalen til Greenwich Market er kjent for sjømat. Foto: Visit London

  • Greenwich Foot Tunnel er en av de siste victorianske fotundergangene som fortsatt er i bruk. Den bringer folk under Thames-en fra Cutty Sark Garden i Greenwich til Island Gardens på Isle of Dogs. Foto: Martin Jansen

    Greenwich Foot Tunnel er en av de siste victorianske fotundergangene som fortsatt er i bruk. Den bringer folk under Thames-en fra Cutty Sark Garden i Greenwich til Island Gardens på Isle of Dogs. Foto: Martin Jansen

  • Hypermoderne bygningskomplekser like ved Canary Wharf. Foto: Martin Jansen

    Hypermoderne bygningskomplekser like ved Canary Wharf. Foto: Martin Jansen

  • Uteområdene ved Canary Wharf kan brukes til mye. Som for eksempel å "skyte" en musikkvideo. Foto: Martin Jansen

    Uteområdene ved Canary Wharf kan brukes til mye. Som for eksempel å "skyte" en musikkvideo. Foto: Martin Jansen

  • Thames Path og sykkelstiene langs Thames-en er jevnt over veldig godt skiltet Foto: Martin Jansen

    Thames Path og sykkelstiene langs Thames-en er jevnt over veldig godt skiltet Foto: Martin Jansen

  • Puben The Grapes i Narrow Street er meget hyggelig og har utservering mot Thames-en. Foto: Martin Jansen

    Puben The Grapes i Narrow Street er meget hyggelig og har utservering mot Thames-en. Foto: Martin Jansen

  • Vi sykler over Tower Bridge. Fett! Foto: Martin Jansen

    Vi sykler over Tower Bridge. Fett! Foto: Martin Jansen

  • Vi har levert syklene på Gabriel's Wharf og kvelden har senket seg over London. Klar for en tur på by'n? Sjekk Time Out. Foto: Visit London

    Vi har levert syklene på Gabriel's Wharf og kvelden har senket seg over London. Klar for en tur på by'n? Sjekk Time Out. Foto: Visit London

Personvern og datalagring

Lagring og logging av data

Ved å besøke dette nettstedet lagres noen tekniske data om din internettforbindelse og nettleser. Disse data kan kategoriseres som følger:

Informasjonskapsler

Dette nettstedet bruker cookies/"informasjonskapsler" for å forbedre funksjonalitet og brukeropplevelse.

Vis mer

Teknisk info

Når du besøker et nettsted vil webserveren logge noe teknisk info som din IP-adresse, hvilken nettleser du bruker og tidspunktet for hver gang du forespør data fra serveren, altså når du klikker på en intern lenke og laster en ny nettside eller tilhørende data som skrifttyper, bilder, ulike script som kreves for at nettsiden skal fungere.

Disse dataene spares bare en viss tidsperiode for å kunne utføre feilsøking og feilretting i systemene, og deles aldri med avisens ansatte eller tredjepart.

Brukerinformasjon

Vi lagrer noe informasjon om deg som bruker. På dette nettstedet lagres ingen sensitiv informasjon, men enkel kontaktinformasjon som du gir fra deg når du oppretter en brukeronto eller kjøper tjenester i nettavisen vil lagres i våre databaser. Dette er nødvendig for å kunne levere tjenestene til deg. Disse dataene slettes når du sletter din brukerkonto.

Hvem lagrer vi data om?

Vanlige besøkende/lesere:

Hvis du besøker dette nettstedet uten å ha registrert en brukerkonto eller abonnement, lagres følgende data om deg:

Vis mer

Innloggede brukere og abonnenter:

Hvis du velger å opprette en brukerkonto og/eller abonnement på nettavisen, vil også følgende informasjon lagres om deg:

Vis mer

NB: Etter at data er slettet vil de likevel kunne spares i inntil 180 dager i backuper. Backuper lagres med høy sikkerhet og begrenset tilgang, og er nødvendig for å kunne drive feilsøking og ivareta brukerenes og datasystemenet sikkerhet.

Dine rettigheter:

Som bruker av dette nettstedet kan du kontakte avisen for å få dine data utlevert og/eller slettet.

Har du en brukerkonto/abonnement, kan du logge inn i din brukerprofil og laste ned dine lagrede data, samt slette din brukerkonto og tilhørende data når som helst.

Vis mer


Hvis du trykker AVVIS vil ingen informasjonskapsler lagres i din nettleser og ingen data om deg logges i våre databaser. Det betyr også at vi ikke kan vite om du har godkjent eller ikke, slik at du vil se denne advarselen på hver side du besøker. Teknisk informasjon (webserverlogger) vil likevel lagre din IP-adresse og nettleserinformasjon, men dise slettes fortløpende som beskrevet ovenfor.

Vi tar ditt personvern på alvor

Ved å besøke dette nettstedet vil noen data bli lagret. Dette er informasjon som er nødvendig for å kunne tilby tjenesten til deg.

Vi lagrer så lite data vi kan, så kort tid som mulig.

Noe gikk galt! Vennligst forsøk på nytt.

Mer informasjon

Siden lastes nå på nytt...